تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 16 آبان 1403    احادیث و روایات:  امام حسین (ع): مؤمن نه بدى مى كند و نه معذرت مى خواهد و منافق هر روز بدى مى كند و معذرت مى ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

سایبان ماشین

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

موسسه خیریه

واردات از چین

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

irspeedy

درج اگهی ویژه

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

زانوبند زاپیامکس

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

خرید بلیط هواپیما

بلیط اتوبوس پایانه

قیمت سرور dl380 g10

تعمیرات پکیج کرج

لیست قیمت گوشی شیائومی

خرید فالوور

پوستر آنلاین

بهترین وکیل کرج

بهترین وکیل تهران

اوزمپیک چیست

خرید اکانت تریدینگ ویو

خرید از چین

خرید از چین

تجهیزات کافی شاپ

نگهداری از سالمند شبانه روزی در منزل

بی متال زیمنس

ساختمان پزشکان

ویزای چک

محصولات فوراور

خرید سرور اچ پی ماهان شبکه

دوربین سیمکارتی چرخشی

همکاری آی نو و گزینه دو

کاشت ابرو طبیعی و‌ سریع

الک آزمایشگاهی

الک آزمایشگاهی

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1826729765




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

هر عمل زمانی اخلاقی است که با معیار عدالت سنجیده شود


واضح آرشیو وب فارسی:مهر: حجت الاسلام صادقی:
هر عمل زمانی اخلاقی است که با معیار عدالت سنجیده شود

هادی صادقی


شناسهٔ خبر: 3752820 - شنبه ۶ شهریور ۱۳۹۵ - ۰۹:۲۹
دین و اندیشه > همایش ها و میزگردها

.jwplayer{ display: inline-block; } حجت الاسلام صادقی گفت: اکثر کارهای اخلاقی، به نحو اکثری و اقتضایی اخلاقی هستند، نه ضروری و دائمی. مثلاً راستگویی به نحو اکثری اخلاقی است ولی در شرایطی که منجر به قبح شدید شود، جایز نیست. به گزارش خبرگزاری مهر، جلسه سوم ارائه حجت الاسلام صادقی در درس گفتگوی «نسبت دین و اخلاق» برگزار شد. آنچه در ادامه مطالعه می کنید گزارشی از این جلسه است. در جلسه قبل بنا بر این شد که بحث داستان ذبح حضرت اسماعیل توسط ابراهیم (ع) را ادامه دهیم. تفسیر مشهوری که از این داستان بین متکلمین وجود دارد این است که امر خداوند در این مصداق امر واقعی نبوده است، بلکه امر امتحانی بوده است. و بنابراین چون امر واقعی محقق نشده است، پس خلاف عقل اخلاقی نیز نیست.  در این تفسیر، این مقدار بیان که امر، امر امتحانی و آزمایشی بوده است، سخن درستی است، اما کافی نیست. عدم کفایت این تفسیر این گونه است که توضیح نمی دهد که چرا حضرت ابراهیم چنین تلقی و فهمی از امر خدا داشته است، چرا که حضرت ابراهیم این دستور را واقعی می دانسته است و ظاهراً او در این دریافت و فهم دچار تناقض با عقل شده است. بنابراین او این دستور خلاف عقل اخلاقی را هم از جانب خداوند جایز دانسته است و هم در عمل سعی در انجام عملی خلاف عقل اخلاقی کرده است. و همچنین می توان این سوال را مطرح که آیا خداوند جایز است با دستوری خلاف عقل، کسی را امتحان کند؟ در نتیجه اینطور به نظر می رسد که اساساً نباید دستور به ذبح فرزند را غیر اخلاقی فرض کرد. تفسیر دیگر از ابن عربی است که می گوید ابراهیم (ع) بدون تعبیر و تأویل این رویا دست به عمل ذبح برد. تأویل درست آن این است که اسماعیل نماد نفس و تعلقات است و بنابراین ابراهیم باید نفس و تعلقات خود را ذبح می کرد و نه شخص واقعی اسماعیل را. اشکالی که در این تفسیر همانند تفسیر قبل است، این می باشد که فهم و عمل ابراهیم در اینجا خلاف عقل اخلاقی است. همچنین می توان پرسید که آیا خداوند جایز است با رویایی که ابراهیم قادر به تعبیر و تاویل آن نیست، او را امتحان کند؟ آیا این نحوه دستور دادن خود غیر اخلاقی نیست؟ همچنین اشکال دیگری که به ابن عربی وارد است این آیه قرآن است که می گوید «قد صدقت الرویا». اما پاسخ ما به مساله ذبح حضرت اسماعیل اینچنین است که این عمل اساساً غیر اخلاقی نیست. دلیل آن عبارت است از اینکه اولا هر کاری زمانی اخلاقی است که با معیار عدالت سنجیده شود. دو تعریف هم در سنت اسلامی برای عدالت آورده اند، اعطاء کل ذی حق حقه، یا وضع الشیء فی موضعه، که تعریف دوم به تعریف اول بازگشت دارد. در مجموع می توان گفت که عدالت بر اساس نسبت سنجی میان داده ها و ستانده ها به دست می آید و از این حیث می توان گفت امری نسبی است. اکثر کارهایی که اخلاقی می دانیم، به نحو اکثری و اقتضایی اخلاقی هستند، نه ضروری و دائمی. مثلاً راستگویی به نحو اکثری اخلاقی است، ولی در شرایطی که راستگویی منجر به قبح شدید شود، مثلاً منجر به قتل نفس بی گناه شود، جایز نیست. بنابراین همه افعال در همه شرایط علت تام عدالت نیستند، بلکه اقتضاء عدالت را دارند.  ثانیاً مالک جان انسان ها و همه موجودات خداوند است و به همین دلیل است که خودکشی امری قبیح است. روزانه هم بسیاری از انسانها و موجودات جان خود را از دست می دهند و برای این امر هم اسباب و علل ماوراطبیعی و طبیعی بسیاری وجود دارد. برخی از این اسباب مشروع هستند و برخی هم نا مشروع. گرفتن جان فردی توسط فرد دیگر موقعی جایز و مشروع است که خداوند اذن داده باشد.  بنابراین در خواب حضرت ابراهیم هم دستور از جانب فردی صادر شده است که مالک نفوس همگان است، چون مالک حقیقی است و همچنین چون غرض و هدف حکیمانه ای دارد، دستور او به ذبح حضرت اسماعیل از جانب خداوند امری غیر اخلاقی نخواهد بود. همچنین از منظر حضرت ابراهیم نیز چون این امر از جانب خداوند حکیم و عادل  و مالک حقیقی صادر شده است، بنابراین لازم الاجراست. پس فهم و عمل حضرت ابراهیم هم اخلاقی خواهد بود. مشابه این داستان حضرت ابراهیم و اسماعیل هم رخ داده است. مثلاً داستان حضرت موسی و خضر نبی یکی از این داستان هاست. خضر نبی سه عمل و رفتار در طی این مواجهه داشت که هر سه مورد انکار و نفی حضرت موسی واقع شد. برخی این داستان را تقابل فقه و اخلاق دانسته اند، در حالیکه فی الواقع اشکالات حضرت موسی به خضر نبی، اشکالات اخلاقی است. این داستان، تقابل دو سطح از اخلاق است. چون خضر نبی نسبت به حضرت موسی عالمتر بوده، بنابراین دارای داوری اخلاقی متفاوتی نسبت به ایشان بوده است. و وقتی حضرت موسی هم از حکمت رفتارها و اعمال خضر نبی مطلع شد، قانع گردید و داوری اخلاقی خود را پس گرفت. اگر اختلاف و دعوای حضرت موسی با خضر نبی، دعوای حقوقی بود، نباید بعد از توضیحات خضرنبی قانع میشد. چون با همه توضیحات حضرت حضر، باز هم عمل او از منظر حقوقی اشتباه بوده است. 









این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: مهر]
[مشاهده در: www.mehrnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 96]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


دین و اندیشه
پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن