تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 8 اردیبهشت 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):دانايى، ريشه همه خوبى‏ها و نادانى ريشه همه بدى‏هاست.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

بلومبارد

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

خرید اکانت اسپاتیفای

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

تعمیر گیربکس اتوماتیک

دیزل ژنراتور موتور سازان

سرور اختصاصی ایران

سایت ایمالز

تور دبی

سایبان ماشین

جملات زیبا

دزدگیر منزل

ماربل شیت

تشریفات روناک

آموزش آرایشگری رایگان

طراحی سایت تهران سایت

آموزشگاه زبان

اجاره سند در شیراز

ترازوی آزمایشگاهی

رنگ استخری

فروش اقساطی کوییک

راهبند تبریز

ترازوی آزمایشگاهی

قطعات لیفتراک

وکیل تبریز

خرید اجاق گاز رومیزی

آموزش ارز دیجیتال در تهران

شاپیفای چیست

فروش اقساطی ایران خودرو

واردات از چین

قیمت نردبان تاشو

وکیل کرج

تعمیرات مک بوک

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

سیسمونی نوزاد

پراپ تریدینگ معتبر ایرانی

نهال گردو

صنعت نواز

پیچ و مهره

خرید اکانت اسپاتیفای

صنعت نواز

لوله پلی اتیلن

کرم ضد آفتاب لاکچری کوین SPF50

دانلود آهنگ

طراحی کاتالوگ فوری

واردات از چین

اجاره کولر

دفتر شکرگزاری

تسکین فوری درد بواسیر

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1798251117




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

اعزام به جبهه شرط حلال شدن شير مادرمان بود


واضح آرشیو وب فارسی:جوان آنلاین: اعزام به جبهه شرط حلال شدن شير مادرمان بود
تماس كه برقرار مي‌شود، يك نفر از پشت خطوط تلفن خودش را بيت‌الله اسماعيل‌زاده كنعاني معرفي مي‌كند. صداي نسبتاً سالخورده‌اي دارد و مي‌گويد...
نویسنده : غلامحسين بهبودي 


تماس كه برقرار مي‌شود، يك نفر از پشت خطوط تلفن خودش را بيت‌الله اسماعيل‌زاده كنعاني معرفي مي‌كند. صداي نسبتاً سالخورده‌اي دارد و مي‌گويد متولد 1330 در اردبيل است كه از هفت، هشت سالگي در قائمشهر زندگي مي‌كند. بيت‌الله مي‌گويد: احساس مي‌كنم يكي از بسيجي‌هايي كه چند ماه قبل توي يك مطلب عكسشان را چاپ كرده بوديد، من هستم. مطمئن نيستم. زنگ زدم تا مگر شما كمكم كنيد.
آدرس مطلب را مي‌گيرم و در سايت جوان آنلاين دنبالش مي‌گردم. عكس كه بزرگ مي‌شود، متوجه مي‌شوم به دليل كيفيت نامطلوب عكس منتشر شده در صفحه، حتم به يقين اشتباه مي‌كند. بيت‌الله مي‌گويد تير سال 67 اين عكس را در شلمچه انداخته‌اند. درصورتي كه بسيجي‌هاي داخل تصوير كلاه پشمي بر سر دارند و مشخص است حداقل در هواي خنكي به سر مي‌برند. در ضمن صاحب عكس مورد نظر خانه پرش بيست و خرده‌اي بيشتر ندارد، در حالي كه بيت‌الله در سال 67 حداقل 37 سال داشت. خودش هم مي‌گويد: شايد هم من نباشم اما خيلي شبيه من است. ما بچه‌هاي جنگ، هنوز توي همان دوران زندگي مي‌كنيم.
بيت‌الله حالا 65 سال دارد و خيلي از خاطرات را فراموش كرده است. با اين وجود حرف‌هايمان كم كم گل مي‌گيرد و او از حضور جوان‌هاي انقلابي در اوايل انقلاب و جنگ در شهرشان قائمشهر مي‌گويد. مي‌پرسم براي اولين بار كي به جبهه رفتيد و مي‌گويد: «همان سال 67.» مي‌پرسم: «پس چرا اين قدر دير. شما كه مي‌گوييد عشق جبهه و جنگ داشتيد.»
اينجاست كه بيت‌الله اسماعيل‌زاده به معرفي يك مادر مقاوم مي‌پردازد. مادري مقتدر كه سه فرزندش را مجاب كرده بود حتماً بايد به جبهه بروند: ما اصالتاً اهل باكو هستيم. مادرم غنچه حسن زاده شهريور، حكومت كمونيست‌ها به سرزمين مسلمان‌نشيني مثل آذربايجان شوروي سابق را ديده بود. غيرتي بود و نمي‌توانست استيلاي كفار (كمونيست‌ها) به يك كشور اسلامي را ببيند. به همين خاطر به ايران مهاجرت كرده بودند. اول اردبيل و بعد هم كه به قائمشهر آمديم. پدرمان در همان اردبيل فوت كرد و من كه از همه كوچك‌تر بودم اصلاً او را به ياد نمي‌آورم. ما سه برادر بوديم. وقتي كه عراق به ايران حمله كرد، مادرم هميشه مي‌گفت اين خارجي‌ها در كشور اسلام چه كار مي‌كنند. شما پسرهاي من مديونيد اگر به جبهه نرويد!
با تشويق و تحريك مادر. ابتدا پسر بزرگش كريم به جبهه مي‌رود و سپس عين‌الله. بيت‌الله كه از همه كوچك‌تر بود، به دليل تنهايي مادر، در شهر مي‌ماند تا كمك خرجي خانواده باشد. اما سال 66 مادر هم فوت مي‌كند.
بيت‌الله مي‌گويد: تا وقتي مادرمان بود من پيشش مي‌ماندم تا هم كمك خرجي خانواده باشم و هم از او مراقبت كنم. وقتي مادرمان فوت كرد، احساس مي‌كردم يك ديني به گردن دارم. او از هر سه ما مي‌خواست كه به جبهه برويم. برادرانم رفتند و دينشان را ادا كردند. من مانده بودم و حسرت سال‌هاي از دست رفته از جنگ. شايد قسمت بود در ماه‌هاي پاياني جنگ اين فرصت نصيبم شود و اعزام بگيرم. چند ماه بعد از فوت مادر به عنوان يكي از رزمندگان لشكر 25 كربلا راهي منطقه عملياتي شلمچه شدم.
سال 67 بيت‌الله همسر و دو دخترش به نام‌هاي سونا و مهسا كه آن زمان تازه به دنيا آمده بود را مي‌گذارد و به جبهه مي‌رود. اما در شلمچه شيميايي مي‌شود: ما در شلمچه خط داشتيم. دشمن بارها اين منطقه را شيميايي زده بود كه ما هم دچارش شديم. سال‌ها بعد از جنگ عوارض شيميايي كه مخفيانه در بدنم پيشرفت كرده بود، خود را بروز داد.
يك مادر حلقه وصل پسرانش با جبهه مي‌شود. بيت‌الله اسماعيل‌زاده آخر حرف‌هايش را هم به اين مادر مقاوم اختصاص مي‌دهد: شايد اگر مادرمان حلالي شيرش را به جبهه رفتن ما مشروط نمي‌كرد، باز ما سه برادر به جبهه مي‌رفتيم. اما غنچه خانم نمونه‌اي از يك زن شيردل و جگرآور ايراني است كه خودش جگرگوشه‌هايش را تشويق مي‌كرد به جبهه بروند. امثال همين مادرها بودند كه باعث شدند هشت سال تمام در برابر ابرقدرت‌هاي شرق و غرب ايستادگي كنيم.


منبع : روزنامه جوان



تاریخ انتشار: ۱۵ دی ۱۳۹۵ - ۲۰:۵۶





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: جوان آنلاین]
[مشاهده در: www.javanonline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 90]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن