تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 8 اردیبهشت 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):بهترين شما كسى است كه براى زنان خود بهتر باشد و من بهترين شما براى زن خود هستم....
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

بلومبارد

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

خرید اکانت اسپاتیفای

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

تعمیر گیربکس اتوماتیک

دیزل ژنراتور موتور سازان

سرور اختصاصی ایران

سایت ایمالز

تور دبی

سایبان ماشین

جملات زیبا

دزدگیر منزل

ماربل شیت

تشریفات روناک

آموزش آرایشگری رایگان

طراحی سایت تهران سایت

آموزشگاه زبان

اجاره سند در شیراز

ترازوی آزمایشگاهی

رنگ استخری

فروش اقساطی کوییک

راهبند تبریز

ترازوی آزمایشگاهی

قطعات لیفتراک

وکیل تبریز

خرید اجاق گاز رومیزی

آموزش ارز دیجیتال در تهران

شاپیفای چیست

فروش اقساطی ایران خودرو

واردات از چین

قیمت نردبان تاشو

وکیل کرج

تعمیرات مک بوک

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

سیسمونی نوزاد

پراپ تریدینگ معتبر ایرانی

نهال گردو

صنعت نواز

پیچ و مهره

خرید اکانت اسپاتیفای

صنعت نواز

لوله پلی اتیلن

کرم ضد آفتاب لاکچری کوین SPF50

دانلود آهنگ

طراحی کاتالوگ فوری

واردات از چین

اجاره کولر

دفتر شکرگزاری

تسکین فوری درد بواسیر

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

قیمت فرش

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1798280095




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

ضرب سكه اسلامى به دستور امام باقر علیه السلام


واضح آرشیو وب فارسی:تبیان: ضرب سكه اسلامى به دستور امام باقر علیه السلام
امام باقر علیه السلام
ضرب سكه اسلامى به دستور امام باقر علیه السلام (1)در سده اول هجرى صنعت كاغذ در انحصار رومیان بود و مسیحیان مصر نیز كه كاغذ مى‎ساختند به روش رومیان و بنا بر مسیحیت نشان «اب و ابن و روح» بر آن مى‎زدند، «عبدالملك اموى» مرد زیركى بود، كاغذى از این گونه را دید و در مارك آن دقیق شد و فرمان داد آن را براى او به عربى ترجمه كنند، و چون معناى آن را دریافت خشمگین شد كه چرا در مصر كه كشورى اسلامى است باید مصنوعات چنین نشانى داشته باشد، بى درنگ به فرماندار مصر نوشت كه از آن پس بر كاغذها شعار توحید - شهد الله انه لا اله الا هو - بنویسند و نیز به فرمانداران سایر ایالات اسلامى نیز فرمان داد كاغذهایى را كه نشان مشركانه‎ى مسیحیت دارد از بین ببرند و از كاغذهاى جدید استفاده كنند. كاغذهاى جدید با نشان توحید اسلامى رواج یافت و به شهرهاى روم نیز رسید و خبر به قیصر بردند و او در نامه‎اى به «عبدالملك» نوشت: صنعت كاغذ هماره با نشان رومى مى‎بود و اگر كار تو در منع آن درست است پس خلفاى گذشته اسلام خطاكار بوده‎اند و اگر آنان به راه درست رفته‎اند پس تو در خطا هستى، (2) من همراه این نامه براى تو هدیه‎اى لایق فرستادم و دوست دارم كه اجناس نشان دار را به حال سابق واگذارى و پاسخ مثبت تو موجب سپاسگزارى ما خواهد بود. عبدالملك هدیه را نپذیرفت و به قاصد قیصر گفت: این نامه پاسخى ندارد. قیصر دیگر بار هدیه‎اى دو چندانِ دفعه پیش براى او گسیل داشت و نوشت: گمان مى‎كنم چون هدیه را ناچیز دانستى نپذیرفتى، اینك دو برابر فرستادم و مایلم هدیه را همراه با خواسته قبلى من بپذیرى. عبدالملك باز هدیه را رد كرد و نامه را نیز بى جواب گذاشت. قیصر این بار به عبدالملك نوشت: دو بار هدیه مرا رد كردى و خواسته مرا بر نیاوردى براى سوم بار هدیه را دو چندان سابق فرستادم و سوگند به مسیح اگر اجناس نشان‎دار را به حال پیش برنگردانى فرمان مى‎دهم تا زر و سیم را با دشنام به پیامبر اسلام سكه بزنند و تو مى‎دانى كه ضرب سكه ویژه ما رومیان است، آنگاه چون سكه‎ها را با دشنام به پیامبرتان ببینى عرق شرم بر پیشانیت مى‎نشیند، پس همان بهتر كه هدیه را بپذیرى و خواسته ما را برآورى تا روابط دوستانه‎مان چون گذشته پا بر جا بماند. عبدالملك در پاسخ بیچاره ماند و گفت فكر مى‎كنم كه ننگین‎ترین مولودى كه در اسلام زاده شده من باشم كه سبب این كار شدم كه به رسول خدا دشنام دهند و با مسلمانان به مشورت پرداخت ولى هیچ كس نتوانست چاره‎اى بیندیشد، یكى از حاضران گفت: تو خود راه چاره را مى‎دانى اما به عمد آن را وامى‎گذارى! عبدالملك گفت: واى بر تو، چاره‎اى كه من مى‎دانم كدام است؟ گفت: باید از «باقر» اهل‎بیت چاره این مشكل را بجویى. عبدالملك گفتار او را تصدیق كرد و به فرماندار مدینه نوشت «امام باقر» علیه السلام را با احترام به شام بفرستد، و خود فرستاده قیصر را در شام نگه‎ داشت تا امام به شام آمد و داستان را به او عرض كردند، امام فرمود: تهدید قیصر در مورد پیامبر صلی الله علیه و آله عملى نخواهد شد و خداوند این كار را بر او ممكن نخواهد ساخت و راه چاره نیز آسان است، هم اكنون صنعتگران را گرد آور تا به ضرب سكه بپردازند و بر یك رو سوره توحید و بر روى دیگر نام پیامبر را نقش كنند و بدین ترتیب از مسكوكات رومى بى‎نیاز مى‎شویم. و توضیحاتى نیز در مورد وزن سكه‎ها فرمود تا وزن هر ده درهم از سه نوع سكه هفت مثقال باشد (3) و نیز فرمود نام شهرى كه در آن سكه مى‎زنند و تاریخ سال ضرب را هم بر سكه‎ها درج كنند. عبدالملك دستور امام را عملى ساخت و به همه شهرهاى اسلامى نوشت كه معاملات باید با سكه‎هاى جدید انجام شود و هر كس از سابق سكه‎اى دارد تحویل دهد و سكه اسلامى دریافت دارد، آنگاه فرستاده قیصر را از آنچه انجام شده بود آگاه ساخت و باز گرداند. قیصر را از ماجرا خبر دادند و درباریان از او خواستند تا تهدید خود را عملى سازد، قیصر گفت: من خواستم عبدالملك را به خشم آورم و اینك این كار بیهوده است چون در بلاد اسلام دیگر با پول رومى معامله نمى‎كنند. (4)  پی‎نوشت‎ها:1- برخى از دانشمندان این موضوع را به امام سجاد علیه السلام نسبت داده‎اند و برخى دیگر گفته‎اند امام باقر علیه السلام به دستور امام سجاد علیه السلام این پیشنهاد را كرده است. براى اطلاع بیشتر به كتاب العقد المنیر، ج 1 مراجعه شود . 2- قیصر با این مقدمه مى‎خواست تعصب عبدالملك را برانگیزد تا براى تصویب كار خلفاى گذشته از منع كاغذ رومى دست باز دارد. 3- امام باقر علیه السلام فرمود: سه نوع سكه ضرب شود، نوع اول هر درهم یك مثقال و ده درهم آن 10 مثقال، و نوع دوم هر ده درهم 6 مثقال و نوع سوم هر ده درهم 5 مثقال باشد بدین ترتیب هر سى درهم از سه نوع 21 مثقال مى‎شد و این برابر با سكه‎هاى رومى بود و مسلمانان موظف بودند سى درهم رومى كه 21 مثقال بود بیاورند و سى درهم جدید بگیرند. 4- «المحاسن و المساوى بیهقى»، ج 2، ص 232- 236 چاپ مصر، «حیوة الحیوان دمیرى» چاپ سنگى ص 24، با اختصار و نقل به معنى در پاره‎اى از جملات . توجه: در این داستان خواندیم كه سكه‎هاى اسلامى در زمان امام باقر علیه السلام به صلاحدید آن بزرگوار ساخته و رائج شده است و این مطلب با آنچه در برخى از كتاب‎ها آمده است كه در زمان حضرت على علیه السلام در بصره به دستور آن حضرت سكه‎هاى اسلامى زده شده و آن حضرت پایه گذار آن بوده منافاتى ندارد زیرا منظور این است كه آغاز سكه زدن در زمان حضرت على علیه السلام بوده و تكمیل و شیوع آن در زمان امام باقر علیه السلام انجام شده است براى اطلاع بیشتر به كتاب غایة التعدیل مرحوم سردار كابلى، ص 16 مراجعه شود. منبع:کتاب پیشوای پنجم، نظری منفرد علی . 





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: تبیان]
[مشاهده در: www.tebyan.net]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 515]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن