تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 5 دی 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):اجابت دعایت را دیر مپندار، در حالی که خودت با گناه راه اجابت آن را بسته ای.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

سایبان ماشین

دزدگیر منزل

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

خرید یخچال خارجی

موسسه خیریه

واردات از چین

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

طراحی سایت تهران سایت

irspeedy

درج اگهی ویژه

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

خرید بلیط هواپیما

بلیط اتوبوس پایانه

تعمیرات پکیج کرج

لیست قیمت گوشی شیائومی

خرید فالوور

پوستر آنلاین

بهترین وکیل کرج

بهترین وکیل تهران

خرید از چین

خرید از چین

تجهیزات کافی شاپ

کاشت ابرو طبیعی و‌ سریع

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

لوله و اتصالات آذین

قرص گلوریا

نمایندگی دوو در کرج

رفع تاری و تشخیص پلاک

پرگابالین

دوره آموزش باریستا

مهاجرت به آلمان

بهترین قالیشویی تهران

بورس کارتریج پرینتر در تهران

تشریفات روناک

نوار اخطار زرد رنگ

ثبت شرکت فوری

تابلو برق

خودارزیابی چیست

فروشگاه مخازن پلی اتیلن

قیمت و خرید تخت برقی پزشکی

کلینیک زخم تهران

خرید بیت کوین

خرید شب یلدا

پرچم تشریفات با کیفیت بالا و قیمت ارزان

کاشت ابرو طبیعی

پرواز از نگاه دکتر ماکان آریا پارسا

پارتیشن شیشه ای

اقامت یونان

خرید غذای گربه

رزرو هتل خارجی

تولید کننده تخت زیبایی

مشاوره تخصصی تولید محتوا

سی پی کالاف

دوره باریستا فنی حرفه ای

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1844516547




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

قرآن کریم منبع حقیقی و اصلی شاخه‌های علوم انسانی است


واضح آرشیو وب فارسی:مهر: علی‌اصغر هادوی‌نیا:
قرآن کریم منبع حقیقی و اصلی شاخه‌های علوم انسانی است

هادوی نیا


شناسهٔ خبر: 3732948 - شنبه ۱۶ مرداد ۱۳۹۵ - ۰۹:۳۱
دین و اندیشه > اندیشمندان

.jwplayer{ display: inline-block; } علی‌اصغر هادوی‌نیا گفت: کتاب «رفتارشناسی اقتصادی از دیدگاه قرآن کریم»، با دیدگاه شناخت وحیانی و علمی و بر پایه عقل و شهود به تحلیل رفتارهای اقتصادی پرداخته است. به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از طلیعه، قرآن کریم بی گمان منبع کامل و جامع برای دست یابی به دانش های مربوط به انسان، و تبین کننده مدارج رسیدن به  کمال و تعالی بشر است که در تمامی مقاطع زمانی بعد از نزول، مورد اهتمام و استقبال اندیشمندان و متفکرین بوده و خواهد بود تا راهکارهای اصلح و الهی برای سعادت بشر استخراج و در اختیارش قرار گیرد. دراین باب حجت الاسلام والمسلمین دکتر علی‌اصغر هادوی‌نیا استاد حوزه و دانشگاه کتابی به رشته تحریر درآورده به نام « رفتار شناسی اقتصادی از دیدگاه قرآن کریم» که در آن به رویکردهای قرآنی درباره مسائل علم اقتصاد پرداخته است. وی درباره نگارش وتالیف این کتاب با ما به گفتگو نشسته است که خلاصه آن را در ادامه می خوانید.  حجت الاسلام و المسلمین هادوی نیا با اشاره به اینکه بحث اقتصاد رفتاری در اوایل قرن بیستم شکل اصلی خود را فرا گرفته است و در این بحث سعی دارد جنبه روانشناسانه را به تحلیل اقتصادی اضافه نماید، بیان کرد: تئوریهای اقتصادی معمولاً با یک پیش فرض هایی شروع می کردند، به طورمثال نظریه «جان استوارت میل» درباره انسان اقتصادی،  پیش فرض این نظریه  آن است که انسان دارای رفتار عقلانی است، یعنی خواستار بیشترین منفعت و سود است. ولی در اقتصاد رفتاری این امر به عنوان پیش فرض مورد قبول نیست، بلکه همه موارد باید با توجه به شواهد یا تحلیل های روانشناسانه اثبات  گردد. وی با ابراز این نکته که پیشینه اقتصاد رفتاری برمی گردد به نظریه« آدام اسمیت» مولف کتاب «ثروت ملل» که هم استاد فلسفه و اخلاق بوده وهم به روان شناسی احاطه داشته است، افزود: در اقتصاد رفتاری روش های متفاوتی وجود دارد. برخی به تحلیل رفتاری افراد می‌پردازند و برخی با تکیه بر عملکرد شبکه عصبی رفتارها را بررسی می‌کنند، یعنی عکس العمل مغز و شبکه عصبی را در رفتار های اقتصادی لحاظ می نمایند. تجربه؛ فردی و نقلی مولف کتاب «انسان اقتصادی از دیدگاه اسلام» با بیان اینکه درباره عنوان کتاب «رفتار شناسی اقتصادی از دیدگاه قرآن» سعی ما براین بود که جایگاه قرآن را در بحث اقتصادی لحاظ نماییم، ادامه داد: اساساً موضوعات بر دو گروه‌اند: برخی از آنها به گونه‌ای هستند که شناسایی آنها فقط متکی برعقل است. اما برخی دیگر این گونه‌اند که شناسایی آنها متوقف بر تجربه  است. در اینجا باید توجه داشت که بدانیم تجربه نیز بر دو نوع است یکی تجربه فردی و دیگری تجربه نقلی. وی افزود: در تقسیم بندی موضوعی، وحی در قالب شهود نقلی تعریف می شود، یعنی اینکه خداوند مشاهده می نماید، سپس این شهود را به نبی اکرم(ص) انتقال می دهد و نبی مکرم(ص) نیز با قرآن کریم این مفاهیم را در اختیار همه انسان ها قرار می دهند.  روش«تفسیر موضوعی ـ علمی» این استاد حوزه و دانشگاه تصریح کرد: تالیف این کتاب در ادامه چاپ کتاب دیگر بنده به نام «فلسفه اقتصاد در پرتو جهان بینی قرآن کریم» صورت گرفته است و با توجه به جایگاه هر دو تحقیق که در کنار هم قرار می گیرند، هر کدام از جنبه های مختلف بحث قرآن و اقتصاد را بررسی می نمایند. بنده روشی  نوینی را با استفاده از دیدگاه شهید بزرگوار« صدر» تکمیل و پردازش نمودم و در کتاب اوّلم نیز بر پایه همین روش بحث کردم و این روش را به عنوان «تفسیر موضوعی ـ علمی» مطرح کردم. این روش براین پایه است که هر موضوع علمی که مورد کنکاش قرار می گیرد ، قرآن کریم قابلیت لازم را برای پاسخ به مهمترین پرسش‌های مربوط به آن موضوع علمی را در بر دارد.   هادوی نیا ابراز کرد: در بحث مواجه با قرآن کریم از امیرالمومنین علی (ع) مروی است:« ذلِک الْقُرْآنُ فاسْتنْطِقُوهُ، ولنْ ینْطِق، ولکِنْ أُخْبِرُکُمْ عنْهُ ألا إِنّ فِیهِ عِلْم ما یأْتی، والْحدِیث عنِ الْماضِی، ودواء دائِکُمْ، و نظْم ما بیْنکُمْ» «آن را به سخن آرید اگرچه هرگز(با زبان عادی) سخن نمی‌گوید، اما من از جانب او شما را آگاهی می‌‏دهم، بدانید در قرآن علوم آینده و اخبار گذشته، داروی بیماری‌ها و نظم حیات اجتماعی ‏شماست».( خطبه ۱۵۸ نهج‌البلاغه)، در واقع حضرت در این فرمایش می فرمایند: قرآن کریم اصالتاً ساکت و صامت است، شما باید او را به گفتن حقایق وادارید، شما از قرآن بپرسید تا قرآن کریم پاسخ شما را بیان کند. ما در روش( موضوعی ـ علمی) مراحلی را تعریف و تبین نموده ایم تا یک محقق و اندیشمند دریابد که در برخورد با قرآن و دریافت پاسخ های علمی خود چگونه عمل کند و چه راهکاری را لحاظ نماید. وی افزود: بنده در مقاله ای که در سالهای گذشته تالیف کردم و منتشر شد، این دیدگاه را که در مسائل علوم انسانی نمی توان برداشت های قرآنی داشت، بطور صریح رد کردم و روشی بدیع را ارائه کردم که می گوید حتی می توان از یک آیه قرآن نیز نظریه علمی و اقتصادی استخراج نمود و لزوماً نباید گروهی از آیات را گرد آوری کرد. این روش تفسیری در مقاله «علم و دین در پرتو تفسیر موضوعی علمی» (کاربرد آن در اقتصاد اسلامی) در فصلنامه علمی پژوهشی اندیشه‌ دینی ۱۳۸۷، چاپ و منتشرشده است که در آن به نظریه« تقسیم کار از دیدگاه قرآن کریم» پرداخته شده است. نویسنده کتاب «معنویت و اقتصاد»، درباره فصول و بخشهای کتاب جدیدش گفت: در فصل اول کتاب به بحث چیستی رفتاری پرداخته ایم که مربوط به مباحثی به نام انگیزه و انگیزش در فرایند اقتصادی است. در فصل دوم می پردازیم به رفتار انسان مادی گرا از دیدگاه قرآن کریم. در واقع انسان مادی گرا را با توجه به مبانی فلسفی قرآن معرفی می کنیم. سعی ما بر این پایه استوار بوده است که در این بحث مطالعه تطبیقی داشته باشیم. ابتدای هر بحث، بحث های اقتصاد کلاسیک و نظریات اقتصاد غرب را هم به صورت منسجم و هم به صورت مختصر بیان کنیم تا موضوع تبین شود، بعد وارد دیدگاه های قرآنی شویم. وی ابراز کرد: در بحث تحلیل  اقتصاد انسان مادی گرا، رفتارهای اقتصادی به سه قسمت اصلی تقسیم شده است. این سه قسمت عبارت است از «۱ـ توزیع ۲ـ تولید ۳ـ مصرف» و سعی و اهتمام داشته ایم که در هر سه بخش با توجه به آیات قرآن تحلیل رفتاری داشته باشیم. ممکن است در تحلیل آیات، پاره ای از آیات اقتصادی نباشند یا به عبارتی مصادیق اقتصادی از آنها مترتب نباشد، به این عنوان که این آیات به طور مثال تشویقی باشند یا تربیتی باشند، ولی ما در پردازش از جنبه اقتصادی به این آیات استناد کرده ایم و در انتها تحلیل رفتاری نموده ایم.   عضو هیئت علمی گروه اقتصاد پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی تصریح کرد: ما در این فصل به مفاسد اقتصادی نیز پرداخته ایم. مفاسدی مانند کم فروشی ـ ربا ـ تجمل گرایی ـ اسراف ـ بخل ـ و در مورد هر کدام تحلیل رفتاری نموده ایم. بطور مثال در بحثی مثل ربا تحلیل کرده ایم که این معضل چگونه شکل می گیرد؟ چرا ربا گیرنده به این بلا مبتلا می شود؟ چگونه این اضافه دریافتی را مطالبه می کند؟(تحلیل رفتاری) یا در بحث کم فروشی، در بحثی مانند کم فروشی دو بخش وجود دارد یکی کم فروشی به صورت کمّی و دیگری کم فروشی به صورت کیفی که البته باید متذکر شوم که در بررسی های صورت گرفته، بیشتر کم فروشی ها  در زمینه کم فروشی کیفی است. ما در این تحقیق تحلیل رفتاری کرده ایم. البته اگر واقعیت اقتصادی خودمان را بررسی نماییم،‌ و راهکارهایی مبتنی بر این تحلیل‌های رفتاری ارائه کنیم، می‌توان پیش‌بینی کرد که این راهکارها کارآمد باشند. آفرینش اولیه انسان دارای سه بُعد است نویسنده کتاب «قرض الحسنه وآثار اقتصادی آن» در باره بخش سوم کتاب« رفتار شناسی اقتصادی از منظرقرآن کریم» گفت: در این بخش به بحث انسان فطرت گرا پرداخته ایم و آموزه های فطری را در علم اقتصاد بیان کرده ایم. در اینجا برداشت نوینی از آموزه فطرت مطرح شده است. فطرت، همان آفرینش اولیه انسان می باشد. مطابق تحلیلی قرآنی که ارائه شده است،  انسان دارای سه بُعد است، «بُعد مادی ـ بُعد معنوی و بُعد آخرتی» بُعد مادی مانند گرسنگی، انسان با ایجاد احساس گرسنگی به دنبال رفع آن می رود، بُعد معنوی که مربوط به قبل از مرگ است، بطور مثال اگر غذا یا طعام را با بی احترامی پیش شخصی بگذاریم آن شخص چون بُعد معنویش را لحاظ نکردیم، اعتراض می کند و از خوردن غذا احساس رضایت نمی کند. مراد ما از بُعد آخرتی، برخلاف اصطلاح مشهور است  که بیشتر درباره  انسانی است که به زندگی بعد از مرگ اعتقاد دارد.  وی بیان کرد: در اصطلاح مورد نظر ما،  چون انسان احتمال زندگی بعد از مرگ را می دهد، این آگاهی باعث تاثیر در رفتارش می شود. هر گونه قضاوتی که در باره این احتمال نماید،‌ این قضاوت در رفتارش تاثیر می‌گذارد. بنابراین در این اصطلاح لازم نیست که فرد حتماً به وجود آخرت آن هم با تکیه به آموزه‌های اسلامی اعتقاد داشته باشد، تا گفته شود که بُعد آخرتی دارد، بلکه در این اصطلاح همه افراد دارای بُعد آخرتی هستند، البته نوع تاثیر آن بر رفتارهایش بستگی به مبانی بینشی و ارزشی خود هر شخص دارد. این برداشت از فطرت است که قابلیت لازم برای تحلیل های رفتاری همه انسان ها را فراهم می‌کند. مولف کتاب «اقتصاد از منظر قرآن کریم» با اشاره به این نکته که تعریف و بررسی ما در این مطالعه  همه انسان ها را، چه مسلمان و چه غیر مسلمان در بر می گیرد، افزود: البته دیدگاه فرد مسلمان با یک فرد غیر مسلمان در مورد زندگی بعد از مرگ متفاوت است و انسان مسلمان دیدگاه مختص به خود را به زندگی بعد از مرگ دارد. وی ادامه داد: در بخش پایانی کتاب نیز به مقایسه انسان مادی گرا و فطرت گرا به صورت اجمالی البته با مفاهیم جدید و نو پرداخته ایم و ماحصل آن را به زودی به جویندگان معارف قرآنی تقدیم می نماییم. این استاد اقتصاد پژوهشکده  نظام های اسلامی در بیان این نکته که اصولاً چه رویکردی و هدفی در این دست مطالعات و تحقیقات مد نظر است،  خاطر نشان کرد: ما در یک جامعه اسلامی زندگی می کنیم و باید اصول و هنجارهایمان با توجه به منابع اسلامی و ایرانی مختص خودمان باشد. قرآن کریم منبع لا یتناهی و بی بدلیلی است که مورد اهتمام و توجه همه مسلمانان جهان می باشد، این دست مطالعات باعث خواهد شد که در زمینه های دیگر علوم انسانی نیز بتوانیم از تعالیم قرآن بهره بگیریم، ما با این تحقیق در زمینه اقتصادی از معارف قرآنی بهره گرفته ایم. این تحقیق می‌تواند، مسیر را برای تبیین قرآنی دیگر شاخه‌های علوم انسانی، هموار ساخته و در شکل‌گیری دیگر رشته های علوم انسانی نیز تاثیر گذار باشد. 









این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: مهر]
[مشاهده در: www.mehrnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 79]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


دین و اندیشه
پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن