تبلیغات
تبلیغات متنی
محبوبترینها
ماندگاری بیشتر محصولات باغ شما با این روش ساده!
بارشهای سیلآسا در راه است! آیا خانه شما آماده است؟
بارشهای سیلآسا در راه است! آیا خانه شما آماده است؟
قیمت انواع دستگاه تصفیه آب خانگی در ایران
نمایش جنگ دینامیت شو در تهران [از بیوگرافی میلاد صالح پور تا خرید بلیط]
9 روش جرم گیری ماشین لباسشویی سامسونگ برای از بین بردن بوی بد
ساندویچ پانل: بهترین گزینه برای ساخت و ساز سریع
خرید بیمه، استعلام و مقایسه انواع بیمه درمان ✅?
پروازهای مشهد به دبی چه زمانی ارزان میشوند؟
تجربه غذاهای فرانسوی در قلب پاریس بهترین رستورانها و کافهها
دلایل زنگ زدن فلزات و روش های جلوگیری از آن
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1837994843
سقف انگاری ویژگی تفکر مادی گرا است/ سقف آزادی در دنیای مدرن
واضح آرشیو وب فارسی:مهر: یادداشتی از داوود مهدوی زادگان؛
سقف انگاری ویژگی تفکر مادی گرا است/ سقف آزادی در دنیای مدرن
شناسهٔ خبر: 3682965 - یکشنبه ۲۳ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۰:۲۶
دین و اندیشه > اندیشمندان
داستایوفسکی به درستی متوجه این نکته شده است که در دنیای متجدد هر چیزی سقف دارد، حتی اگر آن چیز امر معنوی مانند آزادی باشد. سقف انگاری ویژگی تفکر مادی گرا است. به گزارش خبرنگار مهر، متن زیر یادداشتی از حجت الاسلام مهدوی زادگان است که از نظر می گذرد؛ آزادی براى همه ملت ها، سقف دارد. سقف آزادی رابطه مستقیم با قامت فکری مردمان دارد. با همت بلند مردمان، سقف بلند می شود. در جامعه ای که قامت تفکر و همت مردم کوتاه باشد، سقف آزادى هم به همان نسبت کوتاه می شود. وقتی سقف آزادی کوتاه باشد، آدم های بزرگ سرشان آنقدر به سقف می خورد که حذف می شوند. آدم های کوتوله اما راحت جولان می دهند. بعضی از آدم های بزرگ هم برای بقا، آنقدر سرشان را خم مي کنند که کوتوله می شوند. آن وقت سقف ها هی پایین و پایین تر می آید و مردم هی بیشتر و بیشتر قوز می کنند، تا اینکه تا کمر خم می شوند و دیگر نمی توانند قد راست کنند. آزادىِ مردم، نيز می شود یواشکی و زندگى شان می شود جهنم!! جملات بالا را یکی از نویسندگان تلگرامی نقل کرده است. سخن منقول از جناب داستایوفسکی _ با حفظ صحّت در نقل آن _ دستمایه خوبی برای پرداختن به برخی مباحث محتوایی مفهوم آزادی در اندیشه مدرن است. بدون شک این سخن داستایوفسکی وصف و نقد حال روزگار خود است. اما کدام روزگار؛ روزگاری که در حال سپری شدن است یا روزگاری که در آستانه آن قرار دارد. به نظر برخی از ما ایرانیان، نقد حال سنت است؛ ولی به گمان من نقد حال آینده؛ یعنی تجدد است. زیرا داستایوفسکی در زمانه ای می زیست(نیمه قرن نوزدهم) که روسیه تزاری بیش از یک قرن و نیم پیش راه مدرنیزاسیون و غربی شدن را توسط دولت های مطلقه مانند پطر کبیر(۱۷۲۵-۱۶۸۹) و کاترین کبیر(۱۷۶۲ – ۱۷۹۶) آغاز کرده است. قرن نوزدهم، قرن نقد انسان جدید و آینده سیاست مدرن است، قرن نقد اقتصاد سیاسی سرمایه داری مارکس و نیهیلیسم نیچه و متهم کردن های بالزاک و گرفتاری جانکاه در قفس آهنینی که ماکس وبر از آن خبر می دهد. انسان شناسی کاراکترهای داستانی داستایوفسکی تماماً تحلیل انسان و جامعه مدرن است. انسان مدرن جامع اضداد است، از سویی برابری طلب و خواهان مکافات عمل است و از سوی دیگر خود دست به جنایت می زند. رمان نویسان بزرگ در کنار منورالفکران، محور و رکن مدرنیته هستند. آنان نیز بیش از آن که دغدغه گسست را داشته باشند؛ دلواپس آینده مدرنیته هستند. آن چنان که داستایوفسکی این گونه بود. به این دلیل است که سخن بالا را ناظر بر جامعه تجدد خواه روسیه قرن نوزدهم می دانیم. این تجدد خواهان روسی بودند که درباره آزادی سخن می گفتند و چیز می نوشتند و داستایوفسکی آزادی را برای همان آنها تفسیر می کند. دکتر کریم مجتهدی نگاه اجتماعی و پیشگویی داستایوفسکی را این گونه روایت می کند: البته میتوان كار داستایوفسكی را با توجه به وضعیت اجتماعی روسیه نیز توجیه كرد. روسیه آن زمان بر خلاف تصور ما، با نوعی تجددخواهی روبهرو شده است. رمان ابله با این تصویرسازی شروع میشود كه قطاری وارد روسیه میشود. این قطار میتواند نشانه غرب باشد زیرا خرج ساختن این قطار را فرانسویها و غربیها دادهاند. بنابراین روسیه سنتی با شرایط جدیدی مواجه شده كه قبلا در آن كشور ریشه نداشته است. در این دوره جدید تعادل از بین رفته است. مثلا نوكیسههای جدیدی به وجود آمدهاند. برای مثال فئودور كارامازوف، پدران كارامازوفها یكی از این شخصیتهاست. او فردی تازه به دوران رسیده است كه گفتههایش با حرفهای نخستین پسرش (دمیتری یا میتیا) كه از زن اشراف زاده ای متولد شده متفاوت است. به نظر من ترسیم چنین شخصیتهایی كاملا حساب شده و بازتاب شرایط اجتماعی و سیاسی روسیه زمان خودش است و از این حیث نیز داستایوفسكی منحصر به فرد است. هر نویسنده اصیلی این ویژگی را دارد كه اثرش از خواست خودش فراتر میرود یعنی گویی در یك ناخودآگاه موضوعاتی را نوشته است كه جنبه پیشگویی دارد، به عبارت دیگر انگار یك جنبه سحر و جادو در آثار او هست كه از طرح و برنامه ای كه در ذهن نویسنده بوده فراتر میرود و اثر را امری مستقل از نویسنده میكند. (روز نامه اعتماد؛ ۱۳۹۳/۲/۳۱) داستایوفسکی به درستی متوجه این نکته شده است که در دنیای متجدد هر چیزی سقف دارد، حتی اگر آن چیز امر معنوی مانند آزادی باشد. سقف انگاری ویژگی تفکر مادی گرا است و امر لایتناهی بی معنا است. سقف، انتهای فوقانی شئ است در مقابل کف که ابتدای آن است. تمام موجودات محدود به دو حدّ کف و سقف اند. بدین ترتیب، هر چیزی در تفکر مدرن مسقف تعریف می شود. برای این کار خیلی امور به استخدام درمی آید. اصلاً خود این امور پیش از سقف زدن چیزها با همین مستخدم شدن شان مسقف می شوند. یکی از آن مستخدمین دنیای تجدد عقل است. عقل در دنیای مدرن تعریف دارد و آن عبارت از عقلانیت ابزاری است. عقل در دنیای جدید بالاتر از ابزاری بودن نمی تواند برود. تمام دانش های ساخته و پرداخته عقلانیت ابزاری وظیفه دارند همه چیز را زیر سقف این جهان تعریف و تبیین کنند. بدیهی است که اگر چیزی زیر این سقف نگنجد حذف نمی شود بلکه بی معنا تلقی می شود. فیلسوفان علم راه را برای بی معنا جلوه دادن امور معنا دار هموار می کنند. قانون نیز یکی دیگر از آن مستخدمین تفکر مسقف است. قانون در دنیای جدید برای اوج گرفتن و پروازکردن نیست بلکه برای نپریدن است. قانون مستخدم همه را ملزم به حیات این جهانی می کند. حقوق مدرن صرفاً برای تحمل یکدیگر در این جهان است و نه برای تعالی هم دیگر. دقیقا عکس قانون شریعت عمل می کند. یکی دیگر از مستخدمین دنیای مسقف، فلسفه های سیاسی جدید است. نظام سیاسی، دولت، جامعه مدنی، شهروندی، تمام این امور برای سامان دهی حیات این جهانی تعریف شده اند. سقف دولت مدرن تامین نیاز های مادی و این جهانی است. سقف فرهنگی چنین دولتی بر مبنای شاخص هایی که دانش توسعه فرهنگی بطور متوسط برای هر شهروند تعریف کرده عبارت است از: حداقل درشبانه روز ۳۰ دقیقه ورزش و ۳۰دقیقه مطالعه، ۲ بار در سال رفتن به تئاتر یا سینما، ۲ بار در سال گردشگری، روزانه ۳۰ دقیقه گوش دادن به موسیقی یا حضور درکنسرت ها.(نقل از یک نویسنده تلگرامی). با این حساب آیا آزادی می تواند در دنیای جدید آزاد و بدون سقف باشد؟ طبیعی است که آزادی نمی تواند آزاد و رها باشد. اصلا خود آزادی یکی از همان مستخدمین تفکر مسقف است. به کمک آزادی خیلی از اموری که در ذات خود آزاده اند، به زیر سقف تجدد رفته پر و بال بسته به گوشه ای نشسته می شوند. دینداری و معنویت یکی از همان موارد است که به دست آزادی محدود به سقف خصوصی می شود و هرگز مجاز به حضور در حوزه عمومی نیست. سقف حوزه عمومی برای دین و دین داری بنا نشده است تا چه رسد به حضور در زیر سقف سیاست و حکومت. شاید اراده خصوصی سازی امور با همین خصوصی سازی دین پدید آمده باشد. پس جناب داستایوفسکی درست گفته که آزادی براى همه ملت ها، سقف دارد. این هم درست است که سقف آزادی رابطه مستقیم با قامت فکری مردمان دارد. ولی فراموش نکنیم که پیش تر در دنیای متجدد برای خود این قامت فکری سقف تعیین شده است. بنابر این، تعریف های آزادی از امور (همان تعیین حدود و سقف ها) محدود به دو سقف اند. آری با همت بلند مردمان، سقف بلند می شود؛ اما نه مرتفع تر از سقف این جهان. این همّت بلند از یک جا به بعد مسدود می شود. با همت های دنیوی هیچگاه سقف آزادی مرتفع نمی شود. همت الهی است که این مجال را به انسان می دهد. آری وقتی سقف آزادی کوتاه باشد، آدم های کوتاه راحت جولان می دهند ولی آدم های بزرگ به تدریج حذف می شوند. آنان، راحت نیستند ولی، هرگز برای بقاء سر خم نمی کنند تا کوتوله شوند. بلکه سقف را می شکافند و اوج می گیرند و هیچگاه هم یواشکی سخن نمی گویند. آزادی در قفس آهنین؛ یعنی همان دنیایی که انسان متجدد صرفاً به کمک عقل خواسته آن را بسازد، یواشکی می شود و چقدر زود زندگی در این دنیای آهنین جهنمی شد. به همین دلیل ماکس وبر در پایان اثر مشهورش (اخلاق پروتستان و روح سرمایه داری) خیلی یواشکی قفس کوتوله ها را به تصویر کشیده سه راه را پیش بینی کرده است؛ ظهور پیامبری جدید، بازگشت به گذشته و یا مشاطه کاری قفس آهنین. هنوز هیچ کس نمی داند در آینده چه کسی در این قفس زندگی خواهد کرد و آیا در پایان این تکامل عظیم با ظهور پیامبرانی جدید روبرو خواهیم شد یا با نوزایی عظیم ایده ها و آرمان های قدیمی یا _ اگر هیچ یک از این دو شق عملی نشد_ با تحجر ماشینی شده ای که با نوعی خود ستایی چندش آور مشاطه شده است. اما در هر حال درباره «آخرین انسان های» این تکامل فرهنگی به درستی می توان چنین گفت: «متخصصان عاری از روح، و لذت طلبان فاقد قلب این «پوچی » تصور می کند به ترازی از انسانیت دست یافته است که هرگز دست کسی بدان نرسیده است.»(ص ۱۹۱) نمی خواهم درباره ماکس وبر ادب را کنار گذارم ولی گمان می کنم او یکی از همان آدم های بزرگی است که به گفته داستایوفسکی زیر سقف قفس آهنین سر خم کرد و از میان آن سه راه حل، مشاطه کاری را برگزیده است. زیرا او در کتاب دانشمند و سیاستمدار فرمان به خروج پیامبران از دانشگاه را داده است. ماکس وبر با این فرمان معلوم کرده که چه کسانی از زیر این سقف آهنین حذف شده اند. مسلماً آن آدم های محذوف، ماکیاولی و هابز و لاک و کانت و هگل و مارکس و پوپر نیستند. زیرا نام و اندیشه آنان سر زبان ها است و روشنی بخش محفل روشنفکران. مضافاً اینکه هر یک از آنان در ساخت سقف آهنین دنیای متجدد سهم بزرگی دارند. به هر حال دور از چشمان زندان بانان قفس آهنین _ همان دلدادگان و شیفتگان دنیای کوتاه سقف مدرنیته _ یواشکی ندای آزادی معنوی و رهایی عقل از اسارت و بالاخره تعالی انسان را سر می دهیم. نداهای زمینی و دنیوی هیچ نیازی به «آزادی یواشکی» ندارند.
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: مهر]
[مشاهده در: www.mehrnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 44]
صفحات پیشنهادی
لزوم حفظ عزتمندانه هویت و استقلال در مقابله با دنیای مدرن
آیت الله میرباقری مطرح کرد لزوم حفظ عزتمندانه هویت و استقلال در مقابله با دنیای مدرن شناسهٔ خبر 3679547 - سهشنبه ۱۸ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۰ ۴۸ دین و اندیشه > همایش ها و میزگردها آیت الله میرباقری گفت در حوزه انقلابی پژوهش آموزش و تبلیغ درمقیاس حکومت است نه درمقیاس فرد اگر واحد مطسقف ۱.۵ میلیون تومانی حقوق در دریافت کارت خرید کالا برداشته شد
سقف ۱ ۵ میلیون تومانی حقوق در دریافت کارت خرید کالا برداشته شد در جلسه ویژه سازمان مدیریت برای بررسی دلایل شکست طرح خرید کالای ایرانی قرار بر این شده تا سقف ۱ ۵ میلیون تومانی حقوق مشمولان این طرح برداشته شود تا شاید مردم رغبتی به تهیه کارت های اعتباری داشته باشند آفتاب از همانتوافق اوپک بر سقف تولید نفت بعید است - خبرگزاری موج
وزیر نفت ایران در آستانه برگزاری نشست وین توافق کشورهای اوپک بر سر تعیین سقف تولید نفت را بعید دانست به گزارش خبرگزاری موج به نقل از گاردین بیژن نامدار زنگنه وزیر نفت ایران در آستانه نشستی که قرار است امروز پنجشنبه در شهر وین کشور اتریش برگزار شود توافق اوپک بر سر سقف تولید نفتخاموش کردن ویژگی نمایش خودکار ویدئوها در اینستاگرام+آموزش
خاموش کردن ویژگی نمایش خودکار ویدئوها در اینستاگرام آموزش میتوان از طریق روش زیر در دستگاههای اندرویدی و iOS ویژگی نمایش خودکار ویدئوها در اینستاگرام را برای مورد خاصی خاموش یا روشن کرد به گزارش دریچه فناوری گروه فضای مجازی باشگاه خبرنگران جوان طی چند سال گذشتعربستان در اندیشه تعیین سقف جدید تولید برای اوپک
عربستان در اندیشه تعیین سقف جدید تولید برای اوپک عربستان آماده بررسی یک توافق غیرمنتظره با دیگر اعضای اوپک است و تلاش می کند اختلافاتی را که آنچنان افزایش یافته که موجب شده بسیاری اوپک را یک سازمان مرده تلقی کنند کاهش دهد کد خبر ۵۹۴۳۷۷ تاریخ انتشار ۱۳ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۱ ۵۲ - 02تخریب دیگران برای پیشرفت خود، خلاف تعالیم دینی است
چهارشنبه ۱۲ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۱ ۳۵ تولیت آستان مقدس حضرت فاطمه معصومه س با بیان اینکه تخریب خدمات دیگران و گذشتگان هیچگاه موفقیت در پی ندارد گفت تخریب دیگران برای پیشرفت خود خلاف تعالیم دینی است به گزارش ایسنا منطقه قم حجتالاسلام والمسلمین سیدمحمد سعیدی در آیین اذن خدمتتبلیغات بنیادگرایان مسیحی از دلایل گسترش اسلام هراسی در غرب است
استاد دانشگاه دنور آمریکا در گفتگو با مهر تبلیغات بنیادگرایان مسیحی از دلایل گسترش اسلام هراسی در غرب است شناسهٔ خبر 3618803 - شنبه ۲۲ خرداد ۱۳۹۵ - ۰۸ ۵۶ دین و اندیشه > اندیشمندان استاد دانشگاه دنور آمریکا معتقد است یکی از دلایل روند فزاینده اسلام هراسی در غرب تلاشهای بنیادگاحتمال پیشنهاد تعیین سقف تولید جدید در نشست اوپک
احتمال پیشنهاد تعیین سقف تولید جدید در نشست اوپک برخی منابع اعلام کردند در نشست امروز پنجشنبه ١٣ خرداد ماه اوپک پیشنهاد تعیین سقف تولید جدید برای این سازمان مطرح خواهد شد به گزارش ایلنا به نقل از خبرگزاری رویترز چهار منبع اوپکی اعلام کردند اعضای این سازمان در نشست امروز خودروزه چگونه درس آزادی می دهد؟/ آیا صحیح است در ماه رمضان تهمت به یکدیگر ببندیم و تفرقه بیاندازیم؟
روزه چگونه درس آزادی می دهد آیا صحیح است در ماه رمضان تهمت به یکدیگر ببندیم و تفرقه بیاندازیم فرهنگ > دین و اندیشه - فرصت روز پنجم ماه مهمانی خدا در ویژه نامه خبرآنلاین با دو گفتار منتخب از آیت الله صافی گلپایگانی و استاد شهید مرتضی مطهری ۱ روزه چگونه درس آمنصوریان: هم سقف قرارداد را رعایت می کنیم هم ستاره ها را جذب می کنیم+تصاویر
منصوریان هم سقف قرارداد را رعایت می کنیم هم ستاره ها را جذب می کنیم تصاویر سرمربی جدید استقلال در نشست خبری به سوالات خبرنگاران پاسخ داد به گزارش خبرنگار حوزه فوتبال فوتسال گروه ورزشی باشگاه خبرنگاران جوان علیرضا منصوریان در جمع خبرنگاران گفت در ابتدا فرارسیدن ماه رمضان-
دین و اندیشه
پربازدیدترینها