واضح آرشیو وب فارسی:راسخون:
حج از دیدگاه مقام معظم رهبری(1) *معرفت، نخستین هدیه حجاگرچه بركات حج، همهى جنبههاى حيات بشرى را فرا مىگيرد و اين باران رحمت بىدريغ، از خلوت دل و انديشهى آدمى تا عرصهى سياست و اجتماع و قدرت ملّى مسلمانان و تعاون ميان ملتهاى مسلمان را، بارور و سرزنده و برخوردار از شور زندگى مىسازد، ليكن شايد بتوان گفت كه كليد اين همه، «معرفت» است؛ و نخستين هديهى حج به كسى كه مايل است چشم خود را به حقايق بگشايد و از نيروى خدادادهى «فهم پديدهها» بهره بگيرد، همان معرفت و شناخت منحصر بفردى است كه عادتاً جز در حج، در اختيار خيل عظيم مسلمانان قرار نمىگيرد، و هيچ پديدهى دينى ديگرى نمىتواند مجموعهى شناختهايى را كه در مراسم حج، قابل وصول است، يكجا در اختيار امت اسلامى قرار دهد.اين معرفت، عبارت است از مجموعهيى از شناختها كه از جملهى آنهاست: شناخت خود به عنوان يك فرد، شناخت خود به عنوان جزيى از مجموعهى عظيم امت اسلامى، شناختِ نمونه و نمايى از آن امت واحدة، شناخت عظمت و رحمت خدا، و شناخت دشمن.شناخت خود به عنوان يك فرد، به معنى تأمل در وجود خويش و شناخت ضعفها و تواناييهاى آن است.آنجا كه تعيّنات مادى و تشخصّ به مال و مقام و نژاد و عنوان و زيور و لباس، رنگ مىبازد و آدمى جدا از آن مايههاى تمايز، در كنار صدها هزار انسان ديگر بهطواف و سعى و نماز و افاضه و وقوف مىرود، و فقير و غنى، و حاكم و محكوم، و تحصيلكرده و امّى، و سياه و سفيد، همه با يك لباس و در يك جايگاه، رو به سوى خدا مىكنند و دست نياز به سوى او مىگشايند و خود را در برابر مركز جمال و عظمت و قدرت و رحمت مىيابند، هر انسان با تدبّرى مىتواند ضعف و تهيدستىخود را در برابر خدا، و علوّ و اقتدار و عزت خود را در اتصال به خدا، بخوبى بشناسد، توهّم باطل و غرورانگيز دربارهى هستى ضعيف خود را به دور افكند، و شيشهى كبر و خودپسندى را كه مايهى زشتترين خُلقيات و رفتارهاى او است، به خاك بكوبد، و از سوى ديگر حلاوت ارتباط با معدن عظمت و به او پيوستن و از بتهاى درونى خويش گسستن را بيازمايد و بچشد. اين شناخت اساسى كه جوهر همهى عبادات و مضمون همهى مناجاتها و راز و نيازهاى اولياى خداست، آدمى را صيقل و صفا مىبخشد و او را براى ديگر شناختها، مستعد و بر پيمودن همهى راههاى كمال، توانا مىسازد. در زندگى عادى، گرفتاريهاى دنيوى و سرگرمى افراطى به تكاپوى مادّى و درگيريها و جدالهاى تمامنشدنى در زندگى روزمرّهى انسانها، دل را غافل و مشغول مىسازد و او را از اين معرفت روشن بازداشته، دچار تار عنكبوت توهّم و گمانهاى باطل مىسازد و دل را به تكدّر و تيرگى مىكشاند؛ و حج علاج قاطع اين گرفتارى است.شناخت خود به عنوان جزيى از مجموعهى امت اسلامى، به معنى نگرش به مجموعهى حاجيان و به همهى ملتها و سرزمينهايى است كه مردم خود را بهطواف خانهى خدا فرستادهاند. نگرش به كلّ حجاج و در آئينهى اين جمع متراكم، نگرش به امت بزرگ اسلامى است كه امروزه از دهها ملت و صدها ميليون انسان در سراسر جهان تشكيل شده، و از مهمترين امكانات مادى و معنوى براى حيات و رفاه اجتماعى برخوردار است و همهى بشريت و تمدن صنعتى با همهى حجم مادّيش، به آن و منابع عظيم آن و بازارهاى رايج آن و ميراث فرهنگى و علمى آن، محتاج و از آن بهرهمندند.شناخت خود به مثابهى جزيى از اين واقعيت عظيم، حجگزار را با پيوندى عاطفى و واقعى با برادران و خويشاوندانش متصل مىكند؛ و افسون جدايى را كه سالهاست دستهاى استعمار ديروز و استكبار امروز، به نام نژاد و زبان و مذهب و ملىگرايى مىدمند، باطل مىسازد. پيام به ملت ايران به مناسبت بيستمين سالگرد انقلاب اسلامى (1377/01/12)*شکرگزاری نعمت حجاكنون كه موسم حج فرا رسيده و نغمه لبيك بر آمده از دلهاى مشتاق، فضاى حريم امن الهى را انباشته است و ملتهاى مسلمان، از آفاق گستردهى جهان، به ميعاد ذكر و استغفار و قيام و اتحاد شتافته، و برادران مهجور، به يكديگر رسيدهاند، جبههى سپاس و خضوع به ساحت خداى عزيز و حكيم سوده، حمدى به عظمت صفات حسنى و شكرى به وسعت درياى رحمت حق، نثار حريم حضرت احديت مىكنم، كه يكبار ديگر به مسلمين مشتاق، توفيق اين فريضه را عطا فرمود، و يكبار ديگر پرچم عزت و عظمت را بر فراز سر مسلمانان در خانهى امن خود برافراشت و يكبار ديگر حجاج ايرانى را بر اين سفرهى رحمت و عظمت نشانيد. زبان و قلم از توصيف و تقدير اين نعمت بزرگ، قاصر است، خدا كند كه نور معرفت بر دلهاى روشن شما حجگزاران بتابد و حقيقت، بىواسطهى حرف و گفت، در جان مشتاق شما متجلى گردد.نكتهى مهمى كه اينجانب مىخواهم به شما برادران و خواهران از هر كشور و ملت كه هستيد بگويم اين است كه حج، نعمتى الهى است كه بر نسلهاى مسلمان ارزانى شده است. قدردانى و شكرگزارى، آن را زياد مىكند و ناسپاسى و قدرناشناسى، آن را از مسلمين مىگيرد كه اين همان عذاب شديد الهى است كه: «و لئن كفرتم ان عذابى لشديد».گرفته شدنِ حج به اين نيست كه از مسلمانان كسى به حج نرود، بل به اين است كه مسلمانان از منافع بىشمار آن محروم بمانند و زياد شدن آن به اين نيست كه هر سال گروههاى بيشترى حج كنند، بل به اين است كه از منافع آن بهرهمند شوند كه: «ليشهدوا منافع لهم». خوب است به درستى بينديشيم.پيام به حجاج بيت اللَّه الحرام(13/03/1371)*مرهم دلهای خسته و مجروححجبايد بر دلهايخستهو مجروحمسلمينمرهمنهادهو راهرشد و صلاحرا ـ كه همانا اتحاد و همبستگيملتهايمسلمانو عزمراسخآنانبر مقابلهو مبارزهبا اردوگاهاستكبار و جهانخوارانو غارتگران ثروتهايماديو معنويمسلميناستـ بهآناننشاندهد.حكمانتصابحجهالاسلاموالمسلمينحاجسيد احمد خمينيبهسمت نمايندگيوليفقيهو سرپرستحجاجايراني(17/01/1370)*جوهر و ذات حجحج در جوهر و ذات خود داراى دو عنصر اصلى است: تقرب به خدا در انديشه و عمل، و اجتناب از طاغوت و شيطان با جسم و جان.. همهى اعمال و تروك حج، براى ايندو و در جهت آن و تامين ابزارها و مقدمات آن است، و اين در حقيقت خلاصهيى از اسلام و همهى دعوتهاى الهى نيز هست كه: «ولقد بعثنافى كلّ امّةٍ رّسولاً اناعبدوااللَّه واجتنبواالطاغوت..» در آيات حج تعبيرات: «حنفاءللَّه غيرمشركين به..»، يا «..فإلَهكم إلَه واحد فَلَه أسلموا..، يا: فَاذَا قَضَيتم مّنا سَكَكمفاذ كرواللَّه كذكركم ءاباءكم أوأشدّ ذكرا» وامثال آن ناظر به همين دو عنصر اصلى است. تقرّب به خدا، ذكر ونماز وتسليم واحرام وبه خود وخدا انديشيدن وسعى و صفا را مىطلبد ودرنهايت زاد وتوشهى تقوا را دركولهبار حاجى مىگذارد: «و تزوّدو افإنّ خيرالزّادالتّقوى و اتّقون يأاولى الالباب» و اجتناب ازشيطان وطاغوت، دل كندن ازشهوات و هوسهاى خواركننده وكمك گرفتن ازنيروى صبر وارادهى خود ونيز نيروى عظيم امت اسلامى را لازم دارد كه همانادرحركت دستجمعى وهمراهى وهمدلى و همگامى و همزبانى همگان در طواف وسعى، و وقوف در عرفات و مشعر ومنى، وهدف گرفتن دستجمعى جمرات شيطان و رمى از همه جا و همه سو به آن و ابراز برائت عمومی از آن، حاصل مىشود، و درنهايت، گره خوردن دستها و دلها وعزمهاىمسلمين از همه جاى امت اسلامى به يكديگر واحساس قدرت وامنيت در سايهى وحدت را پديد مىآورد كه: واذجعلناالبيت مثابةًللناس و أمنًا اگر حج، چنانكه قرآن خواسته وپيامبر(صلّىاللَّهعليهوالهوسلّم) فرموده وعمل كرده به جاى آورده شود و چنانكه فرموده: خذوا عنى مناسككم، مناسك آن از عمل او گرفته شود، تأمين كنندهى كمال فرد و عزت امت است.هركس باچنين حجّى مخالفت كند وحج را جدا ازاين خطوط و نشانهاى اصلى آن بخواهد، باكمال جويى فرد مسلم و عزت امت اسلامى مخالفت كرده است.پيام به حجاج بيتاللَّهالحرام (1374/02/14)
#دین و اندیشه#
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: راسخون]
[مشاهده در: www.rasekhoon.net]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 306]