واضح آرشیو وب فارسی:مهر: عادل پیغامی:
بسیاری از کارشناسان برداشت ناقصی از اقتصاد مقاومتی دارند
شناسهٔ خبر: 3719224 - پنجشنبه ۳۱ تیر ۱۳۹۵ - ۱۱:۱۲
دین و اندیشه > اندیشمندان
.jwplayer{ display: inline-block; } عادل پیغامی، عضو هیئت علمی دانشگاه امام صادق(ع) گفت: بحث اقتصاد مقاومتی مبهم و ناشناخته است و بسیاری از آن برداشت ناقص دارند. به گزارش خبرگزاری مهر، به نقل از طلیعه عادل پیغامی استاد دانشگاه امام صادق(ع)، درباره تعابیر مختلفی که در زمینه اقتصاد مقاومتی بهاشتباه استفاده میشود و بهجای اقتصاد مقاومتی از اقتصاد ریاضتی یاد میکنند، اظهار کرد: بحث اقتصاد مقاومتی مبهم و ناشناخته است و بسیاری از آن برداشت ناقص دارند. وی ادامه داد: اگر بخواهیم به این مسئله فکر کنیم که چرا چنین بلایی بر سرواژه اقتصاد مقاومتی افتاده است، این موضوع مشمول تفسیرها، ابهامها و اجمالهای مختلف شده است. مسئله را ارجاع میدهم به سایر واژههای مشابه اقتصاد مقاومتی در غرب. زمانی، گروهی از اقتصاددانان در پروژهای در مقاله علمی در دانشگاهی، توسعه پایدار را مطرح میکنند شما ببینید توسعه پایدار بهعنوان یک اصطلاح و بسته سیاستی نگاه جدید به اقتصاد چه سیری را طی میکنند. استاد دانشگاه امام صادق(ع) اذعان کرد: آیا ما در غرب شاهد این هستیم زمانی که استاد یا گروهی مقوله توسعه پایدار را مطرح کردند، گروه یا اساتید در دانشگاه دیگر این طرح را تفسیر کنند؟ چرا مقوله «حکمرانی خوب» بهعنوان بسته سیاستی اقتصادی ـ اجتماعی یا سیاسی، وقتی در غرب مطرح میشود در تمام اقصی نقاط جهان حتی در کشور خودمان تعریف آن با تمام زوایا و مؤلفهها ورود پیدا میکند و هیچ اقتصاددان و سیاستمداری در داخل و نه در خارج این تعریف را تغییر نمیدهد! و با تمام زوایای خودش مطرح میشود. پیغامی بیان کرد: اگر کسی با تعاریف ایجادشده، مخالف باشد مثلاً در حوزه good governance «حکمرانی خوب» عدهای از اقتصاددانان و نخبگان علوم اجتماعی غرب اختلافنظر داشتند بهجای good governance، sandgovernance را انتخاب کردند، یعنی مکتب رقیب خودش را پیشنهاد دادند و عرضه کردند، دیگر کل مطلب را تخریب نمیکنند. به گفته وی، چه تخریبهای غیرمعرفتی که به شکل تمسخر و سیاست زده و ایدئولوژیک نشان میدهند، یا اینکه موضوع را غیر از فضای مباحثه علمی مطرح میکنند. این استاد دانشگاه تصریح کرد: من سؤالم این است که چرا مقوله اقتصاد مقاومتی در ایران یا هر کلیدواژهای که معمولاً انقلاب اسلامی در این چند دهه سعی کرده است در عرصه مهندسی اجتماعی، عرصه نخبگانی سیاسی ـ فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی ارائه دهد؛ مشمول تفسیر نمیشود!؟ من به دو دلیل این مشکل را میبینیم. نکته اول اینکه متأسفانه باید ابراز کنم، برخی از نخبگان ما از مرزهای دانش به دور هستند. وی ادامه داد: اگر اقتصاددانان ما تئوریهای علمی مطرح شده از سوی کشورهای غربی بهویژه در حوزه مقاومسازی اقتصادشان، مطلع بودند هیچوقت از اقتصاد مقاومتی تعبیر به اقتصاد ریاضتی نمیکردند، شما ببینید، مفهوم تابآوری در دهه ۷۰ در غرب مطرح میشود که این مقوله برای ما درسهایی دارد و مسلماً بخشهایی از اقتصاد مقاومتی تابآوری هم در خود دارد، میبینید تکامل خودش را در عرصه برنامهریزی رفاه اجتماعی، در عرصه سازمانی و خانوادگی و اقتصاد کلان و ملی پیدا میکند و تبدیل به شاخصهایی میشود و کاملاً عملیاتی این موضوع جدی گرفته میشود. پیغامی گفت: حالا شما تحقیق کنید که این بحث تابآوری را چه کسی مطرح کرد یک اقتصاددان در مقالهای برگرفته از رشته فیزیک که با گرته برداری از رشته فیزیک بحثی را مطرح میکند تا جایی که در همین چند ماه گذشته سیستم بانکی اروپا به همه بانکهای اروپایی تکلیف کرد که همه باید تست تابآوریشان را اجرا کنند و نتایج آن را بررسی کنند و گزارش این تست را ارائه دهند. وی با مطرح کردن این سؤال که چرا اقتصاد مقاومتی، از سوی نخبگان تبدیل به یک ابزار و شاخص کاربردی و تستی نمیشود، اظهار کرد: در تمامی عرصهها همانند بانک، برنامهریزی رفاه اجتماعی، صادرات، واردات، کار و اشتغال همه عرصههای اقتصاد و اجتماع باید خودشان را بهنوعی نقشآفرین تحقق اقتصاد مقاومتی بدانند. این برمیگردد به مشکل اساسی که در عرصه نخبگانی داریم و باید آسیبشناسی کنیم. استاد دانشگاه امام صادق (ع) تصریح کرد: مشکل دوم، بازهم در عرصه نخبگانی است زیرا که من این مشکل را از سوی مردم نمیدانم، مشکل این است که عرصه نخبگانی بسیار اغتشاش مفهومی دارد و زبان نخبگانی ما، بهنوعی روشنفکری مریض است. غربزدگی حاکم در عرصه علوم اجتماعی ما اساساً اجازه نمیدهد که ما بتوانیم غرب را آنگونه که هست ببینیم و به داشتهها و زمینههای بومی و تاریخی خودمان پایبندی لازم را داشته باشیم و بتوانیم نیازهای خودمان را هم درک کنیم. پیغامی با اشاره به این موضوع که نتیجه اغتشاش مفهومی این میشود که اساساً گاهی وقتها نخبگان در گردابی از فضای رسانهای قرار میگیرند، بیان کرد: همین بحث اقتصاد ریاضتی را بهعنوان رسانه پیگیری کنید و ببینید که چه رسانههایی از غرب برای اولین بار مفهوم اقتصاد مقاومتی را شنیدند و بنگاه سخنپراکنی انگلستان (بریتانیا) مقوله اقتصاد مقاومتی را شروع به پمپاژ کردن و تحلیل کردند که این همان اقتصاد ریاضتی است درحالیکه هیچ جزئی از اجزای دوازدهگانه مندرج در بیستوچهار سیاست اقتصاد مقاومتی، ویژگی ریاضتی را ندارد حتی برعکس بسیار ایجابی و فعال است. وی اظهار کرد: نهایتاً بریدگی ما از زمینههای تاریخی و فرهنگی و دینیمان که ما سابقه بلند بالایی از تجارب، صحبتها و اندیشهها داریم در باب اینکه چرا اقتصاد ایران مقابل ورود و هجمه کالا و شرکت خارجی قبل از مشروطه و بعد از آن و بعد در دوران پهلوی وجود داشته است، پس چرا به حدی منفعل عمل میکند. پیغامی گفت: بیتوجهی و بیاطلاعی از این امر باعث شده است که جامعه ابزارگرای اقتصادی ما متأسفانه نتواند مقابل یک نیاز واقعی و حرف عاقلانه که با نیازهای تکتک زندگی ما و مشکلاتمان عجین شده است، ارتباط برقرار کند. از اینرو کنار ایستاده و بهنوعی بهجای کمک به تخریب آن فعالیت میکند.
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: مهر]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 141]