تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 16 آبان 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):هر كس وصيت ميت را در كار حج بر عهده بگيرد، نبايد در آن كوتاهى كند، زيرا عقوبت آ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

سایبان ماشین

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

موسسه خیریه

واردات از چین

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

irspeedy

درج اگهی ویژه

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

زانوبند زاپیامکس

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

خرید بلیط هواپیما

بلیط اتوبوس پایانه

قیمت سرور dl380 g10

تعمیرات پکیج کرج

لیست قیمت گوشی شیائومی

خرید فالوور

پوستر آنلاین

بهترین وکیل کرج

بهترین وکیل تهران

اوزمپیک چیست

خرید اکانت تریدینگ ویو

خرید از چین

خرید از چین

تجهیزات کافی شاپ

نگهداری از سالمند شبانه روزی در منزل

بی متال زیمنس

ساختمان پزشکان

ویزای چک

محصولات فوراور

خرید سرور اچ پی ماهان شبکه

دوربین سیمکارتی چرخشی

همکاری آی نو و گزینه دو

کاشت ابرو طبیعی و‌ سریع

الک آزمایشگاهی

الک آزمایشگاهی

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1826598488




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

غيبت مولد گناهان ديگر است


واضح آرشیو وب فارسی:راسخون:
غيبت مولد گناهان ديگر است
غيبت مولد گناهان ديگر است نويسنده:عليرضا احمدىمنبع:روزنامه جوان يكى از مشكلات ما در عصر حاضر كه اثر سوئى بر زندگى نسل بشر چه در دنيا و چه در آخرت دارد غيبت است، چرا كه اين عمل قبيح از طرف خالق متعال حرام گرديده، به طورى كه مسلمانى حق ندارد در غياب برادر يا خواهر مسلمان خود در مورد او سخنى بگويد كه اگر به گوش او برسد او را اندوهناك سازد، اما با تأسف فراوان امروز به وضوح مى بينيم كه غيبت شيرينى مجالس ما گرديده است به طورى كه اگر آمار بگيريم، شايد به طور متوسط هر شخصى روزانه حداقل دو غيبت از برادر يا خواهر مسلمان خود مى نمايد كه اين خود بسى جاى تعجب و تامل دارد چرا كه چطور مى شود شخصى در دين و آيين اسلام باشد و خود را پيرو قرآن و اهل بيت(ع) بداند، اما به خود جرأت دهد كه برخلاف امر خداوند غيبت مسلمانى را كند و او را از خود برنجاند كه همين سبب شد كه در اين بحث به بررسى كوتاهى در مورد غيبت و اثرات آن در دنيا و آخرت بپردازيم تا از طريق آيات و روايات بتوانيم گوشزدى به كسانى كه به اين عمل قبيح مى پردازند داشته باشيم و آنان را از عذاب و عقاب الهى كه براى اين گناه بزرگ (غيبت) در نظر گرفته شده است، آگاه ساخته و پيش به سوى اطلاعات الهى رهسپار شويم... غيبت باعث آشكار شدن عيوب ديگرانكسانى كه غيبت برادر مومن خود را مى كنند به كثرت ديده مى شود هنگامى كه لب به سخن مى گشايند، شروع به گفتن عيوب برادر مومن خود مى كنند، به طورى كه عيوبى را كه خداوند براى حفظ آبروى مومن از ديگران مى پوشاند آن فرد غيبت كننده عيوب آن شخص مومن را براى ديگران بازگو مى نمايد كه باعث مى شود ديگران نسبت به آن مومن ديد بدى پيدا كنند، مثلاً اگر آن مومن را به عنوان شخصى امينى مى شناختند، ديگر او را امين نشمارند و اگر او را فردى صالح مى پنداشتند ديگر او را صالح ندانند كه مسبب اين تغيير تفكر افراد نسبت به آن فرد مومن، آن فرد غيبت كننده مى باشد، چرا كه خداوند توبه پذير و مهربان است «انه هوالتواب الرحيم»(۱) و هر لحظه كه بنده اى توجه به درگاه بى نيازش كند و از او طلب مغفرت نمايد او نيز با نظر رحمت عفو خود را شامل حال آن بنده نموده و گناهان او را مى آمرزد، «والله غفور الرحيم»(۲) پس اين دليل نمى شود كه اگر مومنى مرتكب گناهى شد و ما از آن گناه مطلع بوديم، سريعاً به گوش ديگران برسانيم و آبروى برادر مومن خود را بريزيم به طورى كه اگر مهار خود را از دست نفس و شيطان رها ساخته و به دست ايمان خود بسپاريم و قاضى با عدالتى چون وجدان را حكمفرما كنيم، خواهيم ديد كه خودمان از هر جهت ازديگران بدتريم و شايد اعمالى را مرتكب شده باشيم كه اگر كسى از آن مطلع شود حتى جواب سلام ما را نيز ندهد، پس چرا با اين وجود آبروى چندين و چند ساله مؤمنى را به راحتى با گشودن دو لب از هم و گفتن عيوب او مى ريزيم و اين را نيز بايد دانست كه يكى از صفات خداوند عزوجل ستارالعيوب است يعنى پوشاننده عيب ها پس چطور بنده اى به خود جرأت مى دهد كه عيوبى را كه خداوند پوشاننده آن است براى ديگران افشا كند؟! براى روشن شدن اين مطلب اشاره مى كنيم به سخنى از اميرمومنان حضرت على(ع) كه در اين زمينه فرمودند: «چرا و چگونه آن عيبجو، عيب برادر خويش گويد و او را به بلايى كه گرفتار است سرزنش مى كند؟ آيا به خاطر نداريد كه خداوند چگونه او را بخشيد و گناهان او را پرده پوشى فرمود، چگونه ديگرى را بر گناهى سرزنش مى كند كه همانند آن را مرتكب شده! يا گناه ديگر انجام داده كه از آن بزرگ تر است؟ به خدا سوگند! اگر چه خدا را در گناهان بزرگ عصيان نكرده و تنها گناه كوچك مرتكب شده باشد، اما جرأت او بر عيبجويى مردم خود گناه بزرگ ترى است.اى بنده خدا در گفتن عيب كسى شتاب مكن، شايد خدايش بخشيده باشد و بر گناهان كوچك خود ايمن مباش، شايد براى آن ها كيفر داده شوى! پس هر كدام از شما كه به عيب كسى آگاه است، به خاطر آنچه كه از عيب خود مى داند، بايد از عيبجويى ديگران خوددارى كند.»(۳) غيبت مساوى خوردن گوشت مرده برادر مومنقرآن كريم در مذمت غيبت آورده است: «ولا يغتب بعضكم بعضاً أ يحب احدكم ان يأكل لحم أخيه ميتا فكرهتموه»، «بعضى از شما غيبت بعضى ديگر را نكنيد آيا يكى از شما دوست مى دارد كه گوشت برادر خود را در حالى كه مرده باشد بخورد، پس كراهت دارد» خداوند متعال در قرآن كسى را كه غيبت برادر مومن خود را مى كند مذمت نموده است به طورى كه خطاب به غيبت كنندگان مى فرمايد. آيا كسى از شما دوست دارد كه گوشت مرده برادر خود را بخورد؟ به واقع هر انسانى از اين كار پليد كراهت دارد، پس در اينجا نيز جاى تعجب است كه با اين مثال كه از طرف قادر متعال در قرآن آمده است چگونه كسى جرأت كرده و غيبت مسلمانى را مى نمايد و جالب اينجاست كه هنگامى كه مى خواهد غيبت مسلمانى را كند مى گويد غيبتش نباشد و اين را به عنوان صيغه اى كه غيبت را براى او حلال مى سازد جارى مى كند و با اين خيال باطل شروع به غيبت برادر مومن خود مى نمايد و نمى داند كه در حال خوردن گوشت مرده برادر مومن خود مى باشد، در راستاى اين آيه جا دارد كه داستان كوتاهى را براى شما نقل نمايم: «روزى پيامبر اكرم(ص) مردم را به گرفتن روزه امر نمود به طورى كه فرمودند احدى بدون اذن من افطار نكند، پس مردم روزه گرفتند و چون موقع افطار گرديد يكايك مردم مى آمدند و از پيامبر اكرم(ص) اذن گرفته و افطار مى كردند تا اين كه مردى آمد و عرض كرد يا رسول الله دو دختر من روزه گرفته اند و حيا مانع ايشان است كه به خدمت شما رسند، پس اذن فرماييد تا افطار كنند. حضرت بار اول روى گردانيد، بار دوم آن مرد حرف خود را تكرار نمود، باز پيامبر اكرم(ص) روى گردانيد و در مرتبه سوم خطاب به آن مرد فرمودند: آن ها روزه نگرفته اند! چگونه روزه بودند و حال آن كه در همه روز گوشت مردم را به غيبت مى خوردند؟ به نزد دو دخترت برو و به آن ها بگو قى كنند، آن مرد بازگشت و ايشان را خبر داد، پس آن ها قى كردند و از هر يك، يك تكه خون بسته دفع شد، چون اين خبر را به پيامبر اكرم(ص) دادند، فرمود: به خدايى كه جان محمد در دست اوست كه اگر اين در شكم آن ها مى ماند آتش جهنم آن را مى خورد.»(۵)پس اى مومنين و اى برادران مسلمان من بدانيد كه غيبت عمل بسيار زشت و وحشتناكى است كه اگر اين صحنه را تجسم كنيد كه نشسته و مشغول خوردن گوشت مرده برادر مومن خود هستيد به كلى حالتان دگرگون مى شود و سعى مى كنيد كه از اين عمل قبيح دورى كنيد. غيبت نوعى از مولد گناهاكثر كسانى كه غيبت مى كنند در قبال آن مرتكب چندين گناه ديگر نيز مى شوند كه به علت نبودن گنجايش در اين متن به اختصار به تعدادى از اين گناهان كه در اثر غيبت به وجود مى آيد اشاره مى كنيم كه خود نيز مولد گناهان ديگرند: ۱- دروغ: هنگامى كه انسان غيبت شخص مسلمانى را مى كند ممكن است براى باور بيشتر مخاطب به دروغ نيز چيزهاى ديگرى به عمل انجام داده شخص غيبت شونده بيفزايد كه در شأن او نبوده باشد و يا اين كه غيبت شخصى را كند و به گوش آن شخص برسد و هنگامى كه از او سوال شود كه آيا تو در رابطه با من اين حرف را گفته اى يا نه او به دليل شرم به برادر مسلمان خود به دروغ بگويد كه نگفته ام كه خود نشان دهنده اين است كه غيبت كننده مرتكب گناه دروغ نيز مى گردد.۲- تهمت: ممكن است انسان هنگامى كه غيبت برادر مسلمان خود را مى كند مرتكب گناه تهمت زدن نيز بشود، چرا كه هنگامى كه غيبت مى كند شايد چيزى را در حق برادر مومن خود بگويد كه اصلاً مستحق آن نباشد كه آن موقع است كه در قبال غيبت گناه ديگرى نام تهمت را نيز مرتكب شده است.۳- اشاعه فحشا: از حضرت امام صادق(ع) منقول است كه فرمودند: هر كس در حق مومنى امر قبيحى را كه خود ديده يا شنيده باشد براى ديگران بگويد آن شخص شامل اين آيه مباركه است كه «ان الذين يحبون ان تشيع الفاحشة فى الذين آمنوالهم عذاب اليم»، «يعنى به تحقيق كسانى كه دوست مى دارند فاش شود امر قبيح و ناشايست در حق طايفه اى كه ايمان آورده اند از براى ايشان است عذابى دردناك» و نيز از آن حضرت روايت است كه اگر كسى از مومنى چيزى را نقل كند كه او را عيبناك كند و آبروى او را بريزد تا از چشم مردم بيفتد خداوند عزوجل او را از تحت امر خود بيرون و در تحت امر شيطان داخل مى نمايد و شيطان نيز او را قبول نمى كند.»(۶) غيبت باعث از بين رفتن اعمالكسانى كه غيبت مى كنند اگر بدون توبه از دنيا بروند و رضايت كسى را كه غيبت او را كرده اند نگيرند در قيامت وارد محشر مى شوند در حالى كه هيچ عمل خوبى در نامه عمل خود نمى بينند، بلكه به جاى آن گناهانى مى بينند كه از آنان سر نزده است كه در اين رابطه پيامبر اكرم(ص) فرمودند: «در روز قيامت كسى را محضر حضرت احديت (خداوند متعال) حاضر مى كنند و نامه عمل او را به دستش مى دهند چون در نامه عمل خود نظر كند چيزى از اعمال حسنه خود را نمى بيند و در عوض گناهانى در نامه عمل او نوشته شده كه اصلاً از او صادر نگرديده است، به خدا عرض مى كند: (خدايا، تو مى دانى اين نامه عمل من نيست زيرا از من چنين گناهانى صادر نشده است و عباداتى كه من به جا آورده ام در اين نامه از آن ها مثل و اثرى نيست! به او گفته مى شود: «ان ربك لا يضل و لا يسنى ذهب عملك باغتياب الناس» يعنى «به درستى كه پروردگار تو اشتباه نمى كند و فراموشى ندارد وليكن اعمال تو از دستت رفته به واسطه اين كه غيبت مردم را نمودى.»(۷) غيبت باعث قبول نشدن نماز و روزهكسانى كه غيبت برادر و يا خواهر مسلمان خود را مى كنند در قبال اين عمل قبيح خداوند نيز نماز و روزه آنان را تا ۴۰ شبانه روز قبول نمى كند كه در اين رابطه پيامبر اكرم(ص) فرمودند: «من اغتاب مسلماً او مسلمة لم يقبل الله صلوته و لاصيامه اربعين يوماً و ليلة الايغفرله صاحبه» يعنى «كسى كه غيبت كند از مرد مسلمان يا زن مسلمه خداوند نماز و روزه او را تا چهل شبانه روز قبول نمى كند مگر كسى كه غيبتش را نموده از او عفو كند.»(۸) با بيان اين حديث آيا كسى راضى است كه زبان خود را آزاد گذاشته تا در چند ثانيه كوتاه غيبت مسلمانى را كند و علاوه بر اثراتى كه در بالا ذكر شد تا چهل شبانه روز نماز و روزه اش قبول نشود؟ اجتناب از غيبت و رسيدن به سعات دنيوى و اخروىبرادران و خواهران مسلمان من بدانيد همه ما راهى در پيش داريم كه پر از خوف و خطر است و براى عبور از آن راه بايد زاد و توشه فراوانى همراه خود داشته باشيم به طورى كه بايد از اين فرصتى كه در دنيا به ما داده اند كمال استفاده را نماييم و نگذاريم كه شيطان با زينت دادن دنيا و اعمال دنيوى ما را از خداوند و دستورات او غافل كند تا بر اثر آن مستحق عقوبت الهى گرديم، چرا كه خداوند ما را عبث و بيهوده نيافريده است...خلاصه دير يا زود همه بايد از اين دنيا بار بسته و به سفر آطرح «بشارت» گامى براى فراگير كردن فهم قرآنجوان قرآنى: طرح «بشارت» كه آن را شيوه اى نوين در عرصه آموزش قرآن كريم مى دانند، براساس چهار اصل يادگيرى زبان، يعنى شنيدن، گفتن، خواندن و نوشتن استوار است و آموزش قرآن در اين شيوه منطبق بر ساختار زبان مادرى مى باشد.جهت آشنايى بيشتر با اين طرح گفت وگويى با «محمدحسن رزاق» بنيانگذار اين شيوه انجام داده ايم.«رزاق» كه خود داراى تحصيلات حوزوى است، در خصوص نحوه آموزش قرآن در طرح «بشارت» مى گويد: «يكى از بهترين روش ها براى يادگيرى هر زبانى، واقع شدن در آن محيط و زندگى در كشور مربوطه و يا ايجاد يك فضاى مصنوعى براى يادگيرى است. بر اين اساس تصميم گرفتيم شيوه اى را طراحى كنيم كه در آن آموزش قرآن به صورت زبان آموزى باشد، اين طرح برگرفته از يادگيرى و مهارت هاى علمى زبان آموزى است كه شامل مواردى از قبيل شنيدن از طريق نوار، مكالمه و گفتن، خواندن و نوشتن مى باشد كه ما اين چهار اصل را در آموزش قرآن پياده كرده ايم. به طورى كه قرآن آموز مى تواند در مدت چهار ترم (۴۸ جلسه) كه ترم اول و دوم آن ۱۰ جلسه دو ساعته و ترم سوم و چهارم نيز هر كدام ۱۴ جلسه مى باشد، كل قرآن را ياد بگيرد.۹۹ درصد اين طرح از طريق شنيدن و استماع است كه در آن جزوات آموزشى نيز طراحى شده اند جزوه آموزشى «مبين» يكى از جزواتى است كه تاليف كرده ايم، اين جزوه به گونه اى است كه با خواندن هر آيه و كلمه از قرآن بيشتر اطلاعاتى كه نياز آن كلمه يا سوره است از قبيل شأن نزول، تفسير و معناى لغوى كلمات به قرآن آموزان آموزش داده مى شود.جزوه دوم «ترجمان وحى» نام دارد كه شامل ۱۱ درس مى باشد، هر درس شامل كلمات جديد آيات بوده كه در جدول خاصى همراه با ريشه و معناى آن گنجانده شده است، سپس نكاتى كه براى ترجمه روان مورد نياز است، ذكر شده است. در پايان كتاب نيز تمرين هاى متنوعى براى يادگيرى كامل تر الفاظ قرآن تدوين شده است.كتاب واژه نامه فارسى قرآن كريم، كتاب ديگرى است كه در قطع جيبى به چاپ رسانديم و در آن تمام كلمات و واژه هاى قرآنى را آموزش مى دهيم.تفاوتى كه اين طرح با ديگر روش هاى آموزشى دارد اين است كه در روش هاى گذشته قبل از هر چيز قواعد و دستور زبان، آموزش داده مى شد، اما در اين طرح با استفاده از روش شنيدارى هيچ قاعده اى آموزش داده نمى شود و آموزش، طبق ساختار زبان مادرى مى باشد، مثل كودكى كه هيچ چيز از گرامر و دستور زبان فارسى نمى داند، اما به راحتى و به درستى مى تواند صحبت كند.ما اميدواريم چنين طرحى در سطح جهانى برگزار شود كه براى اين منظور جزوه «مبين» را به زبان هاى انگليسى و فرانسوى نيز ترجمه كرده ايم.»«محمدحسن زراق» كه هدف از اين طرح را گسترش آموزش قرآن در سطح عموم مردم مى داند، مى گويد: «ما به دنبال نخبه پرورى نيستيم، بلكه در پى آنيم كه فاصله ايجاد شده بين عموم مردم با فهم كلام الهى را از بين ببريم. به گونه اى كه هر كجا آياتى از قرآن پخش شد، همراه با شنيدن صداى دلنشين قرآن مفاهيم آن را نيز درك كنند.در راستاى گسترش اين هدف، شعباتى نيز راه اندازى شده است، ما در سطح استان تهران بيش از ۱۹۰ شعبه راه اندازى كرده ايم. مدارس، دانشگاه ها، كل حوزه هاى علميه خواهران استان تهران، مراكزى هستند كه تحت آموزش قرار داده ايم.ما در سال ۱۳۸۰ با مسوولان آموزش و پرورش، گفت وگويى در مورد اين طرح داشتيم، آن ها هم از ما درخواست كردند كه اين طرح به صورت آموزشى در سازمان آموزش و پرورش مركزى، واقع در ميدان فلسطين براى معلمان قرآن اجرا شود. پس از طى مراحل آزمايشى و موفقيت اين طرح آن ها با ما همكارى كردند كه ما در دارالقرآن هاى آموزش و پرورش اين طرح را اجرا مى كنيم.از سه سال پيش همكارى خود را با دارالقرآن آموزش و پرورش منطقه ۱۵ آغاز كرديم كه حدود ۷۰۰ مدرس در اين مدت تربيت شده اند. همچنين ما دوره هاى زبان آموزى، قرآن را در وزارت آموزش و پرورش براى گروهى از كاركنان آن وزارتخانه داشتيم به طورى كه كارشناسان آن وزارتخانه از اين كلاس ها استفاده كردند و طرح را مورد تاييد قرار دادند.هم اكنون حدود ۵۰ مدرسه غيرانتفاعى در سطح استان تهران را مورد پوشش قرار داده ايم. سال گذشته نيز در حوزه هاى علميه تهران و در پنج حوزه به صورت آزمايشى طرح را اجرا كرديم كه امسال حدود ۳۰۰ نفر اين دوره را گذرانده اند.»آيا موسسه زبان آموزى قرآن از حمايت هاى دولتى نيز بهره مند است؟«متاسفانه مسوولان تا آنجايى كه من ديدم، فقط شعار حمايت از موسسات قرآنى را مى دهند، ما تا الان ۱۹۰ شعبه در سطح استان تهران داريم كه تمام هزينه هاى آن از بخش درآمدى موسسه و حمايت ها و كمك هاى مردمى انجام مى شود.» خرت رهسپار شويم و شايسته نيست با وجود اين كه همه چيز را به ما در اين دنيا به وسيله آيات و روايات گوشزد كرده اند باز هم از آن غفلت ورزيده و فقط مشغول كارهاى دنيوى خود شويم، چرا كه خداوند در قرآن مى فرمايد: «و ما الحيوة الدنيا الالعب و لهو و لاالدار الاخرة خير الذين يتقون افلاتعقلون»(۹) يعنى «دنيا جز بازيچه كودكان و هوسرانى بى خردادن هيچ نيست و همانا سراى ديگر اهل تقوى از سراى دنيا بسيار نيكوتر است آيا تعقل نمى كنند؟» بدين ترتيب عزيزان من جايز نيست كه ما در دنيا كه محل گذر است خود را مشغول ساخته و از آخرت كه زندگى ابدى ماست غافل شويم و اما بحث غيبت را كه بنده حقير براى شما مطرح نمودم تنها يكى از محرمات الهى بود كه با جلوگيرى از آن مى توان جلوى هزاران گناه ديگر را گرفت كه اگر جلوى گناهان گرفته شود همه ما در دنيا و آخرت زندگى سعادتمند و راحتى خواهيم داشت و اگر گرفته نشود خسرالدنيا والاخرة خواهيم بود. ان شاءالله كه تابع باشيم. منابع: ۱- آيه ۳۷ سوره بقره ۲- آيه ۲۱۸ سوره بقره ۳- قسمتى از خطبه ۱۴۰ نهج البلاغه ۴- آيه ۱۲ سوره حجرات ۵- معراج السعاده صفحه ۴۳۲ ۶- معراج السعاده صفحه ۴۳۲ و ۴۳۳ ۷- جامع السعادات ۸- جامع السعادات ۹- آيه ۳۲ سوره انعام.
#دین و اندیشه#





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: راسخون]
[مشاهده در: www.rasekhoon.net]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 369]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


دین و اندیشه
پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن