تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 18 آبان 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):توكّل كردن (به خدا) بعد از به كار بردن عقل، خود موعظه است.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

سایبان ماشین

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

موسسه خیریه

واردات از چین

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

irspeedy

درج اگهی ویژه

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

زانوبند زاپیامکس

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

خرید بلیط هواپیما

بلیط اتوبوس پایانه

قیمت سرور dl380 g10

تعمیرات پکیج کرج

لیست قیمت گوشی شیائومی

خرید فالوور

پوستر آنلاین

بهترین وکیل کرج

بهترین وکیل تهران

اوزمپیک چیست

خرید اکانت تریدینگ ویو

خرید از چین

خرید از چین

تجهیزات کافی شاپ

نگهداری از سالمند شبانه روزی در منزل

بی متال زیمنس

ساختمان پزشکان

ویزای چک

محصولات فوراور

خرید سرور اچ پی ماهان شبکه

دوربین سیمکارتی چرخشی

همکاری آی نو و گزینه دو

کاشت ابرو طبیعی و‌ سریع

الک آزمایشگاهی

الک آزمایشگاهی

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1827494771




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

پاسخی به نقد اردبیلی بر کتاب «دیالکتیک فلسفه هگل و درام برشت»


واضح آرشیو وب فارسی:مهر:
پاسخی به نقد اردبیلی بر کتاب «دیالکتیک فلسفه هگل و درام برشت»

رستمی


شناسهٔ خبر: 3700312 - یکشنبه ۱۳ تیر ۱۳۹۵ - ۱۱:۲۶
دین و اندیشه > اندیشمندان

.jwplayer{ display: inline-block; } صمد رستمی، نویسنده کتاب «دیالکتیک فلسفه هگل و درام برشت» جوابیه ای به نقدهای محمد مهدی اردبیلی به کتاب خود داده است. به گزارش خبرنگار مهر، در شهریور ماه سال گذشته نقدی در قالب یک مقاله از محمد مهدی اردبیلی بر کتاب «دیالکتیک فلسفۀ هگل و درام برشت» را با عنوان «کتاب دیالکتیک فلسفۀ هگل و درام برشت تألیفی زودهنگام است» را منتشر کردیم که مخاطبان می توانند با مراجعه به این لینک آن را مطالعه کنند. مولف کتاب در جوابیه ای به برخی از این انتقادات پاسخ داده که در ادامه آمده است: جوابیه نقد «تألیف زود هنگام » کتاب « دیالکتیک فلسفه  هگل و درام برشت» با درود و سپاس و سپاسی بیکران از آقای محمد مهدی اردبیلی که با تأملی نقادانه و کاملاً هدفمند کتاب «دیالکتیک فلسفه هگل و درام برشت» اینجانب را با دقتی تمام  مطالعه و زحمت نقد آن را بر دوش کشیده اند که ازاین بابت دست این عزیز را به عنوان یکی از خوانندگان اثرم، به گرمی می فشارم. آقای اردبیلی برای نقد کتاب مذکور از دو زاویه وارد شده اند: نقد فرمی و نقد محتوایی. در نقد فرمی اشاره به منابعی داشته اند که کتاب از آن‌ها بهره برده است، از لغت نامه های معتبر فارسی گرفته تا کتاب های تخصصی در حوزه  فلسفه و درام که آقای اردبیلی متاسفانه همه ۴۵ منبع را منسوخ دانسته اند!!؟؟... چرا!؟... نمی دانم. یعنی این منابع به عنوان کتاب های مرجع مورد تأئیدایشان نیست.!؟... در ادامه یادآور می شوند که اینجانب (مؤلف) در فهم «هگل» دچار «توهم» شده و «هگل» را نفهمیده ام . نه، صادقانه باید اقرار کرد که هگل و فلسفه اش را در زمانه خودش هم کسی نفهمید، چه رسد به من و آقای اردبیلی. به مصداق روایتی از «هاینه» (شاعر آلمانی) که مدعی بود «هگل» در بستر مرگ گفته است: «تنها یک تن فلسفه من را فهمید و او هم نفهمید» (ص ۶۴ کتاب). و باز در همین مبحث از نقد اشاره ای موشکافانه به غلط های به قول ایشان «فاحش» املایی و ایرادات چاپی و ویراستاری کتاب داشته اند که هیچ کتابی در هر حوزه و از هر ناشر و ویراستاری که می خواهد باشد، خالی از این ایرادات نیست. (hegel) یا (Hegel)  به عنوان یکی از غلط های املایی، نه به زحمت نقد می ارزد و نه از واجبات نقد است. فقط یک اشتباه تایپی است. که توصیه  ایشان را ارج می نهیم و در چاپ دوم تصحیح می کنیم . در نقد محتوایی یا مفهومی اثر نیز اشاره ای به مقدمه کتاب به قلم «دکتر قطب الدین صادقی» دارند با این عنوان که « بی گمان اینگونه پژوهش ها زمانی ارزشمندتر خواهد بود که طرح مسئله از شکل سطحی و ژورنالیستی آن فراتر رود و مجموع مسائل آن از ریشه بررسی شود ». تا اینجای متن را با آقای دکتر صادقی عزیز هم نظراند. اما متأسفانه جمله بعدی را نادیده می گیرند که جناب آقای دکتر صادقی اضافه می کند «کتاب آقای صمد رستمی دقیقاً از همین زاویه است که به نگارش درآمده است... زیرا ایشان با روشی دقیق و منظم از کل به جزء می رسد... و چند و چون روش دیالکتیک فلسفه هگل و تأثیرپذیری ادبیات و درام برشتی از آن را به روانی تبیین می کند.» (مقدمه، ص ۹) شایان ذکر است تمام هدف بنده نیز همین بوده و بس، که با تعریف دیالکتیک از پیشینه تا هگل و بعد تأثیر آن بر مارکس و علی الخصوص درام برشت را از این منظر بکاوم. همانگونه که در پیشگفتار کتاب نیز آمده است «انگیزه اصلی در مسیر این شناخت، جایگزینی مجهول بود به معلوم»(ص۱۳) و هیچ ادعایی هم نکردم که این امر تحقق یافته است. فقط در پایان تلاش، به این جمله بسنده کرده ام که «باشد که این تلاش نیز با تمامی معایب خود موثّر افتد.»(ص ۱۸۰) همین و بس.  در این راستا چه بسا عزیزانی که با مطالعه  این کتاب اظهار داشته اند: با واژه و پیشینه دیالکتیک آشنا شده اند، روش دیالکتیکی فلسفه  هگل و دوره اجتماعی و آثار او را درک کرده اند، در روند تأثیر هگل بر مارکس و حتّی دیگر جریانات اجتماعی قرار گرفته اند و در نهایت تأثیر برشت از ماتریالیسم دیالکتیک را با استناد به سه اثر دراماتیک پذیرقته اند... و من از این بابت بر خودم می بالم و خوشحالم... و در پارامتر پایانی نقد آقای اردبیلی تحت عنوان «چه باید کرد؟» ساده ترین راه را «دشنام دادن به مؤلف و یکسان کردن او با خاک و ...» که افسوس و صد افسوس اینگونه اظهار نظر و شاید به نظر ایشان «نقد» به عنوان مدعی تحصیل کرده فلسفه در شأن ایشان نبوده و فراتر از آن نه از لحاظ اخلاقی و نه از لحاظ علمی و پژوهشی پذیرفتنی نیست. البته انتظار دیگری هم نمی رود. چرا که  نه تنها ۴۵ منبع اثر (که نیمی بیشتر ترجمه اند)  را نمی پذیرند، بلکه تسکین نیافته و فراتر از آن حتی دست روی طرح جلد کتاب گذاشته و آن را نیز نقد می کنند. دیگر خود بخوان حدیث مفصل را... نقد هر اثری نگرشی ژرف و والا می طلبد... .                                                                                                                               









این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: مهر]
[مشاهده در: www.mehrnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 60]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


دین و اندیشه
پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن