تبلیغات
تبلیغات متنی
محبوبترینها
ساقدوش کیست ؟ | وظیفه ساقدوش در مراسم عقد و عروسی چیست ؟
قایقسواری تالاب انزلی؛ تجربهای متفاوت با چاشنی تخفیف
چگونه ویزای توریستی فرانسه را بگیریم؟
معرفی و فروش بوته گرافیتی ریخته گری
بهترین بروکر برای معاملات فارکس در سال 2024
تجربه رانندگی با لندکروز در جزیره قشم؛ لوکسترین انتخاب
اکسپرتاپ: 10 شغل پردرآمد برای مهاجران کاری در کانادا
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1816770073
رمضان سال 61 هجری و سیل نامه کوفیان به سمت امام حسین (ع)
واضح آرشیو وب فارسی:نیک صالحی: در ماه مبارک رمضان سیل نامه های کوفیان به سمت امام حسین (ع) سرازیر شد. کوفیان در صدد دعوت ایشان به کوفه بودند.
نامههای کوفیاندر دهم تا چهاردهم ماه مبارک رمضان سیل نامه های کوفیان به سمت امام حسین (ع) سرازیر شد. کوفیان در صدد دعوت ایشان به کوفه بودند. متن نامه هایی که بزرگان کوفه و به دنبال آن مردم عادی به سمت امام حسین روانه کردند همگی داری یک مضمون هستند که امام را به کوفه دعوت میکنند.
وقتی خبر هلاکت معاویه به مردم کوفه رسید در مورد یزید به تردید افتادند و احساس خطر نمودند. در این هنگام آنها باخبر شدند که امام حسین (ع) از بیعت با یزید خودداری کرده و به مکه رفته است. از این رو، شیعیان در کوفه در منزل سلیمان بن صرد خزاعی گرد آمدند و درباره هلاکت معاویه سخن گفتند و خدا را به این خاطر سپاس گفتند.آنگاه سلیمان بن صرد گفت
معاویه به هلاکت رسید و حسین (ع) از بیعت کردن با آن قوم خودداری نمود و به مکه رفت و شما شیعیان او و شیعیان پدرش هستید؛ پس چنانچه از خود یقین دارید که او را یاری میدهید و با دشمنانش مبارزه میکنید، او را خبر کنید؛ و اگر از شکست و ضعف ترس دارید، این مرد را فریب ندهید و جانش را به خطر نیندازید.
آنان گفتند: بلکه با دشمنش میجنگیم و خود را فدای او میکنیم. سپس به امام حسین نامه نوشتند
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِیمِ للحسین بن علی علیه السلام من سلیمان بن صرد و المسیب بن نجبه و رفاعه بن شداد البجلی و حبیب بن مظاهر و شیعته المؤمنین و المسلمین من أهل الکوفه سلام علیک فإنا نحمد إلیک الله الذی لا إله إلا هو أما بعد فالحمد الله الذی قصم عدوک الجبار العنید الذی انتزى على هذه الأمه فابتزها أمرها و غصبها فیئها و تأمر علیها بغیر رضى منها ثم قتل خیارها و استبقى شرارها و جعل مال الله دوله بین جبابرتها و أغنیائها فبعدا له کَما بَعِدَتْ ثَمُودُ إنه لیس علینا إمام فأقبل لعل الله أن یجمعنا بک على الحق و النعمان بن بشیر فی قصر الإماره لسنا نجتمع معه فی جمعه و لا نخرج معه إلى عید و لو قد بلغنا أنک قد أقبلت إلینا أخرجناه حتى نلحقه بالشام إن شاء الله.
«بسمالله الرحمن الرحیم
به حسین بن علی علیهماالسلام از سلیمان بن صرد، مسیب بن نجبه، رفاعه بن شداد، حبیب بن مظاهر و شیعیان او از مؤمنان و مسلمانان کوفه.
درود بر تو و ما با تو سپاس میگوییم خدایی را که جز او خدایی نیست.
امّا بعد، سپاس خدایی را که دشمن ستمکار و سرکش تو را در هم شکست، آنکه بر این امّت حمله کرد و خلافت را به یغما برد و اموال امّت را غصب کرد و بدون رضایت آنها فرمانروایی آنها را به دست گرفت، آنگاه نیکان آنها را کشت و اشرار را ابقا کرد و مال خدا را میان ستمکاران و ثروتمندان قرار داد. پس دور باد از رحمت خداوند همچنان که قوم ثمود از رحمت خداوند دور ماندند.
همانا امامی بر ما نیست، پس به سوی ما بیا شاید که خداوند ما را بهوسیله تو بر حق گردآورد و نعمان بن بشیر در کاخ امارت است و ما نه در جمعهها با او نماز میخوانیم و نه در عید با او بیرون میرویم؛ و هرگاه به ما خبر رسد که تو به سوی ما آمدهای، ما او را از شهر بیرون میکنیم تا اینکه او را به شام روانه سازیم، ان شاء الله.»[۱]
در دهم ماه مبارک رمضان، نخستین نامهها، پس از ۳۷ روز استقرار امام در مکه دریافت شد. عبدالله بن سبیع همدانی و عبدالله بن وال تیمی نخستین گروه حاملان نامه بودند.[۲]
نامه دوم
دو روز پس از فرستادن نامه اول، مردم کوفه قیس بن مسهر صیداوی و عبدالرحمن بن عبداللّه ارحبی و عماره بن عبد سلولی را به همراه صد و پنجاه نامه نزد امام حسین (ع) فرستادند. برخی از این نامهها تنها از سوی یک نفر نوشته شده بود و برخی دیگر از سوی دو نفر یا چهار نفر بود.[۳]
قیس بن مسّهر صیداوی، عبدالرحمن بن عبدالله ارحبی و عماره بن عبد السّلولی همراه با ۵۰ نامه از بزرگان کوفه روز دوازدهم ماه مبارک رمضان به مکه رسیدند.
نامه سوم
دو روز پس از آن نیز هانی بن هانی سبیعی و سعید بن عبداللّه حنفی را به سوی آن حضرت روانه کردند و با آنان نامهای برای امام حسین (ع) فرستادند که در آن آمده:
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِیمِ إِلَى الْحُسَیْنِ بْنِ عَلِیٍّ مِنْ شِیعَتِهِ مِنَ الْمُؤْمِنِینَ وَ الْمُسْلِمِینَ أَمَّا بَعْدُ فَحَیَّهَلَا فَإِنَّ النَّاسَ یَنْتَظِرُونَکَ لَا رَأْیَ لَهُمْ غَیْرُکَ فَالْعَجَلَ الْعَجَلَ ثُمَّ الْعَجَلَ الْعَجَلَ وَ السَّلَامُ.
بسمالله الرحمن الرحیم
«نامهای است به حسین بن علی از سوی شیعیان او از مؤمنان و مسلمانان. امّا بعد، بشتاب زیرا که مردم منتظر شما هستند و همه بر شما اتفاق نظر دارند، پس بشتاب بشتاب! و باز بشتاب بشتاب! والسلام.»[۴]
هانی بن هانی السّبیعی و سعید بن عبدالله الخثعمی (الحنفی) با ۵۰ نامه در سیزدهم رمضان وارد مکه شدند (برخی ۵۳ و ۱۵۰ نامه و بیش از آن نگاشتهاند.)
نامه چهارم
شبث بن ربعی، حجار بن ابجر، یزید بن حارث بن رویم، عروه بن قیس، عمرو بن حجاج زبیدی و محمد بن عمرو تیمی برای آن حضرت نامه نوشتند که:
«أَمَّا بَعْدُ فَقَدِ اخْضَرَّ الْجَنَّاتُ وَ أَیْنَعَتِ الثِّمَارُ وَ أَعْشَبَتِ الْأَرْضُ وَ أَوْرَقَتِ الْأَشْجَارُ فَإِذَا شِئْتَ فَأَقْبِلْ عَلَى جُنْدٍ لَکَ مُجَنَّدَهٍ وَ السَّلَامُ عَلَیْکَ وَ رَحْمَهُ اللَّهِ وَ بَرَکَاتُهُ وَ عَلَى أَبِیکَ مِنْ قَبْلِک
باغها سرسبز گشته و میوهها رسیده است، پس هرگاه که اراده کردی بیا که سربازان آماده برای یاری تو در انتظار نشستهاند، والسلام.»[۵]
متن دیگر نامهها موجود نیست اما مردم به دنباله روی از بزرگانشان نامه مینوشتند و یا در پایان آن مهر و اسم خود را مینگاشتند بنابراین نویسندگان نامه جز مردم عادی و چهرههای بزرگی چون شبث بن ربعی، حجّاربن ابجر، یزید بن الحارث بن رُویم، عمرو بن الحجّاج، سلیمان بن صُرد خزاعی، رفاعه بن شدّاد، عبدالله بن وال، حبیب بن مظاهر و مسّیب بن نَجَبه بودند.
در عمدهی نامهها هم مضمون واحدی وجود داشت مبنی بر اینکه همهی مردم منتظر ورود شما هستند. در نماز جمعه و جماعت شرکت نمیکنند.
زمان دریافت آخرین نامهها: آخرین نامهها را هانی بن هانی سبیعی و سعید بن عبدالله حنفی رساندند.تا چهارده ماه مبارک رمضان تعداد نامهها به دوازده هزار وبر اساس برخی مقاتل به هجده هزار تا چهل هزار رسید.[۶]
پی نوشت
[۱] المفید، الإرشاد،٢/٣۴-عنه: المجلسی، البحار،۴۴/٣٣٢-٣٣٣؛
[۲] اخبار الطّوال: ص ۲۳۱، تاریخ طبری: ج ۵، صص ۳۵۱-۳۵۳، ارشاد: ج ۲، صص ۳۴
[۳] شیخ مفید ارشاد ج ۲، ص ۳۵
[۴] رکـ: طبری، تاریخ طبری، ج ۴، ص ۲۶۲؛ ابن شهرآشوب، مناقب، ج ۴، ص ۹۷
[۵] رکـ: طبری، تاریخ طبری، ج ۴، صص ۲۶۱-۲۶۲؛ سماوی، ابصار العین، ص ۲۱۶؛ ابن شهرآشوب، مناقب، ج ۴، ص ۹۷؛ جلالی، سلحشوران طف، ص ۲۶۲؛ کمرهای، عنصر
[۶] مقتل الحسین بحر العلوم: صص ۱۵۱-۱۵۲، وسیلهالدّارین: ص ۳۲، مقتل ابی مخنف: صص ۱۷-۱۹
کرب و بلا مطالب مرتبط :علائم ظهور به روایت امام حسين(ع)توصیه امام حسین به حذر کردن از این مواردعشق عجیب حسین تهی به امام حسین(ع)!+تصاویر40 حديث نوراني درباره امام حسين (ع)نام مبارک امام حسین(ع) در تورات و انجیل
زیبایی و تناسب اندام
چجوری بدون تزریق ژل و بوتاکس صورت و گونه خودمون رو برجسته کنیم؟؟
قویترین و بی ضرر ترین محصولات لاغری در 10 سال گذشته
چجوری می تونم جلوی ریزش موهامو بگیرم؟؟؟
چطور در 45 روز بدون عمل جراحی زیبا ترین بینی دنیا رو داشته باشیم
یکشنبه 11 مهر 1395
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: نیک صالحی]
[مشاهده در: www.niksalehi.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 262]
صفحات پیشنهادی
نخستین کسانی که برای امام حسین (ع) عزاداری کردند بانوان بودند
رجبی دوانی در کارگاه تخصصی آموزش مداحی ویژه بانوان نخستین کسانی که برای امام حسین ع عزاداری کردند بانوان بودند شناسهٔ خبر 3772805 - یکشنبه ۲۸ شهریور ۱۳۹۵ - ۱۶ ۳۳ دین و اندیشه > سایر jwplayer display inline-block; رجبی دوانی پژوهشگر تاریخ اسلام گفت روز عاشورا بعد از شاولین شهید در راه حرکت امام حسین (ع) به سوی کوفه
اولین شهید نهضت عاشورا در نزدیکی کوفه به شهادت رسید او پیکی از جانب امام حسین ع به سمت کوفیان بود اولین شهید در راه حرکت امام حسین ۱ در برخی از منابع تاریخی آمده پس از آنکه امام حسین ع از مکه خارج شد در نامۀ مسلم به دست آن حضرت رسید که در آن خواستار آمدن امام ع شده و ازندگينامه امام هادي (ع)
تولد امام دهم شيعيان حضرت امام علی النقی ع را نيمه ذيحجه سال 212 هجری قمری نوشته اند پدر آن حضرت امام محمد تقی جوادالائمه ع و مادرش سمانه از زنان درست کردار پاکدامنی بود که دست قدرت الهی او را برای تربيت مقام ولايت و امامت مأمور کرده بود و چه نيکو وظيفه مادری را به انحسین کریمی امام علی(ع) از نگاه صحاح ستّه
حسین کریمیامام علی ع از نگاه صحاح ستّه صحاح ستّه عنوان سرآمد کتب حدیثی اهل سنّت است که در نزد آنان پس از قرآن کریم مهم ترین منابع دینی آنان به شمار می آید چکیده مقاله در این مقاله به برخی از روایاتی که در شأن و مناقب امام علی بن ابی طالب ع در منابع معتبر اهل سنّت مانند صحاحامامت، تداوم رسالت/ اگر امامت و ولایت حفظ شود، دین زنده می ماند
آیت الله جوادی آملی امامت تداوم رسالت اگر امامت و ولایت حفظ شود دین زنده می ماند شناسهٔ خبر 3774812 - چهارشنبه ۳۱ شهریور ۱۳۹۵ - ۱۰ ۴۵ دین و اندیشه > آیین ها و تشکل های مذهبی jwplayer display inline-block; آیت الله جوادی آملی گفت امامت و ولایت و رهبری مایه امید مسلمروز غدیر امام علی (ع) چند سال داشتند؟
روز غدیر در سال دهم هجرت اتفاق افتاده است اما در سال تولد امام علی ع اختلاف نظر وجود دارد سن امام علی ع در روز غدیر روز غدیر در سال دهم هجرت اتفاق افتاده است اما با توجه به اینکه در سال تولد امام علی ع اختلاف نظر وجود دارد تعیین سن آن حضرت در آن روز بستگی به آن دارد کامام حسین(ع) فخر بشریت است/ صلح و آزادگی؛ پیام اباعبدالله
نمایندگان ادیان و فرق در لاهور امام حسین ع فخر بشریت است صلح و آزادگی پیام اباعبدالله شناسهٔ خبر 3781321 - چهارشنبه ۷ مهر ۱۳۹۵ - ۱۱ ۰۲ دین و اندیشه > اندیشکده ها jwplayer display inline-block; نمایندگانی از ادیان مختلف هندو سیک و مسیحی و همچنین علمایی از فرق مختلف انامه جمعی از جهادگران به امام خامنهای در ششمین سالگرد دیدار تاریخی معظمله با گروه های جهادی
نامه جمعی از جهادگران به امام خامنهای در ششمین سالگرد دیدار تاریخی معظمله با گروه های جهادی سپاس و شكر بي منتهاي الهي كه به لطف راه بري داهيانه ي پير خمين انقلاب اسلامي را بر ما ارزاني داشت و كاخ نشينان ظالم را مقهور و منفور گردانيد به گزارش خبرگزاری بسیج جمعی از جهادگرامحمد حسین رمضانی قوام آبادی، حسن شفیق فرد توسعه پایدار و حق بر محیط زیست سالم: چشم انداز نسل های آینده
محمد حسین رمضانی قوام آبادی حسن شفیق فردتوسعه پایدار و حق بر محیط زیست سالم چشم انداز نسل های آینده توسعه پایدار و حق بر محیط زیست سالم مسیر و هدفی واحد دنبال می کنند و آن شکل گیری مجرایی برای برخورداری نسل حاضر از توسعه اقتصادی و اجتماعی با رعایت منافع نسل های آینده و حفاظتامامجمعه بجنورد: طهارت ماه رمضان باید در طول سال از سوی مومنان حفظ شود
امامجمعه بجنورد طهارت ماه رمضان باید در طول سال از سوی مومنان حفظ شود امامجمعه بجنورد بر لزوم حفظ طهارت ماه رمضان در طول سال از سوی مومنان تاکید کرد به گزارش خبرگزاری فارس از بجنورد حجتالاسلام ابوالقاسم یعقوبی صبح امروز در خطبههای نماز عید فطر مرکز خراسان شمالی اظ-
دین و اندیشه
پربازدیدترینها