تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 30 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):هيچ آيينى، با نادانى رُشد نمى كند.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

شات آف ولو

تله بخار

شیر برقی گاز

شیر برقی گاز

خرید کتاب رمان انگلیسی

زانوبند زاپیامکس

بهترین کف کاذب چوبی

پاد یکبار مصرف

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

بلیط هواپیما

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1817100329




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

ابن سینا ارسطویی نبود/ بوعلی را از هرمسلمانی مسلمان تر می دانم


واضح آرشیو وب فارسی:مهر: ابراهیمی دینانی در مراسم بزرگداشت ابن سینا:
ابن سینا ارسطویی نبود/ بوعلی را از هرمسلمانی مسلمان تر می دانم

همایش حکیم هزاره‌ها


شناسهٔ خبر: 3747186 - یکشنبه ۳۱ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۰:۴۲
دین و اندیشه > همایش ها و میزگردها

.jwplayer{ display: inline-block; } ابراهیمی دینانی، چهره ماندگار فلسفه گفت: ابن سینا را از هر مسلمانی مسلمان تر می دانم چون اسلام را عقلانی فهمیده و تفسیر کرده است. به گزارش خبرنگار مهر، مراسم بزرگداشت حکیم ابوعلی سینا، حکیم هزاره ها و تجلیل از مقام عبدالله انوار عصر روز گذشته در فرهنگسرای ابن سینا با حضور برخی از اساتید فلسفه برگزار شد. غلامحسین ابراهیمی دینانی، چهره ماندگار فلسفه یکی از سخنرانان این مراسم بود. وی گفت: جهانی که همه ما و انسان های کره زمین در آن زندگی می کنیم جهان زمان و مکان است  و هرآدمی در زندگی اش برداشت مخصوص به خود را دارد در واقع هر انسانی دارای یک جهان بینی است اگر کسی جهان معقول را نپذیرد آزاد نیست؛ ممکن است زندگی کند ولی آزادی عمل ندارد و این آزاد بودن وجه تمایز میان انسان و حیوان است. وی افزود: از عنوان این همایش که «حکیم هزاره ها» است بسیار خوشحالم چون ابوعلی سینا حکیم یک هزاره نیست و مربوط به همه دوران زندگی بشر از ابتدای آدم تا الان است. به عقیده بنده نظیر ابن سینا در طول تاریخ پیدایش بشر دو سه نفر بیشتر نداریم، بنابراین نظیر ابن سینا زیاد نیست. اگرچه سقراط و افلاطون را نمی توان نادیده گرفت و آنها هم حکیم هزاره ها هستند.نکته قابل توجه اینکه مناطقی مثل یونان در یک دوره ای معجزه شد و افرادی مثل سقراط، افلاطون و ارسطو را تربیت کرد ولی ایران فقط یک ابن سینا تربیت کرد؛ البته من ابن سینا را از سقراط و افلاطون کمتر نمی دانم. چهره ماندگار فلسفه ادامه داد: ابن سینا در یکی از آثار خود گفته است: اگر آثار افلاطون این هایی است که به دست من رسیده پس معلوم است که او آدم بی سوادی بوده است، بنابراین می بینید که این حکیم حتی افلاطون را هم قبول نداشته البته ارسطو را می پسندد و این پسندیدن به معنای اینکه او ارسطویی است، نیست چون برخی ابن سینا را ارسطویی را می دانند در حالی که ابن سینا حرف ها و آثاری دارد که حتی به ذهن ارسطو هم خطور نکرده است، بنابراین کسانی که این عقیده را دارند از روی نادانی حرف می زنند. نویسنده کتاب «من وجزمن» اضافه کرد: امروزه علم پیشرفت کرده اما عقل خیر یعنی ما علوم بدون عقل داریم ممکن است بپرسید مگر علم بدون عقل می شود؟ بله می شود چون عقل علمی با عقل فلسفی تفاوت دارد. در عصر امروز باید از دقیقه ها حرف بزنیم سابق ۱۰۰ سال طول می کشید تا یک نسل عوض شود اما امروز هر سه سال نسل عوض می شود. سوالی که به وجود می آید اینکه با وجود این سرعت پیشرفت  عقل بشر هم پیشرفت کرده است؟ اخلاق بشر پیشرفت کرده است؟ حکومت ها پیشرفت کرده اند؟ متاسفانه جواب همه این سوال ها منفی است.درست است که امروز فلسفه گسترش پیدا کرده و کتاب های فلسفی بسیاری هم نوشته می شود ولی آیا مثل سقراط و افلاطون دوباره پیدا شده است؟ چرا؟چون فلسفه آنطور که علم پیشرفت کرده، پیشرفت نکرده است. ابراهیمی دینانی تصریح کرد: ابن سینا یک پزشک بی نظیر بود و سال ها کتاب «قانون» او منبع دانشگاه های مطرح اروپایی بوده است. اگر به اسم کتاب های ابن سینا توجه کنید می بینید که شفا، اشارات و تنبیهات و نجات فلسفی و قانون در حوزه طب است. چرا قانون او در حوزه طب و شفا در حوزه فلسفه است؟ چون ابن سینا فلسفه را شفای روح و شفای روح را از شفای جسم مهم تر می داند و معتقد است فلسفه انسان را از گمراهی نجات می دهد. اشارات و تنبیهات او هم ممزوجی از فلسفه و عرفان است. استاد بازنشسته دانشگاه تهران افزود: شیخ الرئیس اولین عارفی است که عرفانش مغفول مانده است. عین القضات همدانی ابن سینا را از هر عارفی بالاتر می داند. ابن سینا از علوم زمان خودش چیزهای بسیاری می دانسته و لی فلسفه او چیز دیگری است که متاسفانه مغفول واقع شده و هنوز احتیاج به خواندن دارد. من وقتی کتاب «التعلیقات» او را می خوانم حیرت می کنم. ملاصدرا از نظرمن فیلسوف بزرگی است با این حال من اورا حسنه ای از حسنات ابن سینا می نامم. وی در پایان گفت: اگر ابن سینا در جهان اسلام نیامده بود و آیات قران را تفسیر نمی کرد ما باید با ابن تیمیه و طالبان و داعش به سرمی بردیم. اسلام منهای ابن‌سینا به بوکوحرام ،داعش و طالبان می‌رسد.چون آنها عقل فلسفی ندارند و نمی توانند قرآن را درست بفهمند. ابن سینا به عالم اسلام کم خدمت نکرده است و آنها که او را تکفیر کردند نادانی بیش نبودند. بنده ابن سینا را از هرمسلمانی مسلمان تر می دانم چون اسلام را عقلانی فهمیده و تفسیر کرده است. نظیر او را چه در ایران چه در غرب نداریم و به این زودی ها نخواهیم داشت.









این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: مهر]
[مشاهده در: www.mehrnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 52]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


دین و اندیشه
پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن