تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 30 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):هان! ميان حق و باطل جز چهار انگشت فاصله نيست. از آن حضرت درباره معناى اين فرمايش س...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

شات آف ولو

تله بخار

شیر برقی گاز

شیر برقی گاز

خرید کتاب رمان انگلیسی

زانوبند زاپیامکس

بهترین کف کاذب چوبی

پاد یکبار مصرف

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

بلیط هواپیما

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1817153529




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

اربعین مرزهای تمدن غربی را نادیده می گیرد/ همدلی مردم در اربعین


واضح آرشیو وب فارسی:مهر: در گفتگو با مهر عنوان شد؛
اربعین مرزهای تمدن غربی را نادیده می گیرد/ همدلی مردم در اربعین

محمدصادق کاظمی


شناسهٔ خبر: 3820000 - یکشنبه ۳۰ آبان ۱۳۹۵ - ۰۸:۳۵
دین و اندیشه > آیین ها و تشکل های مذهبی

.jwplayer{ display: inline-block; } حجت الاسلام کاظمی، مدرس دانشگاه امام صادق(ع)گفت: اربعین گوشه ای از عظمت امت واحده را نشان می دهد. اگر بناست تمدن اسلامی را راه بیندازیم باید حرکت حول محور امام و به سمت خداوند باشد. به گزارش خبرنگار مهر، تمدن سازی از جمله دغدغه هایی است که در جهان اسلام تاکنون بحث های زیادی در مورد آن انجام شده است. اما به نظر می رسد پدیده اربعین می تواند به عنوان الگوی کوچکی در تحقق مولفه های تمدنی مطرح باشد. برای بررسی این موضوع به سراغ حجت الاسلام والمسلمین محمدصادق کاظمی، مدرس دانشگاه امام صادق(ع) رفتیم. متن زیر مشروح گفتگوی مهر با این استاد دانشگاه است؛ حجت الاسلام والمسلمین محمدصادق کاظمی، مدرس دانشگاه امام صادق(ع) در مورد نقش پیاده روی اربعین در تمدن سازی گفت: برای پاسخ به سوال شما باید دو مورد را در نظر بگیریم؛ اربعین پدیده ای ممتاز از سایر رویدادهای اجتماعی و سیاسی است. پیاده روی اربعین قدمتی یک قرن و دو دهه ای دارد و این را مرهون حضرت محدث نوری هستیم که ایشان این قضیه را باب کردند و آن طوری که در نقل ها آمده ایشان به همراه گروه اندکی این سفر را می رفتند که به مرور زمان بر تعداد افرادی که این سفر را رفتند، افزوده شده و در روایات ما هم بر پیاده رفتن به زیارت امام حسین(ع)  و نیز بر قرائت زیارت اربعین تأکید شده است. وی افزود: آنچه که در اربعین به عنوان دو ویژگی بسیار مهم می بینیم این است که با نگاه اجتماعی ما سازگاری دارد یعنی اینکه اربعین پشتوانه مردمی دارد و هیچ عامل غیرمردمی در این حرکت نمی بینیم و هزینه هایی که صورت می گیرد و امکاناتی که بین مردم توزیع می شود همه مردمی است و باید مطالعات جدی در زمینه مردم شناسی صورت گیرد که چه اتفاقی بین مردم رخ می دهد که این مراسم به این بزرگی را به این خوبی و باشکوهی برگزار می کنند، البته مساله امنیتی در این مراسم به گونه ای است که حکومت باید در حفظ آن کمک کند. این محقق و مدرس دانشگاه در ادامه سخنانش اظهارداشت: موضوع دوم در اربعین این است که در این روز مرزهای جغرافیایی که حاصل تمدن های غربی است نادیده گرفته می شود و اتحاد و انسجامی که بین پیاده روها وجود دارد، نشان می دهد مرزهای ساخته شده تمدن غرب از سوی مردم کنار گذاشته می شود و این حرکت مهمی است. ما در دورانی زندگی می کنیم که دولت ـ ملتها نقش اساسی در روابط بین الملل بازی می کنند، البته این دولت ـ ملتها در سال های اخیر قدری تزلزل یافته اند و تزلزل شان هم باز به لحاظ مادی بوده است یعنی شرکت های فراملیتی کمی قدرت دولت ملتها را محدود کرده اند و حاکمیت درون مرزها را قدری با خدشه مواجه کرده اند، ولی وقتی به اربعین نگاه می کنیم، می بینیم آن مرزهای بی اساس دولت ـ ملتها از بین می رود و در عین حال پدیده تمدن از نوع جدید نیست وکاملا از نگاه دینی مرزبندی ایجاد می شود. اساس مرزبندی در دولت ملتها با یک نگاه غیردینی بوده است ولی در نگاه دینی می بینیم که این مرزها از بین می رود و این امر بسیار ارزشمند است. بسیار زیباست وقتی می بینیم در صفهای پیاده روی، یک عراقی با یک لبنانی و یا افرادی که حتی از اروپا آمده اند بدون اینکه تفاوتی میان خود احساس کنند در کنار هم به سوی کربلا گام برمی دارند و همان قدری که یک ایرانی خود را دخیل می داند در برنامه اربعین همان قدر هم یک عرب خود را در این برنامه سهیم و شریک می داند که خیلی جالب است. وی با بیان اینکه در مقابل واژه دولت ـ ملتها در ادبیات دینی مان، امت واحده را داریم، تصریح کرد: پدیده اربعین این امت واحده را به نمایش می گذارد یعنی گوشه ای از عظمت امت واحده را نشان می دهد. درباره تمدن اسلامی و ظرفیت اربعین در شکل‌گیری و ارتقا آن باید در نظر بگیریم. در عصر غیبت آنچه که به عنوان تمدن اسلامی وجود دارد، بلاشک ناممکن است و تحقق اش ممکن است نه تنها در زمان غیبت بلکه در زمان حضور اهل بیت(ع) هم ممکن است و اگر امام عصر نتواند محوریت جامعه را داشته باشد یا حکام جور مانع آن شوند باز هم به طور کامل محقق نمی شود. در زمان ۲۵۰ سال حضور ائمه(ع) حکومت اسلامی تحقق پیدا نکرد علتش این است که امام را از مرکز جامعه خارج کردند. براساس اندیشه دینی اگر بناست تمدن اسلامی یا حرکتهایی در حوزه مسائل اسلامی را راه بیندازیم باید حول محور امام به سمت خداوند باشد؛ چه در سلوک فردی و چه در سلوک اجتماعی.   کاظمی در ادامه سخنانش با اشاره به اینکه امام، میزان است و فردای قیامت وقتی می خواهند اعمال را بسنجند، اعمال ما را با امیرالمومنین(ع) می سنجند، گفت: بر همین اساس تمدن اسلامی بدون حضور امام(ره) محقق نمی شود و مثل این می ماند که بگوئیم بدون قوانین اسلامی، تمدن اسلامی می سازیم، این امر امکان ندارد. بنابراین ساخت تمدن اسلامی هم بدون حضور امام(ره) بی معنا خواهد بود. این محقق با اشاره به اینکه آنچه لازم است و باید اتفاق بیفتد تمدنی است که از دل مسلمانان ایجاد می شود، اذعان کرد: مسلمانان دور هم جمع می شوند و از روی برداشت های خودشان تمدنی را با هزار و یک ضعف می سازند کما اینکه در برهه ای از تاریخ ما این تمدن با مرکزیت بخشی از ایران ساخته شد و هزار سال وجود داشت و بعد از آن هم از بین رفت. تمدن اسلام بدون حضور امام معنا نخواهد داشت و این را باید حل کنیم و بحث مفصلی دارد که ادله عقلی چیست و تطبیق این مساله با نظامات اندیشه ای چیست، این بحث بسیار طولانی است و بزرگان زیادی آن را مطرح کرده اند. وی با تأکید بر اینکه اگر به مسامحه بپذیریم تمدن اسلامی تنها تمدن بخشی از مسلمانان خواهد بود، گفت: میزان تقسیم بندی انسانها، اندیشه است. به این معنا که اساسا در مکاتب دینی آنچه ملاک تقسیم بندی آدمهاست اعتقادات و باورها و به تبع آن اعمالشان است. اساس بوجود آمدن دین با تفرقه بوده است، یعنی طبق نص آیات قرآن وقتی قرآن نازل می شود تفرقه ایجاد شد، زیرا از نظر دینی آنچه که بین انسان ها تفرقه ایجاد می کند، باورها، اعتقادات، اندیشه ها و اعمال است، لذا در تمدن بین مسلمانان اگر حرکت درستی انجام شود، آنچه که اتفاق می افتد به عنوان تمدن، این خواهد بود که ملاک تفرق و تمایز گذاشتن بین آدمها اندیشه و باورهای آنهاست. کاظمی با تأکید بر اینکه اربعین، مرزهای جغرافیایی را درنوردیده است، گفت: بخشی از ملاک بسیار مهم در تمدن غربی، تفاوت و خط کشی بین آدمها و ملیت شان است که به حاکمیت جغرافیایی حکومت هایشان مرتبط است، این در تفکر جمهوری اسلامی به تفرق در اندیشه تدبیر می شود و وقتی وارد حوزه اربعین و آن حواشی می شوید کاملا احساس می کنید آنچه بین افراد در این حرکت ایجاد می شود و آنچه که مردم می گویند بین ما و دیگران فاصله است در این حرکت فقط اندیشه ها و باورهاست و چیز دیگری بین آنها فاصله و افتراق ایجاد نمی کند. وی با بیان اینکه یکی دیگر از جاذبه های تمدن اسلامی اینست فاصله طبقاتی از بین می رود، گفت: دومین مانعی که اربعین بر می دارد و ما آن  را در تمدن غربی مشاهده می کنیم فاصله طبقاتی است  به طوری که مثلا می دیدیم وزرای دولت قبل دنبال یک کامیون می دویدند ند تا سوار برآن خود را به مسیر راهپیمایی برسانند. موارد این چنینی به برکت اربعین اتفاق می افتد. در این روز مردم احساس نمی کنند که افرادی در جایگاهی بلندمرتبه تر از دیگران قرار دارند. نگاه تفرق و فاصله انداختن بین افراد وجود ندارد. این تجلی اش در اربعین همان تبلور اندیشه ها و باورهاست که امر مبارکی است. مدرس دانشگاه امام صادق(ع) گفت: دو یا سه سال پیش مقام معظم رهبری تاکید کردند که رفتن به کربلا را سهل کنید و مسئولان قوانینی بگذارند که مردم راحت به کربلا بروند به نظر من توصیه مقام معظم رهبری با توجه به این نگاه بوده است. وقتی اربعین این نگاه ها را از بین می برد تأثیرگذار خواهد بود، لذا مسئولان به اجرای این امر کمک بیشتری کنند اما متاسفانه این گله از مسئولان وجود دارد که شرایط راحت تر تشرف به کربلا اصلا احساس نشد و همان شرایطی را که برای رفتن به دیگر کشورها داریم برای رفتن به کربلا هم باید همان طور ویزا و پاسپورت تهیه کنیم و برویم. وی افزود: در تمدن مسلمانان آنچه که محوریت اصلی زندگی مسلمانان خواهد بود اعمال و بروز رفتارهای انسانی است، حتی زندکی روزمره و دنیایی انسانها هم در تماس با این رفتارهای دینی ترک می شود. در اربعین وقتی به شهرهای نجف و کربلا می روید، مشاهده می کنیم که مردم رفتارهایشان را تعریف کرده در ذیل رفتارهای اسلامی انجام دهند حتی معاملات و خرج هایی که صورت می گیرد می بینیم زندگی کاملا دینی و مذهبی است و این یک تمرین است. در برخی قوانین الهی دیگر مانند حج می بینیم که افراد تمرین می کنند که یک هفته مثل فقرا و مانند انسان های دیگر رفتار کنند و همین اتفاق در اربعین در حال رخ دادن است و این بسیار ارزشمند است و چنین حرکتهایی را می توانیم گسترده کنیم و به طول سال بکشانیم. در عراق در خانه های مردم باز است به روی هرکسی که بیاید. این تمرینی است و در ادبیات دینی ما باید در خانه ها به روی فقرا باز باشد. در اربعین حضور و همدلی مردمی از سایر نکات برجسته تر است.









این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: مهر]
[مشاهده در: www.mehrnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 106]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


دین و اندیشه
پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن