واضح آرشیو وب فارسی:راسخون:
منجى موعود و مصلح جهانى در اديان نويسنده:على .م منبع:روزنامه رسالت اشاره: ايمان به منجى موعود و مصلح جهاني، اصلى است مسلم در تمامى اديان آسماني.اين مقاله به بررسى نشانههاى منجى در اديان مختلف مىپردازد و نتيجه مىگيرد که اين نشانهها تنها بر امام مهدى موعود(عج) منطبق است.در پايان اين مقاله نگاهى کوتاه به منجى در ادبيات و روانشناسى داريم.همه بشريت در انتظار منجى و ناجيبشريت در انتظار يک منجى يا رهاننده است. همه اديان آسمانى اعم از مکاتب الهى يا غيرالهى به يک منجى يا حداقل به يک قهرمان ايمان دارند و براى ظهور آن لحظهشمارى مىکنند. به عبارتى آموزه ظهور منجى موعود يکى از آموزههاى مشترک و فراگير اديان آسمانى است. انسانها به استناد منابع تاريخى و آثار باستانشناسى از ديرباز و از هنگام عصر اسطورهاى در انتظار ظهور يک منجى بودهاند. منجى در اديان آسمانى زرتشت، يهوديت و مسيحيت با تصويرى نزديک وجود دارد. از “سوشيانت” يا “سوشينت”در آئين زردشتى و “مسيح” يا “ماشيح” در يهوديت و مسيحيت به عنوان منجى نام برده شده است. چنين نامهايى با “مهدي” در اسلام متشابه است. اين اسامى به همراه اهداف و ويژگىهاى که براى منجى در اين اديان اعلام شده بيانگر آرمان مشترک بين بشريت و اديان آسمانى در ظهور منجى موعود است. مهمترين ويژگىهاى مشترک منجى موعود در اديان آسمانى سهگانه فوق چنين است: 1- تقدير الهى در پيروزى حکومت حق و شکست باطل 2- نقش رهبرى دينى در برقرارى وضعيت آرمانى و موعود 3- برقرارى حکومت دينى به دست منجى موعود و نابودى حکومتهاى ظالمانه و ستمگر 4- حاکميت دين بر زندگى انسانها و بسط و گسترش عدالت. در اسلام نيز آموزه مهدويت و ظهور فردى از سلاله پاک پيامبر گرامى اسلام(ص) يکى از مسائل اجتماعى و اتفاقى مسلمانان مىباشد. اين آموزه در نزد شيعيان از مسلمات مذهب تشيع است و اهل تسنن نيز به رغم اختلاف با مذهب شيعه درباره مسئله جانشينى پيامبرگرامى اسلام، در مسئله مهدويت اتفاقنظر دارند. “شيخ عبدالحسن العباد” از علماى وهابى و نيز “شيخ عبدالعزيز بنباز” عالم برجسته وهابى و مفتى اعظم سعودى بر اصالت اعتقاد ظهور مهدي(عج) از سلاله امام علي(ع) تاکيد کردهاند. به عبارتى مسلمانان (شيعه و سني) درباره آينده، اعتقاد مشترکى دارند. يکى از اين مسلمات اعتقاد به تحقق حکومت جهانى اسلامى به رهبرى حضرت مهدي(عج) از سلاله پاک پيامبرگرامى اسلام(ص) است. چنين حکومتى بر محوريت رهبرى دينى استوار است و رهبرى دينى در آن نقش اساسى دارد. مبناى چنين حکومتى نيز قوانين شرعى خواهد بود. بدون ترديد دين پيامى آسمانى براى تمام انسانها و در تمامى ادوار مىباشد. عمده مذاهب و اديان آيندهنگر با نگاهى خوشبينانه آينده تاريخ را عصرى مطلوب براى تحقق مدينه فاضله مىدانند. اين اديان ظهور منجى را موجب تحقق مدينه فاضله براساس الگوى دينى مىدانند و به انتظار فرا رسيدن چنين روزى هستند. هرچند از آموزه مهدويت و منجىگرايى سوءاستفادههايى در طول تاريخ شده است و همواره برخى از افراد بيماردل، جاهل و هواپرست از اين آموزهها سوءاستفاده کردند و با اين هدف به ادعاهاى واهى پرداختند اما آنان به هدف شوم خود نرسيدند و سياهى را در کارنامه و حيات دنيوى خود به ثبت رساندند. ظهور منجى از نشانههاى قاعده لطف خداوند است و خداوند کريم نيز اين قاعده را شامل حال بندگان خود خواهد کرد. پيامبراسلام(ص) در اين خصوص فرمودند: “حتى اگر فقط يک روز از عمر زمين باقى مانده باشد، خداوند مردى از ما را خواهد فرستاد که جهان را پر از عدل کند آنگاه که پر از ظلم شده باشد.” آيات زيادى در قرآن کريم به غايات لطف اشاره دارند. روشن است که هدف از ارسال رسولان و بعثت انبيا هدايت به راه راست و بيم دادن و بشارت دادن و رفع اختلافها و اجراى عدالت و قسط است. ان علينا للهدى همانا، بر ماست هدايت کردن اين آيه شريفه از مواردى است که دلالت دارد بر اينکه هدايت، از جمله صفاتى است که از ساحت قدسى خداوند جدايىناپذير است. سرانجام اينکه براساس چنين آموزه مشترکى مىتوان اديان و بويژه مسلمانان را به نوعى همفکرى و همکارى دعوت کرد تا بشريت براساس هدف عالى و الگوى مدينه فاضله عصر موعود زندگى امروزى خود را سامان و نظم دهد. بخشى از سرگردانى بشر امروز حاصل عدم همفکرى و همکارى بين آنان است. يکسويهنگرى وعدم تعامل مثبت بين اديان، موجب تحميل رنجها و دردها بر بسيارى از انسانها شده است. بشر امروز بايد براساس قاعده لطف خداوند و اميد به انتظار مسير زندگى خود را سامان دهد. ظهور منجى و مهدى موعود(عج) انسانها را از سرگردانى نجات خواهد داد و عدالت را برپا خواهد کرد. عدالتى که همه محرومان، مستضعفان و مظلومان جهان در انتظار آنند. ادامه دارد...
#دین و اندیشه#
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: راسخون]
[مشاهده در: www.rasekhoon.net]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 330]