تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 18 آبان 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):بسم اللّه‏، شفاى هر دردى و يارى كننده هر دارويى است.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

سایبان ماشین

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

موسسه خیریه

واردات از چین

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

irspeedy

درج اگهی ویژه

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

زانوبند زاپیامکس

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

خرید بلیط هواپیما

بلیط اتوبوس پایانه

قیمت سرور dl380 g10

تعمیرات پکیج کرج

لیست قیمت گوشی شیائومی

خرید فالوور

پوستر آنلاین

بهترین وکیل کرج

بهترین وکیل تهران

اوزمپیک چیست

خرید اکانت تریدینگ ویو

خرید از چین

خرید از چین

تجهیزات کافی شاپ

نگهداری از سالمند شبانه روزی در منزل

بی متال زیمنس

ساختمان پزشکان

ویزای چک

محصولات فوراور

خرید سرور اچ پی ماهان شبکه

دوربین سیمکارتی چرخشی

همکاری آی نو و گزینه دو

کاشت ابرو طبیعی و‌ سریع

الک آزمایشگاهی

الک آزمایشگاهی

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1827368491




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

علت ضعف علوم اسلامی در ایفای نقش فعال در نفی افراط گرایی چیست؟


واضح آرشیو وب فارسی:مهر: احمد مبلغی مطرح کرد؛
علت ضعف علوم اسلامی در ایفای نقش فعال در نفی افراط گرایی چیست؟

مبلغی


شناسهٔ خبر: 3719112 - چهارشنبه ۳۰ تیر ۱۳۹۵ - ۱۴:۳۹
دین و اندیشه > اندیشمندان

.jwplayer{ display: inline-block; } رئیس دانشگاه مذاهب اسلامی با تاکید رابطه عمیق و تنگاتنگ «تمدن اسلامی و علوم اسلامی»، گفت: علت فروغلطیدن جامعه اسلامی به سمت افراطی گری و عدم تعریف و تنظیم علمی رابطه علوم و تمدن اسلامی است. به گزارش خبرگزاری مهر، حجت الاسلام والمسلمین احمد مبلغی امروز در «همایش علوم اسلامی و ترمیم و تعمیق آن  جهت مبارزه با افراطی گری» به طرح مبحث مهمی با عنوان «رابطه تمدن اسلامی و علوم اسلامی» پرداخت و گفت: سه نسبت و رابطه میان تمدن و علوم اسلامی قابل تصور است که عبارتند از:  ۱- تمدن اسلامی به مثابه مساله‌ای قابل طرح در زمره مسائل علوم اسلامی ۲- تمدن به مثابه غایت علوم اسلامی ۳- تمدن به مثابه عنصری روشی در  عمل استنباط و تولید معرفت در علوم اسلامی.

 رئیس دانشگاه مذاهب اسلامی افزود: در یک تحلیل موشکافانه، علت فروغلطیدن جامعه به سمت افراطی گری و علت ضعف علوم اسلامی در ایفای نقش فعال در نفی افراط گرایی آن است که علوم اسلامی رابطه و نسبت خود را با تمدن تعریف و تنظیم علمی ننموده است.

 وی تصریح کرد:  این امر خطیر حتی فراتر رفته و در مواردی حتی برخی از جریانات خشونت گرا در جهان اسلام از  علوم اسلامی در جهت مشروع جلوه دادن  افراط گری بهره برداری و استفاده می کنند. تمدن به مثابه مساله علم

مبلغی با اشاره به قراردادن تمدن اسلامی در  عداد مسائل علوم اسلامی گفت: تمدن از موضوعات مهم و کلانِ قابل طرح در علوم اسلامی است. وی با بیان این که پرداختن به تمدن در علوم اسلامی یک ضرورت حیاتی است، اظهارداشت: با این وصف، بحث از تمدن اکنون یک بحث غایب در علوم اسلامی است.در حالیکه تمدن اسلامی از موضوعات مهمی است که اندیشه های کلانی را در علوم ایجاد می کند؛ چه در تفسیر و چه فقه و... این عضور مجلس خبرگان رهبری همچنین با ابراز تأسف از این که اکنون هیچ علمی به تمدن نمی‌پردازد، افزود: ما فقه تمدن نداریم آیات مربوط به تمدن تفسیر نمی شود و همینطور علوم دیگر. چرا که نگاه و بحث تمدنی در جریان نیست و به این خاطر دچار یک خلأ بزرگ فکری در این عرصه شده ایم. مبلغی خاطر نشان کرد: اگر  خلأ بحث از تمدن در کار نمی بود، اندیشه های حاصل از بررسی های تمدنی جایی برای افراط گری باقی نمی گذارد زیرا افراط گری ناشی از رویکردهای غیرتمدنی و درجا زننده است. تمدن به مثابه غایت علوم دینی

رئیس دانشگاه مذاهب اسلامی در ادامه به رابطه دیگر تمدن و علوم اسلامی نیز پرداخت و گفت: تمدن به مثابه یکی از غایت های اساسی برای علوم اسلامی بلکه کلان ترین غایت برای آن در عرصه رمان و جامعه است. لذا علوم اسلامی باید رو به سمتی داشته باشد که عبارت از تشکیل تمدن اسلامی است. علوم اسلامی باید فرآورده و خروجی های خود را در جهت تشکیل و تکوین تمدن اسلامی تنظیم بکنند و عینیت ببخشند.

تمدن اسلامی به مقابه روش

مبلغی بیان داشت: نسبت دیگر تمدن با علوم اسلامی نسبت روشی است. تمدن درعین حال که می تواند یک موضوع برای علوم اسلامی باشد می تواند یک عنصر روشی در پرداختن به علوم نیز باشد. این روش از دو جهت یکی، روش فهم و استنباط و دیگری معیار ارزشداوری نسبت به خروجی های علم است.

وی با اشاره به روش فهم و استنباط یادآور شد: این از آن جهت است که اصولا علوم اسلامی غایت اساسی آن تمدن است (یعنی همان نسبت دوم)  براساس این نظریه -که در فلسفه علوم اسلامی باید ارائه، شناخته و بررسی شود-  در روش پرداختن به علوم می باید نگاه تمدنی داشت و با بینش تمدنی باید آیات و روایات تفسیر و احکام فقهی فهم شود و به عنوان اندیشه های دارای بعد تمدنی و بعد فرهنگی مورد استنباط قرار گیرند. این استاد و حوزه و دانشگاه افزود: بنابراین تمدن اسلامی یک معیار سنجش و روش برای فهم است؛ فهم اندیشه های  تمدنی در علوم اسلامی که حاصل و نتیجه آن علوم هستند.
 
 مبلغی درباره معیار ارزشداوری نسبت به خروجی های علم نیز اظهار داشت: اگر بخواهیم مجموعه ای از خروجی های یک علم (به عنوان مثال: فتواهای حاصل از فقه)  را بررسی کنیم می توانیم براساس نگاه تمدنی بگوییم این فتواها در جهت نابودی تمدن است، در نتیجه، استاندارد و دقیق نیست. البته استفاده از این روش کار هر کس در هرکجا و نسبت به هر مورد نیست بلکه کار فقیه است.









این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: مهر]
[مشاهده در: www.mehrnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 151]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


دین و اندیشه
پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن