تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 31 شهریور 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):پروردگارم هفت چيز را به من سفارش فرمود: اخلاص در نهان و آشكار، گذشت از كسى كه ب...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

شات آف ولو

تله بخار

شیر برقی گاز

شیر برقی گاز

خرید کتاب رمان انگلیسی

زانوبند زاپیامکس

بهترین کف کاذب چوبی

پاد یکبار مصرف

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

بلیط هواپیما

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1817468036




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

نگاه امام(ره) به مردم ابزاری نیست/ مردم رکن اساسی تداوم انقلاب


واضح آرشیو وب فارسی:مهر: مدرس جامعه الزهرا:
نگاه امام(ره) به مردم ابزاری نیست/ مردم رکن اساسی تداوم انقلاب

رادیو گفتگو


شناسهٔ خبر: 3889342 - شنبه ۹ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۰:۵۳
دین و اندیشه > همایش ها و میزگردها

.jwplayer{ display: inline-block; } با بیان اینکه نگاه امام به مردم نگاه ابزاری نیست، گفت: در اندیشه حضرت امام(ره) ، نگاه ابزاری صرف، نه جهت نفی طاغوت به مردم را دارند و نه در جهت تائید حکومت ایشان، بلکه مردم به عنوان رکن اساس به گزارش خبرگزاری مهر، برنامه «انقلاب ماندگار» با موضوع (جایگاه مردم در تعامل با حکومت اسلامی در اندیشه امام (ره)) و با حضور مرضیه صفاهی زاده مدرس جامعه الزهرا و کارشناس اندیشه سیاسی  و نجف لکزایی استاد دانشگاه باقر العلوم به روی آنتن رفت. مرضیه صفاهی زاده با بیان اینکه اگر ببینیم امام خمینی (ره) به عنوان یک منتظر و پیرو واقعی حضرت حجت (عج) چه عملکردی را داشته اند، بهتر می توانیم  جایگاه مردم را در تعامل با حکومت اسلامی در اندیشه سیاسی امام (ره) بررسی کنیم، گفت: اگر از این زاویه به رفتار فردی، اجتماعی و سیاسی حضرت امام(ره)  نگاه کنیم در می یابیم که تمام رفتار و سکنات سیاسی و اجتماعی امام(ره)  اعم از مبارزه با طاغوت، قیام و انقلاب، تشکیل حکومت و دوران زمامت و حکومت داری ایشان همه بر اساس انجام تکلیف یک منتظر قابل تفسیر و تحلیل است و می توانیم از این منظر اندیشه امام (ره) را مورد باز خوانی جدی قرار بدهیم. وی با ابراز تاسف از اینکه عرفان سیاسی حضرت امام(ره)  مورد غفلت رسانه ای قرار گرفته است، اظهار داشت: متاسفانه این جنبه از عرفان سیاسی حضرت امام خمینی (ره) به دلیل کاریزمای شخصیتی حضرت امام(ره)  و عظمت کاری که امام(ره)  در تحقق و تشکیل حکومت اسلامی کردند، به این معنا که در تاریخ تشیع بعد از دوران زمامت امیرالمومنین(ع) و امام حسن (ع)، امام خمینی (ره) را به عنوان تنها فرد و تنها فقیهی می بینیم که توانستند یک حکومت بر اساس اندیشه ولایت مستقر و تشکیل حکومت کنند، به خاطر عظمت کار، آن جنبه عرفان سیاسی حضرت امام(ره)  مورد غفلت رسانه ای، حداقل واقع شده است. مدرس جامعه الزهرا تاکید کرد: بر اساس این رویکرد می توانیم اینگونه عنوان کنیم که امام(ره)  همواره و در طول حیات سیاسی و اجتماعی خودشان هر اقدامی را که انجام داده اند، به عنوان یک قدم در جهت زمینه سازی ظهور و تحقق فرج حضرت صاحب الزمان(عج) قابل تفسیر و تحلیل است. وی در ادامه گفت: مشی و منش امام (ره) از ابتدای حرکت سیاسی شان به گونه ای بود که تکلیف خودشان و مردمی که با ایشان همراهی کردند بر اساس نظریه ای که در رابطه با انتظار ارائه می شد، روشن کردند. صفاهی زاده با ذکر این نکته که حضرت امام(ره) ، معتقد بودند و اراده راسخی داشتند بر اینکه احکام اسلام تعطیل بردار نیست، خاطر نشان شد: کما اینکه همین دسته از افراد هیچ گاه نمازشان را متوقف به تحقق حکومت حضرت ولی عصر(عج) نمی کنند و تشکیل حکومت هم یکی از احکام اسلام است. یکی از احکامی که با اجرا و برپایی آن سایر احکام هم مجال بروز و اجرا در جامعه پیدا می کنند، کمااینکه امر دفاع از ارض مسلمین، دفاع از حیثیت و حتی جان افراد در جامعه اسلامی منوط به تحقق حکومت است و اگر حکومت اسلامی نباشد، قطعا احکام اسلامی در آن برپا نخواهد شد. وی با بیان اینکه بر اساس این اعتقاد، نگاه امام(ره)  به مردم نگاه ابزاری نیست، اظهار داشت: متاسفانه علیرغم تاکیدات جدی و موکدی که مقام معظم رهبری طی این سال ها داشته اند که در جامعه ما مردم سالاری دینی حاکم است ولی می بینیم که برخی از مسئولین و دولتمردان در همه دوران ها ، حضور مردم و جایگاه و نقش مردم را صرفا پای صندوق های رای جستجو می کنند و به حضور در لحظه، بسنده می کنند. وی افزود: در اندیشه حضرت امام(ره) ، چنین نیست و امام (ره) نگاه ابزاری صرف، نه جهت نفی طاغوت به مردم را دارند و نه در جهت تائید حکومت ایشان، بلکه مردم به عنوان رکن اساسی تحقق و تداوم حکومت اسلامی هستند که به عنوان زمینه سازان ظهور می توانیم از آن یاد کنیم و در این اندیشه است که مردم جایگاه رفیع و ارزشمندی را پیدا می کنند. این کارشناس اندیشه سیاسی با تاکید بر اینکه بر اساس نظریه حضرت امام(ره) ، رابطه مردم و امام(ره)  رابطه ای دو سویه و متقابل است، تصریح کرد: در این اندیشه اگر جایگاه مردم به هر مقدار و هر نسبتی ضعیف شود بحث پشتوانه عملی زعامت امام، چه امام معصوم باشد و چه به عنوان ولی فقیه، ضعیف می شود ولی اگر این پشتوانه، پشتوانه ای فعال و حاضر در صحنه باشد، امامت امر و ولایت امر، مستقر است و می تواند با تمام شئونش در جامعه حاکم باشد و حکومت کند. وی در ادامه خاطر نشان شد: بر اساس این اندیشه مهدوی است که امام، قیام در دوران نهضت را قیام مردمی می بینند و هیچ گاه به گروه ها و جریانات سیاسی صرفا بسنده نمی کنند. در ادامه نجف لکزایی با بیان اینکه حکومت اسلامی بدون حضور مردم و بدون بیعت و رای مردم تشکیل نمی شود، گفت: در حکومت اسلامی جایگاه مردم در عرصه تشکیل حکومت، به دیدگاه امام یک جایگاه خیلی روشن است و اساس حکومت اسلامی بدون حضور مردم و بدون بیعت و رای مردم تشکیل نمی شود و انقلاب اسلامی با حضور مردم بود که اتفاق افتاد و با حضور بی نظیر و مشارکت مردم بود که حکومت پادشاهی سقوط کرد. وی افزود: الان نیز به همین شکل است و تمام انتخاباتی که در همه سطوح برگزار می شود، عنصر حضور و مشارکت و رای مردم عنصر تعیین کننده ای است. استاد دانشگاه باقر العلوم با اشاره به مبنای امام در امر سیاست، عنوان کرد: حضرت امام (ره) مبنایی دارند و به کرات هم تکرار کردند و به دولت ها می گفتند هرکاری که مردم می توانند انجام دهند، دولت ورود نکند. ایشان برای دولت به معنای کلان جامعه اعم از هر سه قوه، جایگاه و رسالتی که برخوردار بودند رسالت سیاست گذاری، سیاست مداری، هدایت و نظارت بود، نه اینکه خودشان بیایند و همه کاره بشوند. وی افزود: از آن طرف هم نه اینکه دولت هیچ کاره باشد دولتی که امام(ره)  می خواهد یک دولت معمار گونه است یعنی دولتی که سیاست گذاری و نظارت می کند اما اجرا توسط خود مردم صورت می گیرد. لکزایی با اشاره به دوران جنگ تحمیلی و نقش دولت و مردم در این دوران طبق سیاست و اندیشه امام، عنوان کرد: جنگ که بر ما تحمیل شد، کشورهای فراوانی پشت عراق آن روز بود و ابر قدرت ها از عراق حمایت کردند اما امام(ره)  جنگ را چگونه هدایت کردند؟ نهادی به نام بسیج ایجاد شد، بسیج یعنی مردم و حضور مردم و کار دولت این است که این سازمان را نظارت می کند و این مردم هستند که خودشان دارند با انگیز های قوی از خودشان دفاع می کنند. وی در خصوص جهادسازندگی نیز بیان داشت: جهادسازندگی که امام (ره) ایجاد کردند ظرفیت سازی نهادی، سیاست گذاری و مدیریت و فرماندهی و نظارت است. خود مردم حضور پیدا می کنند و به آباد کردن کشورشان می پردازند. فایل صوتی برنامه «انقلاب ماندگار» از سایت شبکه قابل دریافت است .









این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: مهر]
[مشاهده در: www.mehrnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 24]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


دین و اندیشه
پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن