تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 13 اردیبهشت 1403    احادیث و روایات:  امام محمد باقر(ع):هر كس به خدا توكل كند، مغلوب نشود و هر كس به خدا توسل جويد، شكست نخورد.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

بلومبارد

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

خرید اکانت اسپاتیفای

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

تعمیر گیربکس اتوماتیک

دیزل ژنراتور موتور سازان

سرور اختصاصی ایران

سایت ایمالز

تور دبی

سایبان ماشین

جملات زیبا

دزدگیر منزل

ماربل شیت

تشریفات روناک

آموزش آرایشگری رایگان

طراحی سایت تهران سایت

آموزشگاه زبان

اجاره سند در شیراز

ترازوی آزمایشگاهی

رنگ استخری

فروش اقساطی کوییک

راهبند تبریز

ترازوی آزمایشگاهی

قطعات لیفتراک

وکیل تبریز

خرید اجاق گاز رومیزی

آموزش ارز دیجیتال در تهران

شاپیفای چیست

فروش اقساطی ایران خودرو

واردات از چین

قیمت نردبان تاشو

وکیل کرج

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پراپ تریدینگ معتبر ایرانی

نهال گردو

صنعت نواز

پیچ و مهره

خرید اکانت اسپاتیفای

صنعت نواز

لوله پلی اتیلن

کرم ضد آفتاب لاکچری کوین SPF50

دانلود آهنگ

طراحی کاتالوگ فوری

واردات از چین

اجاره کولر

دفتر شکرگزاری

تسکین فوری درد بواسیر

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

قیمت فرش

خرید سی پی ارزان

خرید تجهیزات دندانپزشکی اقساطی

خانه انزلی

تجهیزات ایمنی

رنگ استخری

پراپ فرم رابین سود

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1799222733




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

خاورميانه، ايران و آمريكا


واضح آرشیو وب فارسی:فارس: خاورميانه، ايران و آمريكا
تغييري كه اين روزها در خاورميانه آشكارا به چشم مي‌خورد، تغيير محور سياسي استراتژيك منطقه است. ايران اكنون كانون توجه و قدرت سياسي استراتژيك منطقه است و محور قديمي كه همان مناقشه فلسطين باشد، به حاشيه رانده شده‌است.


قديمي‌ها گفته‌اند سفر ذهن را باز مي‌كند. اين به ويژه براي خاورميانه صحت دارد. اما سفر به خاورميانه اين روزها مي‌تواند تعجب‌آور هم باشد. تحولاتي كه حتي تصورش هم تا چند ماه پيش غيرممكن بود الان به حقيقت پيوسته‌اند.

خيزش جوانان كه در سالهاي 2010 و 2011 در تونس و مصر آغاز شد، اكنون حداقل در حال حاضر به نظر مي رسد كه پايان گرفته اما تغييري كه اين خيزش در منطقه ايجاد كرده يك تغيير اساسي است. نيروهاي ضد انقلاب در بعضي كشورها مانند مصر توانستند اين موج را به نفع خود برگردانند و نظام قديم را احيا كنند. بنياد سياسي رژيم‌هاي كنوني آشكارا متزلزل است.

تغيير ديگري كه اين روزها در خاورميانه آشكارا به چشم مي‌خورد، تغيير محور سياسي استراتژيك منطقه است. ايران اكنون كانون توجه و قدرت سياسي استراتژيك منطقه است و محور قديمي كه همان مناقشه فلسطين باشد، به حاشيه رانده شده‌است. اكنون ائتلاف‌ها و تجميع منافع جديدي شكل گرفته‌است. عربستان و اسرائيل (كه البته روابط ديپلماتيك رسمي ندارند) با هم عليه ايران متحد شده‌اند و تنش‌زدايي ميان آمريكا و ايران كاملا جدي شده‌است.

از نظر ايدئولوژيك، مناقشه اصلي ميان ايران و همسايگان عربش همان مناقشه شيعه و سني است. جنگ ويرانگر سوريه هم اكنون بر همين اساس پيش مي‌رود. اگر بن‌بست سياسي و نظامي در سوريه همينطور ادامه يابد، ممكن است ماجرايي شبيه بوسني در سوريه تكرار شود و تقسيم‌بندي مشابه در اين كشور هم روي دهد. اگر اين اتفاق بيافتد، عراق ، لبنان و اردن هم بدون تاثير نمي‌مانند.

خاورميانه به شكل نقشه‌اي كه بر اساس توافقنامه سايكس‌پيكو در سال 1916 ميان انگليس و فرانسه تقسيم شد، ديگر وجود نخواهد داشت. از سوي ديگر مسئله كردها اكنون دوباره مطرح شده و مي‌تواند به صورت غيرمستقيم موضوع فلسطين را تحت تاثير قرار دهد. متاسفانه نشانه‌اي وجود ندارد حاكي از اينكه توافقي ميان اسرائيل و فلسطيني‌ها مبتني بر راه حل دو كشور به اين زودي به دست آيد.

موضوع ديگر در اين ميان، پيامدهاي بلندمدت ظهور القاعده در سوريه، يمن و شمال و شرق آفريقاست. شيخ‌نشين‌هاي حاشيه خليج فارس تلاش مي‌كنند از اين جريان شبه‌نظامي سني كه در اين كشورها وجود دارد عليه ايران استفاده كنند. اما اگر اين موج روزي به سمت خود اين كشورها برگردد چه مي‌شود؟ اين موج افراطي آيا روزي به سمت شبه‌جزيره عربستان برمي‌گردد؟ و آيا اين كشورها ياراي مقابله با چنين حملاتي را دارند؟

در سراسر خاورميانه ، نخبگان سياسي گرفتار جهان‌بيني هستند كه توسط سياست‌هاي جهاني و مفاهيم قرن نوزدهمي تماميت ارضي تعريف شده‌است. رقابت مبتني بر ملي‌گرايي، توازن و هژموني مفاهيمي هستند كه براي آينده كشورها و ملت‌هاي منطقه راه حل راهگشايي ندارند. همكاري اقتصادي درون منطقه‌اي كه براي دستيابي به رشد پايدار و توسعه اجتماعي حياتي‌تر از چارچوب‌هاي امنيتي منطقه‌اي است. در جهان امروز همكاري اقتصادي بيشترمي‌تواند صلح و ثبات را تضمين كند تا همكاري امنيتي.

خاورميانه بحران نوسازي را تجربه مي‌كند. جواناني كه پيشروي خيزش مردمي و مطالبه تغيير بودند، يا خاموش شده‌اند يا سركوب. اما با توجه به اينكه حاكمان و حتي مخالفان فعلا منفعل شده‌اند، بايد منتظر موج ديگري از نارضايتي و اين بار موجي خشونت‌بارتر بود. مصر مانند گذشته در اين زمينه هم در منطقه پيشرو خواهد بود.

بحران نوسازي منطقه با تصميم آمريكا براي عقب‌نشيني از خاورميانه همزمان شده‌است. اين موضوع در ميان حاكمان عرب منطقه نگراني ايجاد كرده‌است و ساختار و تركيب هم‌پيماني‌هاي موجود را تغيير داده و برهم زده‌است. باراك اوباما جنگ‌هاي آمريكا در عراق و افغانستان را پايان داده‌است. جنگ عراق و اقدامات دولت جورج بوش و نومحافظه‌كاران بود كه ايران را در اين جايگاه قدرت استراتژيك در منطقه قرار داد. حالا اما متحدان آمريكا، اوباما را به خاطر اين وضعيت سرزنش مي‌كنند و او را به ضعف متهم مي‌كنند.

از اوباما به خاطر مداخله نكردن در سوريه و همچنين سياست‌هايش در مقابل ايران انتقاد مي‌كنند. بعضي جنبه‌هاي سياست آمريكا در منطقه قابل انتقاد است اما از اين جهت قابل انتقاد است كه از موضع تدافعي و ضعف آن را ارائه مي‌كند.

واقعيت اين است كه آنچه متحدان سنتي آمريكا در خاورميانه را به وحشت انداخته، ضعف آمريكا نيست بلكه تغيير در وضعيت موجود است. هدف سياست اوباما دقيقا اين است كه در مسئله هسته‌اي با ايران تنش‌زدايي كند، به جنگ سوريه با ابزارهاي منطقه‌اي و سازو كار امنيتي منطقه پايان دهد و راه حل دو كشور را براي مناقشه فلسطين عملي كند.

شايد اين سياست در نگاه اول رويايي به نظر برسد چرا كه عوامل گسترده و پيچيده‌اي پيرامون مشكلات منطقه وجود دارد. اما اگر بر خلاف همه انتظارات، اوباما به موفقيت برسد اين دستاورد تاريخي خواهد بود.اما اگر شكست بخورد چه؟ در اين صورت خاورميانه به راه خود ادامه مي‌دهد و شايد در قرن آينده جنگ جهاني ديگري را رقم بزند.

يوشكا فيشر

منبع: سياست ما

شنبه 16 آذر 1392





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: فارس]
[مشاهده در: www.farsnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 30]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن