تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 8 اردیبهشت 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):تو را سفارش مى‏كنم به مداراى با مردم و احترام به علما و گذشت از لغزش برادران (دينى...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

بلومبارد

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

خرید اکانت اسپاتیفای

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

تعمیر گیربکس اتوماتیک

دیزل ژنراتور موتور سازان

سرور اختصاصی ایران

سایت ایمالز

تور دبی

سایبان ماشین

جملات زیبا

دزدگیر منزل

ماربل شیت

تشریفات روناک

آموزش آرایشگری رایگان

طراحی سایت تهران سایت

آموزشگاه زبان

اجاره سند در شیراز

ترازوی آزمایشگاهی

رنگ استخری

فروش اقساطی کوییک

راهبند تبریز

ترازوی آزمایشگاهی

قطعات لیفتراک

وکیل تبریز

خرید اجاق گاز رومیزی

آموزش ارز دیجیتال در تهران

شاپیفای چیست

فروش اقساطی ایران خودرو

واردات از چین

قیمت نردبان تاشو

وکیل کرج

تعمیرات مک بوک

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

سیسمونی نوزاد

پراپ تریدینگ معتبر ایرانی

نهال گردو

صنعت نواز

پیچ و مهره

خرید اکانت اسپاتیفای

صنعت نواز

لوله پلی اتیلن

کرم ضد آفتاب لاکچری کوین SPF50

دانلود آهنگ

طراحی کاتالوگ فوری

واردات از چین

اجاره کولر

دفتر شکرگزاری

تسکین فوری درد بواسیر

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

قیمت فرش

خرید سی پی ارزان

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1798390105




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

طوفان ترجمه و تقلیدی که پوزیتویسم به جامعه علمی نشاند


واضح آرشیو وب فارسی:مهر: یادداشت؛
طوفان ترجمه و تقلیدی که پوزیتویسم به جامعه علمی نشاند

ترجمه


شناسهٔ خبر: 3895226 - پنجشنبه ۱۴ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۵:۲۰
دین و اندیشه > سایر

.jwplayer{ display: inline-block; } ترجمه و تمجید جریان پوزیتیویستی از یک طرف و بایکوت و تحریم نگاه‌های انتقادی از طرف دیگر؛ دو علت مهم فاجعه‌ی مضحکی است که امروزه در جامعه‌ی دانشگاهی کشور شاهدیم. خبرگزاری مهر، گروه دین و اندیشه-کیوان سلیمانی: وجود بحران در علم موجود و اثبات ضرورت آسیب شناسی و ترمیم یا جایگزینی آن با ایده‌های دیگر مسئله‌ای نیست که نیاز به اثبات و تشریح مجدد داشته باشد. این بحران هم توسط جریان درونی و حتی مولدان و پیشگامان این علوم و هم از سوی اندیشمندان و جوامع علمی بیرون از این مجموعه مطرح و بررسی شده است. بحران علم مدرن، تزلزل مبانی این علم، ضرورت ارتقاء یا جایگزینی آن و... از جمله این مباحث بوده است. ریشه و علت این بحران، در روش‌شناسی، هستی‌شناسی، انسان‌شناسی و معرفت‌شناسی‌ای بوده که در نظریات علوم انسانی - اجتماعی به منصه‌ی ظهور رسیده است. نقطه عطف آن در قرن بیستم و در فراز و فرود نگاه پوزیتیویستی بوده است. البته این نقطه عطف در خاستگاه خود چندین دهه پیش به وقوع پیوسته و مدتی است که وارد مرحله‌ی متفاوت دیگری شده است، اما انعکاس رویدادهای این میدان متنازع علمی در مناطق دیگر جهان از جمله ایران به گونه‌ی متفاوت و شگفتی بوده است. طوفان ترجمه و تقلیدی که کشتیِ عظیم پوزیتویسم را با تمام خدم و حشم به ساحل تشنه جامعه‌ی علمی و دانشگاهی کشور نشاند، بعد از این ماموریت سترگ آرام شد! طوفان خوابید و خواسته یا ناخواسته خبری از انتقادات پیاپی و متفاوت ضدپوزیتویستی با خود نیاورد. همین خود نقطه عطف معکوس یا ناقصی در نمودار تاریخی علم ایجاد کرد. ترجمه و تفصیل و تشریح و تدریس و تمجید جریان پوزیتیویستی از یک طرف و بایکوت و تحریم و تضعیف و تنبیه و توبیخ نگاه‌های انتقادی از طرف دیگر؛ دو علت مهم فاجعه‌ی مضحکی است که امروزه در جامعه‌ی دانشگاهی کشور و از جمله دانشکده‌ی علوم اجتماعی دانشگاه بزرگ تهران! مشاهده یا تحمل میکنیم؛ توقف و تمرکز بر منش و رویکردی که در خاستگاه خود سالهاست مکررا نقد و رد شده و از آن جز کشتیِ شکسته‌ی تکه پاره و وصله و پینه زده‌ای نمانده است. این حکایت دایه‌ی مهربان‌تر از مادری است که اصرار بر سالم نشان دادن فرزند ناقص‌الخلقه‌ی نامشروعی داشته و از هرگونه جراحی و درمانِ جدی‌ای نیز اکراه دارد! به هر طریق طرح و تورم این بحران در کشور ما جریان‌های متفاوتی را در پیش داشته است! خیل عظیمی که همچنان بر تکه پاره‌های کشتی شکسته‌ی این علم بحران‌زده سوار شده یا مانده و در خیال خام خود ناخدایی می‌کنند. دسته‌هایی سوار بر موج‌های جدید و متنوعِ برآمده از این بحران شده و به زعم خود راهی به رهایی از این طوفان یافته‌اند، بی خبر از آن‌که خود گرفتار مرداب‌هایی چون نسبی‌گرایی شده‌اند. از طرفی متفکران و گروه‌های علمی دیگری هم بوده و هستند که ایده‌های دیگری را طرح کرده و بسط داده‌اند و به دنبال تکمیل آن هستند. جریان‌هایی که با وجود نوآوری‌ها و دستاوردهای قابل توجه بسیاری (که البته مقصود اصلی این نگاشته نیست) همواره با مسائل و آسیب‌هایی نیز مواجه بوده‌اند. این جریانات و به ویژه آسیب‌های متوجه آن‌ها را از دو منظر درونی و بیرونی می‌توان مشاهده و تحلیل کرد که در ادامه به صورت مختصر به این دو می‌پردازیم. الف. درونی شروع هر تغییر و تحولی همواره سخت و صعب بوده است و تلاشی طاقت‌فرسا می‌طلبد. این مورد نیز از این قاعده مستثنی نبوده است. این سختی کار چند نتیجه‌ی متفاوت در پی داشته است. گروهی خیلی زود خسته شده و به قافله‌ی مسلط و سابق پیوسته یا گوشه‌ی عزلت گزیده‌اند! نحله‌هایی نیز در مقابل این «سلطه‌ی وارداتی» دست به دامانِ انتقادات وارداتی شدند. همین باعث واردشدنِ با تاخیرِ نگاه‌های متفاوت و منتقدِ پوزیتیویستی به ایران شد. ظهور فرانکفورتی های رنگارنگ وطنی نتیجه ی همین واکنش بوده است، هرچند همین رویکردها نیز از آسیب های مخصوص خود در امان نمانده اند. افراد و گروه‌هایی نیز در جهت تکوین و تولید علومی مبتنی بر مبانی متفاوت با مبانی مدرن گام برداشتند. عده‌ای حتی پا فراتر گذاشته، مدعی تاسیس مبانی تازه و بی‌سابقه‌ای شدند تا پس از آن برمبنای این مبانیِ تازه تاسیس، بناهای علوم نوین خود را برپا کنند. گروه‌هایی نیز راهبردِ استفاده‌ی حداکثری از تمام ظرفیت‌های ممکن موجود در ایده‌های متفاوت حول مبانی را اتخاذ کرده و البته اقدام به تکمیل و تولیدِ توامان را وجهه‌ی عمل خود قرار داده‌اند. البته این به معنای نگاه و استفاده‌ی انباشتی نبوده بلکه نگاه برآیندی مد نظر بوده است، نگاهی که به دنبال استفاده‌ی متناسب از تمام فرصت‌های روشی و معرفتی بوده و از دستاوردهای علم کنونی استفاده کرده و البته تصحیح و تکمیل و تولید را همزمان و در زمان مناسب خود، مطلوب می‌داند. ب. بیرونی طبیعی است که سلطه‌ی چندین ساله‌ی پوزیتیویسم در ایران (خاصه به علت غیبت نگاه‌های حریف یا رقیب) هرگونه نگاه متفاوت یا مخالفی را برنمی‌تابد و هجوم همه‌جانبه‌ی ناخدایانِ کشتیِ پوزیتیویسم به هر کشتی و قایق و کلکی که در خلاف جهت و عقربه‌ی تجربه گرایی حرکت کرده یا قصد حرکت داشته باشد؛ واقعیتی کاملا «عقلانی» و «علمی» و اجتناب‌ناپذیر خواهد بود! البته این تنها یکی از مخالفت‌ها یا اختلاف‌ها با جریان‌های تحول‌خواه_ هرچند مهمترینِ آن‌ها_ بوده است. دسته‌های متنوع دیگری نیز به این «تهاجم علمی و عقلانی» یاری رسانده‌اند که پرداختن به آن‌ ها از حوصله‌ی این بحث خارج است. به هر حال جریانات تحول خواه یا وجود نقاط مثبت مشابه و متفاوت بسیاری که دارند، دچار آسیب‌هایی نیز می‌باشند. طرح و تحلیل و مقایسه‌ی این ایده‌ها با تمرکز بر آسیب‌ها و فرصت‌ها در شماره‌های آتی رستار پیگیری خواهد شد.









این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: مهر]
[مشاهده در: www.mehrnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 104]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


دین و اندیشه
پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن