محبوبترینها
نمایش جنگ دینامیت شو در تهران [از بیوگرافی میلاد صالح پور تا خرید بلیط]
9 روش جرم گیری ماشین لباسشویی سامسونگ برای از بین بردن بوی بد
ساندویچ پانل: بهترین گزینه برای ساخت و ساز سریع
خرید بیمه، استعلام و مقایسه انواع بیمه درمان ✅?
پروازهای مشهد به دبی چه زمانی ارزان میشوند؟
تجربه غذاهای فرانسوی در قلب پاریس بهترین رستورانها و کافهها
دلایل زنگ زدن فلزات و روش های جلوگیری از آن
خرید بلیط چارتر هواپیمایی ماهان _ ماهان گشت
سیگنال در ترید چیست؟ بررسی انواع سیگنال در ترید
بهترین هدیه تولد برای متولدین زمستان: هدیههای کاربردی برای روزهای سرد
در خرید پارچه برزنتی به چه نکاتی باید توجه کنیم؟
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1828960465
ظرفیتشناسی نظریه اعتبارات در حوزه فلسفه امنیت بررسی میشود
واضح آرشیو وب فارسی:مهر: امروز با ارائه نجف لکزایی؛
ظرفیتشناسی نظریه اعتبارات در حوزه فلسفه امنیت بررسی میشود
شناسهٔ خبر: 3832022 - چهارشنبه ۳ آذر ۱۳۹۵ - ۱۲:۰۶
دین و اندیشه > اندیشمندان
.jwplayer{ display: inline-block; } دومین جلسه ظرفیتشناسی نظریه اعتبارات در حوزه فلسفه امنیت با ارائه حجت الاسلام نجف لک زایی برگزار می شود. به گزارش خبرگزاری مهر، دومین جلسه ظرفیتشناسی نظریه اعتبارات در حوزه فلسفه امنیت با ارائه حجت الاسلام نجف لک زایی، ۳ آذرماه، در مجمع عالی حکمت اسلامی برگزار می شود. در جلسه اول نجف لک زایی به کاربردهای امنیتی نظریه اعتبارات علامه طباطبایی پرداخت. که علامه طباطبایی به صراحت از امنیت صحبت نکرده بلکه بحث اعتباریات را مطرح کرده و ما معتقدیم بحث اعتباریات ظرفیتهایی دارد که میتواند فلسفه امنیت و نظریه امنیت را تولید و بدست آورد. نظریه اعتباریات به معنای عام یکی از قویترین نظریههاست هم در نقد مکاتب موجود و هم در بهرهگیری از آن میتوان نظریه جدیدی ارائه داد. علامه در آثار و موارد متعددی این بحث (اعتباریات) را مطرح کرده و جوانب مختلف آن را روشن کرده است. (در تفسیر المیزان ذیل آیات ۲۱۳ سوره بقره و ۲۰۰ آل عمران، همچنین رساله های مستقل دیگر) در این گفتار عمدتا از مهمترین اثر ایشان در این باب، یعنی اصول فلسفه و روش رئالیسم با تفسیر و توضیح استاد مطهری، استفاده شده است. بحث انسان شناسی علامه طباطبایی با بحث ادراکات گره خورده است. به نظر علامه طباطبایی علوم و ادراکات آدمی دو گونه است: یکی واقعی و دیگری اعتباری. علوم و ادراکات واقعی، از خارج و هستی حکایت می کنند، و علوم و ادراکات اعتباری، گرچه از جهاتی با جهان واقع نسبت و ارتباط دارند اما از خارج حکایت نمی کنند، بلکه مقام آن ها مقام جعل و اعتبار و آفرینش و قرارداد و فرض است و از این جهت با استعاره مشابهت دارند. ادراکات اعتباری در مقابل ادراکات حقیقی است. ادراکات اعتباری فرض هایی است که ذهن به منظور رفع احتیاجات حیاتی، آنها را ساخته و جنبه وضعی و قراردادی دارد و با واقع و نفس الامر سر و کاری ندارد. ادراکات حقیقی را میتوان در براهین فلسفی یا علمی ـ طبیعی یا ریاضی ـ جا داد و نتیجه علمی یا فلسفی گرفت و همچنین می توان از یک برهان فلسفی یا علمی یک ادراک حقیقی بدست آورد، ولی در مورد اعتباریات نمیتوان چنین استفادهای کرد. ادراکات حقیقی تابع احتیاجات طبیعی موجود زنده و عوامل مخصوص محیط زندگی وی نیست و با تغییر احتیاجات طبیعی و عوامل محیطی تغییر نمیکند، اما ادراکات اعتباری یک سیر تکاملی را طی می کند. ادراکات حقیقی، مطلق و دائم و ضروری است ولی ادراکات اعتباری نسبی و موقت و غیر ضروری است. تمیز و تفکیک ادراکات حقیقی از ادراکات اعتباری بسیار لازم و ضروری و عدم تفکیک آنها از یکدیگر بسیار مضر و خطرناک است و همین عدم تفکیک است که به تعبیر مطهری بسیاری از دانشمندان را از پا در آورده است که بعضی اعتباریات را به حقایق قیاس کرده و با روشهای عقلانی مخصوص حقایق، در اعتباریات سیر کردهاند و بعضی به عکس، نتیجه مطالعات خود را در مورد اعتباریات، درباره حقایق تعمیم دادهاند و حقایق را مانند اعتباریات مفاهیمی نسبی و متغیر و تابع احتیاجات طبیعی پنداشته اند. از آن جا که انسان موجودی علمی و فعال است و در موجود علمی، اراده از علم پیروی می کند، بنابراین انسان برای انجام فعالیت، نیازمند علوم و ادراکاتی است که اراده او را به سوی عمل و فعالیت برانگیزاند. این علوم و ادراکات، علوم و ادراکات اعتباری است که ویژگی انگیزش در آن ها وجود دارد. ایشان اعتباریات را از جنبه ی نسبت با اجتماع، به دو گونه تقسیم کرده اند: ۱- اعتباریات پیش از اجتماع. ۲- اعتباریات پس از اجتماع. اعتباریات پیش از اجتماع، اعتباریات عمومی عمدتا ثابت، و اعتباریات پس از اجتماع، اعتباریات خصوصی متغیر هستند. اعتباریات اجتماعی، در اساس و بنیاد متغیر بوده و در معرض تحول و دگرگونی اند و اعتباریات ثابت، اعتباریات پیش از اجتماع هستند که با هر شخص انسانی همراهند و در نسبت میان انسان و ماده ی خارجی ظهور و بروز دارند. بنابراین، احکام و قوانین ناظر به ارتباط انسان با جامعه و احکام و قوانین اجتماعی که در جامعه متحقق می گردند، متغیر و پویا هستند. همچنین باید توجه داشت که ثبات احکام و قوانین دسته اول، یعنی عمومی و ثابت و پیش از اجتماع نیز نسبت به دسته دوم، یعنی خصوصی و متغیر و پس از اجتماع معنا دارد؛ و گرنه اعتباریات پیش از اجتماع، هم از جهت تصرف برخی اعتباریات عمومی، مانند اعتبار اخف و اسهل، در اعتبارات عمومی دیگر دچار سعه و ضیق و دگرگونی در مصادیق می شوند. و «تغییر اعتبارات خود یکی از اعتبارات عمومی است».
اعتباریات پیش از اجتماع مواردی است از قبیل وجوب، حسن و قبح، انتخاب اخف و اسهل، اصل استخدام و اجتماع، اعتبار حسن عدالت و قبح ظلم، اصل متابعت علم، اعتبار ظن اطمینانی، اعتبار اختصاص، اعتبار فائده و غایت در عمل، و تغییر اعتبارات. اعتباریات پس از اجتماع مواردی است از قبیل اصل مالکیت و اعتبار تبدیل، کلام و سخن، ریاست و مرئوسیت، اعتبار امر و نهی و جزا و مزد و …. ه هر حال اعتبارات عمومی (اعتبارات قبل الاجتماع) چون اعتباراتی هستند که انسان در هر تماس که با فعل میگیرد از اعتبار آنها گریزی ندارد یعنی اصل ارتباط طبیعت انسانی با ماده، آنها را به وجود میآورد از این رو هیچگاه از میان نرفته و تغییری در ذات آنها پیدا نمیشود. ضابطه و معیار علوم و ادراکات اعتباری این است که: ۱٫ وابسته به قوای فعاله انسان است. ۲ . در آن ها «باید» یا «ضرورت» را بتوان لحاظ کرد. چرا علوم و ادراکات اعتباری به وجود می آید یا انقسام می یابد؟ این نظام طبیعت است که با قرار دادن ساختمان ویژه وجودی برای انسان، او را به گونه ای قرار داده که برای برطرف ساختن احتیاجات وجودی خود، به علوم و ادراکات اعتباری روی آورد و بدین گونه می خواهد، آثاری واقعی و حقیقی در خارج ایجاد کند و از این ساختمان وجودی و مکانیزم خاص، طی طریق ویژه مسیر حرکت تکاملی انسان را در نظر داشته است. از جمله اعتباریات پیش از اجتماع، سه اصل استخدام، اجتماع و عدالت است. «انسان با هدایت طبیعت و تکوین پیوسته از همه، سود خود را می خواهد (اعتبار استخدام) و برای سود خود، سود همه را می خواهد (اعتبار اجتماع) و برای سود همه، عدل اجتماعی را می خواهد. در این تحلیل فلسفی، اعتبار اجتماع و زندگی اجتماعی، از نظر هستی شناختی به اعتبار استخدام منتهی شده و زندگی اجتماعی برقرارداد ضمنی و عملی مبتنی گردیده است که همانا سود و منفعت و مصلحت همگانی و طرفینی و مبتنی بر عدالت اجتماعی است. در واقع، عدالت اجتماعی خود به سود رسانی متقابل و استخدام طرفینی تعریف شده است. بنابر این در این تحلیل:
۱- «مصلحت»، سود و منفعت همگانی و طرفینی اساس قرار داد اجتماعی قرار گرفته است.
۲- زندگی اجتماعی مدنی و تعاونی به رعایت و تحقق «مصلحت»، سود منفعت همگانی مبتنی گردیده است.
۳- عدالت اجتماعی به رعایت تحقق «مصلحت» همگانی تفسیر شده است. در مقابل تحلیل فلسفی ارائه شده، یک واقعیت تاریخی نیز وجود دارد و آن این که در اجتماعات بشری، گروهی از قدرتمندان همین که زمینه و فرصت را مهیا می دیدند، قرار داد ضمنی و عملی اولیه دایر بر استخدام متقابل را نادیده گرفته و استخدام یک طرفه به نفع خویش را بر دیگران تحمیل می کردند. این صورت از زندگی را به طور حقیقی نمی توان اجتماع نامید، بلکه این صورت، همان استخدام مذموم و استبدادی است. جعل و ارائه مکاتب امنیتی متدانیه مطابق با اعتبارات مختلف در همین نقطه است که صورت می گیرد. بنابراین هرگاه انسانی بر دیگری قدرت یابد، اثر حکم اجتماع تعاونی و حکم عدل اجتماعی ضعیف می شود و قوی آن را در حق ضعیف رعایت نمی کند. وجود و ظهور این اختلاف، نیاز به تشریع که جعل قوانین کلی است، را پدید می آورد و عمل به تشریع اختلاف را رفع می کند و هر ذی حقی را به حق خود می رساند. از آن جا که اختلاف مذکور ناشی از ساختمان وجودی انسان بود، به وسیله همان ساختمان وجودی و قوای آن، از جمله عقل قابل رفع نیست و زندگی اجتماعی برای عدالت اجتماعی نیازمند شکفتگی و ظهور آگاهی خاص و ادراک مخصوصی است که در نوع انسان به ذخیره نهاده شده و در حقیقت انسان مکمون است و در آحادی از این نوع فعلیت می یابد و آن را وحی و نبوت می نامیم. به علاوه، عقل در ابتدا در انسان بالقوه و تحت سیطره خشم و شهوت است و نیازمند تایید الهی به نبوت و تربیت صالحه است. بنابراین در نظریه ادراکات اعتباری، دین از آغاز ناظر به زندگی اجتماعی انسان و دنیاست و برای برقراری عدالت اجتماعی و تربیت انسان آمده است. تولد نظریه امنیتی دینی، که از آن به عنوان امنیت متعالیه یاد می کنم در همین نقطه صورت می گیرد. این نشست با حضور حجت الاسلام لک زایی رئیس پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی با حضور اعضاء گروه در مجمع عالی حکمت اسلامی برگزار شد. دومین جلسه ظرفیتشناسی نظریه اعتبارات در حوزه فلسفه امنیت، چهارشنبه ۳ آذرماه از ساعت ۱۹:۳۰ در مجمع عالی حکمت اسلامی برگزار می شود.
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: مهر]
[مشاهده در: www.mehrnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 161]
صفحات پیشنهادی
ظرفیتشناسی نظریه اعتبارات در حوزه فلسفه امنیت
نجف لکزایی بررسی کرد ظرفیتشناسی نظریه اعتبارات در حوزه فلسفه امنیت شناسهٔ خبر 3825262 - سهشنبه ۲۵ آبان ۱۳۹۵ - ۱۴ ۵۰ دین و اندیشه > همایش ها و میزگردها jwplayer display inline-block; نجف لکزایی گفت در نظریه ادراکات اعتباری دین از آغاز ناظر به زندگی اجتماعی انسان و دنتاثیر نظریه اعتباریات ادراکی بر فلسفههای ناظر بر علوم انسانی
علیرضا قائمینیا مطرح کرد تاثیر نظریه اعتباریات ادراکی بر فلسفههای ناظر بر علوم انسانی شناسهٔ خبر 3825201 - سهشنبه ۲۵ آبان ۱۳۹۵ - ۱۲ ۴۴ دین و اندیشه > همایش ها و میزگردها jwplayer display inline-block; علیرضا قائمینیا گفت نظریه اعتباریات ادراکی علامه طباطبایی ناظربربررسی روابط متنی قرآن (مطالعة موردی سورة احقاف) - بخش اول حوزههای معنایی و مفاهیم کلّی سورة احقاف
بررسی روابط متنی قرآن مطالعة موردی سورة احقاف - بخش اولحوزههای معنایی و مفاهیم کلّی سورة احقاف آیات سورة احقاف علاوه بر انسجام درون و بینآیهای از انسجام بینحوزهای نیز برخوردار است چکیده امروزه مطالعات میانرشتهای در تمامی علوم بهویژه علوم انسانی اچهار حوزه دانشی برای تبادل نظر و تعامل علمی میان شیعه و سنی
چهار حوزه دانشی برای تبادل نظر و تعامل علمی میان شیعه و سنی شناسهٔ خبر 3827637 - جمعه ۲۸ آبان ۱۳۹۵ - ۱۳ ۰۴ دین و اندیشه > اسلام در جهان jwplayer display inline-block; مبلغی در دیدار با رئیس دانشگاه اسلامی لبنان گفت نظام حقوقی اسلام نظریه های حقوقی اخلاقیات حرفه ای وبررسی حقوق شهدای منا در کمیسیون امنیت ملی
سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس از بررسی نحوه رسیدگی به حقوق خانوادههای شهدای منا با حضور رئیس سازمان حج و زیارت در کمیسیون متبوعش خبر داد به گزارش فارس سیدحسین نقوی نماینده مردم ورامین و سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی در جمع خبرنگاران به ارفلسفه نجات یافتن از تحمیل های فکری نهان و عیان است
دینانی در مراسم روز جهانی فلسفه فلسفه نجات یافتن از تحمیل های فکری نهان و عیان است شناسهٔ خبر 3824922 - سهشنبه ۲۵ آبان ۱۳۹۵ - ۱۰ ۱۷ دین و اندیشه > آیین ها و تشکل های مذهبی jwplayer display inline-block; ابراهیمی دینانی چهره ماندگار فلسفه گفت فلسفه نجات یافتن از تحمیلهمایش «روز جهانی فلسفه» برگزار می شود
در مدرسه عالی مطهری همایش روز جهانی فلسفه برگزار می شود شناسهٔ خبر 3819120 - سهشنبه ۱۸ آبان ۱۳۹۵ - ۱۷ ۱۷ دین و اندیشه > اندیشکده ها jwplayer display inline-block; انجمن علمی فلسفه دانشگاه شهید مطهری با دعوت از آیتالله محقق داماد غلامحسین ابراهیمی دینانی و کریم مجتهتبیین نظریه علم دینی آیت الله جوادی آملی
فایل صوتی تبیین نظریه علم دینی آیت الله جوادی آملی شناسهٔ خبر 3819094 - سهشنبه ۱۸ آبان ۱۳۹۵ - ۱۷ ۰۱ دین و اندیشه > همایش ها و میزگردها jwplayer display inline-block; دریافت 22 MB فایل صوتی سخنرانی حجت الاسلام پارسانیا در نشست تخصصی آسیب شناسی نظریه های علم دینی و اسلامبررسی و نقد ۲۰ اشکال به منطق علوم انسانی اسلامی
مهدویزادگان تشریح کرد بررسی و نقد ۲۰ اشکال به منطق علوم انسانی اسلامی شناسهٔ خبر 3823407 - یکشنبه ۲۳ آبان ۱۳۹۵ - ۱۵ ۵۳ دین و اندیشه > اندیشمندان jwplayer display inline-block; دخالت حاکمیت سیاسی در علوم انسانی اسلامی باید در حد دخالت حمایتی باشد و دخالت حمایتی در خودِنشست «بررسی ابعاد شخصیتی مرحوم علامه طهرانی» برگزار می شود
۱۹ آبان در مشهد نشست بررسی ابعاد شخصیتی مرحوم علامه طهرانی برگزار می شود شناسهٔ خبر 3817706 - دوشنبه ۱۷ آبان ۱۳۹۵ - ۱۲ ۲۶ دین و اندیشه > اندیشکده ها jwplayer display inline-block; گروه علمی عرفانی مجمع عالی حکمت اسلامی مشهد نشست تخصصی بررسی ابعاد شخصیتی مرحوم علامه ط-
دین و اندیشه
پربازدیدترینها