تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 30 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):هيچ آيينى، با نادانى رُشد نمى كند.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

شات آف ولو

تله بخار

شیر برقی گاز

شیر برقی گاز

خرید کتاب رمان انگلیسی

زانوبند زاپیامکس

بهترین کف کاذب چوبی

پاد یکبار مصرف

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

بلیط هواپیما

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1817052084




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

می ترسم روزی فلسفه اسلامی را مستشرقین به ما بیاموزند


واضح آرشیو وب فارسی:مهر: آیت الله مصطفوی در همایش فلسفه مضاف:
می ترسم روزی فلسفه اسلامی را مستشرقین به ما بیاموزند

گفتگو با آیت الله مصطفوی


شناسهٔ خبر: 3843724 - چهارشنبه ۱۷ آذر ۱۳۹۵ - ۱۴:۴۴
دین و اندیشه > همایش ها و میزگردها

.jwplayer{ display: inline-block; } آیت الله مصطفوی در همایش فلسفه مضاف با بیان اینکه امروزه فلسفه در حوزه ها ضعیف شده است، گفت: می ترسم از اینکه روزی برای خواندن فلسفه اسلامی از مستشرقین اروپایی کمک بگیریم. به گزارش خبرنگار مهر، آیت الله سید حسن مصطفوی در همایش ملی فلسفه مضاف که در حوزه علمیه امام رضا (ع) امروز صبح برگزار شد در ابتدا با طرح این سوال که چرا ما باید علوم را به منطقه های خاصی نسبت بدهیم علوم محصول همه بشر است، گفت: این بدین صورت است که مثلا بگوییم شیمی اسلامی، نجوم اسلامی یا فیزیک اسلامی اساسا اینها معنا ندارد. مگر اینکه مناسبتی داشته باشد. چرا ما باید بگوییم فلسفه اسلامی، آیا ما حق داریم بگوییم نجوم اسلامی؟ وی در ادامه گفت: به این جهت است که در فلسفه ما سه مساله مهم در اسلام بحث می شود، این سه مساله عبارتند از علم خدا به این معنی که خدا به همه چیز عالم است، دوم فاعلیت خدا به این معنی که چیزی از فاعلیت خدا خارج نیست و سوم  مساله قدرت حق یعنی قدرت خدا که بی نهایت است. در فلسفه ما به این سه امر به طور عام پرداخته می شود. مصطفوی در ادامه افزود: فلسفه ما با فلسفه ارسطو بسیار متفاوت است، ارسطو می گوید عالم مبدئی دارد که فقط به خودش می اندیشد، فاعل و عالم نیست. فلاسفه ما به این سه مساله اساسی یعنی علم، فاعلیت و قدرت خدا پرداخته اند. در مساله اول بحث شده است که خداوند به همه چیز عالم است و این خدا هم فاعل مطلق است، یعنی آنچه در نظام عالم وجود دارد همه در ذات احدیت به صورت وحدت جمع است. این سه مساله جزو اصول ریشه دار دین ما است. وی در  ادامه گفت: اگر فردی به هر کدام از این سه مورد عقیده نداشته باشد خداشناس نیست. در متون گذشته ما هم مرحوم شیخ و هم مرحوم ملاصدرا بسیار خوب به این موضوع پرداخته اند. ملاصدرا می گوید خلقت لازمه ذات حق است در صورتی که ارسطو در خلقت گیر می کند. اتفاقا همه این تعبیرات به کار برده شده از قرآن گرفته شده است. مثلا وقتی می گویند خدا نور است یعنی همه عالم اثر اوست و تمام عالم را جلوه حق و ظهور حق می دانند و قدرت حق تعالی را بی نهایت می دانند. آیت الله مصطفوی گفت: ملاصدرا با مساله وجود و اصالت وجود گفت که وقتی وجود اصل شد چند چیز لازمه وجود است. یکی ادراک است یعنی هر وجودی خودش و خالقش را درک می کند و همین گونه همه عالم تسبیح گو هستند و نه اینکه دیگران ما را وادار به تسبیح می کنند. در حمد باید هم شناخت و هم اختیار باشد. وی در ادامه تاکید کرد: تمام موجوداتی که ما می بینیم تصور ادراک دارند و منبع شان را می شناسند. اما هر موجودی به اندازه خودش از این درک و شناخت برخوردار است و اینگونه نیست که مثلا انسان با مورچه به یک اندازه شناخت داشته باشد. در فلسفه ارزنده ای که ما داریم به این صورت است که اگر جایی و بحثی را خراب می کند به جای آن بحث دیگری را می سازد. در واقع فلسفه ما فلسفه ای است که انسان را رو به کمال می برد در صورتی که فلسفه غرب بی معناست. مصطفوی در پایان یادآور شد: به دلیل اینکه این سه اصل در این فلسفه اثبات و بیان می شود آن را فلسفه اسلامی می گوییم. چرا که اسلام بر آن بنا شده است. توصیه ام این است که فلسفه اسلامی را خوب بخوانید نه آنگونه که در حوزه های علمیه می خوانند. امروزه شنیده ام که در حوزه های علمیه و به ویژه در قم فلسفه تدریس نمی شود و حتی کتاب شرح منظومه حاج ملا هادی سبزواری تدریس نمی شود. من می ترسم از اینکه روزی برای خواندن فلسفه اسلامی از مستشرقین اروپایی کمک بگیریم.









این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: مهر]
[مشاهده در: www.mehrnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 97]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


دین و اندیشه
پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن