واضح آرشیو وب فارسی:مهر: رییس شورای علمی دینپژوهان کشورمان:
رسالت مهم ادیان الهی گسترش ارزشهای اخلاقی است
شناسهٔ خبر: 3831319 - سهشنبه ۲ آذر ۱۳۹۵ - ۱۵:۳۹
دین و اندیشه > اسلام در جهان
.jwplayer{ display: inline-block; } صاحبی، رییس شورای علمی دینپژوهان کشورمان گفت: رسالت مهم ادیان، گسترش و ژرفایی بخشیدن به معیارها و ارزشهای اخلاقی در جوامع انسانی است به گزارش خبرگزاری مهر، دهمین دور گفتوگوهای دینی مرکز بینالمللی گفتوگوی ادیان سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی با شورای پاپی گفتوگوی ادیان کلیسای کاتولیک واتیکان پیش از ظهر امروز (دوم آذرماه) با حضور کاردینال توران، رییس شورای پاپی گفتوگوی ادیان و ابوذر ابراهیمیترکمان، رییس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی و رییس شورای سیاستگذاری ادیان، حجتالاسلام والمسلمین ربانی، سفیر ایران در واتیکان و اکبر قولی رایزن فرهنگی کشورمان در محل شورای پاپی گفتوگوی ادیان رُم آغاز شد. محمد جواد صاحبی، از اساتید دانشگاه و رییس شورای علمی دینپژوهان کشور با اشاره به اینکه داوری بسیاری از مردمان، حتی بخشی از محققان به ویژه شماری از روانشناسان اجتماعی و جامعه شناسان درباره ادیان، بیشتر ناظر به رفتارهای متدینان است، نه جوهر و حقیقت ادیان گفت: حقیقت ادیان را باید از متن کتابهای مقدس، گزارشهای مستند روایی و تاریخی از سیرت پیامبران و حواریون و صالحان سلف مورد اعتماد همه پیروان، تشخیص داد. چه آنکه گفتارها و کردارهای متدینان، لزوما مطابق با نصوص و آموزههای ادیان متبوع آنان نیست. وی در سخنان خود، با تأکید بر اینکه اساساً رسالت مهم ادیان، گسترش و ژرفایی بخشیدن به معیارها و ارزشهای اخلاقی در جوامع انسانی است، گفت: منشأ افراطیگرایی extremism، برتری طلبی است؛ این پدیده در نظامهای اعتقادی به پیروان و متدینان، حس ممتاز بودن و فضیلت داشتن بخشیده و چنانچه کنترل نشود به تحقیر دیگران و تبعیض و تمایز میان خود و بیگانه میانجامد و گاه در اثر بدآموزیها و کج خلقیها به تکفیر و خشونت و ترور میانجامد. صاحبی ادامه داد: بی جهت نیست که سلفیگری در ادیان همواره در معرض لغزش به سوی ورطه خودخواهی و خودکامگی قرار میگیرند، زیرا آنان خود را حق مطلق میپندارند و تنها از زیستن بر طبق احکام و آیین خویش، رضایت خاطر بدست نمیآورند، بلکه شدیداً نسبت به وجود همه شیوههای زندگی و نظامهای اعتقادی دیگران احساس ناخشنودی میکنند. آنها صرفاً به دنبال توانمند ساختن خود نیستند، بلکه متجاوزانه به دنبال تضعیف، انقیاد یا نابودی دیگران هستند. آنها در واقع دیگران را متجاوز به قوانین شریعت به شمار میآورند و دفاع از دین و سرکوب متجاوز را از مهم ترین وظایف خود می دانند. وی با اشاره به آموزههای اسلامی گفت: احکام اسلام بر آسانگیری است و با هرگونه افراطگرایی و خشونت مخالف است زیرا این سختگیریهایی که برخی از گروهها و افراد مسلمان انجام میدهند، و زندگی را بر خود و دیگران ناگوار میسازند، بیشتر از نگاه بخشی و جزئی نگرانه آنها و یا اختلالات روحی و روانی و سلایق شخصی آنها بر میخیزد و بیشتر بدگمانیها، افراطی گریها، تکفیرکردنها، جبهه بندیها، خشونت ورزیها و ترورها، ارتباطی به جوهر و ذات و حقیقت دین ندارد و هیچ کدام از احکام اسلامی برای ایجاد سختی و خشونت نیستند. صاحبی با اشاره به مقاله خود تحت عنوان «تعارض نمای مهر و مرونت ادیان با جمود و خشونت متدینان»، یادآور شد: ما باور داریم که همه ادیان الهی، به ویژه اسلام و مسیحیت، انسانها را به محبت و مهر و تسامح و مدارا دعوت کردهاند، به نظر میرسد بایسته است آموزههای اخلاقی ادیان مزبور واکاوی و با شیوههای نوین به پیروان ادیان آموخته شود. این استاد دانشگاه اظهار کرد: اسلام، پیامبران بزرگ ادیان الهی را به صفت مهر، رحمت و محبت و عدل میستاید، گزارشهایی که از زندگی و سیرت عیسی مسیح (ع) در متون و نصوص مسلمانان و به ویژه شیعیان آمده است، این ادعا را تأکید میکند که مسیح پیروان خویش را به ستم ستیزی، خشونت زدایی و نوع دوستی توصیه کرده است. وی در پایان سخنان خود، گفت: هرگز نباید رفتارهای برخی از پیروان ادیان از جمله گروهی از مسلمانان را به پای آموزههای دین انگاشت، بلکه برداشتهای انسانها از تعالیم دینی به تناسب میزان آگاهی، دانش، اندیشه و شرایط روحی و اجتماعی آنان با هم متفاوت است. از اینرو، برای دستیابی به حقیقت باید به متون و نصوص دست اول و معتبر هر کدام، مراجعه کرد و موارد ابهام را نیز در گفتوگوهای چهره به چهره با پژوهشگران و پیروان مومن و صادق ادیان به بحث گذاشت. دهمین دور گفتوگوهای دینی ایران و واتیکان، با عنوان «افراطگرایی و خشونت به نام دین؛ کدام رویکرد به دین؟» به مدت دو روز (۲ و ۳ آذرماه) در رُم برگزار میشود.
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: مهر]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 128]