محبوبترینها
نمایش جنگ دینامیت شو در تهران [از بیوگرافی میلاد صالح پور تا خرید بلیط]
9 روش جرم گیری ماشین لباسشویی سامسونگ برای از بین بردن بوی بد
ساندویچ پانل: بهترین گزینه برای ساخت و ساز سریع
خرید بیمه، استعلام و مقایسه انواع بیمه درمان ✅?
پروازهای مشهد به دبی چه زمانی ارزان میشوند؟
تجربه غذاهای فرانسوی در قلب پاریس بهترین رستورانها و کافهها
دلایل زنگ زدن فلزات و روش های جلوگیری از آن
خرید بلیط چارتر هواپیمایی ماهان _ ماهان گشت
سیگنال در ترید چیست؟ بررسی انواع سیگنال در ترید
بهترین هدیه تولد برای متولدین زمستان: هدیههای کاربردی برای روزهای سرد
در خرید پارچه برزنتی به چه نکاتی باید توجه کنیم؟
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1827034798
حفظ وحدت عامل اقتدار مسلمین جهان است/ حقوق مسلمین نسبت به یکدیگر
واضح آرشیو وب فارسی:مهر: در خطبه های نمازجمعه هامبورگ عنوان شد؛
حفظ وحدت عامل اقتدار مسلمین جهان است/ حقوق مسلمین نسبت به یکدیگر
شناسهٔ خبر: 3808840 - شنبه ۸ آبان ۱۳۹۵ - ۱۱:۲۴
دین و اندیشه > اسلام در جهان
.jwplayer{ display: inline-block; } آیت الله رمضانی در خطبه های نماز جمعه دیروز هامبورگ بر اسلام و حقوق اخلاقی مسلمین نسبت به یکدیگر تاکید کرد. به گزارش خبرگزاری مهر، آیت الله رمضانی امام و مدیر مرکز اسلامی هامبورگ در صد و نود و سومین خطبه نماز جمعه که به اسلام شناسی اختصاص داشت بر اسلام و حقوق اخلاقی و حق هم کیشان تاکید کرد. متن این سخنرانی در ادامه آمده است: یکی از موضوعات و دستورات مهم دین اسلام که تبعیت از آن بسیار روشن است، این است که هر چه مشترکات انسانها به همدیگر بیشتر باشد، حق و حقوق آنها نسبت به هم بیشتر خواهد بود؛ از همین رو انسانهای اهل باور، نسبت به مؤمنان حقوق فراوانی دارند. لذا از آنجا که ایمان دارای درجاتی است، و در این رابطه و احقاق حقوق مؤمنین نقش ایفاء می کند، در این قسمت امام سجاد(ع) به حقوق «هم کیش» و کسانی که در ملت اسلام داخل هستند، اشاره می کند. لکن نکته ای ذکر آن در اینجا لازم است، این است که مسأله حقوق اهل کتاب، یا صاحب ادیان بشری و نیز آنان که به هیچ دینی پایبند نیستند، از موضوعات مهمی هستند که اسلام در این خصوص نیز مسائل مهمی را طرح نموده؛ که در مباحث بعدی پیگیری خواهد شد. زیرا امروزه که بیش از هفت میلیارد انسان در کره زمین زندگی می کنند که لازم است نوع تعامل و برخورد با آنها مورد بررسی قرار گیرد. حق هم کیشان از آنجا که امروزه بیش از یک میلیارد و ششصد میلیون نفر مسلمان در دنیا از ملیت های مختلف زندگی می کنند، در اینجا به حق هم کیشان و یا به تعبیر دیگر مسلمانان به طور عموم اشاره می شود. زیرا پر واضح است که مسلمان در هر قاره ای که زندگی می کنند، ضمن آنکه از لحاظ دین اسلام با یکدیگر مشترکات زیادی دارند، با فرهنگ و آداب و رسوم مختلفی در دنیا زندگی می کنند. لذا با توجّه به اینکه کتاب آسمانی مسلمانان قرآن است؛ و همچنین پیامبر اکرم(ص) و اعتقاد به توحید و معاد و بسیاری از احکام اسلامی مانند نماز، روزه و حج و... محوریت همه مسلمین را شکل می دهد، با یکدیگر مشترک هستند. به همین جهت سؤال این است که مسلمین با اشتراکاتی که به برخی از مهمترین آنها اشاره گردید، آیا حق و حقوقی نسبت به یکدیگر دارند؟ که امام سجاد(ع) ضمن اینکه این حق را برای عموم مسلمین قائل است در تبیین آن می فرماید: «وَ أَمَّا حَقُ مِلَّتِکَ عَامَّةً فَإِضْمَارُ السَّلَامَةِ وَ نَشْرُ جَنَاحِ الرَّحْمَةِ وَ الرِّفْقُ بِمُسِیئِهِمْ وَ تَأَلُّفُهُمْ وَ اسْتِصْلَاحُهُمْ وَ شُکْرُ مُحْسِنِهِمْ إِلَی نَفْسِهِ وَ إِلَیْکَ فَإِنَّ إِحْسَانَهُ إِلَی نَفْسِهِ إِحْسَانُهُ إِلَیْکَ إِذَا کَفَّ مِنْکَ أَذَاهُ وَ کَفَاکَ مَئُونَتَهُ وَ حَبَسَ عَنْکَ نَفْسَهُ وَ فَعُمَّهُمْ جَمِیعاً بِدَعْوَتِکَ وَ انْصُرْهُمْ جَمِیعاً بِنُصْرَتِکَ وَ أَنْزِلْهُمْ جَمِیعاً مِنْکَ مَنَازِلَهُمْ کَبِیرَهُمْ بِمَنْزِلَةِ الْوَالِدِ وَ صَغِیرَهُمْ بِمَنْزِلَةِ الْوَلَدِ وَ أَوْسَطَهُمْ بِمَنْزِلَةِ الْأَخِ فَمَنْ أَتَاکَ تَعَاهَدْهُ بِلُطْفٍ وَ رَحْمَةٍ وَ صِلْ أَخَاکَ بِمَا یَجِبُ لِلْأَخِ عَلَی أَخِیهِ؛ و امّا حق هم کیشان تو به طور عموم این است که در نهان خانه دل، خواستار سلامت آنان بوده و بال و پر رحمت برای آنها بگستری، و یا با بدهایشان مدارا کرده، و با آنان انس و الفت برقرار کرده و خواستار اصلاح آنها باشی، و از آنانی که به خود و تو خوبی کردند سپاسگزاری نمایی. چون احسان آنان نسبت به خود، همانند احسان به شما است، و چون از آزار دادن تو خودداری نموده و زحمت به تو نداده اند. همه آنان را مشمول دعای خود قرار داده و با یاریت همه آنها را یاری کن، و از هر کدام نسبت به خود مقامی منظور دار، بزرگ تر آنان را همانند پدر خود بدان، و کوچک تر آنان را همانند فرزند خود، و میان سال آنان را به منزله برادر خود بدان، و هر کدام که به نزد تو آمدند با لطف و رحمت از آنها دلجوئی کن، و با برادرت به حقوق برادری رفتار کن». واژه «ملت» به معنای عقیده، کیش، ایمان، شریعت و آئین، جماعت و فرقه آمده است. و در قرآن هم بارها مورد استعمال قرار گرفته مانند: «قُلْ صَدَقَ اللَّهُ فَاتَّبِعُوا مِلَّةَ إِبْراهیمَ حَنیفاً وَ ما کانَ مِنَ الْمُشْرِکین؛ بگو: «خدا راست گفته (و اینها در آیین پاک ابراهیم نبوده) است. بنابراین، از آیین ابراهیم پیروی کنید، که به حق گرایش داشت، و از مشرکان نبود!». که در اینجا به احتمال قوی واژه «ملت» به معنای ملت اسلام است. در نتیجه مقصود حق ملت اسلام به طور عموم در این فراز از رسالة حقوق امام سجاد(ع) مورد نظر قرار گرفته است.
حفظ وحدت و همدلی میان مسلمین آنچه که واضح و مبرهن است و بارها مورد اشاره و تأکید قرار گرفته است، این است که اسلام در عین آنکه به مسائل فردی توجه عمیقی دارد ـ تا انسان به رشد لازم برای تکامل برسد ـ از جهتی نیز به مسائل اجتماعی مسلمین توجه دارد. چراکه اسلام یک دین اجتماعی است و از این منظر احکام جامع و کاملی برای تصحیح روابط بشری، انسانی دارد. و به طور کلی تأکید زیادی بر وحدت اجتماعی دارد؛ خصوصاً آنها که از مشترکات فراوانی برخوردار هستند مانند مسلمانان. بههمین جهت است که اسلام فرمان به وحدت و انسجام و همدلی میان مسلمین می دهد. البته در عین حال به زندگی مسالمت آمیز با همۀ انسانها ـ در صورتی توطئه نکنند و نقشه ای برای اختلاف و تفرقه نداشته باشند ـ تأکید می ورزد. لذا قرآن کریم می فرماید: «وَ اعْتَصِمُوا بِحَبْلِ اللَّهِ جَمیعاً وَ لا تَفَرَّقُوا وَ اذْکُرُوا نِعْمَتَ اللَّهِ عَلَیْکُمْ إِذْ کُنْتُمْ أَعْداءً فَأَلَّفَ بَیْنَ قُلُوبِکُمْ فَأَصْبَحْتُمْ بِنِعْمَتِهِ إِخْواناً؛ و همگی به ریسمان خدا [قرآن و اسلام، و هر گونه وسیله وحدت]، چنگ زنید، و پراکنده نشوید! و نعمت (بزرگِ) خدا را بر خود، به یاد آرید که چگونه دشمن یکدیگر بودید، و او میان دلهای شما، الفت ایجاد کرد، و به برکتِ نعمتِ او، برادر شدید!».و در برخی از آیات از تفرقه و جدائی نهی می کند: «وَ لا تَکُونُوا کَالَّذینَ تَفَرَّقُوا وَ اخْتَلَفُوا مِنْ بَعْدِ ما جاءَهُمُ الْبَیِّناتُ وَ أُولئِکَ لَهُمْ عَذابٌ عَظیم؛ و مانند کسانی نباشید که پراکنده شدند و اختلاف کردند؛ (آن هم) پس از آنکه نشانههای روشن (پروردگار) به آنان رسید! و آنها عذاب عظیمی دارند». قرآن کریم ضمن تبیین و تحلیل وجود اختلاف و تفرقه در اقوام گذشته، مسلمانان را از پیامدهای اقدامات تفرقه افکنانهی امتهای گذشته برحذر میدارد، و آنان را به عبرت گرفتن از آثار بوجود آمده از آن اختلافات فرمان می دهد. مضاف براینکه مسلمین را به اطاعت از خدا و رسولش دعوت می کند تا وحدت و انسجام میانشان حفظ شود؛ و از تفرقه و اختلاف و نزاع و جدال پرهیز شود. «وَ أَطیعُوا اللَّهَ وَ رَسُولَهُ وَ لا تَنازَعُوا فَتَفْشَلُوا وَ تَذْهَبَ ریحُکُمْ وَ اصْبِرُوا إِنَّ اللَّهَ مَعَ الصَّابِرین؛ و (فرمان) خدا و پیامبرش را اطاعت نمایید! و نزاع (و کشمکش) نکنید، تا سست نشوید، و قدرت (و شوکت) شما از میان نرود! و صبر و استقامت کنید که خداوند با استقامت کنندگان است!». حفظ وحدت عامل اقتدار مسلمین جهان یکی از امور مهمی که میتواند جهان اسلام را در نهایت قدرت، شوکت و جلال قرار دهد؛ مسأله وحدت و انسجام و همدلی و همکاری میان جوامع اسلامی است. زیرا حفظ وحدت مهمترین عامل اقتدار فکری و معنوی و جمعی امت اسلام شمرده میشود. بههمین منظور دین مبین اسلام برای جلوگیری از ظلم و ستم بر مسلمانان، آنان را به این مهم فرا میخواند. و چه بسا مسلمانان میبایست وحدت را بر اساس ایمان و اعتقاد و باور به اسلام، جزء شعارهای اصلی خود قرار داده و به بیگانگان اجازه نفوذ در صفوف فشرده خود ندهند. لذا در بیان نورانی امام سجاد(ع) رفق و مدارا با هم کیشان در صورت بدی کردن ایشان نیز مورد تأکید قرار گرفته است. و البته در همین بیانات نسبت به آن دسته از مسلمانان که نیکی می کنند، تشکر و قدردانی از آنان مورد تأکید امام(ع) میباشد. همچنین آن وجود نورانی، سفارش می کند نسبت به بزرگان جامعهی اسلام چون پدری دلسوز و مهربان عمل کنید؛ و کوچک آنها را چون فرزند عزیز خود بدانید، و میان سالشان را چون برادر خویش بدانید. و نیز نباید نسبت به ادای حقوق آنها کوتاهی نمود. علاوه بر آنچه بیان شد باید در هنگام برخورد با آنان، گشاده رو بوده و با نیکی با آنها رفتار شود. چراکه مطابق خطابات قرآن کریم برخورد نیک، اختصاص به هم کیشان و مسلمانان ندارد؛ بلکه این نوع برخورد با هر انسانی مورد تصریح این کتاب الهی قرار گرفته است. زیرا خدای تعالی در این خصوص میفرماید: «قُولُوا لِلنَّاسِ حُسْناً؛ و به مردم نیک بگویید».حتی برخورد انسانی نسبت به مسائلی که مربوط به انسان میشود، مورد تأکید این کتاب شریف است. لذا این یک قانون طلائی و فراگیر است که دین اسلام بر آن تأکید جدی دارد. علاوه بر آن در ادعیهای که از ناحیهی حضرات معصومین(ع) به ما رسیده است، دعا برای همهی مریضان و فقرا و حل مشکلات آنها مورد سفارش قرار گرفته است. لذا ذکر این نکته نیز لازم و ضروری بهنظر میرسد که اینگونه برخورد از نظر اسلام به شکل عمومی بوده، و نسبت به همه قابل پی گیری است. بههمین جهت رسول خدا(ص) در پاسخ به سؤال فردی در تبیین معنای اسلام، فرمودهاند: «ما الاسلام؟ قال(ص) تُسلِمَ قَلبَکَ لِلّه عزوجل و أَن یَسلَمَ المُسلِمُونَ مِن لِسانِکَ وَ یَدَک؛ اسلام آن است که قلبت را (به حق) واگذاری و مسلمانان از دست و زبانت در امان باشند». و نیز آن حضرت(ص) میفرماید: «لیسَ مِنّا مَن غَشَ مُسلِما أو ضَرَّهُ أو ماکَرهُ؛ از ما نیست کسی که به مسلمانی خیانت کند یا به او زیان برساند یا با او مکر کند». به همین جهت است که گفته می شود کسانی از ایمان، اعتقاد و باور بیشتری برخوردار هستند، حق آنها بیشتر خواهد بود. تا چه رسد به شناخت حقوق پیامبراکرم(ص)! که بسیار زیاد است. لذا باید همه مسلمانان تلاش کنند حق پیامبر اکرم(ص) و امامان معصوم(ع) را که نزد همه فرق مسلمین لازم الاحترام هستند را به درستی شناخته، و آنرا اداء کنند. زیرا واضح و روشن است که شناخت حقوق آنها وظیفهی عمومی مسلمانان است؛ زیرا سیره علمی و عملی آن بزرگواران برای همه ما الگوست. و باید با التزام و پایبندی به آموزه های آن بزرگواران، خود را در مسیر صحیح اسلام قرار داده، و رفتار و کردار خود را از هر جهت اسلامی نماییم.
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: مهر]
[مشاهده در: www.mehrnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 57]
صفحات پیشنهادی
ایجاد وحدت بین مسلمین نیاز به تلاش دارد
راویل عین الدین در پیامی به همایش وحدت اسلامی مسکو ایجاد وحدت بین مسلمین نیاز به تلاش دارد شناسهٔ خبر 3800273 - چهارشنبه ۲۸ مهر ۱۳۹۵ - ۱۴ ۰۶ دین و اندیشه > اسلام در جهان jwplayer display inline-block; رئیس شورای مفتیان روسیه گفت امروز تمدن اسلامی از نفاق رنج میبرد و اهمایش بینالمللی «وحدت اسلامی-وحدت مسلمین: مبنای گفتگو» تمام شد
در مسکو همایش بینالمللی وحدت اسلامی-وحدت مسلمین مبنای گفتگو تمام شد شناسهٔ خبر 3802656 - شنبه ۱ آبان ۱۳۹۵ - ۱۴ ۱۸ دین و اندیشه > اسلام در جهان jwplayer display inline-block; همایش بینالمللی وحدت اسلامی-وحدت مسلمین مبنای گفتگو با صدور بیانیه به کار خود پایان دادحفظ و صیانت از قرآن کریم،عامل ایجاد وحدت کلمه در بین آحاد جامعه است
