تبلیغات
تبلیغات متنی
محبوبترینها
ساقدوش کیست ؟ | وظیفه ساقدوش در مراسم عقد و عروسی چیست ؟
قایقسواری تالاب انزلی؛ تجربهای متفاوت با چاشنی تخفیف
چگونه ویزای توریستی فرانسه را بگیریم؟
معرفی و فروش بوته گرافیتی ریخته گری
بهترین بروکر برای معاملات فارکس در سال 2024
تجربه رانندگی با لندکروز در جزیره قشم؛ لوکسترین انتخاب
اکسپرتاپ: 10 شغل پردرآمد برای مهاجران کاری در کانادا
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1817517105
انسانی که بُعد معنوی خود را فراموش کند، خرسندی به دست نمی آورد
واضح آرشیو وب فارسی:مهر: دینانی در برنامه معرفت:
انسانی که بُعد معنوی خود را فراموش کند، خرسندی به دست نمی آورد
شناسهٔ خبر: 3882807 - شنبه ۲ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۲:۴۱
دین و اندیشه > اندیشمندان
.jwplayer{ display: inline-block; } چهره ماندگار فلسفه گفت: بیشتر انسان ها برای رسیدن به خرسندی، بعد معنویشان را فراموش می کنند و خودشان را در دیگر ابعاد مادی خلاصه می کنند و به دنبال خوشبختی می گردند، ولی به خوشبختی نمی رسند. به گزارش خبرنگار مهر، شب گذشته یکم بهمن ماه دکتر ابراهیمی دینانی چهره ماندگار فلسفه و عضو انجمن حکمت و فلسفه ایران در برنامه معرفت که از شبکه ۴ سیما پخش می شود، در تفسیر مثنوی عقل نامه حکیم سنایی غزنوی گفت: سنایی در این شعر درباره فکر و اندیشه صحبت می کند و از خاطر جمع و خاطر پراکنده. اگر بخواهیم انسان را بشناسیم، انسان در همین دو کلمه خلاصه می شود. خاطر جمع و خاطر پراکنده. به عبارت دیگر جمع و تفرقه. این استاد حکمت و فلسفه افزود: تردیدی نیست که انسان به عنوان موجودی که در این عالم زندگی می کند و درباره خودش و عالم می اندیشد، دارای چند بعد است. یکی از ابعاد گوناگون انسان، بعد معنویت است. منظور ما از بعد معنوی، جنبه معنوی است. انسان جنبه معنویت دارد و این بهترین بعد او است و این جنبه متعالی و بهترین بعد انسان است. متاسفانه بیشتر انسان ها برای اینکه خرسندی به دست آورند، بعد معنویشان را فراموش می کنند و خودشان را در دیگر ابعاد مادی خلاصه می کنند و به دنبال خوشبختی می گردند، ولی خوشبختی به دست نمی آورند. ابراهیمی دینانی در ادامه گفت: انسان هم سرخوشی دارد هم سرخوردگی. سرخوش بودن یعنی سرور و سرخوردگی وقتی است که انسان بعد معنویش را فراموش می کند و در ابعاد دیگر می خواهد خرسندی پیدا کند، در حالی که انسان سرخوشی می خواهد، با سرخوردگی مواجه می شود. بعد معنوی انسان، مرکز هستی انسان است، وقتی که آدم مرکز را فراموش کند، پیرامون هم فراموش می شود. تفرقه همان سرخوردگی است و به جای سرخوشی، سرخوردگی به دست می آید. اگر پر از معنی شدی و به معنی اشتغال پیدا کردی و در معنی فرو رفتی، دیگر پراکنده نیستی، اما اگر معنی را کنار گذاشتی و از معنی گریختی و به سخره تفرقه برخورد کردی، پراکندگی، سرخوردگی، گرفتاری و الی آخر هست. حکما و شعرای سابق ما متاثر از قرآن و احادیث بودند. این شعر ترجمه یک حدیث است، یعنی یک لحظه اندیشیدن، افضل است بر هفتاد سال عبادت. شما سالهای متمادی بدون فکر و اندیشه و آگاهی عبادت کن ولی یک لحظه تفکر الهی داشته باشد و به معنی باندیش. کدام برتر است؟ چهره ماندگار فلسفه در ادامه گفت: بشر امروز، منظورم بشر اسیر تکنولوژی است، به جز تجربه حسی، به چیز دیگری نمی اندیشد و بر این باور است که آنچه هست در تجربه حسی به دست می آید ولاغیر. به یک نکته ظریف ساده توجه نمی کند که در زمان تجربه پیدا می کند یا خالی از زمان. آنها می گویند ما در زمان تجربه می کنیم. باید از آنها بپرسیم که آیا زمان، تجربی است یا نه؟ ما در زمان به تجربه می پردازیم و در مکان می نشینیم، چگونه ما زمان را می فهمیم؟ زمان به تعقل و تفکر است. اگر تفکر و تعقل نباشد، ما زمان را نمی فهمیم. در زمان هستیم و با زمان هستیم، اما زمان را در آزمایشگاه و در تلسکوپ نمی بینیم. زمان، پیش از تجربه است. ما در زمان تجربه می کنیم. وقتی که شما در زمان تجربه می کنید، چرا به زمان نمی اندیشی؟ وقتی که به زمان نیاندیشی و همه چیز را در تجربه حسی خلاصه کنید، پیامدش این است که مغلوب زمان می شوید. همواره باید مغلوب زمان بود یا می توان بر زمان سیطره پیدا کرد؟ انسان معنوی و کسی که به مرکز هستی خودش توجه می کند، بعد معنوی خودش را اگر فراموش نکند، با پیوستن به معنویت می تواند زمان را مدیریت کند و بر زمان سیطره پیدا کند و زمان را بشناسد و زمانی می شود بر زمان غالب شد که آن را به درستی شناخت. غلبه با شناختن است. همه این حرف ها در همین بیت سنایی مندرج است. وی تصریح کرد: تنگ نظری و نگاه کوتاه، منحصر به اشخاصی نیست که خیلی دنیا پرست هستند، در زمان گالیله اسقفی با گالیله مخالف بود. در یک ملاقاتی با گالیله، گالیله به او گفت عصبانی نباش، شما به دریچه تلسکوپ نگاه کن، شاید حرف مرا قبول کنی. اسقف گفت من به تلسکوپ نگاه نمی کنم، من به انجیل نگاه می کنم و در تلسکوپ نگاه نکرد. این را می گویند خشک شدن فکر و اندیشه. اگر نگاه می انداخت شاید از آن نظر متعصبانه برمی گشت و حاضر نشد حتی یک نگاه بکند. نگاه باید گسترده باشد، هم به مصنوع و هم به صنع هم به صانع. هم به میوه و هم به بستان. وی در ادامه ابراز داشت: معنی قابل تقسیم نیست. میز، صندلی، بدن، ساختمان، شجر، حجر، مدر، قابل تقسیم است، اما معنی قابل تقسیم نیست. معنی بسیط است. تقسیم پذیری، تفرقه و پراکنی می آورد و پراکندگی رنج می آورد. ولی وقتی که به معنی می رسیم، جمع و هماهنگ می شوی و وحدت پیدا می کنی و در این وحدت خوشبختی و خرسندی پیدا می کنی. این خوشبختی است، این سرخوشی است. دو صفت سرخوشی و سرخوردگی، خصلت هر انسانی است. از سرخوردگی بگذریم و به سرخوشی روی آوریم. اما از سرخوردگی گریختن و به سرخوشی روی آوردن، طریقه اش از ماده به معنی رفتن و از تفرقه به جمع رفتن است. غیر از این راهی نیست. اگر از تفرقه به جمعی بروی، سرخوشی است. اگر از جمع به تفرقه بروی، سرخورده هستی. دینانی اشاره ای هم به حافظ شیرازی داشت و گفت: حافظ حدود هزار سال فرهنگ پیش از خود را دارد. سنایی، مولوی، سعدی را خوانده بود ولی یک هنر خدادادی هم داشته است که از این مجموعه این معارف، با ظرافت زیبایی همه اینها را در غزل خودش اشاره کرده است. حافظ چشمش را بر روی دیگری بسته است که بر روی معشوق باز کند. حافظ زیرک است اما سنایی فراتر رفته است. حافظ چشم را به روی اغیار می بندد اما چشم را بسته نگه نمی دارد، به آنجایی که باید نگاه کرد، نگاه می کند. به عبارت دیگر از تفرقه کنار می رود و به جمع باز می آید. باید در تفرقه ماند یا به جمع آمد؟ در کثرت مستقر شد یا به وحدت آمد؟ این استاد دانشگاه ادامه داد: برای عارف هر لحظه نو است. در نظر اهل معرفت، کهنگی معنی ندارد. این عالم برای کسانی که یکنواخت نگاه می کنند، کهنه است. کسی که اهل اندیشه است، اندیشه را راکد نمی داند، هر اندیشه ای نو است. کسی که اهل اندیشه است، جهان را تازه و نو می بیند. اهل معرفت در باغ معرفت، لحظه به لحظه شاخه و برگ تازه و میوه ای تازه می بینند و می چینند و می نوشند. آدمی هم که اهل اندیشه نیست، در فرش دان خاک کهنه مانده است و کهنه می شود و کهنه می بیند. اندیشه نباشد، نو و کهنه وجود ندارد. تجدد در اندیشه است. دنیای ما، دنیای متجدد است. امروزه تجدد گرایی مد است. عالم، خود به خود تجددگرا است. آیا بدون اندیشه، تجدد معنی دارد؟ تجدد در آغاز در اندیشه پیدا می شود یا در عالم؟ اول عالم تجدد پیدا می کند یا بعد اندیشه تجدد می یابد؟ اندیشه به ذات، متجدد است. تجدد اندیشه، عالم را تجدد می دهد. این معنی تجدد است. اگر کسی از تجدد خودشش می آید، باید اهل اندیشه باشد والا اگر کسی اهل اندیشه نباشد، چیزی از تجدد نمی فهمد. لفظ، تجدد نمی آورد. تجدد را باید اندیشید. هم تجدد را باید اندیشید و هم با اندیشه باید به تجدد رسید. تجدد را اندیشیدن، تجدد اندیشه است و تجدد را اندیشیدن، تجدد عالم است. وی اشاره ای هم به شیخ اشراق داشت و گفت: سهروردی به اصالت نور باور دارد. بعضی از متفلسفین اشتباه کردند، فکر می کنند سهروردی اشراقی است، چون قائل به اصالت وجود نیست، و قائل به اصالت ماهیت است. آنها اشتباه کردند. چه اشتباه بزرگی! شیخ اشراق وقتی وجود را اعتبار می داند، معنی اش این نیست که ماهیت، اصیل است. معنیش این است که نور اصالت دارد. این نکته را کمتر توجه کرده اند. کل عالم نور است و منشعب از نور حق است. وی در خاتمه گفت: هر آنچه آغاز ندارد، پایان هم ندارد. این یک قاعده عقلی است. هر آنچه ازلی است، ابدی است. ازلی نمی تواند ابدی نباشد. ما این وسط هستیم. نه ازلی هستیم، نه ابدی. هم در ازل ریشه داریم هم در ابد. ما در اکنون هستیم. در گذشته یا آینده زندگی نمی کنیم. هر موجودی در اکنون زندگی می کند. هم گذشته را در خود داریم، هم به آینده امیدواریم. با داشتن امید، آینده را داریم و با داشتن حافظه، گذشته را در خود داریم. ولی در دریای اکنون هم غرق هستیم. اگر عقل نباشد، چه کسی به جای عقل، سلطان است؟ چه کسی می تواند عقل را عزل کند؟ سلطانی است که معزول شدنی نیست. هیچ نادانی نمی تواند عقل را عزل کند. هر سلطانی معزول می شود، اما عقل را چه کسی می تواند معزول کند؟ عقل از مهر و خورشید هم می گذرد. آیا نور عقل بیشتر است یا نور خورشید؟ عقل به خورشید معنی می دهد و از خورشید فراتر می رود. عقل تقسیم بندی می کند. عقل هم تعریف می کند و هم فرا می رود. لعل عقل همه چیز را می فهمد. آنجایی که دیگر نمی تواند برود را نیز می داند. تنها موجودی است که حد خود را می داند و به همین دلیل سلطان است.
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: مهر]
[مشاهده در: www.mehrnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 41]
صفحات پیشنهادی
غربزدگی و نان شب ما/ با علوم انسانی نمیتوان نزاع را چاره کرد
یادداشت غربزدگی و نان شب ما با علوم انسانی نمیتوان نزاع را چاره کرد شناسهٔ خبر 3871512 - یکشنبه ۱۹ دی ۱۳۹۵ - ۱۱ ۳۰ دین و اندیشه > اندیشکده ها jwplayer display inline-block; خیال باشد اگر گمان بریم با اتکا به آنها که خوب علوم سیاسی خواندهاند یا خوب مذاکره میکنند میسازمان های مدافع حقوق بشر تاکنون به وظایف انسانی خود عمل نکردند
بیانیه مجمع جهانی صلح اسلامی به مناسبت ۲۹ دی روز ملی غزه سازمان های مدافع حقوق بشر تاکنون به وظایف انسانی خود عمل نکردند شناسهٔ خبر 3880380 - چهارشنبه ۲۹ دی ۱۳۹۵ - ۰۹ ۵۱ دین و اندیشه > سایر jwplayer display inline-block; سازمان های بین المللی مدافع حقوق بشر و از جملهملت ایران خدمات بزرگ آیت الله رفسنجانی را فراموش نمیکنند
آیت الله اراکی ملت ایران خدمات بزرگ آیت الله رفسنجانی را فراموش نمیکنند شناسهٔ خبر 3873521 - سهشنبه ۲۱ دی ۱۳۹۵ - ۱۳ ۴۲ دین و اندیشه > اندیشمندان jwplayer display inline-block; دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی گفت آیت الله رفسنجانی توانست طی مدت کوتاه آثار جنگ راسازمان های مدافع حقوق بشر به وظایف انسانی خود عمل نکرده اند
بیانیه مجمع جهانی صلح اسلامی به مناسبت ۲۹ دی روز ملی غزه سازمان های مدافع حقوق بشر به وظایف انسانی خود عمل نکرده اند شناسهٔ خبر 3880380 - چهارشنبه ۲۹ دی ۱۳۹۵ - ۰۹ ۵۱ دین و اندیشه > سایر jwplayer display inline-block; سازمان های بین المللی مدافع حقوق بشر و از جمله سازمتعیین منطقه ای دستمزد رای نمی آورد/سال آینده افزایش دستمزد مناسبی را شاهد خواهیم بود
مشاور کانون شوراهای اسلامی کار استان تهران گفت بحث منطقه ای شدن تعیین دستمزد برای سال 96 رای نمی اورد چرا که منطقه ای کردن دستمزد می تواند تبعات منفی داشته باشد علی اکبر عیوضی در گفت و گو با خبرنگار جام جم آنلاین پرداختن به بحث هزینه معیشت خانوار را علاوه بر توجه به نرخ تورم درکوهپایه زاده: نمی توانم خوشحالی خود را از دستگیری یکی از متهمان اصلی پرونده نفتی پنهان کنم - پایگاه خبری تحلیل
وکیل زنجانی با ابراز خوشحالی از بازداشت یکی از متهمان اصلی پرونده فروش نفت گفت اطلاعات این متهم بسیاری از نقاط پر ابهام را روشن می کند و در پرونده موکلم راهگشا خواهد بود به گزارش پایگاه خبری تحلیلی دیده بان ایران رسول کوهپایه زاده با اشاره به دستگیری یکی از متهمان اصلی پروندهدانشگاه آزاد پدر معنوی خود را از دست داد
رئیس دانشگاه تاکید کرد دانشگاه آزاد پدر معنوی خود را از دست داد شناسهٔ خبر 3873026 - دوشنبه ۲۰ دی ۱۳۹۵ - ۱۵ ۵۱ حوزه و دانشگاه > آموزش عالی jwplayer display inline-block; رئیس دانشگاه آزاد گفت امروز نه تنها این دانشگاه پدر معنوی خود را از دست داد بلکه ملت ایران از یک فرجناح چپ و راست لاریجانی پزشک هستند و به نفع خودشان رای دادند! / چاقو دسته خود را نمیبرد
نماینده مردم ارومیه در مخالفت با مصوبه واگذاری بیمه سلامت به وزارت بهداشت و درمان آن را زمینه ساز رانت دانسته و اعتقاد دارد وقتی پیمانکار و کارفرما یکی شود فساد تخلف و دزدی بوجود میآید «نادر قاضی پور» یک از معترضان به مصوبه دیروز مجلس در گفتگو با جام جم آنلاین گفمحسن رضایی: رشد اقتصادی کشور بادآورده است/ چرا در اقتصاد، خودرو و اشتغال مردم عقب هستیم؟/ در مشارکت پذیری مشکل
محسن رضایی رشد اقتصادی کشور بادآورده است چرا در اقتصاد خودرو و اشتغال مردم عقب هستیم در مشارکت پذیری مشکل داریم برای انتخابات پا جلو نمی گذارم دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت علت اینکه عدد رشد اقتصادی کشور با زندگی مردم تطبیق ندارد آن است که این رشد بر اساس یک موضوع بادآوتلاشهای ولایی و خالصانه آیت الله شرعی فراموش شدنی نیست
پیام تسلیت دانشگاه امام صادق در پی درگذشت آیت الله شرعی تلاشهای ولایی و خالصانه آیت الله شرعی فراموش شدنی نیست شناسهٔ خبر 3867743 - سهشنبه ۱۴ دی ۱۳۹۵ - ۱۵ ۰۶ دین و اندیشه > آیین ها و تشکل های مذهبی jwplayer display inline-block; خدمات و تلاشهای ولایی و خالصانه آن مجا-
دین و اندیشه
پربازدیدترینها