تبلیغات
تبلیغات متنی
محبوبترینها
ساقدوش کیست ؟ | وظیفه ساقدوش در مراسم عقد و عروسی چیست ؟
قایقسواری تالاب انزلی؛ تجربهای متفاوت با چاشنی تخفیف
چگونه ویزای توریستی فرانسه را بگیریم؟
معرفی و فروش بوته گرافیتی ریخته گری
بهترین بروکر برای معاملات فارکس در سال 2024
تجربه رانندگی با لندکروز در جزیره قشم؛ لوکسترین انتخاب
اکسپرتاپ: 10 شغل پردرآمد برای مهاجران کاری در کانادا
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1817178653
مباحث تاریخی در قرآن چگونه انعکاس یافته است/پیوندهای تاریخ و قرآن
واضح آرشیو وب فارسی:مهر: محسن الویری بررسی کرد؛
مباحث تاریخی در قرآن چگونه انعکاس یافته است/پیوندهای تاریخ و قرآن
شناسهٔ خبر: 3781889 - پنجشنبه ۸ مهر ۱۳۹۵ - ۰۷:۲۷
دین و اندیشه > اندیشکده ها
.jwplayer{ display: inline-block; } محسن الویری، عضو هیئت علمی دانشگاه باقرالعلوم(ع) در نشست «طرح واره ای برای تاریخ کاوی در قرآن» به بررسی پیوندهای میان تاریخ و قرآن پرداخت. به گزارش خبرنگار مهر، محسن الویری، عضو هیئت علمی دانشگاه باقرالعلوم(ع) در نشست «طرح واره ای برای تاریخ کاوی در قرآن» که به همت پژوهشگاه مطالعات قرآنی پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی برگزار شد، ابتدا با چند مقدمه به ذکر پیوندهای قرآن و تاریخ پرداخت و گفت: قرآن و تاریخ به گونه های مختلفی به هم پیوند خورده اند و به معنایی به هم نیازمند هستند، البته مراد من از نیاز قرآن به تاریخ، نیازمندی فهم قرآن به دانش تاریخ است. سودمندی های تاریخ برای قرآن وی ادامه داد: قرآن در چند محور به تاریخ نیازمند است؛ ابتدا شاید اثبات اصالت قرآن است که نیازمند تاریخ است. اینکه از کجا بدانیم که متنی که اکنون در دست ما است همان متنی است که به دست پیامبر رسیده است، نیازمند آگاهی از تاریخ است. می دانید مهمترین روش اصالت قرآن روش تواتر است که جز از طریق تاریخ، قابل کشف نیست. بنابراین اثبات اصالت قرآن از هر طریقی خدمتی است که تاریخ به قرآن می کند. نظریه تاریخ مندی قرآن وی تصریح کرد: هر کدام از نظریه های تاریخ مندی قرآن برای اثبات مدعای خود از تاریخ بهره مند می شوند. همچنین باید توجه کنیم که قرآن چون به تدریج سامان یافته است، یک متن متغیر و غیرثابت است. الویری گفت: شیوه دیگر، تاریخ گذاری قرآن است که یکی از مهمترین و پرچاذبه ترین سرفصل های مربوط به قرآن است که در واقع می توان به طور مثال از سیر نزولی آیات در آن نام برد. به صحنه آوردن قرآن و بهره گیری از آیات در متن زندگی متضمن این است که آگاهی کاملی از سیر نزول آیات داشته باشیم. وی در ادامه افزود: اما درباره سیر نزول سوره حداقل ۱۷ نظریه وجود دارد که مورد بحث ما نیست. یکی از روش های پیشنهادی برای سیر نزول آیات، روش تاریخ گذاری است. الویری همچنین گفت: درون مایه های قرآنی اگر بخواهد فهم شود، باید آگاهی تاریخی داشته باشیم. همانطور که می دانید شیوه بیان قرآن از شیوه های دیگر متفاوت است و در واقع رویدادهای تاریخی را برایمان بیان نمی کند و سیر نزول، شأن نزول و درس های ناسخ و منسوخ در همینجا می تواند مورد توجه قرار بگیرد. وی یادآور شد: آگاهی یافتن از فهمِ مراد قرآن، نیازمند آگاهی تاریخی است. اگر از ساحت قرآن به ساحت تاریخ بیاییم، دانش تاریخ هم نیازمندی هایی به قرآن دارد به ویژه اگر از یک رویکرد بومی با این وظیفه که یک دانش بومی داشته باشیم به قضیه نگاه کنیم، اگر یک دانش بخواهد بومی شود باید با بیان ارزش ها و معیارهای آنها تطابق داشته باشد و قرآن باید در آن در نظر گرفته شود. الویری تصریح کرد: شاید هیچ مورخی در مورد تاریخ به اینکه تاریخ برای آخرت ما سودمند است توجه ویژه نکرده باشد، البته کم هم نیستند مورخانی که بر این نکته تاکید کرده اند. مسئله بودگی تاریخ برای قرآن نکته دوم این است که در این حیطه هایی که برشمرده شد لاجرم باید از معلومات تاریخی قرآن آگاهی داشته باشیم. بحث نخست این است که تاریخ برای قرآن یک مسئله به شمار می آید. وی افزود: یک نگاه واقع بینانه به قرآن نشان می دهد که وحی، رویکردی مسئله محور دارد. همانطور می دانید سه نوع نگرش به مسئله می توان داشت و قرآن این سه نوع را گوشزد کرده است؛ یک نوع آن همان مشکله عمومی است که با دانش سیاست گذاری سازگار است. یک نوع دیگر آن، آن است که مردم از آن مسئله آگاهی ندارند و قرآن می کوشد تا آن مسائل را برای آنها روشن کند. الویری با بیان اینکه حجم انبوه آیات قرآن این مسئله را حکایت می کند که دین، تاریخ را یک مسئله می داند و بی توجهی به تاریخ یک مسئله مهم است گفت: دین این مسئله را حس کرده و یکی از مشکلات بشر، بی توجهی به تاریخ است و دین برای آن راهکار ارائه می کند. بخش زیادی از آیات قرآن به مباحث تاریخی می پردازد مانند تشویق مستقیم قرآن به مطالعه تاریخ یا اینکه مخاطب را بر می انگیزد که به سراغ تاریخ برود و در کل سه پنجم آیات قرآن را آیات تاریخی تشکیل می دهند؛ اینها هم نشان می دهد که تاریخ برای قرآن یک مسئله بوده است. وی افزود: بحث دیگر نظام معنایی تاریخ نگری و تاریخ نگاری قرآن است. اگر تاریخ را به مثابه یک شاخه معرفتی در نظر بگیریم چگونه در قرآن انعکاس یافته است؟ همانطور که می دانیم خود واژه تاریخ در قرآن به کار نرفته اما اگر فردی بخواهد درباره آن بحث کند باید به سراغ چه کلماتی برود. قرآن بحثش را درباره تاریخ به مثابه یک شاخه معرفتی در قالب الفاظی مطرح می کند که باید بر روی آن کار شود، مانند کاری که ایزوتسو درباره نام خدا در قرآن انجام می دهد. قرآن درباره تاریخ از ۲۸ واژه مختلف صحبت می کند و ما اکنون نمی دانیم که کدام واژه کانونی است (مانند واژه آیه، اثر، یوم، ایام و ...) این واژگان ۲۸ گانه تاریخ نگری و تاریخ نگاری قرآن را بیان می کند. الویری ادامه داد: ویژگی های عمومی پرداختن تاریخ در قرآن بحث دیگری است که به آن برای جایگاه تاریخ در قرآن نیازمندیم. می توانیم در کنار اعجاز دیگر مانند اعجاز زبانی اعجاز تاریخی را هم برشمرد که البته بر روی آن کار زیادی صورت نگرفته است. مباحث تاریخی در قرآن چگونه انعکاس یافته است؟ الویری در ادامه سخنان خود با طرح بحثی مبنی بر اینکه مباحث تاریخی در قرآن چگونه انعکاس یافته است، گفت: مباحث تاریخی در قرآن به دو دسته قانونمندی ها و رویدادها تقسیم می شود که هر کدام از این سرفصل ها، به سرفصل های کوچکتری تقسیم می شوند. سرفصل قانونمندی ها به دو سرفصل شیوه بیان قانونمندی و بیان خود قانون ها می تواند تقسیم بشود. خود شیوه بیان قانونمندی ها در قرآن به چند گونه بیان شده است؛ گاه قانون ها به صراحت بیان شده اند و قرآن بر آنها تاکید کرده است و گاهی به صراحت بیان نمی کند. گاهی قانون را باید از سیاق آیات قرآن استخراج کرد. وی افزود: همچنین قوانین را از ۴ منظر می توان تقسیم بندی کرد. از نظر مربوط بودن به کلیت تاریخ یا جوامع درون تاریخ، از نظر قلمرو که گاه مربوط به انسان به حیث فردی و گاه انسان به حیث اجتماعی و گاه به حیث گروهی خاص از انسانها است. الویری اظهار داشت: از نظر نقش انسانها در تاریخ هم قرآن نگاه خاصی دارد از جمله اینکه از نظر تعلق به جبهه حق یا باطل بودن و حتی اینکه تاریخ را صحنه حق و باطل بدانیم خود یک آموزه قرآنی است. وی در پایان با یادآور شدن اینکه در قرآن ۱۵۰ سنت داریم، گفت: سنت های تاریخی هم بخشی از این سنت ها هستند و رویدادها هم به سه دسته اقوام و گروه ها، شخصیت ها و سرزمین ها تقسیم شده اند.
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: مهر]
[مشاهده در: www.mehrnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 112]
صفحات پیشنهادی
نشست «تاریخ در قرآن، طرح وارهای برای تاریخ کاوی در سپهر قرآنی»
پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی برگزار می کند نشست تاریخ در قرآن طرح وارهای برای تاریخ کاوی در سپهر قرآنی شناسهٔ خبر 3772203 - یکشنبه ۲۸ شهریور ۱۳۹۵ - ۰۹ ۵۲ دین و اندیشه > اندیشکده ها jwplayer display inline-block; نشست تخصصی تاریخ در قرآن طرح واره ای برای تخشم و مدیریّت آن در قرآن کریم - بخش دوم و پایانی کنترل و مدیریّت خشم در قرآن و حدیث
خشم و مدیریّت آن در قرآن کریم - بخش دوم و پایانیکنترل و مدیریّت خشم در قرآن و حدیث خشم یکی از اساسیترین و فراگیرترین هیجانها در وجود آدمی است و نقشی بسزا در حفظ موقعیّت عزّت نفس و صیانت از او در هنگام تهدید دارد 2ـ2ـ2 خشم در برابر کفّار و دشمنان اسلام دشمنان اسلام و کجامعه سازی قرآن مبتنی بر ترتیب نزول/ قرآن را به عرصه عمل بیاوریم
گفتگو با حجت الاسلام بهجت پور ۱ جامعه سازی قرآن مبتنی بر ترتیب نزول قرآن را به عرصه عمل بیاوریم شناسهٔ خبر 3748758 - سهشنبه ۲۳ شهریور ۱۳۹۵ - ۰۸ ۱۰ دین و اندیشه > اندیشمندان jwplayer display inline-block; حجت الاسلام بهجت پور گفت تفسیر تنزیلی یعنی پیاده شدن و دقیق دآزمون قرآن و عترت از طریق دستگاه های دولتی اطلاع رسانی شود
مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی قم آزمون قرآن و عترت از طریق دستگاه های دولتی اطلاع رسانی شود شناسهٔ خبر 3772612 - یکشنبه ۲۸ شهریور ۱۳۹۵ - ۱۶ ۱۳ دین و اندیشه > سایر jwplayer display inline-block; مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی قم گفت آزمون قرآن و عترت باید در اتوماسیون هایمحسن منطقی مهارت های مدیران فرهنگی از منظر قرآن
محسن منطقیمهارت های مدیران فرهنگی از منظر قرآن مدیران جامعة اسلامی باید تلاش کنند که با استفاده از قرآن کریم توانایی های خود را برای ادارة سازمان ها افزایش دهند چکیده مدیران فرهنگی مدیرانی هستند که به تناسب جایگاه های گوناگون شغلی در سازمان ها عهده دار فعالیت های فرهنگی کشور همجموعه برنامه های آموزش تخصصی قرآن هر شب از رادیو قرآن پخش می شود
از تولیدات ویژه گروه آموزش مجموعه برنامه های آموزش تخصصی قرآن هر شب از رادیو قرآن پخش می شود شناسهٔ خبر 3780596 - سهشنبه ۶ مهر ۱۳۹۵ - ۱۵ ۱۶ دین و اندیشه > قرآن و متون دینی jwplayer display inline-block; گروه آموزش رادیو قرآن هرشب از ساعت ۲۰ نا ۲۰ ۳۰ مجموعه برنامه های آجلسه ویژه مدیران عامل اتحادیه های استانی تشکل های قرآن وعترت کشور
مهرماه برگزار می شود جلسه ویژه مدیران عامل اتحادیه های استانی تشکل های قرآن وعترت کشور شناسهٔ خبر 3767985 - سهشنبه ۲۳ شهریور ۱۳۹۵ - ۱۲ ۱۶ دین و اندیشه > قرآن و متون دینی jwplayer display inline-block; دومین همایش و جلسه ویژه مدیران عامل اتحادیه های استانی تشکل های قرآننشست «درخشش قرآن در مغرب زمین» برگزار می شود
با سخنرانی حسین نصر نشست درخشش قرآن در مغرب زمین برگزار می شود شناسهٔ خبر 3768175 - سهشنبه ۲۳ شهریور ۱۳۹۵ - ۱۲ ۴۶ دین و اندیشه > اندیشکده ها jwplayer display inline-block; نشست درخشش قرآن در مغرب زمین با سخنرانی حسین نصر سیدمصطفی محقق داماد و نصرالله پورجوادی برگزنمایشگاه «غدیر قرآن» در چند استان برپا می شود
همزمان با دهه ولایت نمایشگاه غدیر قرآن در چند استان برپا می شود شناسهٔ خبر 3772285 - یکشنبه ۲۸ شهریور ۱۳۹۵ - ۱۰ ۲۴ دین و اندیشه > آیین ها و تشکل های مذهبی jwplayer display inline-block; همزمان با دهه ولایت نمایشگاهی در غالب طرح غدیر قرآن در چند استان کشور برپا می شوبزرگترین مجتمع آموزشی و قرآنی شمال کشور در بابل افتتاح شد
درآستانه عید غدیر خم بزرگترین مجتمع آموزشی و قرآنی شمال کشور در بابل افتتاح شد شناسهٔ خبر 3774660 - چهارشنبه ۳۱ شهریور ۱۳۹۵ - ۱۱ ۱۲ دین و اندیشه > قرآن و متون دینی jwplayer display inline-block; دوشنبه سی ام شهریور در آستانه عید غدیر خم بزرگترین مجتمع آموزشی قرآنی شمال-
دین و اندیشه
پربازدیدترینها