محبوبترینها
قیمت انواع دستگاه تصفیه آب خانگی در ایران
نمایش جنگ دینامیت شو در تهران [از بیوگرافی میلاد صالح پور تا خرید بلیط]
9 روش جرم گیری ماشین لباسشویی سامسونگ برای از بین بردن بوی بد
ساندویچ پانل: بهترین گزینه برای ساخت و ساز سریع
خرید بیمه، استعلام و مقایسه انواع بیمه درمان ✅?
پروازهای مشهد به دبی چه زمانی ارزان میشوند؟
تجربه غذاهای فرانسوی در قلب پاریس بهترین رستورانها و کافهها
دلایل زنگ زدن فلزات و روش های جلوگیری از آن
خرید بلیط چارتر هواپیمایی ماهان _ ماهان گشت
سیگنال در ترید چیست؟ بررسی انواع سیگنال در ترید
بهترین هدیه تولد برای متولدین زمستان: هدیههای کاربردی برای روزهای سرد
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1830863256
راهي به باطن
واضح آرشیو وب فارسی:سایت ریسک: عرفان - سيد محمدرضا خليلنژاد: عبدالرزاق کاشانی در قرن سيزدهم در کاشان متولد شد. وی چنانکه در نامه خود به علاءالدوله سمنانی اظهار میدارد «در اوایل جوانی از بحث فضلیات و شرعیات فارغ شده بود و از بحث اصول فقه و اصول کلام هیچ تحقیقی نگشود». پس از این دوران، روح پرتلاطم وی از جستوجوی آرامش و سکون بازنماند و آن را در وادی دیگر یعنی در «بحث معقولات و علم الهی» جستوجو کرد و در این زمینه به درجهای از کمال رسید که «بهتر از آن صورت نبندد». ولی این مایه تحصیل علوم نیز نه تنها وی را از قید و سرگردانی نجات نداد بلکه «چندان وحشت و اضطراب و احتجاب از آن پیدا شد که قرار نماند و معلوم شد که معرفت مطلوب از طور عقل برتر است». بر اثر این حیرت و انقلاب درونی، همچون غزالی به تصوف روی آورد و به صحبت نورالدین عبدالصمد نطنزی، از مشایخ سهروردیه، رسید و پس از او نیز از محضر اساتید و مشایخ دیگری نظیر صدرالدین روزبهان ثانی، شمسالدین کیشی و اصلالدین عبدا... بهره گرفت. کاشانی با مطالعه فصوصالحکم با عقاید ابنعربی آشنا شد و این آشنایی، سرفصل مهمی در زندگی عبدالرزاق بود؛ چرا که وی با اینکه از مشایخ سهروردیه ارشاد یافته بود به یکی از بزرگترین شارحان و مروجان مکتب وحدت وجودی پس از صدرالدین قونوی تبدیل شد، به طوری که با وجود چهرههای برجستهای در میان شاگردان و مروجان عقاید شیخ اکبر، نظیر عفیفالدین تلمسانی، مؤیدالدین جندی، سعید فرغانی، فخرالدین عراقی، شاه نعمتالله ولی و ...، کاشانی از جایگاهی والا و منحصر بهفرد برخوردار است؛ زیرا وی با بیان ساده، روشن و محققانه به نظاممندی نظریات شیخ اکبر پرداخت و برخی از آثارش مثل شرح فصوصالحکم، تاویلاتالقرآن، لطایفالاعلام فی اشارات اهلالالهام در نوع خود بیبدیل است و بیش از هر اثر دیگری مورد رجوع و استفاده طالبان بودهاست. در حیطه راهنمانگاری کاشانی بدون شک یگانه است و هیچ یک از نامبرداران اندیشه خانقاهی در سرتاسر حوزه تمدن اسلامی – حتی خود شیخ اکبر هم – درخشش او را ندارد. در این زمینه میتوان به اثر عظیم وی به نام «لطایفالاعلام فی اشارات اهلالالهام» اشاره کرد که آن را میتوان«بزرگترین اصطلاحاتنامه همه حوزههای صوفیان» نام برد. جامعیت این اثر که تلخیصی از آن با عنوان اصطلاحاتالصوفیه نیز یکی از منابع مهم صوفیه در این زمینه است ثابت میکند که به حق «عبدالرزاق یکهتاز میدان اصطلاحات نگاری است». یکی دیگر از ویژگیهای کاشانی تلاش وی در جهت تحکیم مبانی علمی مکتب وحدت وجودی از طریق تقریب آن با شریعت و قرآن کریم است و نامه وی به علاءالدوله سمنانی در جهت دفاع از عقاید شیخ اکبر و اثبات نبودمغایرت آن با شریعت و نیز تدوین تاویلاتالقرآن را میتوان در این راستا برشمرد که در آن کاشانی آیات قرآنی را منطبق با مشرب وحدت وجودی تاویل كرده است. از امتیازات دیگر کاشانی، گرایشهاي شیعی وی است. عبدالرزاق به گرامیداشت اهلبیت و ائمه اطهار(ع)، بهخصوص حضرت علی (ع) و امام جعفر صادق(ع)، میپردازد.عبدالرزاق کاشانی یکی از نامآوران عرصه ترویج و انتظام بنای فکری و مکتب محیالدین ابنعربی است. از وی آثار گرانسنگ متعددی بر جای مانده که برخی از آنها در نوع خود در تاریخ تصوف بیبدیل است. در واقع، کاشانی در شمار پرکارترین نویسندگان تمام حوزههای تصوف اسلامی است، چه در دوران تکامل و رواج عرفان – دورانی که با حضور شیخ اکبر و ابنفارض آغاز شد- کمتر نویسندهای بسان کاشانی به تدوین نظرگاههای خانقاهیان پرداخته است، به گونهای که در این دوران نه تنها دستنوشتههای بزرگانی همچون تلمسانی، جندی و فرغانی به تنوع و حجم آثار کاشانی نیست، بلکه حتی شیخ کبیر در این وادی همسان عبدالرزاق کاشانی نیست. تصنیفات کاشانی از یک سو سهم بسزایی در تدوین و نظاممندی عقاید ابنعربی داشته و از سویی دیگر از نظر ارائه کلیدها و رهنمودهایی به سالکان و طالبان بر همگان پیشی جسته است. وی آراء و گسترههای عرفانی مشرب وحدت وجودی را با بیان روشن، آموزشی و در عین حال محققانه ارائه کرده است و همین امر باعث شده که آثار کاشانی در مقایسه با آثاری که در زمینههای مشابه توسط دیگر بزرگان این عرصه به رشته تحریر در آمده، خیلی بیشتر مورد اقبال طالبان و مراجعه آنان قرار گیرد. تاویلاتالقرآن بیتردید گرانسنگترین اثر کاشانی است. به جرات میتوان آن را در میدان تفسیر باطنی قرآن اثری منحصر بهفرد دانست، چنانکه امام خمینی (ره) در تفسیر سوره حمد خویش از آن یاد میکنند. در این اثر، عبدالرزاق تفسیر قرآن را به شیوه تاویلی- مبتنی بر کشف و شهود- به اختصار در 2 مجلد فراهم آورده است. مجلد اول دربرگیرنده مقدمه مؤلف و تاویل سورههای آغازین قرآن تا پایان سوره کهف است و مجلد دوم مشتمل بر تاویل سوره مریم تا انتهای قرآن است.تاویلاتالقرآن به عقیده «لوری» پژوهشگر آثار كاشاني اثری منحصر به فرد در زمینه تفسیر باطنی قرآن است که نه تنها در میان متشرعه، بلکه در میان تفاسیر متصوفه نیز نمیتوان برای آن نظیری یافت. در هر صورت در میان مسلمین، صوفیه، باطنیان و اخوانالصفا در بسیاری از موارد به تاویل تمسک جستهاند و حتی از قدمای متصوفه نیز چون واسطی، شبلی، نوری و حلاج تاویلهایی در باب برخی از آیات قرآن نقل شدهاست. در تاریخ متصوفه، از قرن سوم به بعد، تفاسیری از بخشی از یک سوره یا قسمتی از قرآن یا تمام قرآن به دست رسیدهاست که در آنها نشانههایی از ذوق و تاویل باطنی را میتوان سراغ گرفت. «تاویلاتالقرآن» در حدود یک قرن پس از دوران شیخ اکبر و در زمانی به رشته تحریر درآمد که اندیشه متصوفه با طرح نظریات ابنعربی و رواج آن در محافل صوفی توسط قونوی، فرغانی، جندی و… به اوج خود رسیده بود. بهعلاوه، کاشانی که با حکمت و فلسفه نیز آشنایی داشته و از طرفی در طریقت پیرو سهروردیه بودهاست، در تاویلات، بر پرداختههایش که غالباً رنگ محیالدینی دارند چاشنی فلسفه و ادراک ذوقی سهروردیه را نیز افزوده است. بهعلاوه، شیوه ساده، روان، آموزشی و به دور از طمطراقهای ادبی، آن را به اثری قابل فهم و منبعی مهم برای رجوع طالبان تبدیل کرده است. از ویژگیهای دیگر تاویلات، ارائه کلیدها و رهنمودهایی به سالک در جهت فهم معنی باطنی آیات قرآنی است. کاشانی خود در مقدمه اثرش از این نکته به عنوان یکی از انگیزههای اصلی تدوین تاویلات یادمیکند. كاشاني در بخشي از اين كتاب به تبيين مفاهيم تاويل و تفسير و تفاوت ايندو و نیز به مختصری از تاریخچه سیر تاویل باطنی متصوفه در اسلام میپردازد . او چند نوع تفسیر را از هم متمایز میكند: 1 - تفسیر قرآن بر اساس شواهدی از دستور زبان، علماللغه، احادیث و روایات است. این رویکرد، که تفسیر ظاهری نام دارد، به برداشت ظاهری از بیانات قرآنی اکتفاكرده و بهشدت از دخالت رای و نظر شخصی پرهیز میكند. غالب تفاسیر بهخصوص در نزد متشرعه رسمی سنی از این نوع است. 2 - تاویل، که مبتنی بر دخالت نظر و تفکر مفسّر است و خود دارای2 گرایش تاویل عقلی و تاویل کشفی است. تاویل عقلی، که جسورانهترین نمونههای آن در مذهب معتزله نگاشته شدهاست، علاوه بر به کارگیری تمام امکانات تفسیر ظاهری، نتیجه تفکرات شخصی مفسّر را نیز در خود دخیل میكند. تاویل کشفی یا تاویل باطنی عبارت است از راه کشف درونی از طریق درک مستقیم و شهودی مفهوم باطنی کلمات و آیات قرآنی. تاویلات عبدالرزاق کاشانی در این گروه جای دارد. وي نیز به جست وجوی «هستههای تاویل باطنی» در خود قرآن کریم میپردازد و آیات نور، میثاق الست و آیات مربوط به معراج پیامبر(ع) را در زمره این «هستهها» برمیشمارد. همچنين عبدالرزاق مسئله انتساب تاویلاتالقرآن به ابن عربی را مورد کنکاش قرار داده است. وی با بحثی دقیق اشتباه بودن انتساب آن به ابنعربی را اثبات و براهینی بر آن اقامه میكند: اولاً غالب نسخ خطی تاویلات به عبدالرزاق منسوب است. شیخ حیدر آملی به کرات در جامعالاسرار از آن یاد كرده و مؤلف آن را «ولیالاعظم کمالالحق و الملهوالدین عبدالرزاق قدسا...سره» نامیدهاست. جامی و شمسالدین محمدابنحمزهفناری نیز در آثار خود تاویلات را تالیف عبدالرزاق کاشانی دانستهاند. شیخ بهایی نیز در کشکول ضمن بیان حدیثی از امام جعفرصادق (علیهالسلام) که عیناً در مقدمه تاویلات نیز آمدهاست، مینویسد: «رویالعارف الربانی مولانا عبدالرزاقالقاسانی فی تاویلاته». بههرروي، هدف عبدالرزاق تفسیر مسلسل و آیه به آیه تمام آیات قرآن یا تفسیر موضوعی قرآن نیست. وی که از سویی به وجود معانی باطنی در ورای ظاهر آیات قرآنی معتقد است و از سوی دیگر اهل کشف و شهود است و از جهتی نیز دغدغه ارائه کلیدها و رهنمونهایی به سالکان جهت تسهیل درک معنوی قرآن را دارد، شروع به تدوین تاویل قرآن، بر اساس ادراک شهودی و با بیانی ساده و آموزشی، كرد. بنابراین، تاویلات باطنی عبدالرزاق حاصل تجربه شخصی او است. از آنجا که کاشانی، به اختصارنویسی گرایش دارد، از این رو، آیاتی با مضمون مشابه را تنها در اولین بار تاویل میکند و همچنین از تاویل آیاتی که به نظر وی تاویل نمیپذیرند یا برای احکام و حدود نازل شدهاند اجتناب كرده است. به طور كلي تاویلهای کاشانی در 5 سطح دستهبندی میشود که «بر حسب میزان ایهام و غنای رمزی هر آیه» متغیر است: 1- تفاسیر مرتبط با ذات الهی، 2- جهانشناسی معنوی صوفی، 3- تطبیقهایی در سطح عالم صغیر و عالم کبیر، 4- تطبیق با سیر روحانی صوفی و مراحل مختلف سلوک وی، 5- تفسیر در سطح روانشناسی صوفی. از این میان، تطبیق با جهانشناسی صوفی- یعنی عوالم گوناگون موجود در حد فاصل وجود مطلق و نعیناتی که در مرحله نهایی خویش در عالم محسوسات و عالم ملک یا شهادت، بروز مییابند- محور اصلی تاویل کاشانی را تشکیل میدهد. وی در عروج خویش ابتدا مقام نفس، یعنی مرتبه افعال و سپس مقام قلب یعنی صفات را پشت سر میگذارد و به مقام جبرئیل- مقام روح- میرسد. سپس به مرحله فنای کامل در ذات الهی که فناءالفناء نام دارد میرسد و در نهایت در مقام سدرةالمنتهی به کاملترین وجه شهود ذات الهی دست مییابد.در تاویلات کاشانی، رابطهای مستقیم بین سرنوشت انسان در جهان آخرت و مرتبه وی در مراحل سلوک به سوی حقیقت وجود دارد. منبع: «تاويلات القرآن از ديدگاه عبدالرزاق كاشاني» پيرلوري، ترجمه: زينب پودينه آقايي، انتشارات حكمت.
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: سایت ریسک]
[مشاهده در: www.ri3k.eu]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 357]
صفحات پیشنهادی
راهي به باطن
راهي به باطن-عرفان - سيد محمدرضا خليلنژاد: عبدالرزاق کاشانی در قرن سيزدهم در کاشان متولد شد. وی چنانکه در نامه خود به علاءالدوله سمنانی اظهار میدارد «در اوایل جوانی از ...
راهي به باطن-عرفان - سيد محمدرضا خليلنژاد: عبدالرزاق کاشانی در قرن سيزدهم در کاشان متولد شد. وی چنانکه در نامه خود به علاءالدوله سمنانی اظهار میدارد «در اوایل جوانی از ...
راهی مستقیم به آرامش درون
كسي كه با چنگ زدن به ظاهر ديني خود را به باطن شريعت برساند و به آينه نظر افكند تا جمال محبوب را مشاهده كند به راه مستقيم راه يافته است. .... به حرم امن علوي هيچ راهي ...
كسي كه با چنگ زدن به ظاهر ديني خود را به باطن شريعت برساند و به آينه نظر افكند تا جمال محبوب را مشاهده كند به راه مستقيم راه يافته است. .... به حرم امن علوي هيچ راهي ...
قرآن خرافات نيست - شناختنامه قرآن 29
خداوند، غفور و رحیم است و لازمه این صفات آن است که در آنچه به زبان باطن و فطرت طلب میکنید شما را اجابت نموده و به راهی هدایت کند که سعادت را برای شما تضمین کند.
خداوند، غفور و رحیم است و لازمه این صفات آن است که در آنچه به زبان باطن و فطرت طلب میکنید شما را اجابت نموده و به راهی هدایت کند که سعادت را برای شما تضمین کند.
راهي به سوي فردا
راهي به سوي فردا-راهي به سوي فردا (گام هايي چند در شناخت «هدف») در کلاس ... همين اندازه پيشرفت هم در باطن خود ، راه ها و موقعيت هاي ديگر را براي شما به ارمغان خواهد آورد .
راهي به سوي فردا-راهي به سوي فردا (گام هايي چند در شناخت «هدف») در کلاس ... همين اندازه پيشرفت هم در باطن خود ، راه ها و موقعيت هاي ديگر را براي شما به ارمغان خواهد آورد .
دیدگاه الهی نسبت به انسانهای پلید در دنیای روحانی چیست
او باید تجربه کسب کند ، فرا بگیرد و آموزش ببیند تا بداند چه راهی درست است و چه راهی نیست . اکر انسان نعماتی که به طور غریزی در باطن وجودش نهفته شده است به ...
او باید تجربه کسب کند ، فرا بگیرد و آموزش ببیند تا بداند چه راهی درست است و چه راهی نیست . اکر انسان نعماتی که به طور غریزی در باطن وجودش نهفته شده است به ...
راهی برای محبوب شدن
راهی برای محبوب شدن-راهی برای محبوب شدن کسي نيست که در اين ž. ... ولى اگر بتوانى با مجاهده و زحمت ، قلب خود را از اين حب هم به كلى خالص نما، باطن را صفا ده تا عمل از ...
راهی برای محبوب شدن-راهی برای محبوب شدن کسي نيست که در اين ž. ... ولى اگر بتوانى با مجاهده و زحمت ، قلب خود را از اين حب هم به كلى خالص نما، باطن را صفا ده تا عمل از ...
انتشار كتاب الغدير راهي مناسب براي اشاعه ... - اضافه به علاقمنديها
انتشار كتاب الغدير راهي مناسب براي اشاعه فرهنگ غدير است-حجت الاسلام سيد ... به نقل موسي ابن جعفر (ع) ادامه داد: هر آنچه در قرآن حلال اعلام شده، ظاهري است كه باطن آن ...
انتشار كتاب الغدير راهي مناسب براي اشاعه فرهنگ غدير است-حجت الاسلام سيد ... به نقل موسي ابن جعفر (ع) ادامه داد: هر آنچه در قرآن حلال اعلام شده، ظاهري است كه باطن آن ...
مديترانه، راهي به ديار تمدنها
20 جولای 2008 – مديترانه، راهي به ديار تمدنها-مديترانه، راهي به ديار تمدنها اشاره: هفته ... در عوض به آرامش خاطر و صفاي باطن شرقي دلبسته و بالنتيجه، بيان حقايق را از ...
20 جولای 2008 – مديترانه، راهي به ديار تمدنها-مديترانه، راهي به ديار تمدنها اشاره: هفته ... در عوض به آرامش خاطر و صفاي باطن شرقي دلبسته و بالنتيجه، بيان حقايق را از ...
القاب حضرت مهدي عليه السلام،راهي براي شناخت بيشتر (حجت ...
حجّت«حجّت» از نظر لغت، به معناي برهان و دليل است كه با آن حريف را قانع يا دفع كنند و ... كه آن عبارت است از پيامبران و رهبران دينی و ديگری باطن كه آن عقول مردم است».
حجّت«حجّت» از نظر لغت، به معناي برهان و دليل است كه با آن حريف را قانع يا دفع كنند و ... كه آن عبارت است از پيامبران و رهبران دينی و ديگری باطن كه آن عقول مردم است».
تفسیر قرآن به روش امامان
این راه كه آنها خود در پیش گرفته و امضا كردهاند، راهی عمومی است كه دیگران نیز میتوانند ... نوع سوم تفسیر امامان معصوم (علیهمالسلام) به باطن قرآن مربوط است. نزول قرآن ...
این راه كه آنها خود در پیش گرفته و امضا كردهاند، راهی عمومی است كه دیگران نیز میتوانند ... نوع سوم تفسیر امامان معصوم (علیهمالسلام) به باطن قرآن مربوط است. نزول قرآن ...
-
دین و اندیشه
پربازدیدترینها