تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 19 آبان 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):هر كس يك روز ماه رمضان را (بدون عذر)، بخورد - روح ايمان از او جدا مى‏شود.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

سایبان ماشین

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

موسسه خیریه

واردات از چین

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

irspeedy

درج اگهی ویژه

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

زانوبند زاپیامکس

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

خرید بلیط هواپیما

بلیط اتوبوس پایانه

قیمت سرور dl380 g10

تعمیرات پکیج کرج

لیست قیمت گوشی شیائومی

خرید فالوور

پوستر آنلاین

بهترین وکیل کرج

بهترین وکیل تهران

اوزمپیک چیست

خرید اکانت تریدینگ ویو

خرید از چین

خرید از چین

تجهیزات کافی شاپ

نگهداری از سالمند شبانه روزی در منزل

بی متال زیمنس

ساختمان پزشکان

ویزای چک

محصولات فوراور

خرید سرور اچ پی ماهان شبکه

دوربین سیمکارتی چرخشی

همکاری آی نو و گزینه دو

کاشت ابرو طبیعی و‌ سریع

الک آزمایشگاهی

الک آزمایشگاهی

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1827540446




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

دو درس از یک مسأله کلامی/ تاثیر اتفاقات غیر فلسفی، بر طرح فلسفه


واضح آرشیو وب فارسی:مهر: یادداشت؛
دو درس از یک مسأله کلامی/ تاثیر اتفاقات غیر فلسفی، بر طرح فلسفه

سید مهدی ناظمی


شناسهٔ خبر: 3693752 - جمعه ۴ تیر ۱۳۹۵ - ۱۲:۰۰
دین و اندیشه > اندیشمندان

.jwplayer{ display: inline-block; } «وضع تاریخی» و اتفاقات غیر فلسفی، بر طرح فلسفه تأثیرگذارند. در واقع، فلسفه‌ها همواره نحوه‌ای تبعیت از تاریخ را در خود دارند. این تبعیت البته به معنای تقلید مکانیکی و فرمولیزه از تاریخ نیست. خبرگزاری مهر، گروه دین و اندیشه-سید مهدی ناظمی قره‌باغ: یکی از مسائل مشهور در علم کلام اسلامی، مسأله کیفیت تعلق گرفتن علم الهی به جزئیات است. شروع این مسأله به زمانی برمی‌گردد که ابن‌سینا در چند سطر کوتاه در جلد سوم اشارات، استدلالی را درباره علم خداوند به جزئیات، طرح می‌کند. در آن استدلال، ابن‌سینا چنین نتیجه می‌گیرد که خداوند نمی‌تواند به این معنای عرفی و عمومی که مؤمنان می‌پندارند به جزئیات علم داشته باشد و علم او به جزئیات از طریق علم او به کلیات است. نگارش این چند سطر کوتاه، ضمن این که یکی از سه دلیل تکفیر فلاسفه توسط غزالی بود، منشأ ایجاد بحثی فراگیر و پرمناقشه در کلام اسلامی گشت. از ابن‌سینا تا امروز، بزرگترین متکلمان عالم اسلام، درگیر این موضوع بودند تا به شکلی علم خداوند به جزئیات را توجیه کنند- به شکلی بهتر از آنچه ابن‌سینا انجام داده بود. اما به نظر می رسد با وجود گذشت قرن‌ها، هنوز نظر ابن‌سینا استوار و قابل‌توجه مانده است، حتی اگر بتوان با اتکا به پایگاه‌های فلسفی‌تر مانند فلسفه صدرایی پاسخ‌های بهتری فراهم دید. کسی در آن زمان تاکنون در تلاش برای تبلیغ و ترویج ابن‌سینا و نظر او نبوده است، برعکس بسیاری تلاش کرده‌اند آن را معدوم و محو کنند. اما اگر کسی به مقام یک متفکر بزرگ رسید، کلامش خواهی‌نخواهی تاریخ‌ساز می‌شود. کلام ابن‌سینا همچنان در دانشگاه‌ها تدریس می‌شود و فقط در همین یک فقره جزئی، زمینه‌ساز بسیاری از گفتگوها و مباحثات بوده است. متفکر در چنین رتبه‌ای نیازی به مرید سینه‌چاک و زد و بندهای سیاسی ندارد. کلام متفکر، خودش مخاطب خودش را می‌یابد و جلو می‌رود. استدلال ابن‌سینا در این زمینه، از طریق ابن میمون، فیلسوف یهودی به گرسونیدس (Gersonides) دیگر فیلسوف یهودی می رسد و او نیز آن را در بستر فلسفی قرون‌وسطی طرح می‌کند. علی‌رغم این که بین فلسفه مشاء اسلامی و فلسفه مدرسی مسیحی اشتراکات زیادی وجود دارد، اما مسأله علم الهی به جزئیات، در زمینه فلسفی قرون‌وسطی رشد نکرد و در همان حدی که دو فیلسوف یهودی، یعنی گرسونیدس و پیش از او ابن میمون گفته بود، باقی ماند. این در حالی است که فلسفه قرون‌وسطی درباره مسأله علم الهی ساکت نبود و این سنت فلسفی، حداقل از زمان آگوستینوس تا به امروز، درباره شرایط علم پیشین الهی معرکه آراء بوده است. این اتفاق، باید این پرسش را پیش بکشد که چطور ممکن است یک مسأله فلسفی در یک سنت یعنی سنت فلسفه اسلامی چنین بسط یابد ولی همان مسأله که از طریق فیلسوفان یهودی وارد بستر فلسفی-الهیاتی قرون‌وسطی شده بود سنتی بسیار مشابه، یعنی قرون وسطای مسیحی، بسط نیابد؛ آن هم در شرایطی که مسائل مشابه فلسفی مانند مسأله علم پیشین الهی، در دومی حضور داشته است. به نظر می رسد «وضع تاریخی» و اتفاقات غیر فلسفی، بر طرح فلسفه و مسائل آن تأثیرگذارند. در واقع، فلسفه‌ها همواره نحوه‌ای تبعیت از تاریخ را در خود دارند. این تبعیت البته به معنای تقلید مکانیکی و فرمولیزه صددرصد مسائل از چیزی ملموس و مشهود به نام تاریخ یا سنت نیست. بلکه به این معناست که حدود تفصیل یابی در فلسفه و کلام و علم توسط نوعی تفهم تاریخی حدگذاری شده است. بنابراین کسانی که فکر می‌کنند مکاتب فلسفی و عرفانی مثل کارخانه‌های مونتاژ خودرو از هند و یونان به ایران و... صادر می‌شده است در فهم مدلول «تفکر» دچار سوءتفاهم اساسی هستند. تفکر همواره به صورت انضمامی می‌تواند از فرهنگی به فرهنگ دیگر انتقال یابد و صرف نقل ظاهری مواد تفکر نمی‌تواند باعث پیش آمدن اتفاق خاصی شود، مگر زمانی که این‌ها همه بهانه تفکر در مواجید و امکانات فرهنگ وطنی شود.









این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: مهر]
[مشاهده در: www.mehrnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 57]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


دین و اندیشه
پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن