تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 8 اردیبهشت 1403    احادیث و روایات:  حضرت فاطمه (س):آن گاه كه در روز قيامت برانگيخته شوم، گناهكاران امّت پيامبر اسلام را شفاعت خواهم كرد....
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

بلومبارد

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

خرید اکانت اسپاتیفای

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

تعمیر گیربکس اتوماتیک

دیزل ژنراتور موتور سازان

سرور اختصاصی ایران

سایت ایمالز

تور دبی

سایبان ماشین

جملات زیبا

دزدگیر منزل

ماربل شیت

تشریفات روناک

آموزش آرایشگری رایگان

طراحی سایت تهران سایت

آموزشگاه زبان

اجاره سند در شیراز

ترازوی آزمایشگاهی

رنگ استخری

فروش اقساطی کوییک

راهبند تبریز

ترازوی آزمایشگاهی

قطعات لیفتراک

وکیل تبریز

خرید اجاق گاز رومیزی

آموزش ارز دیجیتال در تهران

شاپیفای چیست

فروش اقساطی ایران خودرو

واردات از چین

قیمت نردبان تاشو

وکیل کرج

تعمیرات مک بوک

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

سیسمونی نوزاد

پراپ تریدینگ معتبر ایرانی

نهال گردو

صنعت نواز

پیچ و مهره

خرید اکانت اسپاتیفای

صنعت نواز

لوله پلی اتیلن

کرم ضد آفتاب لاکچری کوین SPF50

دانلود آهنگ

طراحی کاتالوگ فوری

واردات از چین

اجاره کولر

دفتر شکرگزاری

تسکین فوری درد بواسیر

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

قیمت فرش

خرید سی پی ارزان

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1798409879




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

بیماری هاری و راه‌های پیش گیری از آن


واضح آرشیو وب فارسی:پایگاه خبری آفتاب: بیماری هاری و راه‌های پیش گیری از آن
مسوول روابط عمومی اداره کل دامپزشکی استان کرمان گفت: هاری یکی از بیماری های عفونی، خطرناک، شدیدا کشنده مخصوص گوشتخواران اهلی و وحشی بوده و انسان و سایر حیوانات خونگرم پستاندار به طور تصادفی به آن مبتلا می شوند.
آفتاب‌‌نیوز : "جواد نگارستانی" اظهار کرد: هاری یکی از بیماری‌های عفونی، خطرناک، شدیدا کشنده مخصوص گوشتخواران اهلی و وحشی بوده و انسان و سایر حیوانات خونگرم پستاندار به طور تصادفی به آن مبتلا می‌شوند.


وی افزود: افزایش آگاهی عموم مردم در پیشگیری از بیماری‌های قابل انتقال بین حیوان و انسان نقش اساسی در سلامت جامعه دارد و کنترل این بیماری‌ها دشوار و مرهون تلاش همه مردم است.


نگارستانی تصریح کرد: معرفی و شناخت بیماری هاری یکی از مهم‌ترین بیماری‌های مشترک بین انسان و حیوان، ضرورتی اجتناب ناپذیر دارد، به طوریکه ۲۸ سپتامبر هر سال، به عنوان روز جهانی هاری نام گذاری شده و این بیماری به دلیل میزان کشندگی بالا، افزایش موارد حیوان گزیدگی انسانی و تلفات و خسارات اقتصادی زیاد، حائز اهمیت است.


وی با بیان اینکه عمده ترین راه انتقال بیماری، گزش و یا خراش توسط حیوانات آلوده و مبتلا است، عنوان کرد: علائم بیماری در انسان به دو صورت علائم اولیه شامل سرفه، خستگی، تب، سردرد، سوزش در محل گاز گرفتگی، کاهش اشتها، احساس تهوع، درد عضلانی، گلو درد و علایم نهایی که در مرحله حاد بیماری بروز می کند شامل اضطراب، رفتارهای خشونت آمیز، توهم و افسردگی، ترس از آب(به دلیل عدم توانایی بلع)، مشکل در صحبت کردن و تکلم، ناتوانی در بلع، فلج شدن فک، حرکت غیر طبیعی عضله دیافراگم، دو بینی، ایست قلبی، مشکلات تنفسی و در نهایت مرگ بیمار اعلام کرد.


مسوول روابط عمومی دامپزشکی کرمان علائم کلی بیماری در حیوان را تغییر رفتار عنوان کرد و گفت: این بیماری به دوشکل در حیوان دیده می شود. شکل خشمگین یا دیوانه که در این نوع از بیماری حیوان عصبی شده و به سایر حیوانات حمله می‌کند. شکل فلجی که حیوان فلج و آرام شده و معمولاً در یک گوشه پناه می‌گیرد و در هر دو صورت حیوان قادر به بلع آب و غذا نیست.


وی سیاست مبارزه با هاری را حذف و یا کاهش موارد هاری انسانی از طریق کنترل هاری در حیوانات اهلی و وحشی و آموزش عمومی جامعه اعلام کرد و افزود: از جمله مهم‌ترین اقدامات پیشگیرانه برای مبارزه با بیماری هاری واکسیناسیون است لذا اداره دامپزشکی  کرمان در تمام شهرستان‌ها، سگ های صاحب‌دار را که عمدتا سگ‌های خانگی و سگ گله هستند به صورت رایگان علیه بیماری هاری واکسینه می‌کند.


نگارستانی با بیان اینکه اگرچه بیماری هاری ۱۰۰ درصد کشنده است، اما ۱۰۰ درصد هم قابل پیشگیری است، توصیه کرد: هر کسی که توسط یک حیوان وحشی گاز گرفته می‌شود در ابتدا محل گزش را به سرعت با آب و صابون به خوبی بشوید و از پانسمان کردن محل زخم پرهیز کند و در اسرع وقت جهت واکسیناسیون به شبکه‌های بهداشت مراجعه نماید زیرا بدون دریافت واکسن، احتمال زنده ماندن فرد در صورت بروز علائم تقریبا صفر است.


وی در پایان از کلیه شهروندان و روستاییان عزیز درخواست کرد که در صورت مواجهه با حیوانات وحشی و ولگرد که رفتار غیرعادی مانند ورود به نقاط مسکونی و یا حالت تهاجمی دارند، به هیچ وجه به آن ها نزدیک نشده و در صورت بروز گزش در انسان و حیوانات اهلی اقدام به واکسیناسیون نمایند.


نگارستانی گفت: همچنین در صورت گزش و جراحت در دام های اهلی (گاو، گوسفند و بز)این حیوانات تا مدت 48 ساعت قابل کشتار بوده و گوشت آنها با رعایت ضبط موضع گزش و معاینه در کشتارگاه قابل مصرف است، در غیر اینصورت دام باید تا شش ماه قرنطینه و در صورت عدم بروز علائم هاری قابل کشتار است.


منبع: ایسنا





۲۷ فروردين ۱۳۹۷ - ۱۴:۰۶





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: پایگاه خبری آفتاب]
[مشاهده در: www.aftabnews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 18]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


پزشکی و سلامت
پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن