محبوبترینها
نمایش جنگ دینامیت شو در تهران [از بیوگرافی میلاد صالح پور تا خرید بلیط]
9 روش جرم گیری ماشین لباسشویی سامسونگ برای از بین بردن بوی بد
ساندویچ پانل: بهترین گزینه برای ساخت و ساز سریع
خرید بیمه، استعلام و مقایسه انواع بیمه درمان ✅?
پروازهای مشهد به دبی چه زمانی ارزان میشوند؟
تجربه غذاهای فرانسوی در قلب پاریس بهترین رستورانها و کافهها
دلایل زنگ زدن فلزات و روش های جلوگیری از آن
خرید بلیط چارتر هواپیمایی ماهان _ ماهان گشت
سیگنال در ترید چیست؟ بررسی انواع سیگنال در ترید
بهترین هدیه تولد برای متولدین زمستان: هدیههای کاربردی برای روزهای سرد
در خرید پارچه برزنتی به چه نکاتی باید توجه کنیم؟
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1827316838
نقش مشترک امامان چیست؟/ ولایت نزد شیعیان چه معنایی دارد؟
واضح آرشیو وب فارسی:مهر: دو گفتار از امام موسی صدر و شهید صدر؛
نقش مشترک امامان چیست؟/ ولایت نزد شیعیان چه معنایی دارد؟
شناسهٔ خبر: 3728716 - دوشنبه ۱۱ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۱:۱۶
دین و اندیشه > آیین ها و تشکل های مذهبی
.jwplayer{ display: inline-block; } مسئله ولایت تلاشی برای بنیان نهادن حکومت صالح میان مسلمانان است. این مسئله از مهمترین واجباتِ اسلام و از بالاترین وظایف هر مسلمان به شمار میرود. به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از روابط عمومی موسسه امام موسی صدر، دو گفتار از امام موسی صدر و شهید آیت الله سید محمد باقر صدر درباره امامت را مرور میکنیم؛ امام موسی صدر در پنجمین همایش مجمع پژوهشهای اسلامی که در قاهره برگزار شد، به سوالات خبرنگار روزنامه روزالیوسف درباره تشیع و عقاید شیعه امامیه پاسخ داده است. او در بخشی از این مصاحبه نظر شیعیان درباره امامت و اختلاف یا نزدیکی آن با فرق دیگر اسلامی را تبیین میکند که در ادامه میخوانید. «امامت نزد شیعیان مفهومِ عقیدتیِ روشنی دارد که ولایت است. ولایت نزد شیعیان به معنای حکومت حقی است که امور کشور و مردم را اداره میکند. این کلمه برگرفته از این فرمایش خداوند متعال است: «النَّبِیُّ أَوْلَی بِالْمُؤْمِنِینَ مِنْ أَنفُسِهِمْ.» امامت معنای فقهی نیز دارد که در مبحث فقه شیعه درمورد آن سخن خواهیم گفت. همانطور که گفتیم، امامت یکی از اصول مذهب شیعیان به شمار میآید. هنگامی که خداوند در قرآن میفرماید: «النَّبِیُّ أَوْلَی بِالْمُؤْمِنِینَ مِنْ أَنفُسِهِمْ،» شیعه چنین برداشت میکند که رسول اکرم (ص) دو مقام الهی دارد. مقامِ اول مقام رسالت است. به این معنا که خداوند او را مأمور کرده است تا احکام الهی را به همه مردم ابلاغ کند. پیامبر این وظیفه را به بهترین وجه با امانت و دقت و به دور از هرگونه سستی و کاستی در ۲۳ سال پیاپی ادا کرد. مقام دوم مقام ولایت است. به این معنا که خدا پیامبر را مأمور کرد تا قانون خداوند را اجرا کند و جامعهای اسلامی برپا کند که در آن روابط بین مردم با یکدیگر و نیز رابطه آنان را با حاکم و با خداوند تنظیم کند و این وظیفه الهی بر اساس اصل ولایت محول شده است. از همین رو، خداوند مقام حکومت بر مردم و قضاوت در امورشان را به رسول خدا (ص) داد. خداوند اطاعت از پیامبر را در اموری که برای جامعه اسلامی ضروری میداند و، همچنین، در احکام کلی اسلام که اجرای آنها اطاعت از خداوند به شمار میآید، بر مردم واجب کرده است.
وقتی که مردم از تعالیم و دستورات رسول(ص) که به موجب اصل ولایت صادر میشود، اطاعت میکنند، از پیامبر اطاعت میکنند. اطاعت از پیامبر را هم خداوند واجب کرده است و اطاعت از رسول (ص) همان اطاعت از خداوندـ جلّجلاله ـ است. تاریخ بیانگر این است که حضرت رسول(ص) این حق ولایت را اعمال کرد و زمام امور را در شهر مدینه به دست گرفت و برای سازماندهی و تشکیل جامعه کامل اسلامی در چارچوب شریعت قوانینی کلی وضع کرد. در این زمینه احکام و دستورات بسیاری درباره زندگی فردی انسان و نیز فعالیتهای او در ابعاد اجتماعی و سیاسی و اقتصادی و دفاعی وضع کرد. هرکس سیره پیامبر را در آن دوره درخشان از اسلام بررسی کند، به جزئیات ظریف و جالبی از توجه حضرت رسول (ص) به حمایت از جامعه اسلامی در مقابل دشمنان خارجی و منافقان و فرصتطلبان داخلی دست مییابد. همچنین، درمییابد که اسلام چگونه با وضع قوانین و نظامهای اجتماعی از ایجاد شکاف و دودستگی در جامعه جلوگیری میکند و در برابر عقبماندگی و لاابالیگری و رکود و سستی در تولید میایستد. زمانی که پیامبر امتش را ترک کرد و به ملکوت اعلی پیوست، پس از ده سال و چند ماه که ولایت امور مسلمانان را برعهده داشت، امر ولایت برای تکمیلِ جامعه جدید، به موضوع بحث و اختلاف میان مسلمانان تبدیل شد. هم اکنون، آشکارا و بدون تعصب این مسئله را بررسی کنیم. ولایت پس از پیامبر(ص) در حقیقت، عقیده شیعه در این مسئله از این اندیشۀ اصلی سرچشمه میگیرد که باید حتماً دربارۀ شخصی که عهدهدار امور جامعه میشود، روایت صریحی از پیامبر(ص) و دستوری از سوی خداوند تبارک و تعالی وجود داشته باشد، تا همان «النَّبِیُّ أَوْلَی بِالْمُؤْمِنِینَ مِنْ أَنفُسِهِمْ» باشد، زیرا جامعه اسلامی تفاوت اساسی با جامعه جاهلی دارد و، در حقیقت، اسلام انقلابی بود که جامعه جاهلی را از بُن دگرگون کرد. نظام جدید برای اینکه در جان و روح مردم رسوخ کند، به کسی نیاز داشت که بتواند به آن نظام اهتمام ورزد و این همان مقامِ ولایت است که در مرحلۀ تشکیل جوامع اهمیت و دقت ویژهای پیدا میکند. بنابراین، انتخاب و گزینش چنین شخصی در آن دوران به علت حساسیت فراوان آن نقش و احتیاط و توجه خاص به آن مرحله نوپای جامعه جدیدِ دینی باید از طرف خداوند تعالی صورت بپذیرد. این گزینش عملاً صورت گرفت، که داستانی ژرف دارد. هنگامی که رسول اکرم (ص)، به همراه مسلمانان در راه بازگشت از حجهالوداع به دو راهی غدیر رسیدند، کاروانها را نگه داشت و سپس خطاب به آنان فرمود: «آیا من به شما از خودتان سزاوارتر نیستم؟» گفتند: «آری.» فرمود: «هر کس که من مولای اویم این علی مولای اوست.» سپس، از مردم خواست که با او در مقام امیرالمؤمنین بیعت کنند. مسئله ولایت تلاشی برای بنیان نهادن حکومت صالح میان مسلمانان است. این مسئله از مهمترین واجباتِ اسلام و از بالاترین وظایف هر مسلمان به شمار میرود. بدینمعنا که برگزیدن شخصی که عهدهدار امور مسلمانان میشود، امر مهم دینی است. شیوههای جستجو و انتخابِ زمامدار در زمان کنونی، به علت اختلاف اوضاع زمانی، با شیوههایی که در اوایل دوران خلفای راشدین و پس از رحلت حضرت رسول (ص) وجود داشته است، تفاوت دارد. از سوی دیگر، آنچه در تاریخ اتفاق افتاد استقرار خلافت بر اساس ترتیب مشهور و ظاهریِ خلفای راشدین بود و علیبنابیطالب (ع) آخرین نفر از چهار خلیفه. اما بحث و گفتوگو درباره درستی آنچه اتفاق افتاده دیگر سودی ندارد. بنابراین، باید توان و توجه خود را به زمان حال معطوف کنیم. اکنون بحث از ولایت، از این رو که باید برای برپایی حکومت صالح تلاش کرد، اولین واجب مسلمانان است، چراکه حکومت صالح مهمترین عامل برای برپاییِ جامعه صالح است و جامعه صالح، پیش از هر چیز، خاک حاصلخیزی است که انسانهای صالح پرورش میدهد. در حقیقت، پس از بررسی دیدگاه شیعه درباره عدل و امامت، به نظر میرسد که بین شیعه و دیگر فرقههای مسلمان، اختلاف اساسی وجود ندارد که مانع تفاهم و گفتوگو شود. عدل و ولایت به اعتقادات بیشتر مسلمانان نزدیک است.» نقش مشترک امامان چیست؟ شهید آیت الله سید محمد باقر صدر در کتاب «امامان اهل بیت(ع)، مرزبانان حریم اسلام» به بررسی نقش مشترک امامان میپردازد. بخشی از سخنان وی را در ادامه میخوانید؛ «در بررسی نقش امامان به عنوان یک کل وقتی میکوشیم نقش مشترک در تاریخ دراز مدت ایشان را مشخص کنیم، آن نقش پیشوایی در رهبری تجربه اسلامی در نظر نداریم، زیرا ما همگی میدانیم رویدادهای اسفباری که پس از درگذشت پیامبر اعظم(ص) رخ داد، امامان را از نقش پیشوایانه ایشان در رهبری تجربه اسلامی برکنار داشت و زمام رسالت و مسئولیت اجرای آن را به دیگرانی سپرد که برنامه رسالت را به بیراهه بردند و این کژروی با گذشت زمان شدت یافت. بنابراین منظور ما از نقش مشترک امامان این است: موضع عام امامان در کوران رویدادها و مشکلاتی که رسالت را پس از کژروی تجربه اسلامی و برکنار ماندن ایشان از مرکز رهبری درمیان گرفت. دراین جا به پنداری رایج نزد بسیاری از مردم برمیخوریم که عادت دارند از امامان به عنوان اشخاصی صرفا مظلوم یاد کنند که از مرکز رهبری کنار زده شدهاند و امت هم این برکنار شدن را پذیرا شد و بدین سبب ایشان گونه گونه فشار و محرومیت را به خود دیدند.
این مردم معتقدند نقش امامان در زندگیشان به سبب کنار زده شدن از عرصه حکومت، بیشتر نقشی سلبی بوده و حالِ ایشان حال مالکی بوده که ملکش را غصب کردهاند و دیگر امیدی به پس گرفتن آن ندارند. این تفکر –افزون بر نادرستی نظری- از سویه عملی نیز نادرست است، چرا که این تفکر سبب میشود کنارهگیری، انزوا و موضع سلبی را در برابر مشکلات امت و عرصههای رهبری بپسندد از این رو من معتقدم از ضرورتهای اسلامی کنونی ما این است که نادرستی این تفکر را ثابت کنیم و زندگی امامان را بر پایه دیدگاهی کل گرا بررسی کنیم تا نشان دهیم ایشان در طول یک خط در راستای خود عملکردی ایجابی داشته اند و روشن سازیم که ایشان در پاسداری از رسالت و عقیده خود نقش فعالانه و مشترکی را ایفا کردهاند. امامان علی رغم برکنار شدن از عرصه حکومت همواره مسئولیت خود را در حفاظت از رسالت و تجربه اسلامی عهدهدار بودند و بر خود میدیدند که رسالت و تجربه اسلامی را در برابر فروغلطیدن به پرتگاه کژروی و گسستن کامل از اصول و ارزشها استوار دارند. هرگاه کژروی شدت مییافت و چیزی تا خط سقوط به پرتگاه نمیماند، امامان تدبیر لازم را برای جلوگیری از این رویداد میاندیشیدند. نیز هرگاه تجربه یا عقیده اسلامی به دشواری یا مشکلی درمیافتاد که رهبران کجرو به حکم ناشایستگان از درمان آن ناتوان میشدند، امامان به ارائه راهحلی برای پیشگیری از درافتادن امت به خطرهای تهدیدگر میشتافتند. جان کلام اینکه امامان از معیار عقیدتی و رسالتی در جامعه اسلامی محافظت میکردهاند و مراقب بودهاند تا جامعه در ورطه خطر نابودگر فرونیافتد. این نکته نشان از آن دارد که ایشان همگی با نقشی ایجابی و فعال در راستای حمایت از عقیده و روشنگری مصالح رسالت و امت فعالیت می کردهاند.»
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: مهر]
[مشاهده در: www.mehrnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 111]
صفحات پیشنهادی
حسنعلی اخلاقی امیری ,هادی هاشمی نقش رسول اکرم(ص)و امامان معصوم(ع)در تشریع احکام فقهی
حسنعلی اخلاقی امیری هادی هاشمینقش رسول اکرم ص و امامان معصوم ع در تشریع احکام فقهی بر اساس مبانی دینی تشریع و وضع احکام فقهی در اختیار خداوند متعال به عنوان خالق نظام آفرینش و پروردگار انسانها است چکیده مقاله بر اساس مبانی دینی تشریع و وضع احکام فقهی در اختیار خداوند متعال بعلت ضعف علوم اسلامی در ایفای نقش فعال در نفی افراط گرایی چیست؟
احمد مبلغی مطرح کرد علت ضعف علوم اسلامی در ایفای نقش فعال در نفی افراط گرایی چیست شناسهٔ خبر 3719112 - چهارشنبه ۳۰ تیر ۱۳۹۵ - ۱۴ ۳۹ دین و اندیشه > اندیشمندان jwplayer display inline-block; رئیس دانشگاه مذاهب اسلامی با تاکید رابطه عمیق و تنگاتنگ تمدن اسلامی و علوم اسلااهداف روسیه از نزدیکی به ایران چیست؟
تهران در پی خدمات ویژهتری است اهداف روسیه از نزدیکی به ایران چیست در منطقه خاورمیانه روسیه تنها به دنبال مشتری کالا و خدمات است در حالی که ایران به دنبال مشتری خدمات ویژهتری است به گزارش ایلنا یک پایگاه خبری روسی در تحلیلی نوشت دلایل ژئوپلتیکی و اقتصادی زیادی وجود دارد کهآیتالله اعرافی در صبحگاه مشترک نیروهای مسلح استان قم: دوری ایران از تجهیزات پیشرفته نظامی امکانپذیر نیست/ پا
آیتالله اعرافی در صبحگاه مشترک نیروهای مسلح استان قم دوری ایران از تجهیزات پیشرفته نظامی امکانپذیر نیست پایان عمر رژیم صهیونیستی نزدیک است امام جمعه قم با اشاره به اینکه ایران اسلامی در منطقه پرخطری قرار دارد گفت دوری ایران اسلامی از تجهیزات پیشرفته و نیروهای مسلح مقتدر امکاپایاننافرجام یک نقشه مخالفان دولت/وقتی دلواپسان ترسیدند/برنامه بعدی چیست؟
پایاننافرجام یک نقشه مخالفان دولت وقتی دلواپسان ترسیدند برنامه بعدی چیست حالا دیگر خبری از جنجال دو ماه اخیر در مورد ماجرای فیشهای حقوقی نیست سکوت مخالفان دولت درست از آنجایی شروع شد که نامه حسن روحانی خطاب به مردم اراهکار احقاق حق مشترکین تلفن همراه که اطلاعات آنان لو رفته چیست؟
راهکار احقاق حق مشترکین تلفن همراه که اطلاعات آنان لو رفته چیست فناوری اطلاعات > ارتباطات - ایران نوشت هک شدن اطلاعات شخصی یا لو رفتن اطلاعات کاربران از سوی اپراتورها شرکتها و حتی شبکههای اجتماعی یکی از مشکلات امروز دنیای فناوری است حفظ محرمانگی و حریم خصوصی کاسه دیدگاه در نقش تاریخی زنان
یادداشت سه دیدگاه در نقش تاریخی زنان شناسهٔ خبر 3714487 - شنبه ۲۶ تیر ۱۳۹۵ - ۱۱ ۲۸ دین و اندیشه > اندیشمندان jwplayer display inline-block; قرآن کریم برای زن و مرد با حفظ مدار هر یک نقشی تاریخی قائل است زیرا همان گونه که نقش آفرینی تاریخی صدیقین و قدیسین را بیان می کنقش فرانسه در جنگ جهانی مینیاتوری علیه سوریه چیست؟ + اینفوگرافی و تصاویر
نقش فرانسه در جنگ جهانی مینیاتوری علیه سوریه چیست اینفوگرافی و تصاویر در سال 2015 آماری از تعداد فرانسویهای عضو داعش منتشر شد که نشان میداد پاریس در جنگ علیه سوریه نقشی پررنگ دارد به گزارش خبرنگار دفاعی امنیتیگروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان اتفاقات سریالی تعلت گرفتاری برخی افراد و راحتی برخی دیگر چیست؟
علت گرفتاری برخی افراد و راحتی برخی دیگر چیست فرهنگ > دین و اندیشه - آیت الله فاضل لنکرانی به پرسشی درباره عدالت خدا و علت گرفتاری برخی افراد و راحتی برخی دیگر پاسخ گفته است متن پرسش مطرح شده و پاسخ بدین شرح است سوال مدتی است که ذهن مرا سؤالی مشغول کرده&zwنقش منافقین در جنگ سوریه چیست؟/ماجرای تجاوز شاهزاده خالد به زنی در جده + تصاویر
نقش منافقین در جنگ سوریه چیست ماجرای تجاوز شاهزاده خالد به زنی در جده تصاویر شاهزادههای عربستان عادت دارند که پس از تجاوز به زنان آنها را به قتل میرسانند و نمونهای از آن در سال 2013 اتفاق افتاد به گزارش خبرنگار سیاست خارجی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جو-
دین و اندیشه
پربازدیدترینها