تور لحظه آخری
امروز : سه شنبه ، 4 دی 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):سنگین ترین چیزی که روز قیامت در ترازوی اعمال قرار داده می شود صلوات بر محمد و اهل...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

سایبان ماشین

دزدگیر منزل

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

خرید یخچال خارجی

موسسه خیریه

واردات از چین

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

طراحی سایت تهران سایت

irspeedy

درج اگهی ویژه

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

خرید بلیط هواپیما

بلیط اتوبوس پایانه

تعمیرات پکیج کرج

لیست قیمت گوشی شیائومی

خرید فالوور

پوستر آنلاین

بهترین وکیل کرج

بهترین وکیل تهران

خرید از چین

خرید از چین

تجهیزات کافی شاپ

ساختمان پزشکان

کاشت ابرو طبیعی و‌ سریع

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

لوله و اتصالات آذین

قرص گلوریا

نمایندگی دوو در کرج

رفع تاری و تشخیص پلاک

پرگابالین

دوره آموزش باریستا

مهاجرت به آلمان

بهترین قالیشویی تهران

بورس کارتریج پرینتر در تهران

تشریفات روناک

نوار اخطار زرد رنگ

ثبت شرکت فوری

تابلو برق

خودارزیابی چیست

فروشگاه مخازن پلی اتیلن

قیمت و خرید تخت برقی پزشکی

کلینیک زخم تهران

خرید بیت کوین

خرید شب یلدا

پرچم تشریفات با کیفیت بالا و قیمت ارزان

کاشت ابرو طبیعی

پرواز از نگاه دکتر ماکان آریا پارسا

پارتیشن شیشه ای

اقامت یونان

خرید غذای گربه

رزرو هتل خارجی

تولید کننده تخت زیبایی

مشاوره تخصصی تولید محتوا

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1844086933




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

حقوق بشر و قرآن کریم/ داستان قوم ثمود مورد استناد فقه اسلامی نیست


واضح آرشیو وب فارسی:مهر: یادداشتی از داود مهدوی زادگان؛
حقوق بشر و قرآن کریم/ داستان قوم ثمود مورد استناد فقه اسلامی نیست

