تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 27 آبان 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):ياران مهدى جوان‏اند و ميان‏سالى در ميان آنان نيست.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

سایبان ماشین

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

خرید یخچال خارجی

موسسه خیریه

واردات از چین

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

طراحی سایت تهران سایت

irspeedy

درج اگهی ویژه

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

زانوبند زاپیامکس

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

خرید بلیط هواپیما

بلیط اتوبوس پایانه

قیمت سرور dl380 g10

تعمیرات پکیج کرج

لیست قیمت گوشی شیائومی

خرید فالوور

بهترین وکیل کرج

بهترین وکیل تهران

خرید اکانت تریدینگ ویو

خرید از چین

خرید از چین

تجهیزات کافی شاپ

نگهداری از سالمند شبانه روزی در منزل

بی متال زیمنس

ساختمان پزشکان

ویزای چک

محصولات فوراور

خرید سرور اچ پی ماهان شبکه

دوربین سیمکارتی چرخشی

همکاری آی نو و گزینه دو

کاشت ابرو طبیعی و‌ سریع

الک آزمایشگاهی

الک آزمایشگاهی

خرید سرور مجازی

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

لوله و اتصالات آذین

قرص گلوریا

نمایندگی دوو در کرج

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1830543690




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

فرمايشات حضرت مهدي عليه السلام (دوران غيبت)- قسمت اول


واضح آرشیو وب فارسی:راسخون:
فرمايشات حضرت مهدي عليه السلام (دوران غيبت)- قسمت اول
فرمايشات حضرت مهدي عليه السلام (دوران غيبت)- قسمت اول نويسنده:خدامرلد سلیمیانمنبع:درسنامه مهدویت2-ص94تاص100 آن‌گونه که پيش از اين نيز ياد شد، اين دوره به دو بخش متفاوت ـ با عنوان غيبت صغرا و غيبت کبرا تقسيم شده است. شکّي نيست که آن حضرت در دوران غيبت نخست، پيام‌ها و سخنان فراواني به واسطة سفيران خاص، به يادگار گذاشته است؛ امّا از آن‌جا که ما دليل روشن و قابل اعتمادي بر پذيرش ادعاي ملاقات و نقل سخن از آن حضرت، در دوران غيبت کبرا در دست نداريم، فقط به بررسي آثار آن حضرت در دوران غيبت صغرا مي‌پردازيم.مجموعة آنچه در اين دوران به دست رسيده، به طور عمده به صورت توقيع بوده است؛ اگر چه مطالبي نيز به صورت شفاهي از آن حضرت نقل شده است. اكنون بحث را با عنوان‌هاي: توقيعات، دعاها و زيارتنامه‌ها ادامه مي‌دهيم.توقيعات«توقيع» در لغت به معناي «نامه را نشان کردن»، «نوشتن عبارتي در ذيل نامه و نوشته» است. همچنين «پاسخ‏هاي مكتوب بزرگان و دولتمردان به پرسش‌ها و درخواست‏هاي كتبي كه از ايشان مي‏شود.1از بررسي نوشته‌هاي تاريخي به دست مي‌آيد، از زمان‏هاي دور بين حاكمان و فرمانروايان، «توقيع نويسي» رواج داشته و موارد فراواني از توقيعات آن‌ها در متن‌هاي تاريخي ثبت و ضبط شده است. افزون بر موارد پيشين، در منابع روايي، فقهي و تاريخي شيعه نيز سخن از توقيع به چشم مي‌خورد. توقيع در اين کتاب‌ها به طور عمده، به قسمتي از نوشته‏هاي پيشوايان ديني(عليهم السلام) اطلاق شده است که براي پيروان خود مرقوم فرموده‌اند. امروزه به سبب کاربرد بيشتر توقيعات در منابع مهدويّت، هنگامي كه سخن از «توقيع» به ميان مي‏آيد، ذهن به توقيعات واپسين پيشواي معصوم، حضرت مهدي(عجل الله تعالي فرجه الشريف) منصرف مي‌شود؛ اما از امامان(عليهم السلام) ديگر نيز نوشته‏هايي با عنوان «توقيع» صادر شده است.2 چگونگي صدور توقيعاتدربارة چگونگي صدور توقيعات از سوي حضرت مهدي(عجل الله تعالي فرجه الشريف)، به طور دقيق آگاهي روشني در دست نيست؛ اما بدون شك، بسياري از اين توقيعات، به گونه‏اي معجزه آسا صادر شده است؛ به گونه‌اي كه مي‏توان گفت: صدور آن‌ها به نحو عادي و از شخص معمولي صورت نگرفته است.براي نمونه، مي‌توان به حکايتي که در اين‌باره رسيده است اشاره کرد. «محمد بن فضل موصلي» يکي از شيعيان بود که نيابت «حسين بن روح» را قبول نداشت. روزي هنگام بحث با يكي از دوستانش (حسن بن علي وجنا) و بنا به پيشنهاد او، در صدد آزمودن نايب امام برآمدند. آنان بر مطلبي كاملاً محرمانه توافق كردند. حسن بن علي وجنا كاغذي از دفتر موصلي جدا كرد و قلمي تراشيد. سپس با قلم بدون مركب، مطالبي را بر روي آن ورقه نوشت و آن كاغذ سفيد را مهر كرد و به وسيله خدمتكار نزد حسين بن روح فرستاد.ظهر همان ‏روز در حالي ‏كه محمد بن فضل مشغول غذا خوردن بود، پاسخ نامه وارد آمد كه دقيقاً در همان ورقه فرستاده شده، پاسخ‏ها با مركب نوشته شده بود. محمد بن فضل، در حالي كه سخت تحت تأثير قرار گرفته بود، همراه حسن بن وجنا به محضر حسين بن روح وارد شد و از آن حضرت به سبب گمان نادرست خود عذرخواهي كرد.3افزون بر کرامت‌هاي حضرت مهدي(عجل الله تعالي فرجه الشريف) در صدور توقيعات که به يک نمونه آن اشاره شد، در متن توقيعات نيز، موارد فراواني از کرامت به چشم مي‏خورد كه بيشتر به صورت آگاهي‌بخشي غيبي، از حوادث آينده، اتفاقات پنهاني، شفاي بيماران و مانند آن مي‏باشد.يك نمونه از اين توقيعات، آن‌گاه صادر شد كه دربارة وكلا و نمايندگان حضرت، نزد خليفه غاصب وقت، بدگويي شده بود. خليفه، براي شناسايي و دستگيري آنان، دستور داد افراد ناشناسي را همراه پول نزد وكلا به جاسوسي بفرستند. اگر كسي از آن‌ها چيزي پذيرفت، او را دستگير كنند.حضرت مهدي(عجل الله تعالي فرجه الشريف) در توقيعي خطاب به تمام وكيل‌ها، دستوري فرمود از هيچ كس و تحت هيچ شرايطي چيزي نپذيرند و خود را بي‏اطلاع نشان دهند.4در ماجراي ديگري حضرت مهدي(عجل الله تعالي فرجه الشريف)، با صدور توقيعي، شيعيان را از زيارت كربلا و كاظمين برحذر داشت. پس از چند ماه، دانسته شد خليفه در آن موقع، دستور داده بود هر كس به زيارت رود، در كمينش باشند و او را دستگير كنند.5بيشتر توقيعات به خط حضرت مهدي(عجل الله تعالي فرجه الشريف)دربارة اين که آيا توقيعات به خط مبارك حضرت مهدي(عجل الله تعالي فرجه الشريف) بوده بايد گفت: عده‏اي از افرادي که توقيع‌ها را روايت و نقل نموده‌اند، تصريح کرده‌اند برخي از اين نوشته‏ها به خط شريف آن حضرت است. در ذيل، به نمونه‏هايي از آن اشاره مي‏شود:1. شيخ طوسي به نقل از راوي يك توقيع، اين جمله را در كتاب خود نقل كرده است: در پاسخ نوشته آنان، به خط امام زمان(عليه السلام) وارد شده است كه: به نام خداوند بخشنده مهربان؛ خداوند ما و شما را از گمراهي و فتنه‏ها سلامت بخشد و به ما و شما روح يقين عطا كند و ما و شما را از عاقبت بد پناه دهد!...». 62. شيخ صدوق؛ نقل كرده است، محمد بن عثمان عمري مي‏گويد: خَرَجَ تَوقِيعٌ بِخَطِّهِ نَعْرِفُهُ... ؛ توقيعي به خطي كه ما آن را مي‏شناختيم، خارج شد....73. وي همچنين نقل كرده است؛ اسحاق بن يعقوب گويد: از محمد بن عثمان عمري خواهش كردم پاسخ نامه‏اي را كه در آن از مسايل مشكلي پرسش كرده بودم، به من برساند. پس در توقيع به خط مولايمان صاحب الزّمان(عجل الله تعالي فرجه الشريف) وارد شده بود:اما آنچه دربارة آن پرسيدي ـ كه خدايت هدايت كند و پايدارت بدارد! ـ راجع به امر منكران من از خاندان و عموزادگان خودم؛ بدان كه ميان خدا و كسي خويشاوندي نيست و هركس مرا منكر باشد، از من نيست و راه او راه فرزند نوح(عليه السلام) است اما راه عمويم جعفر و فرزندانش، راه برادران يوسف است....8عبارت‌هاي يادشده بيانگر اين مطلب است كه بزرگان محدث، اطمينان داشته‏اند همه توقيعات يا بيشتر آن‌ها، به خط خود حضرت نگاشته شده است.اين توقيعات، به وسيله نواب خاص در دوران غيبت صغرا، براي افراد صادر مي‏شد و ارتباط نوشتاري با حضرت، فقط از راه آنان امكان‏پذير بود؛ به صورتي كه حتي وكيل‌هاي آن حضرت، نامه‏هاي خود و ديگران را نزد نايب امام مي‏فرستادند و از ايشان پاسخ دريافت مي‏كردند. به طور اساسي، فلسفة نيابت خاص نيز همين است؛ وگرنه چنانچه هر كس مي‏توانست به شرف گرفتن توقيع نايل آيد، ديگر نيازي به نايب خاص نبود.يادآوري اين نكته لازم است که بيشتر دانشمندان ديني بر اين باورند كه توقيعات صادر شده از ناحية صاحب الامر(عجل الله تعالي فرجه الشريف) فقط در دوران غيبت صغرا و نيابت نواب خاص بوده است و بدين‌سان نمي‌توان به آن دسته از توقيعات صادر شده پس از اين دوران چندان اعتماد کرد و به صدور آن‌ها از طرف حضرت مهدي(عجل الله تعالي فرجه الشريف) اطمينان يافت.برخي از اين نوشته‌ها که پس از دوران غيبت صغرا به آن حضرت نسبت داده شده، از اين قرار است:1. نامه‏هايي که گفته شده از طرف حضرت مهدي(عجل الله تعالي فرجه الشريف) به شيخ مفيد رسيده است.اين توقيعات براي نخستين بار، به وسيله ابومنصور طبرسي (از عالمان قرن ششم)، بدون سند، افزون بر يک صد سال پس از وفات شيخ مفيد، در کتاب احتجاج نقل شده است. آن‌گاه شاگرد وي، ابن شهر آشوب (متوفاي 588ق) به آن اشاره كرده و ابن بطريق (متوفاي 600ق) شاگرد ابن شهر آشوب آن‌ها را مطرح كرده است. در آن کتاب گفته شده: اين نامه‏ها به وسيله شخص مورد اعتمادي به شيخ مفيد مي‏رسيد؛ ولي نام آن شخص ذكر نشده است.9آنچه اين ترديد را جدّي‌تر مي‌کند اين است که شاگردان شيخ مفيد، از جمله آن‌ها: سيّد مرتضي، ابن ادريس، نجاشي، شيخ طوسي، ابويعلي جعفري، ابوالفتح كراجكي، سلاربن عبدالعزيز ديلمي و... ـ با اين كه تأليفات فراواني داشته و بيشتر شرح‌حال‌نگار بوده‌اند ـ هرگز به اين توقيعات اشاره نكرده‏اند10؛ در حالي که اگر چنين سخناني به شيخ مفيد رسيده بود، با توجه به اهميّت شايان آن، به طور حتم، شاگردان او، نقل مي‌کردند11 افزون بر آن، خود شيخ مفيد نيز در آثار ارزشمند و فراوان خود، هيچ اشاره‌اي به اين نامه‌ها نکرده است. جاي تأمل است که چگونه برخي بر توقيع‌بودن اين سخنان پافشاري مي‌کنند.12 علّامه بحر العلوم طباطبايي نيز در كتاب رجالي خود و آقاي خويي در معجم رجال‌الحديث، در اين توقيعات، ترديد كرده‌اند. پيش‌بيني اين توقيعات از حوادث آينده دليل بر درستي آن نخواهد بود؛ زيرا آنچه به دست ما رسيده است پس از حوادث بوده كه امكان جعل آن‌ها وجود دارد.2. برخي نويسندگان، پيامي را كه براي مرحوم آيت‏اللّه سيّد ابوالحسن اصفهاني به وسيله مرحوم شيخ محمد كوفي شوشتري نقل شده است، در شمار توقيعات و سخنان حضرت مهدي(عجل الله تعالي فرجه الشريف) ذكر كرده‏اند.در اين‌نامه چنين آمده است: خودت را در اختيار [مردم] بگذار و محل نشستن خويش را در محل در ورود خانه قرار بده [تا مردم سريع‏تر بتوانند با تو ارتباط پيدا كنند] و حوايج مردم را بر آور؛ ما تو را ياري مي‏كنيم.13در پايان بخش توقيعات و با اين توضيحات، نيازي به اين نيست که بگوييم برخي نوشته‌هايي که اين روزها به عنوان دست خط آن حضرت ارائه مي‌شود هيچ پايه و اساسي ندارد. و اين احتمال بعيد نمي‌نمايد که ممکن است اين کارها، از طرف دشمنان و براي مخدوش ساختن چهرة تابناک شيعه انجام شده باشد.همان‌گونه که اشاره شد، دربارة چگونگي صدور توقيعات در عصر غيبت صغرا، سخن روشني در دست نيست؛ امّا از برخي نقل‌ها استفاده مي‌شود، سفيران حضرت مهدي(عجل الله تعالي فرجه الشريف) پرسش‌ها و درخواست‏هاي مراجعه‌كنندگان را در يك برگه به نوبت مي‏نوشتند. آن ‏گاه پاسخ آن‌ها كه حداكثر ظرف سه روز صادر مي‏شد، يك‏جا مي‏آمد. گاهي نيز پاسخ پرسش‏ها به صورت شفاهي، به نوّاب خاص گفته شده و آنان به قلم خود، آن را مي‏نگاشتند يا به صورت حضوري به پرسش‌كننده پاسخ مي‏دادند. در پاره‏اي از موارد نيز ـ به سبب مصلحتي كه حضرت مي‏دانستند ـ اصلاً پاسخي صادر نمي‏شد. برخي از توقيعات نيز به صورت ابتدايي و بدون اين‌كه در پاسخ به پرسشي باشد، صادر شده است.موضوعات مندرج در توقيعات، گسترة وسيعي را در بر مي‏گيرد؛ از معارف و حقايق ديني گرفته تا امور تربيتي و برنامه‏هاي زندگي فردي و اجتماعي و... .پي نوشت ها: 1. علی اكبر دهخدا، لغت‏نامه، ج 5، ص 7145.2. اربلي، كشف الغمة في معرفة الائمة(عليهم السلام) ، ج 3، ص 36؛ کلينی, كافی، ج 1، ص 145، ح.3. شيخ طوسی, كتاب الغيبة، ص 315، ح 264. 4. شيخ کلينی, كافی، ج 1، ص 525، ح 30. 5. همان، ح 31.6. همان، ص 285.7. شيخ صدوق، كمال الدين و تمام النعمة، ج 2، ص 160، ح 3. 8. همان، ح 4.9. طبرسي، احمدبن علي، الاحتجاج، ص 497.10. ر.ک: گروهی از نويسندگان, چشم به راه مهدی(عليه السلام)، ص 98. 11. ر.ک: مقالة: سفارت و نيابت خاصه, نجم الدين طبسی, فصلنامه انتظار, ش18, ص152.12. يادآوری اين مطلب ضروري است که اثبات نامه حضرت برای شيخ مفيد, فضل بزرگی برای شيخ محسوب می‌شود؛ اما نفی آن، هرگز چيزی از مقام رفيع و بلند آن شخصيت بزرگ اسلامی نمی‌کاهد. چه اين‌که دانشمندان بسيار بزرگی از ميان علمای شيعه هستند که هرگز رسيدن نامه از سوي حضرت مهدی(عجل الله تعالي فرجه شريف) برای آنها ادعا نشده است. 13. ر.ک: خادمی شيرازی، محمد، مجموعه فرمايشات حضرت بقيه اللّه(عجل الله تعالي فرجه شريف)، ص 170.
#دین و اندیشه#





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: راسخون]
[مشاهده در: www.rasekhoon.net]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 286]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


دین و اندیشه
پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن