تبلیغات
تبلیغات متنی
محبوبترینها
ساقدوش کیست ؟ | وظیفه ساقدوش در مراسم عقد و عروسی چیست ؟
قایقسواری تالاب انزلی؛ تجربهای متفاوت با چاشنی تخفیف
چگونه ویزای توریستی فرانسه را بگیریم؟
معرفی و فروش بوته گرافیتی ریخته گری
بهترین بروکر برای معاملات فارکس در سال 2024
تجربه رانندگی با لندکروز در جزیره قشم؛ لوکسترین انتخاب
اکسپرتاپ: 10 شغل پردرآمد برای مهاجران کاری در کانادا
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1817363024
علوم اجتماعی ایران بر پایه ارزش های غربی است
واضح آرشیو وب فارسی:مهر: فرید العطاس:
علوم اجتماعی ایران بر پایه ارزش های غربی است
شناسهٔ خبر: 3860925 - سهشنبه ۷ دی ۱۳۹۵ - ۰۸:۰۴
دین و اندیشه > همایش ها و میزگردها
.jwplayer{ display: inline-block; } استاد دانشگاه ملی سنگاپور گفت: مشکل اینجاست که ما تاریخچه خود را فراموش می کنیم، ما ابن خلدون را نمی شناسیم و تمدن خود را فراموش کرده ایم. به گزارش خبرنگار مهر، نشست «گفتمان های جایگزین در علوم اجتماعی» با سخنرانی فرید العطاس استاد جامعهشناسی دانشگاه ملی سنگاپور به همت انجمن اسلامی دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه تهران روز گذشته برگزار شد. فرید العطاس در ابتدای این جلسه گفت: بحث ما در مورد رابطه بین علوم اسلامی و علوم اجتماعی است و این سوال مطرح است که آیا چنین رابطه ای وجود دارد یا نه؟ وی ادامه داد: بحث تحقیقات من در مورد اروپایی نگری در مباحث علوم اجتماعی است. در قسمت های بسیاری در آسیا و آفریقا و آمریکای لاتین از دهه ۴۰ به این طرف عکس العمل هایی به علوم اجتماعی اروپا محور ایجاد شده و آنها سعی کردند علوم اجتماعی جدیدی طرح کنند. وی گفت: یکی از این عکس العمل ها بحث اسلامی کردن علوم اجتماعی است. افراد معتبر زیادی در زمینه های جامعه شناسی اسلامی و اقتصاد اسلامی و... تلاش کردند. عطاس گفت: من ۲۰ سال است که علوم اجتماعی اروپا محور را نقد کردم و در عین حال به علوم اجتماعی اسلامی آنچنان اعتقادی ندارم. به نظر من علوم اجتماعی اسلامی جواب درستی برای علوم اجتماعی اروپا محور نیست. وی ادامه داد: صرف نظر از اینکه شما جامعه شناس، روانشناس، تاریخ دان و... باشید برای کارهای علمی لایه های مختلفی در نظر گرفته می شود. اولین لایه «مسئله» ای است که به آن می پردازیم. لایه دوم انتخاب مفاهیمی است که می خواهید در تحقیقات از آن استفاده کنید. وی افزود: لایه سوم روش است که از استدلال یا قیاس استفاده می کنیم یا از آزمایشگاهی در ذهن خود بهره می بریم. لایه چهارم جمع آوری داده و چگونگی ارتباط داده با تئوری شما و چگونگی اثبات یا رد تئوری شماست. وی گفت: لایه چهام و پنجم و ششم عبارت است از داده، رابطه بین داده و تئوری و نتیجه گیری ای که از داده ها برای رد یا اثبات آن تئوری می کنید. عطاس ادامه داد: در آخر با استفاده از داده هایی که داشتیم وارد بحث سیاست گذاری می شویم و توصیه می کنیم که چگونه از آن داده ها برای تحقیقات استفاده شود. شما به این شش مرحله که نگاه می کنید، اسلام در کدامیک از این حلقات وارد می شود و حرف برای گفتن دارد؟ وی افزود: در لایه اول واضح است که شخص محقق به دلایل زیادی مانند مسائل اخلاقی، شخصی، احساسی و... می تواند مسئله خود را انتخاب کند. لذا اسلام در اینجا می تواند موثر باشد و فرد می تواند بخاطر مسائل دینی، مسئله خود را انتخاب کند. وی گفت: لذا بعضی وقت ها انتخاب مسئله از دیدگاه علمی صورت نمی گیرد و فاکتورهای زیادی در انتخاب مسئله مانند مرد یا زن بودن یا اقلیت یا اکثریت بودن و یا مذهب و... می تواند موثر باشد. به همین دلیل اگر اسلام به روی انتخاب یک مسئله تاثیر بگذارد، تحقیقات ما را اسلامی نخواهد کرد. وی ادامه داد: مفهوم چیزی است که خارج از بحث جنسیت و مذهب و نژاد و... است و فراگیرتر از همه آنهاست لذا متدهای مورد استفاده ما در علوم اجتماعی نمی تواند اسلامی باشد. چون متد ها باید فراگیرتر از دین و مذهب و جنسیت و... باشد. وی گفت: در مورد متد و روش هم یک روش اسلامی وجود ندراد. استدلال استدلال است. جدل جدل است و اسلامی و غیر اسلامی ندارد و صرفاً روش است. عطاس افزود: در شش موردی که بحث شد اسلام نمی تواند وارد شود. اسلام و مباحثی که در تحقیقات ما تاثیرگذار است زمانی که می خواهیم در جامعه تغییری ایجاد کنیم می تواند به این موضوع کمک کند. آن تغییرات به علاوه ارزش های دینی به کمک ما می آیند، لذا به ارزش های دینی باید توجه شود. وی ادامه داد: از مسئله و تئوری تا آخر تحقیقات همه چیز باید عینی باشد و نگذاریم مسائل اخلاق وارد وارد تحلیل ما شود و این یک ضعف برای اسلام یا علوم اجتماعی نیست. به این معنی نیست که علوم اجتماعی نمی تواند اسلامی بشود و اصلاً بحث توانستن یا نتوانستن نیست بلکه بحث بر این است که این امر از نظر منطقی غیر ممکن است. وی ادامه داد: اگر علوم اجتماعی اسلامی وجود ندارد، فرق درس خواندن علوم اجتماعی در ایران و امریکا چیست؟ حتماً متفاوت هستند ولی به این معنی نیست که علوم اجتماعی آمریکا خداناباور است و علوم اجتماع یایران خداباور است. عطاس گفت: وقتی ما علوم اجتماعی را در ایران و اندونزی و... مطالعه می کنیم، آنها غربی هستند و بر اساس ارزش های غربی پایه گذاری شده اند. وی افزود: اشکال ندارد که ما کتاب های مارکس و دوکیم را بخوانیم اما مشکل اینجاست که ما تاریخچه خود را فراموش می کنیم. با ابوریحان بیرونی به عنوان فردی که در مسائل بین ادیان تحقیق کرده آشنا نیستیم و یا ابن خلدون را نمی شناسیم. ما تمدن خود را فراموش کرده ایم. عطاس گفت: بحث من در مورد یک روش جایگزین برای علوم اجتماعی این است که به جامعه خودمان با یک عینک فراگیر و جهانی نگاه کنیم. وی ادامه داد: بهترین راه برای عبور از تعریف اروپامحور به شرق این است که بهترین های علوم اجتماعی غرب را بگیریم و با بهترین های تاریخچه خودمان مخلوط کنیم. وی افزود: مثلا من به ابن خلدون خیلی علاقه دارم و اکنون در حال بررسی کاربرد تئوری ابن خلدون در صعود و سقوط دولت ها را در مورد عصر صفوی هستم. اما ابن خلدون تنها کافی نیست و حتی مارکس و وبر می توانند کمک کنند. مبحث روش تولید که در کتاب مارکس به آن توجه شده می تواند در تحلیل امپراطوری صفوی کمک کند. عطاس گفت: تئوری ابن خلدون در مورد اقتصاد بحث خاصی ندارد و ما نیازمند شیوه تولید مارکس هستیم که اقتصاد سیاسی صفویه را بررسی کنیم. وی ادامه داد: اگر بخواهیم علوم اجتماعی خوبی داشته باشیم در مرحله اول باید با یک دید فراگیر به علوم اجتماعی نگاه کنم و باید بهترین های علوم اجتماعی غربی را بگیریم و در مرحله سوم با سابقه های تمدن خودمان مخلوط کنیم. عطاس گفت: ما باید علوم اجتماعی را انجام بدهیم نه اینکه صرفاً در مورد آن صحبت کنیم. یعنی باید وارد مرحله عمل شویم. خیلی از جامعه شناس های اسلامی کار تحقیقاتی جدی در مورد ابن خلدون انجام نمی دهند. وی در پایان گفت: وظیفه دیگر علوم اجتماعی این است با آن افراد را آموزش دهیم که خود را از استحمار نجات دهیم. ما باید از علوم اجتماعی طوری استفاده کنیم که بتوانیم نقادانه واقعیت های درونی خود را نگاه کنیم.
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: مهر]
[مشاهده در: www.mehrnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 25]
صفحات پیشنهادی
همایش ملی علوم اجتماعی مسلمین برگزار می شود
با سخنرانی حمید پارسانیا همایش ملی علوم اجتماعی مسلمین برگزار می شود شناسهٔ خبر 3856388 - چهارشنبه ۱ دی ۱۳۹۵ - ۱۵ ۵۶ دین و اندیشه > اندیشکده ها jwplayer display inline-block; همایش ملی علوم اجتماعی مسلمین با سخنرانی حجت الاسلام حمید پارسانیا و عبدالحسین کلانتری در موسسکتاب «کاربردی سازی علوم انسانی در ایران» رونمایی می شود
در پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی کتاب کاربردی سازی علوم انسانی در ایران رونمایی می شود شناسهٔ خبر 3845246 - جمعه ۱۹ آذر ۱۳۹۵ - ۱۳ ۴۲ دین و اندیشه > اندیشکده ها jwplayer display inline-block; کتاب درآمدی بر کاربردی سازی علوم انسانی در ایران که به کوشش زهرا حیروش شناسی علوم اجتماعی/ حفره های عمیق در تجربه گرایی
یادداشت روش شناسی علوم اجتماعی حفره های عمیق در تجربه گرایی شناسهٔ خبر 3856989 - پنجشنبه ۲ دی ۱۳۹۵ - ۱۲ ۵۹ دین و اندیشه > سایر jwplayer display inline-block; نقطه ضعف اصلی علوم انسانی مدرن محدود کردن روش کشف حقیقت به تجربه و آزمون پذیری حسی بوده است و همین در نهایت فضانشست آسیب شناسی علوم اجتماعی اسلامی برگزار می شود
از سوی گروه و انجمن علمی علوم اجتماعی اسلامی نشست آسیب شناسی علوم اجتماعی اسلامی برگزار می شود شناسهٔ خبر 3850091 - چهارشنبه ۲۴ آذر ۱۳۹۵ - ۱۰ ۴۴ دین و اندیشه > اندیشکده ها jwplayer display inline-block; نشست آسیب شناسی علوم اجتماعی اسلامی به همت گروه و انجمن علمی علوم ااعلام نتایج داوری گروه «علوم اجتماعی» و «تاریخ» جشنواره کتاب دین
اعلام نتایج داوری گروه علوم اجتماعی و تاریخ جشنواره کتاب دین شناسهٔ خبر 3860219 - دوشنبه ۶ دی ۱۳۹۵ - ۱۱ ۲۲ دین و اندیشه > اندیشکده ها jwplayer display inline-block; نتایج داوری ۲ گروه علوم اجتماعی و تاریخ فرهنگ و تمدن اسلامی ششمین دوره جشنواره کتاب دین و پژوهش هکارگروه تخصصی علوم و فناوریهای شناختی در «سمت» ایجاد میشود
کارگروه تخصصی علوم و فناوریهای شناختی در سمت ایجاد میشود شناسهٔ خبر 3856950 - پنجشنبه ۲ دی ۱۳۹۵ - ۱۲ ۲۸ دین و اندیشه > اندیشکده ها jwplayer display inline-block; سازمان سمت و ستاد توسعه علوم و فناوریهای شناختی به منظور تعیین اهداف و انتخاب اعضای شورای علمی کارگروهبسته اعتباری دوم ایران و چین به ارزش ۳۰ میلیارد یورو آماده شد
معاون نعمتزاده اعلام کرد بسته اعتباری دوم ایران و چین به ارزش ۳۰ میلیارد یورو آماده شد شناسهٔ خبر 3857535 - جمعه ۳ دی ۱۳۹۵ - ۱۲ ۴۷ اقتصاد > صنعت و معدن و تجارت jwplayer display inline-block; معاون وزیر صنعت معدن و تجارت از آمادهشدن بسته اعتباری دوم ایران و چین به ارزسوت مسابقات والیبال بانوان کارکنان دولت نواخته شد/هما،دانشگاه صنعتی شریف و علوم پزشکی تهران فاتحان روز نخست -
ایرانا مسابقات والیبال کارکنان دولت جام مدافعان حرم به همت هیات ورزشهای همگانی استان تهران صبح امروز با حضور 7 تیم از ارگانهای مختلف دولتی در مجموعه ورزشی هماد آغازو تیم های دانشگاه علوم پزشکی تهران صنعتی شریف و هما فاتحان روز اول شدند به گزارش ایرانا روز نخست این مسابقات ساعداوری اردکانی عضوشورای سیاستگذاری«طرح جامع اعتلای علوم انسانی» شد
با حکم حسینعلی قبادی داوری اردکانی عضوشورای سیاستگذاری طرح جامع اعتلای علوم انسانی شد شناسهٔ خبر 3845711 - شنبه ۲۰ آذر ۱۳۹۵ - ۱۰ ۱۰ دین و اندیشه > اندیشکده ها jwplayer display inline-block; رضا داوری اردکانی از سوی رئیس پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی عضو شورایرئیس پلیس فتای فرماندهی انتظامی آذربایجان غربی: عامل هتک حرمت در شبکه اجتماعی دستگیر شد
رئیس پلیس فتای فرماندهی انتظامی آذربایجان غربی عامل هتک حرمت در شبکه اجتماعی دستگیر شد رئیس پلیس فتای فرماندهی انتظامی آذربایجان غربی از دستگیری عامل هتک حرمت در شبکه اجتماعی آذربایجان غربی خبر داد حسن کورهبلاغی امروز در گفتوگو با خبرنگار فارس در ارومیه اظهار داشت در پی مراجع-
دین و اندیشه
پربازدیدترینها