حقوق بشر


شناسهٔ خبر: 3769929 - پنجشنبه ۲۵ شهریور ۱۳۹۵ - ۰۹:۳۴
دین و اندیشه > اندیشمندان

.jwplayer{ display: inline-block; } مجازات مناسب با نافرمانی خدا نابودی قوم کافر است ولی سنت خدا بر رحمانیت است و شرایع الهی مبتنی بر سنت رحمانیه خدا استوار است. به گزارش خبرنگار مهر، متن زیر یادداشتی از حجت الاسلام داود مهدوی زادگان است که از نظر می گذرد. در داستان موسی و خضر، خضر جوانی را می‌کشد: [موسی و خضر] رفتند تا به پسری رسیدند. [خضر] او را کشت. موسی گفت: آیا جان پاکی را بی آنکه مرتکب قتلی شده باشد می‌کشی؟ مرتکب کاری زشت گردیدی...[خضر گفت] اما آن پسر، پدر و مادرش مؤمن بودند، ترسیدیم که آن دو را به عصیان و کفر دراندازد. خواستم تا در عوض او پروردگارشان چیزی نصیب‌شان سازد به پاکی بهتر از او و به مهربانی نزدیک تر از او.منتقدان درباب این آیه معتقدند که مجموعه قوانین کیفری دنیای مدرن، مجازات کودکان نابالغ را نمی‌پذیرند. همچنین هیچ فردی را نمی‌توان به احتمال آنکه ممکن است در آینده مرتکب جرم شود، مجازات کرد. مجازات به جرم ارتکابی تعلق می‌گیرد، نه جرم ناکرده. کشتن تمام افراد قوم پس از کشتن یک شتر در قرآن گفته شده الله تمام قوم ثمود را پس از آنکه یکی از آنان شتر صالح را می‌کشد، نابود کرده‌است: ما آن ماده شتر را برای آزمایش‌شان می‌فرستیم. پس مراقب‌شان باش و صبر کن و به آنها بگوی که آب میان‌شان تقسیم شده. نوبت هر که باشد او به سر آب می‌رود. یارشان را ندا داد و او شمشیر بر گرفت و آن را پی کرد. عذاب و بیم‌دادن‌های من چگونه بود؟ ما برای آن‌ها یک آواز سهمناک فرستادیم. پس همانند علف‌های خشک آغل گوسفند شدند. در جایی دیگر از قرآن این داستان تکرار شده‌است: حال آنکه پیامبر خدا به آنان [قوم ثمود] گفته بود این شتر خداوند است، او و بهره آبش را رعایت کنید، سپس او را دروغزن شمردند و آن [شتر] را پی کردند، آنگاه پروردگارشان آنان را به گناه‌شان، به یکسان نابود ساخت و از عاقبت کارش نترسید.مخالفان در مورد این داستان معتقدند این مجازات به هیچ‌وجه با جرم ارتکابی تناسب ندارد. حتی مدافعان حقوق حیوان‌ها، کسی را به دلیل کشتن یک شتر نمی‌کشند، چه رسد به نابودی کل مردمی که این فرد از آنها بوده‌است. پاسخ مساله  اولاً مدافعان حقوق بشر پیش از آن که بخواهند درباره تعارض قرآن کریم با حقوق بشر سخن بگویند، باید به خیلی از تناقضات دنیای مدرن با حقوق بشر پاسخ دهند. یک موردش خارج کردن سعودی کودکش از لیست جنایتکاران جنگی است.  اما پاسخ مساله یاد شده آن است که این نحو مجازات کردن در شرایع الهی به ویژه شریعت اسلامی، تشریع نشده است تا بخواهند بر قانون مجازات شرعی خرده گیرند. حاکم شرع نه فقط مکلف نیست بلکه مجاز نیست به نحو داستان حضرت موسی و خضر عمل کند یا شهری را به نحو مجازات قوم ثمود، مجازات کند. زیرا این نحو مجازات مبتنی بر علم غیر عادی است که خداوند به دلایلی به برخی از بندگانش اعطا کرده است و البته آنان هم بدون اذن خدا مجاز به عمل بر وفق چنین علمی نیستند. حاکم شرع باید بر اساس علم عادی که اکتسابی است، عمل کند. حتی درباره مجازات جرم کودک آمده است که یا باید ولی طفل صغیر جبران خسارت را بر عهده گیرد یا آن که اجرای حکم تا وقت رسیدن طفل به سن بلوغ،  به تاخیر می افتد. به هر حال، این نوع داستان های قرآنی تشریع نشده است و لذا هیچ فقیهی در قانون مجازات اسلامی به آنها استناد نکرده است. این نحو مجازات مخصوص  خداوند است حتی در مورد داستان حضرت موسی و خضر. نکته مهم در این داستان همان عمل به علم غیر عادی است که ظاهراً حضرت موسی در آن مرحله فاقد آن علم بوده است. به هرحال چون خداوند عالم به همه چیز در حال و آینده است، می تواند این گونه مجازات کند و از نظر عقل، چنین عملی غیر مجاز شمرده نمی شود. مضافاً این که در روایات آمده است که خداوند این نحو مجازات اقوام کافر را بعد از رسالت نبی مکرم اسلام صلی الله علیه و آله متوقف یا شاید منسوخ کرده است. زیرا آن حضرت را رحمت برای عالمیان خوانده است. از اینها گذشته، بشر امروز نباید چنین خرده ای بر قرآن کریم بگیرد.  زیرا خود تمنای این نحو مجازات غیر معمول را دارد. بشر امروزی سعی دارد از طریق دانش تجربی آینده خوانی کرده بر اساس آن فرد یا جامعه ای که ممکن است در آینده مرتکب جرمی شوند، از همین حالا مجازات کند. یکی از اهداف مطالعات آینده پژوهانه ژنتیکی و روانشناختی و جامعه شناختی روی فرد و جامعه برای همین خاطر است. این از موارد تناقض آینده پژوهی مدرن و حقوق بشر به شمار می آید. اما درباره تناسب جرم داستان ناقه و قوم ثمود، ابتدا باید معلوم کرد که این تناسب بین چی و چی بوده است و بعد به قضاوت نشست. اتفاقا قرآن کریم در این داستان، از سبقت سنت رحمانیه خدا بر سنت جلالیه او، خبر داده است. قرآن کریم می آموزاند که مجازات مناسب باجرم نافرمانی خدا نابودی آن قوم است ولی رحمت خدا سبقت گرفته چنین  عمل نمی شود و شرایع الهی بر همین سنت رحمانیه استوار است. پس تناسب در مجازات بر قرار است لیکن تخفیف داده شده است.  اما این که گفته شده حتی مدافعان حقوق حیوانات ، کسی را به دلیل کشتن یک شتر نمی کشند، این سخن هم علی اطلاقه نادرست است. گاه پلیدی انسان به قدری است که از جرگه آدمیت خارج است یعنی هم تراز با حیوانات می شود. حال اگرچنین انسانی، حیوانی را که حق حیات دارد، کشت ؛ مجازات او قصاص است. پس،  تناسب وجود دارد. لیکن همانطور که گفته شد این نحو مجازات، متوقف بر علم غیر عادی یا غیر اکتسابی است و شرایع الهی مبتنی بر چنین علمی،  تشریع نشده است. سخن آخر این که دلیل عمل نکردن اولیای الهی بر طبق علم غیر عادی شان که ودیعه خداوند بر ایشان است، همین کم ظرفیتی انسان است. چون انسان، به ویژه مدافعان حقوق بشری، در پذیرش و فهم علم الهی کم ظرفیت هستند و از مواهب آن بی خبر ، لذا اولیا الله به همان علم عادی عمل می کنند. این است که انسان حقوق بشری به جای آن که از داستان حضرت موسی و خضر و داستان ناقه حضرت صالح نکته های معرفتی و سلوکی را استخراج کند، دنبال ایراد گرفتن بر سنت الهی بر می آید. گویی این انسان ظلوم و جهول می خواهد به باری تعالی،علم حقوق و عدالت ورزی بیاموزد.
 









این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: مهر]
[مشاهده در: www.mehrnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 198]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


دین و اندیشه
پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن