محبوبترینها
چگونه با ثبت آگهی رایگان در سایت های نیازمندیها، کسب و کارتان را به دیگران معرفی کنید؟
بهترین لوله برای لوله کشی آب ساختمان
دانلود آهنگ های برتر ایرانی و خارجی 2024
ماندگاری بیشتر محصولات باغ شما با این روش ساده!
بارشهای سیلآسا در راه است! آیا خانه شما آماده است؟
بارشهای سیلآسا در راه است! آیا خانه شما آماده است؟
قیمت انواع دستگاه تصفیه آب خانگی در ایران
نمایش جنگ دینامیت شو در تهران [از بیوگرافی میلاد صالح پور تا خرید بلیط]
9 روش جرم گیری ماشین لباسشویی سامسونگ برای از بین بردن بوی بد
ساندویچ پانل: بهترین گزینه برای ساخت و ساز سریع
خرید بیمه، استعلام و مقایسه انواع بیمه درمان ✅?
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1844992016
اهل «اخلاص» همنشین اهل «بطانه » و «ولیجه» نمیشوند
واضح آرشیو وب فارسی:فارس: اهل «اخلاص» همنشین اهل «بطانه » و «ولیجه» نمیشوند
معادل واژه «نفوذ» در قرآن دو واژه است که هر کدام یک بار در قرآن ذکر شده: یکی واژه «بطانه» است و دیگری واژه «ولیجه».
بیانات آیتالله مصباح در سیامین نشست انجمن فارغالتحصیلان معادل واژه «نفوذ» در قرآن دو واژه است که هر کدام یک بار در قرآن ذکر شده: یکی واژه «بطانه» است و دیگری واژه «ولیجه». در سوره آلعمران آیه 118 خطاب به مؤمنین میفرماید: یا أَیهَا الَّذِینَ آمَنُواْ لاَ تَتَّخِذُواْ بِطَانَةً مِّن دُونِکُمْ لاَ یأْلُونَکُمْ خَبَالاً وَدُّواْ مَا عَنِتُّمْ قَدْ بَدَتِ الْبَغْضَاءُ مِنْ أَفْوَاهِهِمْ وَمَا تُخْفِی صُدُورُهُمْ أَکْبَرُ قَدْ بَینَّا لَکُمُ الآیاتِ إِن کُنتُمْ تَعْقِلُون َ؛ شما رازداران و افراد محرمی از غیر خدا و پیغمبر و مانند اینها اتخاذ نکنید. این دوستانی که محرمانه با آنها ارتباط پیدا میکنید و سَر و سِرّی با هم دارید و احیانا در کارها با آنها مشورت میکنید و از همدیگر کمک میگیرید اینها کسانی هستند که لاَ یأْلُونَکُمْ خَبَالاً؛ هر اذیتی بتوانند درباره شما اعمال میکنند و از هیچ چیز کوتاهی نمیکنند؛ وَدُّواْ مَا عَنِتُّمْ دوست دارند شما به رنج و زحمت بیفتید، همیشه گرفتار باشید، از گرفتاری شما خوششان میآید. قَدْ بَدَتِ الْبَغْضَاءُ مِنْ أَفْوَاهِهِمْ؛ حتی در میان حرفهایشان هم آثاری از دشمنی خواهید دید؛ یعنی حتی نمیتوانند دشمنیشان را در مقام صحبتکردن هم مخفی کنند؛ اما وَمَا تُخْفِی صُدُورُهُمْ أَکْبَرُ؛ دشمنیشان به همان حدی نیست که در کلامشان ظاهر میشود؛ آنچه در دل دارند خیلی بیشتر است. بعد میفرماید: قَدْ بَینَّا لَکُمُ الآیاتِ؛ ما این حقایق را برای شما بیان کردیم إِن کُنتُمْ تَعْقِلُون؛ اگر شما اهل عقل هستید. یعنی آنقدر اینها واضح است که اگر کسی اهل عقل باشد، خودش میفهمد، اما در عین حال برای شما توضیح دادیم. دشمنی اینها با شما در حرف زدنشان هم پیداست؛ ولی آثار دشمنی آنها در عملشان خیلی بیشتر است. به قول خودمان آنها میخواهند سایه شما را با تیر بزنند؛ آن وقت چه طور شما غافلید از اینها و با اینها ارتباط برقرار میکنید؟ لاَ تَتَّخِذُواْ بِطَانَةً. این کلمه «بطانه» جهت پذیرش را میگوید، یعنی از این جهت که شما اینها را اهل راز خودتان قرار دادید، از این جهت میشوند «بطانه»، اما از آن جهتی که آنها تلاش میکنند بین شما وارد شوند، میشوند «نفوذی». اینها بطانه هستند یعنی در باطن و پنهان با آنها سر و کار دارید؛ و در ظاهر معلوم نیست. آنها میگویند ما با شماییم. آیه بعد هم میفرماید: وقتی در جمع شما قرار میگیرند میگویند ما هم ایمان داریم. میگویند ما اهل وحدتیم و همه یک هدف داریم؛ ولی اینها همهشان راست نمیگویند. آن وقتی معلوم میشود راست میگویند که با دیگران سر و سرّ نداشته باشند. کلمه «ولیجه» که در آیه 16 سوره توبه هست، با این معنای «نفوذی» در اصطلاح خودمان بیشتر مناسبت دارد. میفرماید: أَمْ حَسِبْتُمْ أَن تُتْرَکُواْ وَلَمَّا یعْلَمِ اللهُ الَّذِینَ جَاهَدُواْ مِنکُمْ وَلَمْ یتَّخِذُواْ مِن دُونِ اللهِ وَلاَ رَسُولِهِ وَلاَ الْمُؤْمِنِینَ وَلِیجَةً . در مقام توبیخ، میگوید: چرا این طور فکر میکنید؛ مگر پنداشتید که خدا دست از سر شما میکشد و شما را رها میکند؟! وَلَمَّا یعْلَمِ اللهُ الَّذِینَ جَاهَدُواْ مِنکُمْ وَلَمْ یتَّخِذُواْ مِن دُونِ اللهِ وَلاَ رَسُولِهِ وَلاَ الْمُؤْمِنِینَ وَلِیجَةً؛ در حالی که معلوم نشده چه کسانی اهل جهادند و ولیجه اتخاذ نمیکنند؛ یعنی به دوستانی مخفی که سعی میکنند خودشان را وارد کنند و نفوذ کنند، اجازه ورود و نفوذ نمیدهند. «ولوج» یعنی ورود. تا خدا این کار را انجام ندهد و شرایطی پیش نیاورد که معلوم بشود چه کسانی پایدار و مقاوم هستند و زیر بار نفوذیها نمیروند و آنها را در داخل خودشان راه نمیدهند، خدا دست از سر جامعه شما نمیکشد. آن قدر شرایط پیش میآورد تا معلوم شود که چه کسانی واقعا در راه خدا جهاد میکنند و با نفوذیها سر و کاری ندارند و به آنها اجازه نفوذ نمیدهند. آن قدر باید زیر و رو بشود تا اینها معلوم بشود؛ چون به یک معنا اصلا هدف آفرینش اینها هستند و دیگران طفیلیاند. باید شرایطی پیش بیاید که اینها رشد کنند و معلوم بشود که چه کسانی اهل اخلاصند و انگیزه دیگری ندارند، سر و سرّی با دشمنان خدا برقرار نمیکنند و مصالح اسلام را فدای منافع شخصیشان نمیکنند. در آیه 154 سوره آل عمران نیز میفرماید: وَلِیُمَحِّصَ مَا فِی قُلُوبِکُمْ؛ تا کاملا خالص به دست بیاید که ته دلتان چیست و دنبال چه میگردید. هدفتان از شعارهای خوشظاهر و فریبندهای که میدهید چیست؟ آیا برای خدا این کارها را میکنید یا برای اغراض شخصی و منافع گروهی، حزبی و جناحیتان؟ اینها باید معلوم بشود. باید معلوم شود اینها که شعار وحدت میدهند چه قدر راست میگویند و چه قدر تظاهر و فریبکاری میکنند. بعضی هرجا که از قافله عقب میمانند داد میزنند واوحدتا! هر کس با ما نباشد و ما را نپذیرید اهل نفاق است. اینها خودشان اهل نفاق هستند؛ دیگران اینها را طرد کردهاند و نمیپذیرند، اما برای اینکه خودشان را جا بزنند میگویند: وحدت. چه وحدتی؟ با چه کسی؟ با ولیجه؟ با بطانه؟ با اینها سر و سرّ نداشته باشید؛ فریبتان ندهند، بگویند بیایید با هم وحدت کنیم. لاَ تَتَّخِذُواْ بِطَانَةً مِّن دُونِکُمْ. اینها میگویند ما خیرخواهیم؛ هدفمان یکی است. دروغ میگویند؛ اینها به دنبال منافع شخصی خودشانند، میخواهند از موقعیت شما استفاده کنند؛ میخواهند کارشان را به دست شما اجرا بکنند؛ حواستان جمع باشد؛ گول نفوذیها را نخورید. نکته دیگر اینکه «ولیجه» و «بطانه» مانند اکثر مقولات اجتماعی مفاهیم ذومراتب و تشکیکی است. بعضی از نفوذیها اصلا میخواهند سر به تن شما نباشد؛ نهتنها دروغ میگویند که میخواهند با شما وحدت کنند، اصلا نمیخواهند سر به تنتان باشد، میخواهند نظامتان را براندازند، با اصل انقلابتان مخالفند، با ارزشهای دینیتان مخالفند؛ میگویند این ارزشها گذشت؛ امروز فقط ارزشها همان ارزشهای غربی است. ولی همه در این حد نیستند. برخی دیگر همین اندازه میخواهند که از اجتماع برکنار نمانند، موقعیت و سهمی در مجلس و جاهای دیگر داشته باشند و به کلی حذف نشوند. علت نفوذیشدنشان این است که اینها حکم مرده سیاسی نداشته باشند. بعضی دیگر نفوذی بودنشان برای این است که یک سلسله سلیقههای شخصیشان را میخواهند اعمال کنند؛ نظرشان با نظر شما فرق میکند؛ در اهداف کلی ممکن است با شما موافق باشند، اما در کیفیت اجرای آنها، در ابزارها و شگردها با شما مخالفند؛ ته دلشان هم این است که شما نمیفهمید و ساده هستید. میگویند اینها که دنبال حلال و حرام و عفاف و حجابند سادهاند؛ امروز این حرفها را باید کنار بگذاریم. بعضی از شخصیتهایی که در همین کشور در دورههای گذشته مقام وزرات داشتند صریح میگفتند: ما میخواهیم ایران مثل لبنان باشد؛ که اگر خانمی میخواهد بیحجاب باشد، و خانمی میخواهد صورتش هم پوشیده باشد و نقاب بزند هر دو آزاد باشند؛ اینکه حتما باید حجاب داشته باشند، خلاف آزادی و خلاف حقوق بشر و خلاف حقوق شهروندی است. حقوق شهروندی اقتضا میکند که هر کسی هر طوری دلش میخواهد رفتار کند و ما هم که مسؤول هستیم باید این حقوق را تأمین کنیم؛ ما در این کشور یهودی، مسیحی، زرتشتی و بیدین و فاسق هم داریم، متدین و عادل و عالم و مجتهد هم داریم، و باید خواسته همه را اعمال کنیم؛ در خیابان دختر و پسر هر طور میخواهند با هم رفتار کنند، حقّشان است و آزادند؛ اینها حقوق شهروندی است؛ کشورهای پیشرفته همه همینطورند و ما هم دلمان میخواهد کشوری پیشرفته باشیم؛ ما نمیتوانیم بگوییم فقط همین چیزهایی که مجتهدها میگویند باید عمل بشود؛ آزادی حاکم بر همه ارزشهاست. به یکی از وزرای سابق گفته بودند که آقا این اسم وزارت، وزارت ارشاد اسلامی است و شما برای این اسلامیتش چه کار کردید؟ برای حقوق مردم، برای فرهنگ مردم، چه کار کردید؟ گفته بود: اولا اسم «اسلامی» پسوندی است که رسم بوده بعد از انقلاب به کلمات اضافه شده و تشریفاتی است. وزارت ارشاد هم ربطی به اسلام ندارد؛ کار ما همان کار وزرات فرهنگ و هنر زمان شاه است؛ چه خدمتی بالاتر از دادن آزادی به مردم است؛ ما داریم سعی میکنیم هر کسی هر طور دلش میخواهد رفتار کند. این مطلب را حضرت آیتالله تسخیری نقل کردند؛ آن وزیر هم الآن در لندن است. پس این هم یک طور فکر است؛ میگویند این آخوندهای تندرو و خشونتطلب و افراطی نمیگذارند کشور پیشرفت کند؛ باید ما نفوذ کنیم و قدرتها را در دست بگیریم تا اینها را بتوانیم سر جایشان بنشانیم تا از زیادهخواهیهایشان و فضولیهایی که در کارهای مسؤولان میکنند دست بردارند؛ عملا هم گاهی احترامی به آنها میکنیم. این معنایش این نیست که اینها دشمن کشور و عامل مزدور اجنبی هستند؛ نه! دلشان هم میخواهد واقعا برای کشور خدمت کنند؛ اما کشور ایدهآل برایشان همان است که هر کسی هر طوری دلش میخواهد رفتار کند. این هم یک طور ولیجه است؛ وارد میشوند؛ قدرتی را در دست میگیرند؛ در یک جایی تظاهر میکنند به رفتاری، برای اینکه مقاصد خودشان را عمل کنند، ولی واقعا قصدشان هم خدمت است، البته چیزی که خودشان خدمت میدانند. پس اگر گفتیم «ولیجه»، نگویید حتما مصداق این ولیجه بتپرستها یا مسیحیها بودند. نه؛ ولیجه یعنی نفوذی. اما انگیزههای نفوذ مختلف است. گاهی انگیزه برانداختن نظام است؛ گاهی رفاه و اصلاح و به اصطلاح اصلاحطلبی است؛ گاهی مقاصد خاص و سلیقههای خاص در موارد خاصی است؛ ولی به هر حال، چیزهایی است که خدا آنها را نمیپسندد. شما مراقب باشید فریب چنین کسانی که این انگیزهها را دارند و میخواهند در کشور شما و در نظام شما نفوذ کنند تا آن مقاصد خودشان را عملی کنند نخورید و به اینها مجال ندهید. لاَ تَتَّخِذُواْ بِطَانَةً مِّن دُونِکُمْ پروردگارا! به حق محمد و آل محمد، به همه ما بصیرت کامل و توفیق انجام وظیفه مرحمت بفرما؛ روح امام راحل و شهدا و حقداران ما را با انبیا و اولیا محشور بفرما؛ سایه مقام معظم رهبری را مستدام بدار؛ خدمتگزاران به این نظام را برای خدمت به اسلام و مسلمین موفق بدار؛ عاقبت امر همهمان را ختم به خیر بفرما؛ و صلّ علی محمّد و آله الطاهرین. فصلنامه فرهنگ پویا شماره 31. انتهای متن/
95/02/29 :: 05:30
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: فارس]
[مشاهده در: www.farsnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 144]
صفحات پیشنهادی
خواهر به روایت برادر/ دیوان اشعار «آتش» از نگاه دکتر حسین الهی قمشه ای
خواهر به روایت برادر دیوان اشعار آتش از نگاه دکتر حسین الهی قمشه ای فرهنگ > دین و اندیشه - یادداشتی به قلم دکتر حسین الهی قمشه ای درباره دیوان شعر روانشاد بانو مهدیه الهی قمشه ای ادیب و قرآن پژوه که دیروز دعوت حق را لبیک گفت آدمي شهره شهر هستي است به عشق ورزيدنعکس | نویسنده شاهکار «الغدیر» در کنار جوانان و نوجوانان هندی
عکس | نویسنده شاهکار الغدیر در کنار جوانان و نوجوانان هندی فرهنگ > دین و اندیشه - تصویر زیر عکسی از علامه امینی نویسنده کتاب شاهکار الغدیر در سفر به هندوستان است 6262 سه شنبه 8 تیر 1395 - 10 16 05محمد مجتهد شبستری از «مساله حقیقت در هرمنوتیک فلسفی» می گوید
محمد مجتهد شبستری از مساله حقیقت در هرمنوتیک فلسفی می گوید فرهنگ > دین و اندیشه - موسسه پرسش سخنرانی مساله حقیقت در هرمنوتیک فلسفی را با حضور محمد مجتهد شبستری شنبه ۲۶ تیر برگزار میکند به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین موسسه پرسش درسگفتار «مساله حقیقت در هرمنوتیبررسی تئوری رویای رسولانه در نشست «قرآن کلام خدا یا رویای نبی(ص)»
بررسی تئوری رویای رسولانه در نشست قرآن کلام خدا یا رویای نبی ص فرهنگ > دین و اندیشه - نشست قرآن کلام خدا یا رویای نبی ص در خانه اندیشمندان علوم انسانی برگزار میشود به گزارش خبرآنلاین در نشست «قرآن کلام خدا یا رویای نبی ص » دکتر سیدپژوهشی درباره تفسیر«فتح» در سوره نصر - بخش اول نقد تطبیق«الفتح» با «واقعه فتح مکّه
پژوهشی درباره تفسیرفتح در سوره نصر - بخش اولنقد تطبیقالفتح با واقعه فتح مکّه بیشتر مفسّران مراد خداوند را از فتحی که در سوره نصر به پیامبر صلی الله علیه و آله مژده میدهد فتح مکّه دانسته اند چکیده بیشتر مفسّران مراد خداوند را از فتحی که در سوره نصر به پیامبر6 مژکتاب «عشق الهی در نیایشهای اهل بیت(ع)» منتشر میشود
کتاب عشق الهی در نیایشهای اهل بیت ع منتشر میشود کتاب عشق الهی در نیایشهای اهل بیت ع نوشته آیت الله محمدمهدی آصفی به زودی از سوی دفتر نشر معارف منتشر میشود به گزارش خبرنگار کتاب و ادبیات خبرگزاری فارس کتاب عشق الهی در نیایشهای اهل بیت ع ترجمه الحب الالهی فی ادعیهادامه دعوای تهیهکننده و کارگردان «قاتل اهلی»
ادامه دعوای تهیهکننده و کارگردان قاتل اهلی تولید فیلم سینمایی قاتل اهلی به کارگردانی مسعود کیمیایی همچنان در هالهای از ابهام قرار دارد به گزارش خبرنگار سینما و تئاتر خبرگزاری فارس مسعود کیمیایی سی امین فیلم خود را به تهیه کنندگی منصور لشکری قوچانی موفق به دریافت پروانه ساخت شحضور ۲۵ هزار رزمنده اهل سنت در «الحشد الشعبی» عراق
حضور ۲۵ هزار رزمنده اهل سنت در الحشد الشعبی عراق گروه الحشد العشبی بسیج مردمی عراق با اشاره به اینکه از همه طیفهای این کشور در این گروه حضور دارند و علیه داعش میجنگند از رسانهها خواست این گروه را به فرقهگرایی متهم نکنند به گزارش گروه بینالملل خبرگزاری فارس سازمان الحشدچشم دجّال در روایات شیعه و اهلتسنن - بخش اول ویژگیهای چشم دجّال در احادیث فریقین
چشم دجّال در روایات شیعه و اهلتسنن - بخش اولویژگیهای چشم دجّال در احادیث فریقین یک چشم دجال به طور کامل کور است و چشم دیگر نابینای نسبی است برجستگی و از حدقه درآمدن ویژگی چشم راست دجال و درخشش همانند ستاره ویژگی چشم چپ اوست چکیده در جوامع روایی شیعه و اهل تسنّن رحسین حسینیان مقدم زیباشناسی نام ها در سبک زندگی اهل بیت علیهم السلام
حسین حسینیان مقدمزیباشناسی نام ها در سبک زندگی اهل بیت علیهم السلام نام ها به اعتبار منبع انتخاب در تربیت فرد و جامعه محترم یا نامحترم جلوه دادن آنها موثرند و به طورکلی در زندگی فردی و اجتماعی بشر سهم بسزایی ایفا می کنند چکیده نام ها در هر فرهنگی معنای نمادین و ریشه شناختی دار-
دین و اندیشه
پربازدیدترینها