تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 4 آذر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):بهترين سخن، كتاب خدا و بهترين روش، روش پيامبر صلى‏لله‏ عليه ‏و ‏آله و بدترين ام...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

سایبان ماشین

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

خرید یخچال خارجی

موسسه خیریه

واردات از چین

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

طراحی سایت تهران سایت

irspeedy

درج اگهی ویژه

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

زانوبند زاپیامکس

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

خرید بلیط هواپیما

بلیط اتوبوس پایانه

قیمت سرور dl380 g10

تعمیرات پکیج کرج

لیست قیمت گوشی شیائومی

خرید فالوور

بهترین وکیل کرج

بهترین وکیل تهران

خرید اکانت تریدینگ ویو

خرید از چین

خرید از چین

تجهیزات کافی شاپ

بی متال زیمنس

ساختمان پزشکان

ویزای چک

محصولات فوراور

خرید سرور اچ پی ماهان شبکه

دوربین سیمکارتی چرخشی

همکاری آی نو و گزینه دو

کاشت ابرو طبیعی و‌ سریع

الک آزمایشگاهی

الک آزمایشگاهی

خرید سرور مجازی

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

لوله و اتصالات آذین

قرص گلوریا

نمایندگی دوو در کرج

خرید نهال سیب

وکیل ایرانی در استانبول

وکیل ایرانی در استانبول

وکیل ایرانی در استانبول

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1833410537




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

ماه رمضان; بهار دعا و مناجات با خدا


واضح آرشیو وب فارسی:راسخون:
ماه رمضان; بهار دعا و مناجات با خدا
ماه رمضان; بهار دعا و مناجات با خدا نويسنده: محمد محمدى اشتهاردى ماه رمضان ماه خودسازى و تصفيه روح است. خداوند همه اسباب كار را در اين ماه‏براى پالايش روح و روان از آلودگى‏هاى گناه فراهم نموده و با لطف و رحمت مخصوص‏خويش همه درها و راه‏ها را در راستاى تهذيب نفس و صفاى باطن و تكامل معنوى گشوده‏است. فرصت‏بسيار خوبى براى انسان‏ها است تا در كنار اين سفره بزرگ و متنوع رحمت‏الهى بنشينند و با انواع غذاهاى روحى، روح و روان خود را تقويت كنند. پيامبر اكرم(ص) فرمود: «ان لربكم فى ايام دهركم نفحات الا فتعرضوا لها (1) ;همانا براى پروردگار شما در دوران زندگى شما لحظه‏هاى بسيار سودمند و مغتنم روى‏مى‏آورد، خودتان را در معرض آن لحظه‏هاى سودمند قرار دهيد و استفاده شايان‏ببريد». در حديث ديگر كه حديث قدسى است، خداوند به حضرت داود(ع) چنين وحى كرد: «ان لله فى ايام دهركم نفحات الا فترصدوا لها (2) ; همانا براى خداوند در دوران‏زندگى شما لحظه‏هاى سودمندى است، بدانيد و مترصد اين لحظه‏ها باشيد و آنها راهوشيارانه و با جديت‏به دست آوريد». ماه رمضان براى تهذيب نفس و خودسازى و پالايش باطن از هرگونه عوامل آلاينده،بهترين فرصت است، بايد نه تنها خود را در معرض استفاده از آن فرصت قرار دهيم،بلكه بايد هوشيارانه مترصد آن باشيم و لحظه‏ها را شكار كنيم و نگذاريم عبورچرخ‏هاى روزگار آن را از دست ما بربايد و دور سازد. اسباب تهذيب نفس و خودسازى در ماه رمضان، تنها به روزه گرفتن نيست، بلكه تلاوت‏آيات قرآن، دعاها و مناجات با خدا، اطعام و رسيدگى به مستمندان و محرومان، كسب‏صبر و مقاومت، ياد خدا و قيامت در ماه رمضان كه از دستورهاى مستحبى آن است،هركدام نقشى در خودسازى دارند، يكى از آنها كه مى‏توان گفت نقش بسيار مهمى درخودسازى دارد، و ماه رمضان بهار آن مى‏باشد، دعا و مناجات است كه در اين گفتاربر آنيم تا به طور خلاصه به بررسى ارزش و شيوه صحيح دعا و نيايش و آثار آن‏بپردازيم: سفارش بسيار مؤكد به دعا از ديدگاه اسلام در قرآن و گفتار پيامبر(ص) وامامان(ع) به دعا و نيايش و مناجات با خدا سفارش بسيار شده است، به عنوان نمونه: 1- خداوند در قرآن مى‏فرمايد: «قل ما يعبؤ بكم ربى لو لا دعائكم (3) ; بگو پروردگارمن براى شما ارجى قائل نيست، اگر دعاى شما نباشد». بنابراين، وزنه و شخصيت و ارجمندى انسان به دعا و ارتباط با خدا بستگى دارد. 2- نيز مى‏فرمايد: «و قال ربكم ادعونى استجب لكم ان الذين يستكبرون عن‏عبادتى سيدخلون جهنم داخرين (4) ; پروردگار شما گفته است مرا بخوانيد تا (دعاى) شمارا اجابت كنم، كسانى كه از عبادت من تكبر مى‏ورزند، به زودى با خوارى وارد دوزخ‏مى‏شوند». در اين آيه درباره دعا پنج مطلب مهم مطرح شده است: 1- دعا، محبوب خدا است، اوفرمان مى‏دهد كه دعا كنيد و اهل دعا و راز و نياز باشيد. 2- دعا، موجب اجابت‏است، با فراهم كردن شرايط استجابت كه همان خودسازى است، به پاسخ مثبت پروردگاردست‏يابيد. 3- دعا، عبادت است و پاداش عبادت را دارد، و از نشانه‏هاى عبوديت وبندگى است، بلكه مطابق پاره‏اى از روايات، دعا بهترين عبادت است (5) . معاويه بن عماراز امام صادق(ع) پرسيد: دو نفر از دوستان شما وارد مسجد مى‏شوند يكى از آنهابيشتر نماز مى‏خواند و ديگرى بيش‏تر دعا مى‏كند، كدام‏يك از اينها برترند؟ امام‏صادق(ع) در پاسخ فرمود: «اكثرهما دعاء (6) ; آن كه بيش‏تر دعا مى‏كند برتر است‏». 4- دورى كنندگان از دعا و نيايش، مستكبرند و در صف متكبران و خودكامگان هستند. 5- آنان كه اهل دعا نيستند، عذاب خوار كننده دوزخ در كمينشان است. در گفتار پيامبر اكرم(ص) و امامان(ع) نيز در ارزش دعا، سخن بسيار گفته شده‏است، پيامبر(ص) در سخنى فرمود: «الدعاء سلاح المومن، و عمود الدين، و نور السماوات والارض (7) ; دعا اسلحه مومن، وستون دين و نور آسمان‏ها و زمين است‏». يعنى دعا موجب تقويت انسان با ايمان و پايدارى دين و اعتقاد او، و مايه‏نورانى شدن روح و روان او در همه جا است، پرواضح است كه داشتن اين ويژگى‏ها ازشاخصه‏هاى اصلى خودسازى و تهذيب نفس است. جالب اين كه پيامبر(ص) در گفتار ديگرفرمود: «الدعاء مخ العباده و لا يهلك مع الدعاء احد (8) ; دعا مغز عبادت است، هيچ‏كس از اهل دعا به هلاكت نمى‏رسد». يعنى دعا نيروى فكر و انديشه انسان را تقويت و باز مى‏كند و به آن طراوت‏مى‏بخشد، و آنان كه با دعا و نيايش همدم هستند بر اثر استفاده از نتايج آن،همواره در عافيت هستند، و هرگز به هلاكت نمى‏رسند. اميرمومنان على(ع) فرمود: «الدعاء مفاتيح النجاح، و مقاليد الفلاح (9) ; دعاكليدهاى پيروزى و گنجينه‏هاى رستگارى‏است‏». رعايت آداب دعا براى بهره‏مندى بهتر از مكتب دعا هر عبادتى آداب و شرايطى داردكه منهاى آن آداب و شرايط، اثر بخش نخواهد بود، بنابراين بايد آداب و شرايط دعارا شناخت و آن را فراهم كرد تا اثر بخش باشد، در چنين صورت قطعا اثر به سزايى‏در خودسازى و بهسازى خواهد داشت. به عنوان مثال; تصميم بر ترك گناه، صاف نمودن‏قلب، غذا و كسب حلال، امر به معروف و نهى از منكر، پذيرفتن رهبر عادل و شايسته‏از شرايط دعا است، آداب دعا نيز بسيار است از جمله: 1- آغاز كردن دعا با نام خدا و ذكر صفات الهى; 2- صلوات بر پيامبر(ص) و آلش; 3- شفيع قرار دادن اولياى خدا مانند پيامبر(ص) و امامان(ع) هنگام دعا; 4- اقرار به گناه; 5- تضرع و زارى هنگام دعا; 6- دو ركعت نماز حاجت، قبل از دعا 7- كوچك نشمردن دعا; 8- ناچيز دانستن خواسته و نيازها در برابر عظمت‏خدا; 9- همت عالى و بلند نظرى در دعا; 10- عمومى كردن دعا; 11- دعاى پنهانى كه ارزش آن معادل هفتاد دعاى آشكار است; 12- دعاى دسته جمعى; 13- حسن ظن به استجابت دعا; 14- دعا در وقت‏ها و مكان‏هاى مناسب و مقدس; 15- اصرار ورزيدن در دعا (10) . روشن است كه رعايت اين شرايط و آداب هر كدام، نقش سازنده در تقويت ارتباط باخدا و خودسازى دارند، و انسان را در پاكسازى و بهسازى و حركت صحيح و استوار درراه تكامل، آماده‏تر مى‏سازند، بر همين اساس در دعاى كميل مى‏خوانيم: «اللهم اغفر لى الذنوب التى تحبس الدعاء; خدايا بيامرز آن گناهانى را كه‏مانع اجابت و اثر بخشى دعا مى‏گردند». وانگهى در دعاهايى كه در ماه رمضان و غير آن خوانده مى‏شود، غالبا خواسته‏هاى‏ما در آن دعاها، پاكى دل و عمل، و پرهيز از انحراف و گناه و هرگونه آلودگى است،و به طور كلى محتواى دعاها نيز در مسير خودسازى است; مثلا هر فرازى از دعاى‏ابوحمزه‏ثمالى كه در سحرهاى ماه رمضان خوانده مى‏شود، مكتب سازندگى و تهذيب نفس وصفاى باطن است، به عنوان نمونه در فرازى از آن دعا مى‏خوانيم: «اللهم طهر قلبى‏من النفاق، و عملى من الرياء، و لسانى من الكذب، و عينى من الخيانه (11) ; خدايا قلبم‏را از نفاق و دورويى، و كردارم را از ريا و خودنمايى، و زبانم را از دروغ، وچشمم را از خيانت و بى‏عفتى پاك كن‏». اينها همه نشان دهنده آن است كه دعا و نيايش صحيح با آداب و شرايط، پشتوانه وعامل استوار و عميقى براى بهره‏گيرى از روح رمضان در راه خودسازى است، و مكتب‏ماه رمضان با توجه به ابعاد مختلفى كه دارد، از جمله دعا در اين ماه خدا، عاليترين مكتب سازنده براى پرورش روح پاك و قلب سليم و نيت‏خالصانه و بى‏شائبه‏است. بايد سعى كرد كه شيوه دعا كردن را از مكتب خاندان رسالت آموخت، چرا كه اين‏موضوع يكى از اركان اصلى دعا است كه دعاهاى مناسب، معقول، پرمعنى و بر اساس‏اصول صحيح و حساب شده باشد، چنان كه دعاهايى كه از پيامبر(ص) و امامان(ع) نقل‏شده و يا در قرآن ديده مى‏شود، به روشنى اين مطلب را به ما مى‏آموزد كه مضامين‏دعاها بايد از كيفيت و عمق بالايى برخوردار باشد، به عنوان مثال، حضرت ابراهيم‏خليل قهرمان توحيد(ع) پس از تجديد بناى كعبه، چند دعا كرد، كه قرآن دعاى او راچنين بيان مى‏كند، او به خدا عرض كرد: «پروردگارا! از ما بپذير كه تو شنوا و دانايى، پروردگارا ما را تسليم فرمان‏خود قرار ده، و از دودمان ما امتى كه تسليم فرمانت‏باشند به وجود آور! و شيوه‏صحيح عبادتمان را به ما نشان ده، و توبه ما را بپذير، كه توبه‏پذير و مهربان‏هستى. پروردگار (پس از من) در ميان مردم پيامبرى از خودشان برانگيز، تا آيات تورا بر آنها بخواند و كتاب و حكمت را به آنها بياموزد و پاكيزه كند زيرا تو براين كار توانا و آگاه هستى‏» (12) پروردگارا! اين شهر (مكه) را شهر امنى قرار ده! ومن و فرزندانم را از پرستش بت‏ها دور نگهدار، آنها (بت‏ها) بسيارى از مردم راگمراه ساختند، هر كس از من پيروى كند از من است، و هر كس نافرمانى من كند، توبخشنده مهربانى. تو مى‏دانى آن چه را كه ما در نهان و آشكار انجام مى‏دهيم، وچيزى در زمين و آسمان بر خدا پنهان نيست‏» (13) . سه درس مهم از كلاس دعا دعا و نيايش كه در برنامه ماه رمضان گنجانده شده و نقش‏بنيانى در تكوين مفهوم رمضان و روزه را دارد، تنها درخواست روا شدن نياز ازدرگاه خدا نيست، بلكه داراى سه بعد است، و به عبارت روشن‏تر سه درس بزرگ و مهم‏را بايد از مكتب دعا به دست آورد و بايد هنگام دعا هر سه، مورد توجه دقيق قرارگيرد: 1- دعا براى دفع بلاها و روا شدن حاجت‏ها، چنان كه اميرمومنان على(ع) در سخنى‏فرمود: «ادفعوا امواج البلاء عنكم بالدعاء قبل ورود البلاء (14) ; موج‏هاى بلاها را قبل‏از ورودشان، به وسيله دعا كردن از خود دفع كنيد». 2- در كنار دعا، تضرع، خشوع، مناجات، راز و نياز و ارتباط تنگاتنگ با خداوجود دارد كه قطعا چنين خصالى غرورهاى انسان را مى‏شكند، و دل را آماده پذيرش‏مواهب معنوى مى‏سازد، و به دنبال آن، آرامش خاطر، قوت قلب و روحيه عالى، عايدانسان مى‏شود. چنان كه خداوند مى‏فرمايد: «ادعوا ربكم تضرعا و خفية (15) ; پروردگارخود را با تضرع و خضوع و ملتمسانه در آشكار و نهان بخوانيد». 3- از همه مهم‏تر، توجه به معارف بلند پايه و محتواى عميق و غنى دعاهايى است‏كه از پيامبر(ص) و امامان(ع) به ما رسيده، كه در حقيقت دانشگاه بزرگ انسان‏سازى‏هستند; به عنوان مثال، دعاى اول صحيفه سجاديه و خطبه اول نهج البلاغه، هر دوهم‏سان، معارف اسلام را در سطح عالى تبيين مى‏كنند، و درس‏هاى سودمندى از معارف وعرفان حقيقى را به ما مى‏آموزند. توجه عميق به محتواى دعاها موجب ارتقاى سطح معلومات و معرفت‏شده و آشنايى‏انسان را به مفاهيم و ارزش‏هاى بلند سازنده و تكامل بخش كه در راس آنها مساله‏توحيد و ابعاد آن است. چندان برابر مى‏كند، جمعى به امام صادق(ع) عرض كردند: چراما دعا مى‏كنيم، ولى به اجابت نمى‏رسد؟ امام در پاسخ فرمود: «لانكم تدعون من لاتعرفونه (16) ; زيرا كسى را مى‏خوانيد كه او را نمى‏شناسيد». يعنى در كنار دعا بايدتوجه به معارف و شناخت‏خدا و اصول تكامل نيز وجود داشته باشد. پي‌نوشت‌ها:1- علامه مجلسى، بحار الانوار، ج‏71، ص‏221. 2- همان، ج‏77، ص‏168. 3- فرقان (25) آيه‏77. 4- مؤمن (40) آيه‏60. 5- محمد بن يعقوب كلينى، اصول كافى، ج‏2، ص‏466. 6- علا مه طبرسى، مجمع البيان، ج‏8، ص‏529. 7- محمد بن يعقوب كلينى، اصول كافى، ج‏1، ص‏468. 8- علا مه مجلسى، بحارالانوار، ج‏93، ص‏300. 9- محمد بن يعقوب كلينى، اصول كافى، ج‏2، ص‏468. 10- اقتباس از محمدى رى شهرى، ميزان الحكمه، ج‏3، ص‏260 تا 267. 11- محدث قمى، مفاتيح الجنان، ص‏386. 12- بقره (2) آيه‏127 تا 129. 13- ابراهيم (14) آيه 35 تا 38. 14- علامه مجلسى، بحار الانوار، ج‏93، ص‏289. 15- اعراف (7) آيه‏5. 16- بحارالانوار، ج‏93، ص‏368.
#دین و اندیشه#





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: راسخون]
[مشاهده در: www.rasekhoon.net]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 560]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


دین و اندیشه
پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن