تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 1 اردیبهشت 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):هر كس به خاطر خداى سبحان از چيزى بگذرد، خداوند بهتر از آن را به او عوض خواهد داد. ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

بلومبارد

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

خرید اکانت اسپاتیفای

کاشت ابرو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

لوله پلی اتیلن

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

مرجع خرید تجهیزات آشپزخانه

خرید زانوبند زاپیامکس

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

کلاس باریستایی تهران

تعمیر کاتالیزور

تعمیر گیربکس اتوماتیک

دیزل ژنراتور موتور سازان

سرور اختصاصی ایران

سایت ایمالز

تور دبی

سایبان ماشین

جملات زیبا

دزدگیر منزل

ماربل شیت

تشریفات روناک

آموزش آرایشگری رایگان

طراحی سایت تهران سایت

آموزشگاه زبان

اجاره سند در شیراز

ترازوی آزمایشگاهی

رنگ استخری

فروش اقساطی کوییک

راهبند تبریز

ترازوی آزمایشگاهی

قطعات لیفتراک

وکیل تبریز

خرید اجاق گاز رومیزی

آموزش ارز دیجیتال در تهران

شاپیفای چیست

فروش اقساطی ایران خودرو

واردات از چین

قیمت نردبان تاشو

وکیل کرج

تعمیرات مک بوک

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

سیسمونی نوزاد

پراپ تریدینگ معتبر ایرانی

نهال گردو

صنعت نواز

پیچ و مهره

خرید اکانت اسپاتیفای

صنعت نواز

لوله پلی اتیلن

کرم ضد آفتاب لاکچری کوین SPF50

دانلود آهنگ

طراحی کاتالوگ فوری

واردات از چین

اجاره کولر

دفتر شکرگزاری

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1797033297




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

مزد و پاداش الهی در گرو سعی و تلاش جدی است


واضح آرشیو وب فارسی:مهر: آیت الله رمضانی:
مزد و پاداش الهی در گرو سعی و تلاش جدی است

رضا رمضانی


شناسهٔ خبر: 3964667 - شنبه ۹ اردیبهشت ۱۳۹۶ - ۱۰:۲۱
دین و اندیشه > اسلام در جهان

.jwplayer{ display: inline-block; } آیت الله رضا رمضانی در خطبه های نمازجمعه هامبورگ در ادامه بحث های حیات دینی گفت: در قرآن کریم برای تلاش و کوشش جدّی که برای هدف متعالی باشد، پاداش الهی در نظر گرفته شده است. به گزارش خبرگزاری مهر، خطبه های نماز جمعه هامبورگ با سخنرانی آیت الله دکتر رمضانی امام و مدیر مرکز اسلامی هامبورگ برگزار شد. متن این سخنرانی در ادامه آمده است: بسم الله الرحمن الرحیم

الحمد لله ربّ العالمین و الحمد لله الذی لا مُضادّ له فی مُلکه و لا مُنازِعَ لَهُ فی أمره. الحمدالله الذی لا شریک لَهُ فی خلقه ولا شبیه لَهُ فی عَظَمَتِه (جزء من دعاء الإفتتاح) وصلّی الله علی سیدّنا ونبیّنا محمّد صلّی الله علیه وعلی آله الطاهرین واصحابه المنتجبین. عبادالله ! أُوصیکم و نفسی بتقوی الله و اتّباع امره و نهیه. با توجه به اینکه ایمان مهمترین رکن اساسی در «حیات دینی» شمرده می شود و نقش اوّل را در آن ایفاء می کند، لازم و بایسته است همواره در تقویت آن همّت گمارد. بدین منظور در ابتدا می بایست عواملی که ایمان را تقویت می کند در سر لوحۀ اعمال انسان قرار گیرد. لذا می بایست به اموری که نقش مهمی در تقویت ایمان دارند، پرداخته شود. که البته در مباحث پیشین به برخی از آنها که «یاد خدا» و «تلاوت قرآن» از جمله آنان است، اشاره گردید.

جایگاه عمل صالح در تقویت ایمان بر اساس آیات و روایات یکی از عواملی که جایگاه بسیار مهمی در تقویت ایمان دارد، «عمل صالح» می باشد. بدین جهت در بسیاری از آیات هنگامی که از ایمان سخن به میان می آید «عمل صالح» نیز درکنار آن مورد تأکید قرار می گیرد. که در این بین می توان به این آیات اشاره داشت: «إِنَّ الَّذینَ آمَنُوا وَ عَمِلُوا الصَّالِحاتِ سَیَجْعَلُ لَهُمُ الرَّحْمنُ وُدًّا؛ مسلّماً کسانی که ایمان آورده و کارهای شایسته انجام داده ‏اند، خداوند رحمان محبّتی برای آنان در دلها قرار می ‏دهد!». و خدای تعالی در آیه ای دیگر می فرماید: «مَنْ عَمِلَ صالِحاً مِنْ ذَکَرٍ أَوْ أُنْثی‏ وَ هُوَ مُؤْمِنٌ فَلَنُحْیِیَنَّهُ حَیاةً طَیِّبَةً؛ هر کس کار شایسته ‏ای انجام دهد، خواه مرد باشد یا زن، در حالی که مؤمن است، او را به حیاتی پاک زنده می ‏داریم». و در سورۀ عصر ذات اقدس ربوبی همۀ افراد بشر را در زیان می بیند مگر کسانی از دو بال ایمان و عمل صالح برخوردار باشند. «إِلاَّ الَّذینَ آمَنُوا وَ عَمِلُوا الصَّالِحاتِ‏؛ مگر کسانی که ایمان آورده و اعمال صالح انجام داده ‏اند». در بسیاری از آیات دیگر نیز بر ارتباط این دو اصل و دو عنصر تأکید فراوانی شده است، چرا که دلیل تأکید زیاد آیات و روایات گوناگون بر این مطلب، این است که ایمان و باور حقیقی انسان به خدا و عالم غیب، انسان مؤمن را به سوی عمل می کشاند. به بیان دیگر این باورها در عمل صالح خود را بارور می نماید، و نوعی تعامل میان این دو وجود دارد. زیرا هرجا که ایمان باشد عمل را نیز به دنبال دارد، و هر جا که عمل صالح باشد باعث افزایش ایمان می شود. بنابراین اگر کسی ادعا کند ایمان بدون عمل هم کافی است، چنین فردی یا ایمانش بسیار ضعیف است؛ یا گمان می کند که ایمان دارد و حال آنکه از حقیقت ایمان بهره ای نبرده است. لذا آیۀ شریفه در این باره می فرماید: «یَوْمَ یَأْتی‏ بَعْضُ آیاتِ رَبِّکَ لا یَنْفَعُ نَفْساً إیمانُها لَمْ تَکُنْ آمَنَتْ مِنْ قَبْلُ أَوْ کَسَبَتْ فی‏ إیمانِها خَیْراً؛  اما آن روز که بعضی از آیات پروردگارت تحقّق پذیرد، ایمان ‏آوردن افرادی که قبلًا ایمان نیاورده ‏اند، یا در ایمانشان عمل نیکی انجام نداده ‏اند، سودی به حالشان نخواهد داشت‏».

نکته ای که در این مقام توجّه به آن بسیار لازم و بلکه ضروریست این است که در قرآن و همچنین در روایات به عملی که از کیفیت مناسبی برخوردار باشد، مطلوب خدای تعالی شمرده است. لذا قرآن کریم در این خصوص می فرماید: «نَتَقَبَّلُ عَنْهُمْ أَحْسَنَ ما عَمِلُوا؛ ما بهترین اعمالشان را قبول می ‏کنیم‏».بنابراین روشن و واضح است آنچه که کیفیت در عمل را جهت می دهد خود ایمان و نیت پاک و خالص است. که نمونۀ آن را می توان در سوره مبارکه «انسان» ـ در قضیۀ بخشش چند قرص نان حضرت از سوی امیرالمومنین(ع) و حضرت زهرا(س) به یتیم و اسیر و مسکین ـ یادآوری نمود. «إِنَّما نُطْعِمُکُمْ لِوَجْهِ اللَّهِ لانُریدُ مِنْکُمْ جَزاءً وَ لاشُکُوراً؛ و می‏گویند: ما شما را بخاطر خدا اطعام می‏ کنیم و هیچ پاداش و سپاسی از شما نمی ‏خواهیم‏». مزد و پاداش الهی در گرو سعی و تلاش جدی تلاش و کوشش جدّی اگر برای هدف متعالی باشد، در قرآن کریم نسبت به آن پاداش الهی در نظر گرفته شده است. «وَ أَنْ لَیْسَ لِلْإِنْسانِ إِلاَّ ما سَعی؛‏ و اینکه برای انسان بهره‏ای جز سعی و کوشش او نیست‏». لذا خدای تعالی نسبت به کسانی که عمل نیک انجام می دهند وعده داده که هیچ گاه عملشان ضایع نخواهد شد، بلکه پاداش آن داده می شود. «إِنَّا لانُضیعُ أَجْرَ مَنْ أَحْسَنَ عَمَلاً؛ ما پاداش نیکوکاران را ضایع نخواهیم کرد».

جایگاه یاد مرگ در تقویت ایمان یکی دیگر از عواملی که در رشد و افزایش و تقویت ایمان بسیار مؤثر است «یاد مرگ» می باشد. بدین بیان که انسان مؤمن سعی می کند با یاد خدا و مرگ، ایمان و عمل خود را اصلاح کند و در مسیر رستگاری قرار گیرد. و به تعبیر غزالی نشانۀ توفیق از ناحیه خدای تعالی آن است که یاد مرگ پیوسته نصب العین آدمی باشد، و لحظه ای از آن غفلت نکند. لذا انسانی که همواره به یاد مرگ باشد حسّ مسئولیت پذیری او هم بیشتر خواهد بود هم برای خود و هم برای دیگران، بنابراین انسان مؤمنی که از فردای خود خبر ندارد و ممکن است مرگ به سراغ او آید، می بایست خود را از هر لحاظ برای سفر آخرت آماده سازد. چراکه امام حسن(ع) در آخرین لحظات عمرش هنگامی که جنادة بن ابی امید از آنحضرت(ع) موعظه و پندی درخواست کرد، امام(ع) در پاسخ وی فرمود: «نَعَمْ اسْتَعَدَّ لِسَفَرِکَ وَ حَصِّلْ زَادَکَ قَبْلَ حُلُولِ أَجَلِکَ وَ اعْلَمْ أَنَّهُ تَطْلُبُ الدُّنْیَا وَ الْمَوْتُ یَطْلُبُک‏؛ آری، مهیای مسافرت (آخرت) شو، و توشه آن را پیش از رسیدن اجل فراهم نما، و بدان که تو دنیا را طلب نمایی و مرگ تو را می‏طلبد». و جناب جابر بن عبدالله انصاری نقل می کند امام باقر(ع) در تشییع جنازه ای می فرمود: «یاد مرگ انسان را متوجّه دنیای دیگر می نماید و باعث می شود که ایمان و باور خود را تقویت سازد تا در برابر ناملایمات مقاومت کند و از مسیر حق فاصله نگیرد». به همین جهت است که در آیات و نیز روایات تأکید شده است که انسان مؤمن زیاد به «یاد مرگ» باشد. چرا که مطابق تصریح قرآن کریم این مسیر و راهی است که تمام افراد بشر آن را تجربه خواهند نمود. «کُلُّ نَفْسٍ ذائِقَةُ الْمَوْتِ؛ هر انسانی مرگ را می چشد».

آثار یاد مرگ یاد مرگ دارای آثار بسیار مهمی است که از جمله آثار آن این است که انسان را از «بیهودگی و بازیهای دنیوی» باز می دارد، چه اینکه امیرالمومنین(ع) در این خصوص فرموده اند: «أَمَا وَ اللَّهِ إِنِّی لَیَمْنَعُنِی مِنَ اللَّعِبِ ذِکْرُ الْمَوْت؛ ‏به خدا سوگند یاد مرگ مرا از هزل و بیهودگی و بازی باز می دارد». و نیز انسان را از خواب غفلت بیدار می کند. در تعبیر امام صادق(ع) آمده است که فرمود: «ذِکرُ المَوتِ یُمیتُ الشَّهَواتِ فی النَّفسِ، ویَقلَعُ مَنابِتَ الغَفلَةِ، ویُقَوّی القلبَ بمَواعِدِ اللَّهِ، ویُرِقُّ الطَّبعَ، ویَکسِرُ أعلامَ الهَوی‏ ویُطفِئُ نارَ الحِرصِ، ویُحَقِّرُ الدُّنیا؛ یاد مرگ شهوتها و خواهشهای نفسی را می میراند، و رویشگاه های غفلت را ریشه کن می کند و دل را با وعده های خدا نیرو می بخشد و طبع را نرم و نازک می سازد و پرچم های هوس را درهم می شکند و آتش حرص و آزمندی را خاموش می سازد و دنیا را در نظر کوچک می کند». یکی دیگر از آثار یاد مرگ این است آدمی را «قانع» بار می آورد، زیرا در همین جهت امیر بیان حضرت علی(ع) می فرمایند: «وَ مَنْ أَکْثَرَ مِنْ ذِکْرِ الْمَوْتِ رَضِیَ مِنَ الدُّنْیَا بِالْیَسِیر؛ کسی که یاد مرگ کند، از دنیا به کم و اندک راضی گردد». و فائده دیگر یاد مرگ این است که «مصائب» را برای انسان آسان می کند چه اینکه در بیانی نورانی از امیرالمؤمنین(ع) آمده است: «أَکْثِرُوا ذِکْرَ الْمَوْتِ وَ یَوْمِ خُرُوجِکُمْ مِنَ الْقُبُورِ وَ قِیَامِکُمْ بَیْنَ یَدَیِ اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ تُهَوَّنْ عَلَیْکُمُ الْمَصَائِب؛ ‏مرگ و روز بیرون آمدنتان از قبرها و ایستادنتان در پیشگاه خداوند عز و جل را فراوان یاد کنید تا مصائب بر شما آسان شود». همچنین از آثار دیگر یاد مرگ بر اساس آنچه پیامبر اکرم(ص) فرموده اند «زنده شدن دل و آسانی مرگ» است. چرا که آن وجود رحمت(ص) در این خصوص می فرماید: «أکثِروا ذِکرَ المَوتِ، فما مِن عَبدٍ أکثَرَ ذِکرَهُ إلّا أحیا اللّهُ قلبَهُ وهَوَّنَ علَیهِ المَوتَ؛ مرگ را فراوان یاد کنید زیرا هیچ بنده ای آن را بسیار یاد نکرد مگر این که خداوند دلش را زنده گردانید و مردن را بر او آسان ساخت». سخن پایانی روشن و واضح است که اگر ایمان انسان بر اساس یاد مرگ و آخرت تقویت شود، وی به انجام دادن اعمال و کردار نیک بیشتر متمایل می شود. و همین سبب سازندگی و رشد و تعالی روح انسان می شود. زیرا هنگامی که ایمان تقویت شود، به یک معنا حیات دینی یعنی زندگی بر اساس باورهای دینی معنا پیدا می کند.









این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: مهر]
[مشاهده در: www.mehrnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 302]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


دین و اندیشه
پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن