تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 25 آبان 1403    احادیث و روایات:  امام رضا (ع):مردم به انجام روزه امر شده اند تا درد گرسنگى و تشنگى را بفهمند و به واسطه آن فقر و بيچا...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

سایبان ماشین

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

خرید یخچال خارجی

موسسه خیریه

واردات از چین

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

طراحی سایت تهران سایت

irspeedy

درج اگهی ویژه

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

زانوبند زاپیامکس

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

خرید بلیط هواپیما

بلیط اتوبوس پایانه

قیمت سرور dl380 g10

تعمیرات پکیج کرج

لیست قیمت گوشی شیائومی

خرید فالوور

بهترین وکیل کرج

بهترین وکیل تهران

اوزمپیک چیست

خرید اکانت تریدینگ ویو

خرید از چین

خرید از چین

تجهیزات کافی شاپ

نگهداری از سالمند شبانه روزی در منزل

بی متال زیمنس

ساختمان پزشکان

ویزای چک

محصولات فوراور

خرید سرور اچ پی ماهان شبکه

دوربین سیمکارتی چرخشی

همکاری آی نو و گزینه دو

کاشت ابرو طبیعی و‌ سریع

الک آزمایشگاهی

الک آزمایشگاهی

خرید سرور مجازی

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

لوله و اتصالات آذین

قرص گلوریا

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1829590568




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

چرا زن دوست ندارد شوهرش با زن دیگر ازدواج کند


واضح آرشیو وب فارسی:سایت ریسک: آیا اینکه زن دوست ندارد شوهرش با زن دیگر ازدواج کند, از روی حسادت است ؟ شما با یک پیش‏فرض سؤال خود را مطرح کردید و آن این که «زن که دوست ندارد شوهرش با زن دیگری ازدواج کنداز روی حسادت است» و بعد هم فرمودید حسادت یک صفت مذموم است. پس زنان چه باید بکنند؟ آیا باید دستاز حسادت بردارند؛ یعنی، بپذیرند که شوهرشان چند زن بگیرد یا حسادت بورزند و نگذارند که در این صورت دچاریک صفت مذمومی به نام حسادت شده‏اند. حال آن که این پیش‏فرض، صرفا یک فرضیه است و فرضیه تا ثابت نشودثمره علمی نداردو هیچ اثری هم بر آن مترتب نمیشود. بله حسادت یک صفت مذموم و ناپسند است ولی آیا اینصفت مخصوص زنان است، آن هم در مسأله ازدواج مجدد شوهرشان بروز و ظهور پیدا میکند؟! یا این که هر کسی چه زن و چه مرد ممکن است به این صفت رذیله مبتلا شود، اعم از این که در مسأله ازدواج باشد یا در صحنه‏هایدیگر زندگی؟ بنابراین این طور نیست اگر زنی دوست ندارد همسرش زن دیگری بگیرد فقط از روی حسادت باشدبلکه این یک حالت روانی و روحی است که معمولاً دوست دارند شوهرشان فقط اختصاص به خودشان داشته باشد ودوست ندارند در زندگی شخصی خودشان رقیب داشته باشند، لذا از وجود رقیب نگران هستند. البته بعضی از زن‏هانیز ممکن است بپذیرند که شوهرشان چند زن داشته باشد و هیچ حسادت هم نورزند، بنابراین اولاً این عدم تمایلزنان به ازدواج مجدد شوهرشان یک حالت روانی است که اسم آن حسادت نمیباشد بلکه عدم تحمل رقیب درزندگی است و ثانیا این عدم تمایل عمومیت ندارد بلکه بعضی از زن‏ها راضی میشوند به ازدواج مجدد شوهر خود واین بستگی به توافق زن و شوهر دارد و ثالثا صفت حسادت اختصاص به زن‏ها ندارد، مردها نیز ممکن است این صفتناپسند را داشته باشند. صفت غیرت نیز اختصاص به مردان ندارد. به طور کلی صفات رذیله و همچنین صفات کمال مشترک بین زن و مرداست. در هر صورت صفت حسادت چه در زن و چه در مرد، خواه در امر ازدواج و خواه در صحنه‏های دیگر زندگی ازصفات رذیله است و باید برای زدودن آن از صفحه دل تلاش و مبارزه کرد تا برطرف شود. نکته دیگری که باید موردتوجه قرار داد این است که اصلاً مقایسه کردن این دو مسأله صحیح نیست چه این که احکام الهی تابع مصالح و مفاسداست؛ یعنی، اگر به زن‏ها اجازه داده نشده که در یک زمان همسران متعدد داشته باشند به خاطر مصالحی است کهبرای زنان و همچنین برای جامعه دارد و این حکم الهی دائرمدار غیرت مردان نیز نیست زیرا اگر حکم عدم جواز دراینجا بر غیرت مردان مترتب بود با بیغیرت شدن مردان حکم ساقط میشد، در حالی که این چنین نیست و احکامالهی را جز خداوند هیچ کس حق ندارد تغییر دهد. از طرف دیگر اگر داشتن زنان متعددی برای مردان جایز شمردهشده است. اولاً این حکم را خداوند مقید به شرایطی کرده است مانند: 1- رعایت عدالت بین زنان، 2- توانایی مرد برایتأمین نفقه زنان و اگر این شرایط فراهم نباشد اسلام اجازه ازدواج مجدد را نیز به مردان نمیدهد. ولی در هر صورت این حکم نیز به خاطر مصالحی است که برای جامعه دارد. بنابراین اولاً این دو مسأله را نباید باهم مقایسه کرد و ثانیا باید بدانیم که احکام الهی دائرمدار مصالح و مفاسد است نه تمایلات و احساساتانسان‏ها. حسد سه پیامد ناگوار دارد: 1- ارتکاب گناه: گاهی حس حسادت انسان را به گناه وامیدارد. مثلاً تا حسود از فرد مورد حسادت بدگویی وغیبت نکند دلش به اصطلاح خنک نمیگردد و هر گناهی دیگر دانسته یا نادانسته که از روی حسد برخیزد پیامدیمذموم و مسموم دارد و خلاف شرع مقدس اسلام است. هیچ شکی نیست که نباید این پیامد یعنی ارتکاب گناه بروزکند و هرگز نباید به خاطر حسد دست به گناه زد. 2- کدورت دل: حسد زنگاری است بر روی دل که صفا و حال مناجات روح‏بخش را میگیرد ایمان دل و باورقلب را میستاند. عن الصادق(ع): ان الحسد یأکل الایمان کما تأکل النار الحطب؛ حسد ایمان را میخورد چنان که آتشهیزم را میخورد{M، (سفینة‏البحار، شیخ عباس قمی، ماده حسد). ایمانِ دل که رفت کدورت و کتمان قلب میآید و این پیامدیاست بسیار مذموم و مسموم زیرا دل با صفا که مرکب پرواز انسان است بر گِل و خاک تیره مینشیند، از این جهت همعلاج حسد ضروری و حتم میباشد. 3- ناآرامی روان: حسد انسان را به جنجال‏ها و کشمکش‏های روانی و باطنی مبتلا میسازد و یک ناآرامیروانی و محنت درونی میآفریند، ازاین‏رو پیامبر اکرم(ص) فرمود: اقل الناس لذة الحسود ؛ حسود از حیث لذت دربین مردم کمترین لذت (زندگی) را میبرد{M، (همان). جز تشویش و دغدغه روان عایدی برای جان ندارد، از این جهتهم علاج حسد ضروری و حتم میباشد. 4- آزردگی جسمی: حسد مخصوصا از آن امراض روانی است که بیش از بسیاری از امراض روانی دیگر، برجسم اثر میگذارد و امراض جسمانی را هم ولو در درازمدت، به دنبال میآورد. قال‏الصادق(ع): العجب لغفلة الحساد عن سلامة الاجساد ؛ عجب و شگفتی به این خاطر که حسدورزان از سلامتیجسم‏هایشان در غفلت هستند{M، (همان). و نیز فرمودند: صحة الجسد من قلة الحسد ؛ سلامتی جسم ناشی از کمیحسد است{M، (همان) پس از این جهت هم علاج حسد ضروری و حتم میباشد. نتیجه کلی این میشود که زن هر چه میتواند حس حسادت را بکاهد و خود را در برابر چندهمسری شوهربیاهمیت و بیتفاوت سازد. این کار بیش از این که به دیگران سودی رساند به خود زن سود میرساند و او را از تمامیپیامدهای مذموم و مسموم پیش گفته، مصون و محفوظ میدارد. برای آگاهی بیشتر ر.ک: حسد، آیت‏اللّه‏سید رضا صدر.{J




این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: سایت ریسک]
[مشاهده در: www.ri3k.eu]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 308]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


دین و اندیشه
پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن