واضح آرشیو وب فارسی:مهر: محمدرضا کائینی:
این همانی مصدق و نهضت ملی ظلمی آشکار است
شناسهٔ خبر: 3743058 - سهشنبه ۲۶ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۳:۲۹
دین و اندیشه > همایش ها و میزگردها
.jwplayer{ display: inline-block; } محمدرضا کائینی روزنامه نگار و تاریخ پژوه گفت: این همانی بین مخالفان دکتر مصدق و مخالفان نهضت ملی ظلمی تاریخی است. دکتر مصدق با نهضت ملی مساوی انگاشته می شود و این ظلمی آشکار است. به گزارش خبرنگار مهر، نشست «بازخوانی کودتای ۲۸ مرداد از منظر دخالت های آمریکا» در موسسه پژوهشی فرهنگی انقلاب اسلامی با سخنرانی موسی حقانی، منوچهر محمدی، یعقوب توکلی، محمدعلی رجبی و محمدرضا کائینی روز گذشته برگزار شد. محمدرضا کائینی روزنامه نگار و تاریخ پژوه گفت: این همانی بین مخالفان دکتر مصدق و مخالفان نهضت ملی ظلمی تاریخی است. دکتر مصدق با نهضت ملی مساوی انگاشته می شود و این ظلمی آشکار است. افراد زیادی بودند که علاقمند به نهضت ملی بودند ولی با رفتار مصدق مخالف بوده و به عنوان مخالف نهضت ملی معرفی شدند. وی گفت: مرحوم کاشانی و مصدق پیشینه رابطه سیاسی طولانی نداشتند. بعدها با وسائطی مصدق به کاشانی ارتباط پیدا کرد. کاشانی به دنبال سربازگیری برای نهضت بود. خیلی از افراد نقاط ضعفی داشتند اما در حلقه افراد آیت الله کاشانی وجود داشتند. لذا با همین تفکر کاشانی با مصدق هم به توافق رسید. وی ادامه داد: مشکلاتی که مصدق و کاشانی با هم داشتند در چند چیز بود. یکی از این مسائل موضوع اختیارات بود. کاشانی بسیار وفادار به مشروطیت بود و مشروطیت را از خود می دانست. ایشان معتقد بود مجلس وکیل است ولی امکان اینکه اختیارات خود را به دولت بدهد وجود ندارد. مصدق به دنبال درخواست اختیارات یکساله بود که آقای کاشانی مخالفت می کرد و سنگ بنای مخالفت این دو بنا نهاده شد. کائینی گفت: مسئله دوم لایحه امنیت اجتماعی بود که بعداً زاهدی با تغییراتی پایه تشکیل ساواک را از ان بیرون کشید. وی گفت: آقای کاشانی تسامح هایی را هم در مورد مصدق داشت. وقتی مصدق در مورد اجرای قانون منع مسکرات شش ماه وقت خواست، آقای کاشانی تسامح کرد، اما در مورد انحلال مجلس و لایحه امنیت اجتماعی و درخواست اختیارات کوتاه نیامد. آیت الله کاشانی به این نتیجه رسیده بود که این بار کج به نتیجه نخواهد رسید. این پژوهشگر تاریخ گفت: روزنامه های توده و جبهه ملی به ترور شخصیت آیت الله کاشانی پرداختند و در اشکال مختلف کاریکاتورهایی منتشر می شد که حجم گسترده ای از جنگ روانی ایجاد شده بود. وی در پایان گفت: آیت الله کاشانی نسبت به دوره اول مصدق نگاهی مثبت داشت. وی در مصاحبه ای گفته بود هیچ کس مثل مصدق به این کشور خدمت نکرده ولی او در دوره دوم زحمات خود را به باد داد. وی اظهار داشت: جریان آیت الله کاشانی به رغم اینکه از مصدق ضربه خورده بودند به هیچ وجه حاضر نبودند به او نسبت های ناروا زده شود از طرف دیگر هم به هیچ وجه حاضر نبودند که مصدق به عنوان جببه ملی و مخالفان او را مخالف جبهه ملی معرفی شود. در بخش دیگری از این نشست محمدعلی رجبی دوانی به ایراد سخنرانی پرداخت. وی گفت: بعد از سقوط رضا شاه تا کودتا گرچه آزادی نسبی در ایران به وجود آمد اما آنچه مایه تعجب است علارغم این آزادی، فشاری اعم از تبعید و... متوجه برخی روحانیون است. آیت الله کاشانی تا سال ۲۹ مرتب در تبعید و دستگیری است. حتی در مجامع سیاسی نسبت به روحانیون یک نوع دشمنی ابراز می شود. در همان سال های مشروطه وقتی کاشف الغطا می خواهد به ایران بیاید در مجلس به عنوان نوکر انگلیس از او یاد می شود. وی افزود: سوال این است که چرا باید عوامل انگلیس و آمریکا و حزب توده و سلطنت طلب ها در اتهام زنی علیه روحانیت اتفاق نظر داشته باشند؟ رجبی دوانی ادامه داد: آیت الله کاشانی با توجه به سابقه ضد انگلیسی ای که داشت سعی می کند از فرصت بوجود آمده ایران را در مقابل انگلیس فعال کند و یک بیداری اسلامی و ضد استعماری به وجود آورد. به این منظور سعی می کند کنگره ای اسلامی در ایران ایجاد کند که به مسائل جهان اسلام بپردازد. وی گفت: ایشان سفری به مکه می کند و حسن البنا را در آنجا می بیند و برای کنگره برنامه ریزی می کنند. از بعد این کنگره دشمنی ها با آیت الله کاشانی زیاد می شود. لذا از برگزاری کنگره جلوگیری می شود و حسن البنا پس از بازگشت به مصر ترور می شود. این کارشناس تاریخ در پایان گفت: مسئله نهضت ملی ایران تنها محدود به ایران نبود بلکه متوجه جهان اسلام بود. قدرت های غربی با محدود کردن آیت الله کاشانی می خواستند این فرصت را از وی بگیرند.
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: مهر]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 141]