تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 9 اردیبهشت 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):بسم اللّه‏ الرحمن الرحيم، تاج سوره‏هاست.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

بلومبارد

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

خرید اکانت اسپاتیفای

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

تعمیر گیربکس اتوماتیک

دیزل ژنراتور موتور سازان

سرور اختصاصی ایران

سایت ایمالز

تور دبی

سایبان ماشین

جملات زیبا

دزدگیر منزل

ماربل شیت

تشریفات روناک

آموزش آرایشگری رایگان

طراحی سایت تهران سایت

آموزشگاه زبان

اجاره سند در شیراز

ترازوی آزمایشگاهی

رنگ استخری

فروش اقساطی کوییک

راهبند تبریز

ترازوی آزمایشگاهی

قطعات لیفتراک

وکیل تبریز

خرید اجاق گاز رومیزی

آموزش ارز دیجیتال در تهران

شاپیفای چیست

فروش اقساطی ایران خودرو

واردات از چین

قیمت نردبان تاشو

وکیل کرج

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

سیسمونی نوزاد

پراپ تریدینگ معتبر ایرانی

نهال گردو

صنعت نواز

پیچ و مهره

خرید اکانت اسپاتیفای

صنعت نواز

لوله پلی اتیلن

کرم ضد آفتاب لاکچری کوین SPF50

دانلود آهنگ

طراحی کاتالوگ فوری

واردات از چین

اجاره کولر

دفتر شکرگزاری

تسکین فوری درد بواسیر

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

قیمت فرش

خرید سی پی ارزان

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1798519099




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

مقام قرآن(علم و دین1)


واضح آرشیو وب فارسی:تبیان: مقام قرآن علم و دین(1)
سیاره
كلمه علم به معنای اصلی و نخستین خود، یعنی «دانستن» و آن معمولاً در برابر «ندانستن» بكار می‌رفته و به همه دانستنی‌ها صرفنظر از نوع آنها «علم» می‌گفتند. در نتیجه عالم كسی بود كه از هرگونه اطلاعات و دانستنی‌ها بهره‌مند باشد. بر طبق این معنی ریاضیات، منطق، اخلاق، زیست شناسی، فقه، ادبیات، نجوم و دین همگی علم محسوب می‌شدند و هر كسی یكی و یا تعدادی از آن ها را می‌دانست عالم محسوب می‌گردید.  كلمه علم به معنای اصلی و نخستین خود، یعنی «دانستن» و آن معمولاً در برابر «ندانسـتن» به كار می‌رفته و به همه دانستنی ها صرف نظر از نوع آن ها «علم» می ‌گفتند. كلمات علم و دین امروزه به عنوان دو بخش مختلف دانستنی ها مورد استفاده واقع می‌گردد. هر چند این تفاوت و دوگانگی از اول نبود ولی پس از تحولات انجام شده در اروپای مسیحی و بیشترین آن در دوران رنسانس این افتراق و دوگانگی به اوج خود رسید. البته این امر دفعتاً رخ نداد بلكه در پی قدرت‌گیری كلیسا در ممالك غربی توسط كنستانتین امپراطور روم، دستگاه بقدرت رسیده كلیسا سعی نمود تا با زور و شكنجه اساطیر و افسانه‌های گرد آورده بعنوان دین مسیحیت را بر عقول مردم آن زمان تسلط دهد.
ستاره
 آنچه كه كلیسا در آن زمان پاسداری می‌كرد قوانین و قواعدی بود كه با عقل و یافته های ابزاری آن، همخوانی نداشت و بر همین اساس سعی عمده سازمان كلیسا در آن مقطع جنگ و مبارزه با عقل و تفكر بشری بود، تا جایی كه هزاران تن انسانهای فهیم و دانشمند در مقابل كلیسا دراین مناقشه قربانی شدند. این فرزانگان و دانشمندان قربانی شدند چرا كه به عقل گرویده بودند و اساطیر و افسانه های رنگ دین یافته را مورد نقد و انتقاد قرار می‌دادند. عكس العمل فشارهای كلیسا بر عقول و افكار بشر منتهی به انقلابات و كشتارهای هولناكی گردید. انقلاب كبیر فرانسه یكی از نتایج مستقیم این دوره و مولود فعالیت عده‌ای بود كه به نام «اصحاب عقل و استدلال»‌ نامیده می شدند.  پس از تحولات اروپا راحت‌ترین كاری كه می شد در این نزاع صورت بگیرد، كنار گذاشتن علوم غیر حسی از مجموعه علوم و دانستنی‌ها بود و با این امر كلمه علم معنای جزئی تر از قبل پیدا كرد. در این معنا كلمه علم منحصراً به دانستنی‌هایی اطلاق شد كه از طریق تجربه مستقیم حسی به دست آمده باشد. علم در معنای دوم دیگر در مقابل جهل و ندانستن نبود بلكه در مقابل همة دانستنی‌هایی قرار داشت كه مستقیماً در حیطة آزمایشات حسی قرار نمی‌گرفت. با چنین تقسیم بندی، اخلاق (دانش خوبی ها و بدی ها) متافیزیك (دانش احكام و عوارض هستی مطلق) عرفان (تجارب درونی و شخصی) منطق (ابزار هدایت فكر)، فقه، اصول، بلاغت و... همه بیرون از علم به معنای دوم آن قرارگرفتند. علم در معنای دوم دیگر در مقابل جهل و ندانستن نبود بلكه در مقابل همه دانستنیهایی قرار داشت كه مستقیماً در حیطه آزمایشات حسی قرار نمی‌گرفت. ادامه مطلب در علم و دین(2)... بخوانید انسان(1)بخوانید عقل و وحی(1) نوشته: محسن سید اسماعیلی                                                                                                                                                  تنظیم برای تبیان: پایدار جهت خرید کتب اسلامی کلیک نمایید.جهت خرید کتب حکمت و عرفان کلیک نمایید.جهت خرید نرم افزارهای اسلامی کلیک نمایید.جهت خرید نرم اقرارهای سخنرانی فرهیختگان کلیک نمایید.جهت خرید قاب و تابلو مکه مکرمه کلیک نمایید.    





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: تبیان]
[مشاهده در: www.tebyan.net]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 541]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن