تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 12 اردیبهشت 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):وقتى جبرئيل با وحى به نزدم مى‏آمد، نخستين چيزى كه به من القا مى‏كرد، بسم اللّه‏...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

بلومبارد

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

خرید اکانت اسپاتیفای

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

تعمیر گیربکس اتوماتیک

دیزل ژنراتور موتور سازان

سرور اختصاصی ایران

سایت ایمالز

تور دبی

سایبان ماشین

جملات زیبا

دزدگیر منزل

ماربل شیت

تشریفات روناک

آموزش آرایشگری رایگان

طراحی سایت تهران سایت

آموزشگاه زبان

اجاره سند در شیراز

ترازوی آزمایشگاهی

رنگ استخری

فروش اقساطی کوییک

راهبند تبریز

ترازوی آزمایشگاهی

قطعات لیفتراک

وکیل تبریز

خرید اجاق گاز رومیزی

آموزش ارز دیجیتال در تهران

شاپیفای چیست

فروش اقساطی ایران خودرو

واردات از چین

قیمت نردبان تاشو

وکیل کرج

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پراپ تریدینگ معتبر ایرانی

نهال گردو

صنعت نواز

پیچ و مهره

خرید اکانت اسپاتیفای

صنعت نواز

لوله پلی اتیلن

کرم ضد آفتاب لاکچری کوین SPF50

دانلود آهنگ

طراحی کاتالوگ فوری

واردات از چین

اجاره کولر

دفتر شکرگزاری

تسکین فوری درد بواسیر

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

قیمت فرش

خرید سی پی ارزان

خرید تجهیزات دندانپزشکی اقساطی

خانه انزلی

تجهیزات ایمنی

رنگ استخری

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1799152970




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

واکاوی ریشه های اعتیاد جوانان به فضای مجازی


واضح آرشیو وب فارسی:باشگاه خبرنگاران: واکاوی ریشه های اعتیاد جوانان به فضای مجازی
اعتیاد جوانان و نوجوانان به فضای مجازی،شبکه های اجتماعی و دوخته شدن دیدگان آنها به صفحه گوشی بدون اینکه لحظه ای آن را رها کنند، از معضلاتی که به اعتقاد کارشناسان، بی برنامگی برای اوقات فراغت از اصلی ترین دلایل آن محسوب می شود.


به گزارش خبرنگار گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان، بخش قابل توجهی از جامعه دیدگان خود را به گوشی های همراه دوخته اند،پدیده ای که با رشد و گسترش شبکه های اجتماعی و نرم افزارهایی همچون تلگرام،واتس آپ و...با شدت بسیاری در لایه های گوناگون جامعه بخصوص در میان جوانان رسوخ و بروز پیدا کرده است.


فهیمه فخرآور، جامعه‌شناس و آسیب‌شناس مسائل اجتماعی در گفتگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران جوان، در تشریح و واکاوی این معضل اظهار داشت: اعتیاد به فضای مجازی و شبکه های اجتماعی از معضلاتی است که آرام آرام بخش های وسیعی از جامعه را مغلوب و مجذوب به خود ساخته است.


وی افزود: در بیمارستان، اتوبوس، مترو، خیابان، منزل، میهمانی و حتی بعضا پشت فرمان خودرو مصادیق متعددی از این پدیده به چشم می خورد و به واقع این پدیده نوظهورآنچنان چشم و گوش و اندیشه جوانان و نوجوانان را درگیر ساخته که بعضا در تعاملات عادی و روزمره عمومی آنها را نیز تحت تاثیر قرار داده است.


جامعه‌شناس و آسیب‌شناس مسائل اجتماعی بیان کرد: شبکه های اجتماعی و فضای مجازی با همه محاسن و مزایایی که از آن برخوردار است،چالش ها و مخاطرات بسیاری را نیز در پی دارد که می توان آن را به عنوان یکی از تهدیدات عصر کنونی جامعه ایرانی نام برد.


فخرآور با اشاره به تاثیرات مخرب این نرم افزارهای ارتباطاتی برای نسل جوان جامعه گفت: این پدبده اجتماعی(گرایش و تمایل شدید برای حضور در شبکه های اجتماعی) که به نوعی با توسعه و پیشرفت تکنولوژی در دنیای ارتباط بر ابعاد و زوایای گوناگون زندگی جوانان سایه افکنده،آنچنان اسیر افراط شده که بعضا تاثیرات مخرب آن در تعاملات اجتماعی و درون خانوادگی(با آن کیفیتی که در گذشته شاهد آن بوده ایم و به درست یا غلط برآن واژه سنتی اطلاق می شود)مشهود،ملموس و غیر قابل کتمان است.


وی افزود:به واقع در موارد حاد، شاهد هستیم کاربران این شبکه ها و فضاهای مجازی،آرام آرام به سمت انزوایی خود ساخته پیش می روند که شب و روز خود را با سپری کردن در این فضاها سپری می کنند واین رویه در میان مدت و بلند مدت،بستر و زمینه بروز انفکاک و انشقاق میان اعضای خانواده را بوجود می آورد.


بی برنامگی برای دوران فراغت،عامل اصلی اعتیاد به دنیای مجازی


صدیقه نوبهار کارشناس علوم رفتاری و روان‌شناس درگفتگو باشگاه خبرنگاران جوان در تشریح عوامل موثر در اعتیاد و وابستگی افراطی به شبکه های اجتماعی یا دنیای مجازی بیان کرد:یکی از دلایل اصلی بروز این پدیده در اقشار نوجوان و جوان به بی برنامگی در اوقات فراغت معطوف می شود.


وی افزود:البته نباید از نظر دور داشت که انسان ذاتا موجودی اجتماعی است و نمی توان از او انتظار زندگی و حیات اتفرادی داشت،اما این واقعیت نیز غیر قابل کتمان است که افراط درگذران وقت در شبکه های اجتماعی یا فضاهای مجازی،آسیبی جدی است که در موارد حاد،انزوای اقشار مذکور را در پی خواهد داشت.


نوبهار بیان کرد: یکی از موثرترین راهکار ها برای پیشگیری، مهار و درمان این عارضه، پرکردن و غنی سازی اوقات فراغت به صورت سالم و هدفمند است زیرا بخش قابل توجهی از بی برنامگی ها در این عرصه ناشی از بیکاری و عدم برخورداری از تفریحات متنوع است.


روان‌شناس و کارشناس علوم رفتاری گفت: برخی گمان می کنند شبکه های اجتماعی عامل اصلیِ اعتیاد به حضور افراطی برای فعالیت  در شبکه های مورد اشاره است، اما به واقع این ذهنیت صحیح به نظر نمی رسد زیرا پیش از رایج شدن این نرم افزار ها نیز،حضور افراط گونه جوانان و نوجوانان در فضای مجازی از طریق سیستم های کامپیوتری و یا وابستگی به بازی های رایانه ای از معضلاتی بود که کم و بیش بخش قابل توجهی از این طیف (نوجوانان و جوانان)را درگیر ساخته بود، اما به هر حال در دسترس بودن گوشی های همراه و جذابیت تولیدات و لینک گذاری ها و اشتراک گذاری ها در شبکه های اجتماعی باعث تشدید این موضوع شده که البته نمی توان از آن به عنوان عامل اصلی این نارسایی یاد کرد.


وی افزود: برای مقابله و مهار این معضل باید با فراهم ساختن محیطی با نشاط در خانواده و افزایش رفت و آمد های بین فامیلی،تعریف تفریحات سالم و برنامه ریزی منسجم و منظمِ ورزشی، تفریحی، سیاحتی و غیره بستری را فراهم ساخت که یقینا خروجی و ثمرات آن در کاهش این میل افراط گونه که از آن تحت عنوان اعتیاد به فضای مجازی یاد می شود بی تاثیر و بی نتیجه نخواهد بود.





۰۱ آذر ۱۳۹۵ - ۰۷:۳۸





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: باشگاه خبرنگاران]
[مشاهده در: www.yjc.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 40]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


اجتماع و خانواده

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن