محبوبترینها
سررسید تبلیغاتی 1404 چگونه میتواند برندینگ کسبوکارتان را تقویت کند؟
چگونه با ثبت آگهی رایگان در سایت های نیازمندیها، کسب و کارتان را به دیگران معرفی کنید؟
بهترین لوله برای لوله کشی آب ساختمان
دانلود آهنگ های برتر ایرانی و خارجی 2024
ماندگاری بیشتر محصولات باغ شما با این روش ساده!
بارشهای سیلآسا در راه است! آیا خانه شما آماده است؟
بارشهای سیلآسا در راه است! آیا خانه شما آماده است؟
قیمت انواع دستگاه تصفیه آب خانگی در ایران
نمایش جنگ دینامیت شو در تهران [از بیوگرافی میلاد صالح پور تا خرید بلیط]
9 روش جرم گیری ماشین لباسشویی سامسونگ برای از بین بردن بوی بد
ساندویچ پانل: بهترین گزینه برای ساخت و ساز سریع
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1852404396
اولین نشست نظریهپردازی در قلمرو علوم انسانی اسلامی برگزار شد
واضح آرشیو وب فارسی:مهر: در دبیرخانه کنگره بینالمللی علوم انسانی اسلامی؛
اولین نشست نظریهپردازی در قلمرو علوم انسانی اسلامی برگزار شد
شناسهٔ خبر: 3735282 - دوشنبه ۱۸ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۲:۴۵
دین و اندیشه > همایش ها و میزگردها
.jwplayer{ display: inline-block; } اولین نشست از سلسله نشستهای نظریهپردازی در قلمرو علوم انسانی اسلامی ۱۴ مردادماه در دبیرخانه کنگره بینالمللی علوم انسانی اسلامی برگزار شد. به گزارش خبرگزاری مهر، اولین نشست از سلسله نشستهای نظریهپردازی در قلمرو علوم انسانی اسلامی ۱۴ مردادماه در دبیرخانه کنگره بینالمللی علوم انسانی اسلامی برگزار شد. در این نشست که از ساعت ۱۰:۳۰ آغاز شده بود، دکتر سیدمحمدرضا تقوی مقاله نظریهپردازانه خود با عنوان «روششناسی علوم انسانی اسلامی» را ارائه کرد و در ادامه حجج اسلام عبدالحسین خسروپناه و دکتر احمدحسین شریفی به عنوان داوران اصلی این نشست ارزیابی خود را ارائه کردند. محمدجواد توکلی، علیرضا پیروزمند، محمدحسین کاظمینی، مهدی عبداللهی وعطاءالله رفیعی آتانی نیز در ادامه نظرات انتقادی و پیشنهادات اصلاحی خود را ارائه کردند. سید محمدرضا تقوی در ابتدا به طور اجمالی رئوس و محورهای اصلی مقالهی خود را توضیح داد و در مورد هدف از پژوهش گفت: «هدف از پژوهش حاضر، دستیابی به یک نظام نظری و مدل عملیاتی برای روششناسی علوم انسانی- اسلامی است. ابتنای پژوهش بر این اصل استوار است که اگر هستی، مجموعهای است منظم، منسجم، به هم پیوسته، تمام اجزای آن متأثر از یکدیگر، هدفمند و غایتمند، رو به سمتی خاص و تحت ربوبیت الهی که هر کس و هر چیزی را به کمال ویژه خودش رهنمون میشود، دستگاهوارهی علوم انسانی اسلامی نیز باید آینهی تمام نمای همین واقعیت باشد. لذا پژوهش حاضر کوشیده است، تا در حد وسع خود، به یک نظام نظری و مدل عملیاتی برای روش شناسی علوم انسانی اسلامی دست یابد که دارای ویژگیهای مذکور باشد.» عضو هیئت علمی دانشگاه شیراز در ادامه افزود: برای این منظور، مبادی هستیشناسی، انسانشناسی، معرفتشناسی، فلسفه علم، روششناسی و روشهای پژوهش (هر کدام در ۶ اصل و در مجموع در یک ماتریس ۶*۶) به عنوان مبادی و چارچوبهای نظریِ نظامِ جامعِ معرفتیِ اسلام در علوم تعریف شدند. بر اساس این چارچوب نظری، شش مسیر برای تولید علم در قالب علوم انسانی- اسلامی مفهوم سازی شدند که عبارتند از شکلدهی نظام مفاهیم پایه، تدوین گزارههای علمی، نقش دانشگاهیان، فقها، فلاسفه و عرفا در تدوین علوم انسانی اسلامی و مسیر وحدت بخشی به یافتهها (نظریه پردازی).» عضو پژوهشکده تحول و ارتقاء علوم انسانی- اجتماعی دانشگاه شیراز با اشاره به اینکه برازش مدل با توجه به ۳ ویژگی حجیت شرعی، انسجام- هماهنگی و کارآمدی مورد بررسی قرار گرفته است، گفت: «در مجموع، نتیجه مطالعه نشان داد که علوم انسانی- اسلامی، به صورت پیشینی و نظری، از حیث هستی شناسی، انسان شناسی، معرفت شناسی، فلسفه علم، غایت شناسی، نیاز شناسی و موضوع شناسی، با علوم متداول متفاوت است. همچنین دو دستگاه فکری، به لحاظ مفهوم سازی متغیرها (یا نظام مفاهیم پایه)، مبانی روش شناسی و روشهای تحقیق، معیار صحت، نحوهی استنتاج و رفع تعارض از یافتهها با هم متفاوت هستند. در نهایت مسیر دست یابی به علوم انسانی- اسلامی و رهنمودهای عملی، برای محققین علاقمند به استفاده از روش شناسی علوم انسانی – اسلامی، ارائه میشود.» در ادامهی این جلسه حجت الاسلام دکتر عبدالحسین خسروپناه ضمن تقدیر از دکتر تقوی که به موضوعی چنین مهم اهتمام کرده و با انگیزه و ایمان به آن پرداختهاند، گفت: «اولاً تاریخ رشد علم نشان میدهد رشد علم یک امر فرایندی است نه پروژهای. ما هم به این موضوع باید توجه کنیم. بهتر بود آقای دکتر تقوی مباحث فلسفی را از یکی از اساتید و بزرگان اخذ میکردند و از این مبانی در مباحث رشته تخصصی خودشان یعنی روانشناسی بالینی استفاده میکردند.» رئیس موسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران افزود: «در مقاله نوعی خلط مباحث دیده میشود. مرز دقیقی بین هستی شناسی، معرفت شناسی، انسانشناسی و… دیده نمیشود. خیلی از مفاهیم روشن نیست و دارای ابهام است: کی گفته باید مفاهیم پایه را از دین بگیریم؟ معیار صحت یعنی چه؟ چه تفاوتی بین فلسفه مضاف رشته و فلسفه آن رشته هست؟ عقل تجربی یعنی چه؟ چرا بحث سنتهای لایتغیر الهی را در صدر مطلب آوردهاید در حالی که این موضوع جزو موضوعاتی است که ذیل هستی شناسی میآید؟ ابهامات این چنینی زیاد است. به همین دلیل بهتر است مبانی فلسفی را از دیگران اخذ کنید و در رشته تخصصی خودتان بکار بگیرید.» خسروپناه تصریح کرد: «تلقی شما از روش و تفاوت آن با روش شناسی باید معلوم باشد. من مفهوم روشهای ترکیبی یا ترکیب روشها را نمیفهمم. این غلط است، آنچه مهم است فرایند کاربست قواعد است. رابطه طرح شده بین مفاهیم پایه با هم را متوجه نشدم. ترکیب عقل و نقل یعنی چه؟ کدام مدل از نقل با کدام مدل از عقل ترکیب میشود؟ یک نوع نقل و یک نوع عقل نداریم.» این استاد حوزه و دانشگاه در انتها سه پیشنهاد خود را برای تقویت این مقاله مطرح کردند: ۱ تعریف دقیق مفاهیم بنیادین؛ ۲ اخذ مبانی بنیادین از بزرگان و کاربست آن در رشته تخصصی: در مباحث عام باید از کار دیگران استفاده کرد و ۳ در مباحث خاصی مثل تعریف انسان مطلوب در حوزه روانشناسی شما باید نقش جدی و اصلی را ایفاکنید.» حجت الاسلام والمسلمین دکتر احمدحسین شریفی دیگر منتقد این مقاله ضمن تقدیر از زحمات دکتر تقوی گفت: «عنوان تحقیق مبهم است و عملاً راهبری نمیکند و موجب تحیر بیشتر خواننده میشود. واژگان تحقیق در جای خود بهکار نرفته و خیلی از مفاهیم گنگ و نامشخص است. به طور مثال منظور از اسلامی شدن علوم چیست؟ منظور از علوم انسانی اسلامی چیست؟ لازمه و کارکردها و مؤلفههای تحلیل ارائه شده چیست؟ روش تولید و نظریهپردازی هم معلوم نیست.» شریفی افزود: «من در اصلِ مقاله و در حواشی آن ۶۴ نظر گذاشتهام که بیش از ۵۰ مورد آن مربوط به محتوای مقاله است و نیاز است نویسنده این اصلاحات را انجام دهند.» حجت الاسلام دکتر علیرضا پیروزمند دیگر مهمان این جلسه نیز گفت: «جسارت ورود به این میدان خیلی قابل تقدیر است. همین که استاد بنام و توانمندی مثل دکتر تقوی به این عرصه وارد شدهاند خیلی مهم و انشاءالله مأجور است.» عضو هیئت علمی فرهنگستان علوم اسلامی در مورد محتوای مقاله گفت: «در سطوح مختلف رابطهی بین عقل و نقل مشخص نیست؟ در ماتریس ارائه شده نیز نقش تجربه مشخص نیست یا جایگاهی برای آن دیده نشده.» پیروزمند افزود: «از نظر فرآیند شناخت، رابطهی بین فلسفه مضاف و روش چیست؟ روش طرح شده از بیرون و بهصورت یکباره در فلسفه مضاف جای میگیرد یا اینکه فلسفه مضاف، هم فلسفه علم است و هم فلسفه روش؟ این باید روشن شود.» محمدجواد توکلی دیگر مهمان این جلسه گفت: «آنچه مربوط به بزنگاه مباحث روشی است در اینجا مفقود است. برخی مبانی در ابتدای مباحث طرح شده اما ربطی بین این مبانی و نظریه ایجاد نمیکنند. در کار خیلی از دوستان گاهی بیان مبانی فقط برای بیان اصول و اعتقادات است که بله «من خدا را قبول دارم»، «آخرت و قیامت هست» و… اما در عمل ربطی بین این مبانی و نظرات مطرح شده ایجاد نمیشود.» عضو هیئت علمی موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) افزود: «در اینجا بیشتر به ابعاد شناختی موضوع توجه شده تا به ابعاد انگیزشی. چرا بین معرفت شناسی عام و خاص تفکیک شده اما هستی شناسی عام و خاص و نیز انسان شناسی خاص و عام از هم تفکیک نشده است؟ دلیل این تفاوت در تمایز گذاری چیست؟» توکلی تصریح کرد: «تعریف ارائه شده در مقاله از مبناگروی با تعریف علما متفاوت است همینطور تعریف ارائه شده از علم حضوری. مسیرها خیلی مبهم و نامفهوم است. مفاهیم پایه هنوز نیاز به تدقیق بیشتر دارد و بهتر است از معرفت شناسی علم خاصی مثل اقتصاد یا روانشناسی به معرفت شناسی عام علوم انسانی اسلامی برسیم.» حجت الاسلام محمدحسین کاظمینی منتقد دیگر این مقاله گفت: «اطلاق مدل یا الگو بجای نظریه به موضوع طرح شده شاید بهتر باشد. ممکن است گزارهها را نتوانیم از منابع و مبانی بگیریم اما لازم است نسبتی بین این گزارهها و حجیت منابع برقرار کنیم.» این پژوهشگر حوزه و دانشگاه افزود: «باید مشخص کنید این مدل یا فرآیند چقدر نوآورانه است؟ آیا قبل از این به این حرفها پرداخته نشده است؟ به نظر میآید خیلی از این مباحث قبلاً گفته شده است. همچنین لازم است بین مبانی و مبادی تفکیک کنید.» دکتر مهدی عبداللهی با اشاره به اینکه نگاه از بالا به موضوع علوم انسانی اسلامی الزامات خاصی دارد و دشواریهای خاص خودش را هم به دنبال دارد گفت: «اگر برای نیل به علوم انسانی اسلامی مراحلی چند را در نظر بگیریم، یک اندیشمند نمیتواند همهی این مراحل را عهدهدار شود و هر مرحله را یک یا چند نفر باید به فرجام برسانند و زنجیره آن با هم پیوند بخورد. همچنین کل مبانی باید دقیق و خط کشیده شده مشخص شود. ماتریس ارائه شده، روابط بین مفاهیم را دقیق مشخص نکرده است.» دکتر عطاءالله رفیعی آتانی، دبیر علمی چهارمین کنگره بینالمللی علوم انسانی اسلامی نیز گفت: «در خصوص دعوای تقدم فلسفه یا علم و اینکه کدام یک ابتدا شکل گرفته و کدام بر دیگری متکی است یا بر آن ابتنا دارد دعوایی است که در اینجا نباید خیلی به آن بپردازیم. واقعیت تاریخ علم حاکی از تقدم فلسفه بر علم است. فرض کنیم معتقد باشیم علم بر فلسفه مقدم بوده و ابتدا علم شکل گرفته و مبتنی بر آن فلسفه آن علم شکل گرفته است. حتی اگر این فرض را هم بپذیریم نباید ما الان تشکیک در فرض اول ایجاد کنیم و باید از فلسفه شروع کنیم. ما فرصتی برای از دست دادن زمان نداریم بعلاوه اینکه ما معارف غنی در بخش فلسفه در اختیار داریم که بخوبی میتوانیم آن را در علوم انسانی اسلامی بکار بگیریم.» رفیعی تصریح کرد: «در شرایط کنونی ما دقیقاً به کسانی نیاز داریم که هم فلسفه را بفهمند و هم در علمی خاص متخصص و متبحرند مثلاً عالم علم رواشناسی یا اقتصادند. این نوع افراد میتوانند در تولید علوم انسانی اسلامی موفق باشند. لذا به نظر من مقالهی دکتر تقوی مقالهای است روششناسانه اما معلوم نیست خود این مقاله با چه روشی به دست آمده است. خوب بود روشی برای طرح این دیدگاه مطرح میکردند.» عضو هیئت علمی دانشگاه علم و صنعت ایران در ادامه گفت: «افزودهی شما بر این دسته مباحث که قبلاً در خصوص آن فراوان بحث شده چیست؟ یا اینکه ملاک اسلامیت مدعیات مقاله کجا است؟» وی افزود: «پیشنهاد مشخص بنده این است که مقاله را اگر در فضای روانشناسی مطرح کنید، یک قدم ما را و دیدگاه اسلامی را جلو بردهاید. خوب است مفاهیم پایه را دقیق تعریف کنید. مفاهیم کمتر اما پر محصولتر. هر اندازه در این حوزه گام بردارید خیلی مهم است، حتی کمِ آن هم خیلی زیاد است.» دکتر تقوی ضمن تشکر از انتقادات مطرح شده نسبت به مقاله گفت: «اولاً اجتماع این علما در چنین محفلی و انسجام آنها خیلی مهم است. هم افزایی بسیار مهم است. ما باید فکر کنیم این دانشهای تکه تکه را چگونه میتوان با هم منسجم کرد.» وی افزود: «بخشی از ایراداتی که بیان شد در مقاله اصلاح شده که البته هنوز این نسخه اصلاحی به دبیرخانه ارسال نشده است. بخشی از مطالب را هم باید من بیشتر توضیح بدهم تا ابهامات مرتفع شود. و البته بخشی از مطالب را هم باید اساتید بیشتر توضیح دهند چون برای من مبهم بود.» تقوی در انتهای این جلسه گفت: «دو شیوه برای ادامه کار میشود در نظر گرفت: یا اینکه بگذاریم کار کامل شود و بیاید بیرون که در این صورت مورد استفاده قرار میگیرد یا دست کم موجب تحریک دیگران برای ورود به بحث میشود یا اینکه من با یک یا دو نفر از اساتید ممحض در مبانی برای تقویت این مقاله همکاری کنم.» پس از نکات مطرح شده در این جلسه، داوران روش دوم را تایید کردند.
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: مهر]
[مشاهده در: www.mehrnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 156]
صفحات پیشنهادی
هفتمین نشست ایدهپردازی و نوآوری در علوم انسانی اسلامی
۱۷ مرداد برگزار می شود هفتمین نشست ایدهپردازی و نوآوری در علوم انسانی اسلامی شناسهٔ خبر 3733392 - شنبه ۱۶ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۴ ۱۹ دین و اندیشه > اندیشکده ها jwplayer display inline-block; هفتمین نشست از سلسله نشستهای ایدهپردازی و نوآوری در علوم انسانی اسلامی نشان توسط منشست «مرز عینیت و ذهنیت در علوم انسانی»برگزار می شود
با حضور خسرو باقری نشست مرز عینیت و ذهنیت در علوم انسانی برگزار می شود شناسهٔ خبر 3720327 - جمعه ۱ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۴ ۲۲ دین و اندیشه > اندیشکده ها jwplayer display inline-block; مرکز الگوی اسلامی پیشرفتنشست مرز عینیت و ذهنیت در علوم انسانی نگاهی انتقادی به نفی و اثباتنشست «منطق تحول در علوم انسانی» و «تمدن سازی نوین اسلامی»
با تدریس رضا غلامی و فرزاد جهانبین برگزار می شود نشست منطق تحول در علوم انسانی و تمدن سازی نوین اسلامی شناسهٔ خبر 3722351 - یکشنبه ۳ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۶ ۰۱ دین و اندیشه > اندیشکده ها jwplayer display inline-block; نشست منطق تحول در علوم انسانی با تدریس رضا غلامی و نشکار درخور توجهی برای اسلامیزه کردن علوم انسانی انجام نشده است
مسعود آذربایجانی کار درخور توجهی برای اسلامیزه کردن علوم انسانی انجام نشده است شناسهٔ خبر 3729781 - سهشنبه ۱۲ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۱ ۴۶ دین و اندیشه > اندیشمندان jwplayer display inline-block; حجت الاسلام آذربایجانی عضو هیئت علمی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه تأکید کرد در مراکز ععلوم انسانی اسلامی جریانی برای نیل به تمدن اسلامی است
رضا غلامی در کارگاه مدرسه علوم انسانی اسلامی صدرا علوم انسانی اسلامی جریانی برای نیل به تمدن اسلامی است شناسهٔ خبر 3727721 - یکشنبه ۱۰ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۱ ۲۰ دین و اندیشه > همایش ها و میزگردها jwplayer display inline-block; رضا غلامی گفت مسئله ورود به مباحث علوم انسانی اسلچرخه مدیریت تولید علوم انسانی اسلامی با رویکرد الگوی مدیریت شبکه
مقاله ای ازحجتالاسلام رضائی چرخه مدیریت تولید علوم انسانی اسلامی با رویکرد الگوی مدیریت شبکه شناسهٔ خبر 3723136 - دوشنبه ۴ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۴ ۲۳ دین و اندیشه > اندیشمندان jwplayer display inline-block; نوشتار حاضر سعی دارد یک الگوی مدیریت شبکهای در مقیاس ملی در خصوص تحوقطب بنیادهای نظری نظام متقن علوم انسانی و اسلامی شکل گرفت
حمید پارسانیا قطب بنیادهای نظری نظام متقن علوم انسانی و اسلامی شکل گرفت شناسهٔ خبر 3728629 - دوشنبه ۱۱ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۰ ۰۶ دین و اندیشه > همایش ها و میزگردها jwplayer display inline-block; حجت الاسلام پارسانیا گفت ذیل قطب بنیادهای نظری نظام متقن علوم انسانی و اسلامی سهشماره ۱۷ فصلنامه علوم انسانی اسلامی صدرا منتشر شد
شماره ۱۷ فصلنامه علوم انسانی اسلامی صدرا منتشر شد شناسهٔ خبر 3722369 - یکشنبه ۳ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۶ ۱۷ دین و اندیشه > اندیشکده ها jwplayer display inline-block; شماره جدید فصلنامه تخصصی علوم انسانی اسلامی صدرا با مدیر مسئولی حجت الاسلام والمسلمین دکتر رضا غلامی و سردبیری دکتاسلامیسازی علوم انسانی برای پاسخ به تشنگان معارف اهل بیت است
سید محمدباقر علم الهدی اسلامیسازی علوم انسانی برای پاسخ به تشنگان معارف اهل بیت است شناسهٔ خبر 3725654 - پنجشنبه ۷ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۲ ۱۰ دین و اندیشه > همایش ها و میزگردها jwplayer display inline-block; مدیر مؤسسه آموزشی قاسم بن الحسن ع گفت اینکه رهبری به دنبال تحول درنهجالبلاغه کتابی پیشران برای نظریهپردازی درحوزه علوم انسانی است
حسین ظریفمنش نهجالبلاغه کتابی پیشران برای نظریهپردازی درحوزه علوم انسانی است شناسهٔ خبر 3722240 - یکشنبه ۳ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۴ ۵۴ دین و اندیشه > آیین ها و تشکل های مذهبی jwplayer display inline-block; مدیرعامل بنیاد بینالمللی غدیر با اشاره به اینکه نهجالبلاغه ظرفیت-
دین و اندیشه
پربازدیدترینها