گیل نگاه سخنگوی دولت عمل به آموزه های قرآنی رامهم ترین راهکاربرای مقابله با تفکرات متهجرانه داعش اعلام کردو گفت براساس آمار سازمان های معتبرجهانی ایران باثبات ترین کشورجهان است به گزارش مهر محمدباقرنوبخت در مراسم اختتامیه سی و نهمین مسابقات سراسری قرآن کریم در بخش خواهران کهدیدار مدیرعامل بانک کشاورزی با حجت الاسلام والمسلمین محمد اشرفی اصفهانی
دیدار مدیرعامل بانک کشاورزی با حجت الاسلام والمسلمین محمد اشرفی اصفهانی دکتر مرتضی شهیدزاده رئیس هیات مدیره و مدیرعامل بانک کشاورزی با حجت الاسلام والمسلمین محمد اشرفی اصفهانی رئیس هیات بدوی رسیدگی به تخلفات اداری نهاد ریاست جمهوری دیدار و گفتگو کرد آفتابنیوز دکتر مرتضی شهیدادامه اعتصاب غذای حزب وحدت مسلمین؛ طاهر القادری با علامه جعفری دیدار کرد
ادامه اعتصاب غذای حزب وحدت مسلمین طاهر القادری با علامه جعفری دیدار کرد رهبر حزب تحریک عوامی پاکستان همراه با تعداد زیادی از حامیانش از کمپ اعتصاب غذای حزب مجلس وحدت مسلمین دیدار کرد به گزارش خبرنگار خبرگزاری فارس در اسلامآباد طاهرالقادری رهبر حزب تحریک عوامی همراه با تعدادواکنش شدید معاون حقوقی رییسجمهور نسبت به اظهارات یک مداح
واکنش شدید معاون حقوقی رییسجمهور نسبت به اظهارات یک مداح معاون حقوقی رییس جمهور در واکنش به اظهارات یکی از مداحان گفت این تهمت و معصیتی بسیار بزرگ است که بگوییم امام حسین ع نیز فحاشی میکردند آفتابنیوز به گزارش ایسنا حجت الاسلام والمسلمین مجید انصاری در مراسمی که به مناجهانگيری: عاملان و حاميان فجايع غيرانسانی از صحنه روزگار محو خواهند شد
جهانگيری عاملان و حاميان فجايع غيرانسانی از صحنه روزگار محو خواهند شد معاون اول رییس جمهور تهاجم هوایی عربستان سعودی به مردم بیدفاع در یک مراسم ختم در یمن را فاجعه بار توصیف کرد و گفت عمق فاجعه زمانی آشکار میشود که یک دولت برای مقاصد شیطانی و گذرا حاضر است جنایاتی غیرانسانی مشکست گروه های تفرقه گرا و تکفیری آغاز شده است/ ضرورت جهاد وحدت
آیت الله اراکی در نشست خبری شکست گروه های تفرقه گرا و تکفیری آغاز شده است ضرورت جهاد وحدت شناسهٔ خبر 3791097 - یکشنبه ۱۸ مهر ۱۳۹۵ - ۱۲ ۰۷ دین و اندیشه > آیین ها و تشکل های مذهبی jwplayer display inline-block; آیت الله اراکی دبیر مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی با بیان احکم حبس ابد رهبر اخوان المسلمین مصر تأیید شد | پایگاه خبری تراز
تراز دادگاه تجدید نظر قاهره حکم حبس ابد رهبر اخوان المسلمین و شماری از رهبران این گروه را در پرونده حوادث قلیوب تأیید کرد به گزارش تراز روز سه شنبه دیروز دادگاه تجدید نظر قاهره در اولین جلسه بررسی اعتراض «محمد بدیع» رهبر اخوان المسلمین و 36 تن از سران این گروه بنشست «اربعین؛ آیین شیعی، ظرفیتهای جهانی» برگزار می شود
۲۶ مهرماه نشست اربعین آیین شیعی ظرفیتهای جهانی برگزار می شود شناسهٔ خبر 3791194 - یکشنبه ۱۸ مهر ۱۳۹۵ - ۱۲ ۱۸ دین و اندیشه > آیین ها و تشکل های مذهبی jwplayer display inline-block; دومین پیشنشست دومین همایش ملی اربعین با عنوان اربعین آیین شیعی ظرفیتهای جهانی د-
دین و اندیشه
پربازدیدترینها