محبوبترینها
قیمت انواع دستگاه تصفیه آب خانگی در ایران
نمایش جنگ دینامیت شو در تهران [از بیوگرافی میلاد صالح پور تا خرید بلیط]
9 روش جرم گیری ماشین لباسشویی سامسونگ برای از بین بردن بوی بد
ساندویچ پانل: بهترین گزینه برای ساخت و ساز سریع
خرید بیمه، استعلام و مقایسه انواع بیمه درمان ✅?
پروازهای مشهد به دبی چه زمانی ارزان میشوند؟
تجربه غذاهای فرانسوی در قلب پاریس بهترین رستورانها و کافهها
دلایل زنگ زدن فلزات و روش های جلوگیری از آن
خرید بلیط چارتر هواپیمایی ماهان _ ماهان گشت
سیگنال در ترید چیست؟ بررسی انواع سیگنال در ترید
بهترین هدیه تولد برای متولدین زمستان: هدیههای کاربردی برای روزهای سرد
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1831432484
رابطه عمل و ایمان، دل باید پاک باشه !
واضح آرشیو وب فارسی:نیک صالحی: برخی می گویند: « ایمان به دل آدمه! خدا خودش می دونه من چقدر عاشقش هستم، ولی نمی تونم حجابو قبول کنم!» این افراد معتقدند؛ ایمان افراد به ظاهر آن ها هیچ ربطی ندارد.
رابطه عمل و ایمان
برخی می گویند: « ایمان به دل آدمه! خدا خودش می دونه من چقدر عاشقش هستم، ولی نمی تونم حجابو قبول کنم!» این افراد معتقدند؛ ایمان افراد به ظاهر آن ها هیچ ربطی ندارد.
آیا ایمان تنها حجاب استدر صدر اسلام عده ای می گفتند؛ عمل اصلاً هیچ دخالتی در ایمان ندارد و همین که انسان تصدیق قلبی به وجود خدا و حقانیت اسلام و پیغمبر اسلام داشته باشد، هر گناهی هم که مرتکب شود ضرر به ایمان او نمی زند. در اصطلاح کلام به این طایفه «مرجئه» می گویند.مذهب شیعه معتقد است که عمل اگر عملی صالح باشد ایمان را تقویت می کند و اگر عملی فاسد باشد ایمان را تضعیف می کند. اگر ایمان تقویت شود کم کم مراتب ایمان مؤمن بالاتر می رود.بنابراین این قول که «دل آدم باید پاک باشه، ظاهر مهم نیست» هیچ مقبولیتی در دین ندارد. بلکه در جای جای قرآن کریم در کنار ایمان، عمل صالح مطرح شده است. در آموزه های قرآنی، عمل صالح، بازتاب بیرونی ایمان واقعی است. هر کس به ایمان واقعی دست یافته باشد در منش و کنش خویش نیک کردار خواهد بود.در مسیری که با جوانی همراه بودم، سر صحبت بر روی موضوع ایمان و چیستی و لوازم و اثرات آن باز شد که چکیده اید را خدمتتان عرض می کنیم... صحبت دوستمان این بود که ایمان تنها به داشتن حجاب و و نماز و امثال این عمل های ظاهری نیست... همین که من در دل ایمان به خدا دارم کافی است...
و من هم برای یادآوری اول برای خودم این نکات را از لسان قرآن و روایات با او مرور کردم.
«ایمان»، تنها یک «کلمه» نیست، بلکه یک «باور قلبی» است. باوری که به زندگی انسان «جهت» می دهد و در «چگونه زیستن» او نقشی مهمّ دارد و محور ارزش گذاری برای اندیشه ها و عملکردهای مردم است.
بر اساس آیات قرآن ، و روایات ایمان به تنهایی ، باعث بخشیده شدن و رستگاری نیست و افزون بر ایمان عمل نیز شرط است :إِنَّ الْإِنْسانَ لَفی خُسْرٍ إِلاَّ الَّذینَ آمَنُوا وَ عَمِلُوا الصَّالِحاتِ ... (سوره عصر، آیات 2 و 3) به همین جهت در بسیاری آیات ، ایمان با عمل صالح قرین شده اند. بر این اساس اگر کسی ایمان داشته باشد، ولی تصمیم داشته باشد که هیچ گاه به هیچ یک از لوازم آن عمل نکند، ایمان به آن نخواهد داشت.
به فرموده قرآن، سخن و (اعتقاد) خوب به سوی خدا صعود می کند و عمل صالح، آن را رفعت می بخشد:«...إِلَیْهِ یَصْعَدُ الْکَلِمُ الطَّیِّبُ وَ الْعَمَلُ الصّالِحُ یَرْفَعُه» (سوره فاطر، آیه 10).
به لسان قرآن کریم، ایمان ریشه در قلب آدمی دارد؛ از این رو هر کس شهادتین را بر زبان جاری کند، در زمرة مسلمانان قرار می گیرد، ولی به صِرْف به زبان آوردن شهادتین مومن نمی گردد. لذا خداوند به پیامبرش فرمود:... قُلْ لَمْ تُوْمِنُوا وَلَکِنْ قُولُوا أَسْلَمْنَا وَلَمَّا یَدْخُلِ الْإِیمَانُ فِی قُلُوبِکُمْ وَإِنْ تُطِیعُوا اللَّهَ وَرَسُولَهُ لَا یَلِتْکُمْ مِنْ أَعْمَالِکُمْ شَیْئًا إِنَّ اللَّهَ غَفُورٌ رَحِیمٌ:به اعراب بادیه نشین که چنین ادعایی داشتند بگو:شما ایمان نیاورده اید. بگوید اسلام آورده ایم و هنوز ایمان در دل شما وارد نشده است . (حجرات (49) آیه 14) پس برای مومن شدن لازم است باور درونی در انسان ایجاد گردد.
بنابراین در اسلام علاوه بر اقرار زبانی، عمل به وظایف نیز شرط است . امام صادق (علیه السلام) فرمود:"ایمان اعتراف توأم با عمل است ، ولی اسلام ، اقرار بدون عمل می باشد". (اصول کافی، ج 3 ، ص 39)
رسول اکرم (صلی الله و علیه وآله) می فرماید:"ایمان و عمل دو برادر و شریک یک دیگر. خداوند یکی را بدون دیگری قبول نمی کند." (عبد الواحد بن محمد تمیمی آمدی، غرر الحکم و درر الکلم، ص 151)
به این مثال درباره ایمان و عمل توجه کنید...
رسول اکرم (صلی الله و علیه وآله) می فرماید:"ایمان و عمل دو برادر و شریک یک دیگر. خداوند یکی را بدون دیگری قبول نمی کند." (عبد الواحد بن محمد تمیمی آمدی، غرر الحکم و درر الکلم، ص 151)شما اگر وارد منزلی شدید که می دانید این خانه نه صاحبی دارد و نه حسابی، نه دوربینی در کار است و نه کنترلی، هیچ دلیلی برای نظم و دقّت و انضباط در کارهای شما نیست. در خانه رها، ما هم رها هستیم و هرچه ریخت و پاش نکنیم و نفس خود را کنترل کنیم ضرر کرده ایم، ولی اگر بدانیم که این خانه صاحب و حسابی دارد و تمام رفتار ما زیر نظر اوست، به گونه ای دیگر زندگی خواهیم کرد.
اگر ایمان بیاوریم که این هستی، صاحبی دارد به نام خدای حکیم (ایمان قلبی) و حسابی در کار است به نام معاد و برای تمام افکار و رفتار و گفتار ما پاداش یا کیفری هست، ما نیز حساب کار خود را می کنیم و خواسته های نفس سرکش خود را مهار می کنیم. کارهایی را که صاحب خانه نمی پسندد، انجام نمی دهیم، زیرا می دانیم به حساب تمام کارهای خیر یا شرّ ما رسیدگی می شود و خداوند در کمین ماست. (این عمل صالح است که در ادامه ایمان وجود دارد)
کسی که مومن است باید لوازم ایمان خود را بپذیرد و واجبات شرعی خود مثل رعایت حجاب و خواندن نماز و ... را انجام دهد و محرّمات الهی را ترک نماید. هر چند همه ایمان، حجاب و نماز و روزه و...نیست، اما هر کدام از این ها جزئی از ایمان هستند. زیرا حجاب، نماز و روزه و هر چیز دیگری که در اسلام از سایر عبادات و تکالیف واجب شده، بر اساس مصالحی بوده و باید به آن عمل شود.
ایمان سطحی یا ریشه دار؟ایمان باید از «دل» به «اعضا» سرایت کند و از «درون» به «بیرون» جاری شود و باور درونی در عمل خارجی انسان اثر داشته باشد، وگرنه چه ایمانی؟
بعضی از ایمان ها سطحی و تقلیدی و متعصّبانه است؛ برخی هم عمیق و براساس شناخت و تفکّر و بصیرت. به همین دلیل گفته شده دو نوع ایمان داریم:یکی «ایمانِ مستقرّ» و دیگری «ایمانِ مستودع».
«ایمان مستقرّ» مثل درختی کهنسال، ریشه دار و استوار است و به این زودی ها از بین نمی رود و مومن، با شنیدن شبهه ها، به شک نمی افتد. امّا «ایمان مستودع» حالتی شبیه خانه اجاره ای و اشیای عاریه ای دارد، همیشگی واستوار نیست؛ زود زایل می شود و رنگ می بازد و چون براساس منطق و برهان نیست، با کمترین آسیب از بین می رود، یا حدّاقل از تأثیر گذاری در زندگی شخص، باز می ماند.
حسن ختام بحث ایمان و عملحسن ختام را با خلاصه ای از ویژگی های مومنان در قرآن به پایان می بریم:
- یاد و نام خدا در دل آن ها زنده است:الَّذِینَ إِذَا ذُکِرَ اللّهُ وَجِلَتْ قُلُوبُهُمْ وَإِذَا تُلِیَتْ عَلَیْهِمْ آیَاتُهُ زَادَتْهُمْ إِیمَانًا وَعَلَی رَبِّهِمْ یَتَوَکَّلُونَ
- خشوع در نماز دارند :الَّذِینَ هُمْ فِی صَلاتِهِمْ خاشِعُونَ
- از گفتار و عملکرد بیهوده دور هستند:وَ الَّذِینَ هُمْ عَنِ اللَّغْوِ مُعْرِضُونَ
- از بدگمانی، غیبت، بدگوئی و تجسّس دور هستند:یا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا اجْتَنِبُوا کَثِیراً مِنَ الظَّنِّ إِنَّ بَعْضَ الظَّنِّ إِثْمٌ وَ لا تَجَسَّسُوا وَ لا یَغْتَبْ بَعْضُکُمْ بَعْضاً» [سوره حجرات، آیه 12]
- شب زنده دار هستند:وَ الَّذِینَ یَبِیتُونَ لِرَبِّهِمْ سُجَّداً وَ قِیاماً [سورة فرقان، آیة 64]
- تنها خدا را می پرستند:وَ الَّذِینَ لا یَدْعُونَ مَعَ اللَّهِ إِلهاً آخَرَ [سورة فرقان، آیة 68]
- به موقع جهاد و هجرت دارند:الَّذِینَ آمَنُوا وَ هاجَرُوا وَ جاهَدُوا فِی سَبِیلِ اللَّهِ بِأَمْوالِهِمْ وَ أَنْفُسِهِمْ... [سورة توبه، آیة 20]
- مراقب دوستی هایشان هستند:لا یَتَّخِذِ الْمُوْمِنُونَ الْکافِرِینَ أَوْلِیاءَ مِنْ دُونِ الْمُوْمِنِینَ ... [سوره آل عمران، آیه 28]
- امر به معروف و نهی از منکر می کنند:وَ الْمُوْمِنُونَ وَ الْمُوْمِناتُ، بَعْضُهُمْ أَوْلِیاءُ بَعْضٍ یَأْمُرُونَ بِالْمَعْرُوفِ وَ یَنْهَوْنَ عَنِ الْمُنْکَرِ [سورة آل عمران، آیة 130]
- حقوق مالی که بر گردن دارند را نفی نمی کنند:وَ الَّذِینَ هُمْ لِلزَّکاةِ فاعِلُونَ [سورة مومنون، آیة4]
- از ربا دوی می کنند:یا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا لا تَأْکُلُوا الرِّبا أَضْعافاً مُضاعَفَةً وَ اتَّقُوا اللَّهَ لَعَلَّکُمْ تُفْلِحُونَ [سورة آل عمران، آیة 130]
- امانت دار هستند:وَ الَّذِینَ هُمْ لِأَماناتِهِمْ وَ عَهْدِهِمْ راعُونَ [ سورة مومن، آیة 8]خلاصه آنکه مومن کسی است که اعتقاد قلبی به دستورات خداوند داشته باشد و به آن ها عمل کند. در این صورت است که محبوب خداوند تعالی می گردد و زندگی نیکو و سعادت مندی خواهد داشت:و من یَتَّقِ اللَّهَ یَجْعَلْ لَهُ مَخْرَجاً وَ یَرْزُقْهُ مِنْ حَیْثُ لا یَحْتَسِبُ وَ مَنْ یَتَوَکَّلْ عَلَی اللَّهِ فَهُوَ حَسْبُهُ إِنَّ اللَّهَ بالِغُ أَمْرِهِ قَدْ جَعَلَ اللَّهُ لِکُلِّ شَیْ ءٍ قَدْراً [ سورة طلاق، آیات 2و3]
پاسخگو- بیانات حجت الاسلام قرائتی -سایت حوزهمطالب مرتبط :نشانههای ايمان كامل از منظر امام صادق(ع)راههاى متعددى براى تقویت ایمان تست سنجش ایمانتا پیامبر و امام زمان خود و معجزههای ایشان را نبینم ایمان نمیآورم!اثر ایمان در سلامت روح و جسم
مطالب پیشنهادی
چگونه با دفع سموم مضر از بدنتان لاغر شوید !!
برای ماه عسل های رویایی به کجا سفر کنید ؟ !
خوش گذرانی های بهاری/با ما باشید
نمایش تصویری اعمال جراحی پلاستیک بدن
دوشنبه 4 مرداد 1395
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: نیک صالحی]
[مشاهده در: www.niksalehi.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 51]
صفحات پیشنهادی
نخستین همایش اقتصاد مقاومتی؛ اقدام و عمل برگزار میشود
در پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی نخستین همایش اقتصاد مقاومتی اقدام و عمل برگزار میشود شناسهٔ خبر 3709260 - یکشنبه ۲۰ تیر ۱۳۹۵ - ۱۲ ۵۷ دین و اندیشه > اندیشکده ها jwplayer display inline-block; شورای بررسی متون و کتب علوم انسانی پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرنقش معرفت به امام زمان در تعالی اخلاقی منتظران و زمینهسازی ظهور - بخش دوم و پایانی رابطه محبتآمیز بین امام غ
نقش معرفت به امام زمان در تعالی اخلاقی منتظران و زمینهسازی ظهور - بخش دوم و پایانیرابطه محبتآمیز بین امام غایب و منتظران محروم بودن شیعیان از بهرهمندی مستقیم از پرتوهای نورانی و هدایتگر امام زمان در زمان غیبت حرکت در مسیر هدایت را برای آنان دشوار میسازد و زمینه حیرت غفلت وجهانگیری در جلسه اقتصاد مقاومتی: دولت ایران رابطه حسنهای با پاکستان و افغانستان دارد/ گسترش سواحل مکران سبب ت
جهانگیری در جلسه اقتصاد مقاومتی دولت ایران رابطه حسنهای با پاکستان و افغانستان دارد گسترش سواحل مکران سبب توسعه ایران میشود معاون اول رئیس جمهور گفت دولت ایران رابطه حسنه و صمیمانهای با دو کشور پاکستان و افغانستان دارد و این امر میتواند با فعالیت تجارت و ترانزیت برای مردم احکمت عبادت/ تفاوت عبادت های عملی و شهودی
مقاله ای عرفانی از آیت الله جوادی آملی حکمت عبادت تفاوت عبادت های عملی و شهودی شناسهٔ خبر 3710115 - دوشنبه ۲۱ تیر ۱۳۹۵ - ۱۰ ۱۰ دین و اندیشه > آیین ها و تشکل های مذهبی jwplayer display inline-block; عبادت درجات فراوانی دارد که برخی از آنها هدف میانگین و بعض دیگر هدف نهامهمترین عمل قرآنی توجه به محرومین و ضعفا است
در مراسم اختتامیه طرح قرآنی شمیم وحی مطرح شد مهمترین عمل قرآنی توجه به محرومین و ضعفا است شناسهٔ خبر 3716337 - دوشنبه ۲۸ تیر ۱۳۹۵ - ۱۰ ۱۲ دین و اندیشه > همایش ها و میزگردها jwplayer display inline-block; محمدباقر قالیباف گفت بیش از ۶۰ بار در قرآن مستقیم و غیر مستقیم رسبا علم و عمل صالح می توانیم روی پای خود بایستیم
درس اخلاق آیت الله جوادی آملی با علم و عمل صالح می توانیم روی پای خود بایستیم شناسهٔ خبر 3708273 - شنبه ۱۹ تیر ۱۳۹۵ - ۱۳ ۰۶ دین و اندیشه > آیین ها و تشکل های مذهبی jwplayer display inline-block; آیت الله جوادی آملی گفت باید خود را احیا و روی پای خود بایستیم و به بیگانهرئیس کمیته بینالملل شورای عالی صلح در گفتوگو با فارس: رایزنیهای 4 جانبه «مذاکرات صلح» نیست/ آمریک
رئیس کمیته بینالملل شورای عالی صلح در گفتوگو با فارس رایزنیهای 4 جانبه مذاکرات صلح نیست آمریکا و پاکستان به تعهدات عمل نکردند عضو ارشد شورای عالی صلح مذاکرات 4 جانبه افغانستان پاکستان آمریکا و چین را مذاکرات صلح ندانست و گفت واشنگتن پکن و اسلامآباد حتی به تعهدات کتبی خوعملیات ضدتروریستی ارتش پاکستان وارد سومین سال شد/ضرب عضب ادامه دارد
عملیات ضدتروریستی ارتش پاکستان وارد سومین سال شد ضرب عضب ادامه دارد اسلام آباد - ایرنا - ارتش پاکستان روز 25 خرداد سال 1393 و پس از شکست تلاش های دولت نواز شریف برای انجام گفت و گوهای صلح با گروه تحریک طالبان پاکستان عملیات نظامی گسترده ای را در مناطق قبیله ای شمال غرب این کشوتأکید قاضیعسکر بردیپلماسی حج در دیدار با وزیر امور مذهبی پاکستان
تأکید قاضیعسکر بردیپلماسی حج در دیدار با وزیر امور مذهبی پاکستان شناسهٔ خبر 3720293 - جمعه ۱ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۴ ۵۸ دین و اندیشه > آیین ها و تشکل های مذهبی jwplayer display inline-block; نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت در دیدار با وزیر امور مذهبی پاکستان برضرورت استمرااقدام و عمل جهادی با پیروی از سبک زندگی اهل بیت(ع)
شعار دهه کرامت امسال اقدام و عمل جهادی با پیروی از سبک زندگی اهل بیت ع شناسهٔ خبر 3715922 - یکشنبه ۲۷ تیر ۱۳۹۵ - ۱۶ ۱۵ دین و اندیشه > همایش ها و میزگردها jwplayer display inline-block; رئیس کارگروه محتوایی شورای هماهنگی بزرگداشت دهه کرامت از نام گذاری این دهه در سال ۹۵-
دین و اندیشه
پربازدیدترینها