محبوبترینها
چگونه با ثبت آگهی رایگان در سایت های نیازمندیها، کسب و کارتان را به دیگران معرفی کنید؟
بهترین لوله برای لوله کشی آب ساختمان
دانلود آهنگ های برتر ایرانی و خارجی 2024
ماندگاری بیشتر محصولات باغ شما با این روش ساده!
بارشهای سیلآسا در راه است! آیا خانه شما آماده است؟
بارشهای سیلآسا در راه است! آیا خانه شما آماده است؟
قیمت انواع دستگاه تصفیه آب خانگی در ایران
نمایش جنگ دینامیت شو در تهران [از بیوگرافی میلاد صالح پور تا خرید بلیط]
9 روش جرم گیری ماشین لباسشویی سامسونگ برای از بین بردن بوی بد
ساندویچ پانل: بهترین گزینه برای ساخت و ساز سریع
خرید بیمه، استعلام و مقایسه انواع بیمه درمان ✅?
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1844504424
علوم انسانی اسلامی جریانی برای نیل به تمدن اسلامی است
واضح آرشیو وب فارسی:مهر: رضا غلامی در کارگاه مدرسه علوم انسانی اسلامی صدرا؛
علوم انسانی اسلامی جریانی برای نیل به تمدن اسلامی است
شناسهٔ خبر: 3727721 - یکشنبه ۱۰ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۱:۲۰
دین و اندیشه > همایش ها و میزگردها
.jwplayer{ display: inline-block; } رضا غلامی گفت: مسئله ورود به مباحث علوم انسانی اسلامی جریانی است برای نیل به سوی تمدن اسلامی، ارائه و گسترش تفکر دینی و مقابله با جریان فکری غرب دو مسئله عمده در جریان تحول است. به گزارش خبرگزاری مهر، دورهای تحت عنوان طرح نخبهپروری علوم انسانی اسلامی مدرسه صدرا در مرکز فرهنگی تربیتی یاوران مهدی(عج) واقع در نزدیکی مسجد مقدس جمکران در حال برگزاری است، روز یکشنبه سوم مردادماه جلسه کارگاه با حضور حجت الاسلام والمسلمین رضا غلامی رئیس مرکز پژوهش های علوم انسانی اسلامی صدرا برگزار شد و به بحث پیرامون علوم انسانی اسلامی پرداخته شد. وی با اشاره به تعریفی که از این علم داشت، بیان کرد: علوم انسانی اسلامی به علومی اطلاق میشود که با اتکا بر هستی شناسی و معرفت شناسی اسلامی ضمن فهم مبنایی و روشمند پدیدههای ذهنی و عینی و همچنین ثابت و متغیر و همچنین شناخت علت محدثه و مبقیه آنها مبادرت به تجویز و تولید هنجارهای مشخص برای مواجهه موثر با هریک از پدیده ها میکند. اتکا بر هستی شناسی و معرفت شناسی یکی از اجزای این تعریف ماست، تفاوت علوم انسانی اسلامی با علوم انسانی سکولار در همین تکیه است، شاید مهمترین وجه تمایز همین باشد، بعد که می رویم جلوتر بحث فهم مبنایی مطرح میشود و ما در شرایطی که امروز در علوم انسانی متعارف به نوعی مبناستیزی رواج پیدا کرده است، ما بحث فهم مبنایی را اینجا مورد تاکید قرار دادیم، یا برویم جلوتر راجع به پدیدههای عینی و ذهنی صحبت میکنیم، ما بسنده نکردیم به پدیدههای صرفا عینی، پدیدههای ذهنی هم برایش یک سهم مشخص قائل شدیم، یا پدیده هایی ثابت و متغیر، باز پدیده های ثابت جزء تعریف ما قرار گرفته است در حالی که بعضی از شاخههای علوم انسانی سکولار اصولا وقعی به پدیدههای ثابت نمیدهند و عمدتا بحثشان حول پدیدههای متغیر است، اصولا پدیده ثابتی وجود ندارد تا بخواهیم آن را مورد تاکید قرار بدهیم. وی به بحث علم سکولار پرداخت و ادامه داد: کسانی که جامعیت و کمال اسلام و نظاممندی آن را باور ندارند، به طریق اولی به علوم انسانی اسلامی نیز باور ندارند، من یک بار گفتهام که کریم مجتهدی برای ما تاریخ علم میگفت و تاکید میکرد که تاسیس دانشگاهها در غرب با این هدف صورت گرفت که در خصوص آموزش و پرورش یک دست سازی را بتوان ایجاد کرد. در غرب مدرن دانشگاهها برای مقابله با تکثر علمی ایجاد شد که این مدل در مقابل نگاه دینی و مباحثات علمی قرار میگرفت و لذا دیگر توان جدال و رد نظریات علمی اتفاق نمیافتاد. در حوزه پزشکی بعضی از چیزهایی که جزء مسائل مشهور و معروف است امروز فیلسوفان معتقدند که خدشه های فراوانی می توان وارد کرد و نقیضش وجود دارد. باید ابتدا بحثی کنیم که آنها به اسلام مثل ما نگاهی توام با باور به جامعیت وکمال وتوام با باوری نظام مند سیستماتیک بودن معارفی اسلامی است یانه. اگر اینگونه نیست طبیعی است که آنها علوم انسانی اسلامی را نفی می کنند و بگویند که چنین چیزی نداریم. این بحث در میان متفکران علوم انسانی اسلامی مطرح است. یکی اینکه معتقدند اسلام رسالتی برای خودش که زمینه تولید علم می باشد قائل نیست، که محل بحث و بررسی است و یکی اینکه اصولا علم باید خالص باشد و به دور ازهرگونه جانبداری، سوگیری و میل مورد مداقه قرار گیرد. پژوهشگر و مدرس در عرصه فلسفه سیاسی و مطالعات فرهنگی عنوان کرد: تا قبل از یک دست سازی علوم توسط دانشگاه ها، مدارس علمیه مختلفی وجود داشت که اینها با هم اختلاف نظر داشتند، باهم چالش داشتند و بحث می کردند و گفتگو می کردند اما وقتی دانشگاه ایجاد شد دیگر دانشگاه دارای یک اصول خاص و دارای یک قواعد خاص است، سرفصل می نویسند، ابلاغ می کنند، کتاب مشخص تعیین می کنند، روی کار اساتید نظارت می کنند که آیا آن چیزی که دانشگاه می خواهد را بیان می کنند یا چیزهای دیگر را بیان می کنند. دانشگاه اصولا در غرب مدرن تأسیس شد برای اینکه به نوعی جلوی این تکثر و تنوع علمی گرفته شود و این تنوع و تکثر علمی از نظر رهبران غرب مدرن برای نظام سرمایه داری مضر بود. نظام سرمایه داری نیازمند یک پشتوانه بود و نمی توانست با یک پشتوانه ای که دائم در نوسان است و در شرایط مختلف تغییر می کند کار خودش را پیش ببرد، از طرف دیگر علم باید با فناوری و با صنعت پیوند می خورد و یک خط مستقیم به وجود می آورد که با تنوع، تکثر و اختلاف نظرهای زیاد منافات داشت، با شکل گیری این خط مستقیم دانشگاه را به وجود آوردند برای اینکه بتوانند شرایطی را ایجاد کنند که نظام سرمایه داری بتواند از علم حداکثر استفاده را بکند، از جهت اینکه نظام سرمایه داری به علم نیاز داشت، از این هم به شکل حداکثری تا الان حمایت کرده است. بسیاری از پیشرفت های علمی بالاخره مرهون نظام سرمایه داری است با سرمایه های بزرگ خیلی از این پیشرفت ها اتفاق افتاده است که در شرایط عادی شاید این پیشرفت ها حاصل نمی شد. رئیس شورای سیاست گذاری کنگره بین المللی علوم انسانی اسلامی اظهار داشت: آیا این در واقع یک نظری هست که هیچ مخالفی ندارد و هیچ ردیه ای تا حالا بر آن داده نشده است؟ چرا داده شد و کسانی هستند که مثلا در باب نشانه های مرگ یک بیمار می گویند این علامت ها کافی نیست، تعریف دیگری از مرگ می دهند اما اینها هیچ جایگاه و منزلتی ندارند و اگر قرار باشد این گونه دیدگاه ها و نظرات مطرح شود آن فرد از بین می رود و ما مواجه هستیم با یک خط مارپیچ خیلی عجیب و غریب که این با اهداف نظام سرمایه داری منافات دارد. من نمی خواهم خیلی وارد این مسئله شوم ولی اینکه گفته می شود که از علم به دور است که هر گونه سمت و سو گیری و جهت گیری ها را حذف کنیم، چگونه می توانیم از این حرف دفاع کنیم، وقتی که تاریخ به ویژه علم جدید ما این همه استبداد و دیکتاتوری علمی را شاهد هستیم به نفع سرمایه داران بزرگ و نظام سرمایه داری به نفع نظرات مشهور و خیلی چیزهای دیگر است. ما با شاکله معرفت شناختی علوم انسانی اسلامی وقتی آشنا می شویم, می بینیم که ورود اسلام به بحث علوم انسانی به نحوی است که اساسا نمی شود آن را متهم به سمت و سو گیری و جهت گیری مغایر با آزاد اندیشی کرد. یعنی ما می توانیم از اسلام مدد بگیریم و اتفاقا این مدد گیری موجب تقویت علوم انسانی می شود و موجب افزایش کارآمدی و قدرت علوم انسانی می گردد و بعد هم متهم به جهت گیری و سمت و سوگیری نشویم و بتوانیم از آزاد اندیشی دفاع کنیم و پای آن محکم بایستیم تا به جلو برویم؛ شما در شاکله چه بسا متدولوژی علوم انسانی اسلامی به خوبی حس و درک کنید . وی افزود: اصولاً فلسفه تاریخ کارش کشف قوانین تاریخی است منتها در فلسفه تاریخ سنتی بحث بیشتر بر سر نگاه کلی به جزئی است یعنی با ابزار فلسفه به سمت ایجاد فلسفه تاریخ می روند، در فلسفه تاریخی مدرن نگاه از جزئی و کلی است و با روشهای پوزیتیویستی تاریخ را مورد بررسی قرار می دهند البته جفتشان هم به دنبال قانون گذاری هستند برای تاریخ، اما یکی از کلی به جزئی می رود و دیگری از جزئی به کلی می رود. ما در فلسفه الهی تاریخ تجربه، فلسفه و دین را داریم، یعنی هر سه تا با هم جمع می شوند و نهایتا قوانین تاریخ را به ما ارائه می دهند که ما بر اساس قوانین تاریخ بتوانیم راجع به آینده مان تصمیم بگیریم البته فلسفه الهی تاریخ یک شاید حوزه معرفتی جدید به حساب بیاید خیلی حولش نظریه پردازی نشده است. غلامی در ادامه سخنانش تصریح کرد: دکتر موسی نجفی در کتاب جدیدشان به نام فلسفه تحول تاریخ حول این موضوع صحبت کردند، ایشان معتقدند که شهید مطهری موسس فلسفه الهی تاریخ است البته به این عنوان شهید مطهری بحث نکرده اما ایشان استدلال می کنند که آقای مطهری اولین بار این بحث را به این شکل مطرح کرده است و بعد ایشان به کمک بررسی دیدگاه ابن خلدون که البته طبیعتا فاصله دارد با شهید مطهری اما یک روش متفاوتی را ابن خلدون برای بررسی تاریخ انتخاب می کند و ادغام مزیتهای روش ابن خلدون با روش شهید مطهری نهایتا یک فلسفه جدیدی را پرده برداری می کند که ما اسمش را فلسفه الهی تاریخ می گذاریم. اینکه برتری یک دانش و منزلت یک دانش به چه چیزی است، علما راجع بدان زیاد صحبت کردند، به ویژه در مباحث مرتبط با طبقه بندی علوم و اینها خیلی مورد توجه است و روی آن کار می شود. مثلا آیا ارزش علم به موضوع آن علم است، به روش آن علم است، به منبع آن علم است، به غایت آن علم است، به چه چیز آن علم است؟ ما معتقد هستیم شاید موضوع هر علمی مهمترین مولفه ارزشمند و مرتبه یک علم به حساب بیاید و چون موضوع دانش شرع، روابط خداوند و انسان، خداوند و هستی و خداوند و سایر مولفه های جهان هستی است از همه علوم منزلت و ارزش اش بالاتر باشد. این محقق و استاد حوزه و دانشگاه بیان کرد: البته بعضی ها فلسفه را هم دارای همین ارزش می دانند به جهت اینکه راجع به وجود صحبت می کند، عرفان را حتی بالاتر از فلسفه در نظر میگیرند منتها اجازه بدهید وارد این بحث ها نشویم، همین چهار منبع شرع، فلسفه، تاریخ و تجربه را که ذکر کردیم، اگر بخواهیم ارزشگذاری کنیم، باید شرع را که مبتنی بر علوم وحیانی است در رتبه اول قرار بدهیم بعد فلسفه، بعد تاریخ را و آخر از همه تجربه را در این طبقه بندی می توانیم در اینجا در نظر بگیریم و چون شرع در مرتبه اول قرار گرفته است ارزش برتر برایش لحاظ کرده ایم و طبیعی است که نقش بسیار موثری در بحث اسلامیت می تواند همین طبقه بندی و رتبه بندی ما داشته باشد اما کفایت نمی کند. یک پرسش اینجا مطرح می شود که آیا علوم انسانی اسلامی وحی منزل است یعنی هر آنچه که ما بدست می آوریم از علوم انسانی اسلامی، این را ما در عرض علوم وحیانی می بینیم یا در عرض اجتهادات فقهی، حتی فراتر از اجتهاد در حوزه اصول دین و در مباحث کلامی و اعتقادی می بینیم. ببینید برای پاسخ دادن به این سوال باید وارد لایه های مختلف علوم انسانی شد در بعضی از لایه ها به ویژه لایه های سخت و لایه های مرکزی ممکن است که ما بگوییم بسیار علوم انسانی اسلامی نزدیک شده به حریم علوم وحیانی و می تواند هم عرض آنها محسوب شود. فاصله چندانی بین علوم انسانی اسلامی و آنها وجود ندارد. رئیس مرکز پژوهش های علوم انسانی اسلامی صدا تأکید کرد: در بعضی از لایه ها می شود این حرف را به این شکل نگفت چون فاصله زیاد است چنین ادعایی مطرح نکرد اما سر جمع چه نزدیک باشد چه دورباشد چه ما به مغز علوم انسانی نزدیک شویم چه از آن دور بشویم یک مسئله وجود دارد و آن استنباطات بشری از تعالیم اسلامی میتواند محل اشکال و خطا باشد و ما لزوما نمی توانیم برداشت های خودمان را از اسلام در علوم انسانی اسلامی وحی منزل پنداریم و آن را خدشه ناپذیر معرفی کنیم. حجت الاسلام رضا غلامی در پایان بیان کرد: حتی اگر جایی نص دینی را به میدان آوردیم، نه ظاهر را، حال جایی که ظاهر باشد طبیعی است که خدشه پذیر است و می خواهم بگویم جاهایی که نص را به میدان می آوریم در آنجا هم احتمال خدشه همیشه هست مگر در فقه این خدشه ها وارد نمی شود؟ حتی در مباحث اعتقادی خدشه ها وارد می شود طبیعی هم هست ما راجع به بعضی موضوعات دیدگاه های مختلفی داریم حالا اگر بخواهم مثال بزنم ما در نماز جمعه بعضی فقها در غیبت امام زمان(عج) واجب می دانند بعضی ها مستحب می دانند و بعضی ها حرام می دانند از واجب تا حرام استنباط کرده اند. در مباحث اعتقادی در مباحثی که در لایه های دوم مطرح می شود اختلاف نظرهایی وجود دارد لذا کسی فکر نکند ما وقتی می گوییم علوم انسانی اسلامی آن را هم عرض قرآن و سنت قطعی قرار داده ایم و می خواهیم یک حاله قدسی دور آن به وجود بیاوریم و اجازه ندهیم که کسی درباره آن صحبت کنند یا به آن نقد کند و حرفی بزند و یا بگوییم که این ها ثابت و لایتغیر هستند. حالا من بحث ثابت و لایتغیر در علوم انسانی اسلامی را باز می کنم اما ما چنین ادعایی نداریم.
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: مهر]
[مشاهده در: www.mehrnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 92]
صفحات پیشنهادی
نشست «منطق تحول در علوم انسانی» و «تمدن سازی نوین اسلامی»
با تدریس رضا غلامی و فرزاد جهانبین برگزار می شود نشست منطق تحول در علوم انسانی و تمدن سازی نوین اسلامی شناسهٔ خبر 3722351 - یکشنبه ۳ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۶ ۰۱ دین و اندیشه > اندیشکده ها jwplayer display inline-block; نشست منطق تحول در علوم انسانی با تدریس رضا غلامی و نشاسلامیسازی علوم انسانی برای پاسخ به تشنگان معارف اهل بیت است
سید محمدباقر علم الهدی اسلامیسازی علوم انسانی برای پاسخ به تشنگان معارف اهل بیت است شناسهٔ خبر 3725654 - پنجشنبه ۷ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۲ ۱۰ دین و اندیشه > همایش ها و میزگردها jwplayer display inline-block; مدیر مؤسسه آموزشی قاسم بن الحسن ع گفت اینکه رهبری به دنبال تحول درشماره ۱۷ فصلنامه علوم انسانی اسلامی صدرا منتشر شد
شماره ۱۷ فصلنامه علوم انسانی اسلامی صدرا منتشر شد شناسهٔ خبر 3722369 - یکشنبه ۳ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۶ ۱۷ دین و اندیشه > اندیشکده ها jwplayer display inline-block; شماره جدید فصلنامه تخصصی علوم انسانی اسلامی صدرا با مدیر مسئولی حجت الاسلام والمسلمین دکتر رضا غلامی و سردبیری دکتچرخه مدیریت تولید علوم انسانی اسلامی با رویکرد الگوی مدیریت شبکه
مقاله ای ازحجتالاسلام رضائی چرخه مدیریت تولید علوم انسانی اسلامی با رویکرد الگوی مدیریت شبکه شناسهٔ خبر 3723136 - دوشنبه ۴ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۴ ۲۳ دین و اندیشه > اندیشمندان jwplayer display inline-block; نوشتار حاضر سعی دارد یک الگوی مدیریت شبکهای در مقیاس ملی در خصوص تحوتمدن اسلامی با تمدن مسلمین تفاوت دارد
رجبی دوانی تمدن اسلامی با تمدن مسلمین تفاوت دارد شناسهٔ خبر 3722933 - دوشنبه ۴ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۲ ۲۱ دین و اندیشه > همایش ها و میزگردها jwplayer display inline-block; رجبی دوانی استاد تاریخ اسلام در دهمین دوره تربیتی آموزشی منادیان حکمت گفت تمدن اسلامی با تمدن مسلمین باهمجریان های خشونت گرایی که از علوم اسلامی برای مشروع جلوه دادن افراط گری بهره برداری می برند
جریان های خشونت گرایی که از علوم اسلامی برای مشروع جلوه دادن افراط گری بهره برداری می برند فرهنگ > دین و اندیشه - رئیس دانشگاه مذاهب اسلامی با تاکید رابطه عمیق و تنگاتنگ تمدن اسلامی و علوم اسلامی اظهار داشت علت فروغلطیدن جامعه اسلامی به سمت افراطی گری و علت ضعفتقسیمبندی علوم از نظر دانشمندان اسلامی
مقاله ای از مهدی محقق تقسیمبندی علوم از نظر دانشمندان اسلامی شناسهٔ خبر 3719102 - جمعه ۱ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۲ ۱۸ دین و اندیشه > اندیشمندان jwplayer display inline-block; مهدی محقق می نویسد تقسیمبندی علوم از زمان آشنایی مسلمانان با علم همواره مورد توجه آنان بوده است تا بدنخستین همایش تمدن پژوهی اسلامی برگزار میشود
۹مرداد در اصفهان نخستین همایش تمدن پژوهی اسلامی برگزار میشود شناسهٔ خبر 3722970 - دوشنبه ۴ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۲ ۴۲ دین و اندیشه > همایش ها و میزگردها jwplayer display inline-block; نخستین همایش تمدن پژوهی نوین اسلامی با حضور استادان متخصص سراسر کشور در حوزه تمدن پژوهی نوینعلت ضعف علوم اسلامی در ایفای نقش فعال در نفی افراط گرایی چیست؟
احمد مبلغی مطرح کرد علت ضعف علوم اسلامی در ایفای نقش فعال در نفی افراط گرایی چیست شناسهٔ خبر 3719112 - چهارشنبه ۳۰ تیر ۱۳۹۵ - ۱۴ ۳۹ دین و اندیشه > اندیشمندان jwplayer display inline-block; رئیس دانشگاه مذاهب اسلامی با تاکید رابطه عمیق و تنگاتنگ تمدن اسلامی و علوم اسلاتولی و تبری؛ راه رسیدن به مقام اخلاص اجتماعی در تمدن نوین اسلامی
گفتاری از آیت الله میرباقری تولی و تبری راه رسیدن به مقام اخلاص اجتماعی در تمدن نوین اسلامی شناسهٔ خبر 3725610 - پنجشنبه ۷ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۲ ۱۲ دین و اندیشه > همایش ها و میزگردها jwplayer display inline-block; آیت الله میرباقری رئیس فرهنگستان علوم اسلامی قم با بیان اینک-
دین و اندیشه
پربازدیدترینها