محبوبترینها
نمایش جنگ دینامیت شو در تهران [از بیوگرافی میلاد صالح پور تا خرید بلیط]
9 روش جرم گیری ماشین لباسشویی سامسونگ برای از بین بردن بوی بد
ساندویچ پانل: بهترین گزینه برای ساخت و ساز سریع
خرید بیمه، استعلام و مقایسه انواع بیمه درمان ✅?
پروازهای مشهد به دبی چه زمانی ارزان میشوند؟
تجربه غذاهای فرانسوی در قلب پاریس بهترین رستورانها و کافهها
دلایل زنگ زدن فلزات و روش های جلوگیری از آن
خرید بلیط چارتر هواپیمایی ماهان _ ماهان گشت
سیگنال در ترید چیست؟ بررسی انواع سیگنال در ترید
بهترین هدیه تولد برای متولدین زمستان: هدیههای کاربردی برای روزهای سرد
در خرید پارچه برزنتی به چه نکاتی باید توجه کنیم؟
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1827175997
وجوه مشترک منجی موعود در مذاهب اسلامی
واضح آرشیو وب فارسی:مهر: جمعه های انتظار؛
وجوه مشترک منجی موعود در مذاهب اسلامی
شناسهٔ خبر: 3682140 - جمعه ۲۱ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۴:۴۵
دین و اندیشه > سایر
عبداللّه بن عمر میگوید:«مهدی (عج) کسی است که حضرت عیسی (ع)از آسمان بر او نازل میشود و پشت سر او نماز میخواند». به گزارش خبرنگار مهر، «عقيده به مهدويت و باور به ظهور و قيام مهدى موعود،بهعنوان نجاتدهندۀ عالم بشريت و اصلاحگر موعود،باور و اعتقادى است كه براساس كتاب و سنت پديد آمده و همه مسلمانان پيشين و پسين،بر آن اتفاقنظر دارند.اين باورداشت،بهعنوان انديشه اصيل اسلامى،بر پايه استوارترين دلايل عقلى و نقلى بنا نهاده شده و هيچيك از مسلمانان-به جز عدهاى اندك-به انكار و يا ترديد آن نپرداخته است.» «مهدويّت،در فرهنگ اسلامى يعنى اعتقاد به نهضت حتمى يك رهبر آسمانى،از دودمان پاك نبوى،كه پيش از پايان جهان،براى نجات آدميان،و تجديد حيات مادّى و معنوى آنان، بهپا خاسته،بر پهنهى زمين چيره مىگردد. با ايجاد حكومت واحد جهانى،سراسر گيتى را در پرتو تعاليم عدلگستر اسلامى اداره مىكند؛و تباهىها،نابرابرىها،بيدادگرىها و نابسامانىها را ريشهكن مىسازد.» «کلیّه فِرَق اسلامی در این عقیده باهم اتّفاق نظر دارند،[از فرق انحرافی شیعه ] و حتّی فرقه ساخته شده «وهّابیت» نیز آن را جزء عقاید قطعی و مسلّم خود میدانند و به طور جدّی از آن دفاع مینمایند، و معتقدند که: اعتقاد به ظهور حضرت مهدیعلیه السلام بر هر مسلمانی واجب است، و جز افراد نادان و بی اطّلاع و بدعت گزار، منکر آن نخواهند بود.» به جهت کثرت اشتراکات ، در این مقاله فقط به برخی وجوه اشتراک منجی موعود در باورداشت شیعه دوازده امامی و اهل سنت می پردازیم: «شيعه معتقد است:دوازدهمين امام-كه پس از پيغمبر اكرم صلى اللّه عليه و اله عهدهدار حفظ دين و نگهبان اسلام و مسلمين است-حضرت مهدى (عج)،فرزند امام حسن عسكرى(ع)از فرزندان امام حسين عليه السّلام است.به گفته پيامبر صلى اللّه عليه و اله،مهدى امام مسلمين به امر خداى متعال است.او همان منجى موعود در اديان الهى(به خصوص اسلام)است و هرگونه تشكيك و ترديد در آن،موجب بيرون رفتن از مذهب مىگردد. شيعيان اماميه به اجماع بر امامت آن حضرت متفقاند و او را زنده و از انظار غايب مىدانند.به نظر آنان،هرگاه حكمت الهى اقتضا كند،او ظهور كرده،خلافت و امامت جهان را در«عصر ظهور»به دست خواهد گرفت.» سويدى[از علمای اهل سنت]نیز مىگويد:«آنچه علما بر آن اتفاقنظر دارند،اين است كه مهدى آن كسى است كه در آخر الزمان قيام مىفرمايد و زمين را از عدلوداد پر مىكند و احاديث راجع به مهدى(عج)و ظهور او بسيار است.» عبداللّه بن عمر میگوید:«مهدیعلیه السلام کسی است که حضرت عیسیعلیه السلام از آسمان بر او نازل میشود و پشت سر او نماز میخواند». درمنابع شیعی از رسول خدا صلّى اللّه عليه و آله نقل شده که فرموده است:«امام،با حضرت عيسى (ع) دور هم مىآيند؛پس هنگام نماز فرامىرسد.حضرت مهدى(عج)به عيسى عليه السّلام مىگويد: نه،شما براى امامت نماز،شايستهتريد.آنگاه عيسى عليه السّلام،به آن حضرت اقتدا كرده،نماز را پشت سر او مىخواند.» عثمان بن عفّان میگوید:«از رسول خداصلی الله علیه وآله وسلم شنیدم که میفرمود: امامان بعد از من دوازده نفرند که نُه نفر آنها از فرزندان حسینعلیه السلام هستند. و مهدی این اُمّت از ما - اهل بیت – است. هر کس که بعد از من به آنها تمسّک جوید، به ریسمان الهی تمسّک جسته، و هر کس از آنها دوری گزیند، از خدای تعالی دوری گزیده است». امام حسن عسکری (ع) از آباء بزرگوارشان از رسول خدا روایت نموده :«.... علیّ بن- أبی طالب پس از من امام شما و جانشین من بر شماست و آنگاه که او درگذرد فرزندم حسن امام شما پس از او و جانشین من بر شماست، و چون درگذرد فرزندم حسین امام شما پس از اوست و جانشین من بر شماست، سپس نه تن از فرزندان حسین یکی پس از دیگری ائمّه شما و خلفای شما بر شما هستند و نهمین آنها قائم امّت من است که زمین را از عدل و داد آکنده سازد همچنان که پر از جور و ظلم شده باشد، ایشان را دوست نمی دارد مگر کسی که ولادتش پاکیزه باشد و کینه آنها را به دل نمی گیرد مگر کسی که ولادتش ناپاک باشد، و با ایشان موالات نکند مگر مؤمن و معادات نکند مگر کافر، کسی که یکی از آنان را انکار کند مرا انکار کرده است و کسی که مرا انکار کند خدا را انکار کرده است و هر کس از روی عناد با یکی از ایشان مخالفت ورزد با من مخالفت کرده است و کسی که با من مخالفت کند با خدای تعالی مخالفت ورزیده است....» احمد حنبل، در کتاب «مسند» خود، از پیغمبر اکرمصلی الله علیه وآله وسلم نقل میکند که فرمود:«شما را به ظهور مهدیعلیه السلام بشارت میدهم، او در میان اُمّت من برانگیخته میشود، ظهور وی پس از اختلاف زیاد و تزلزل و عدم امنیّت خواهد بود. پس از ظهور، زمین را پر از عدل و داد میکند، همانگونه که پر از ظلم و جور شده است. ساکنان آسمانها و زمین از او راضی میشوند، و اموال را به طور صحیح تقسیم میکند.
مردی پرسید: معنی صحیح چیست؟فرمود: مال را به طور مساوی در میان مردم تقسیم مینماید. سپس فرمود: خداوند دلهای پیروان محمّدصلی الله علیه وآله وسلم را پر از بی نیازی میکند، و عدالت مهدیعلیه السلام همه جا را فرا میگیرد، تا آنجا که دستور میدهد کسی با صدای بلند اعلام کند: هر کس نیاز مالی دارد برخیزد. هیچکس اظهار نیاز نمینماید جز یک نفر. امام دستور میدهد نزد خزینه دار برود و به او بگوید: مهدیعلیه السلام به تو فرمان میدهد که مالی در اختیار من قرار دهی.خزینه دار میگوید: بگیر، و دامن او را پر میکند. چون در اختیار او قرار میگیرد پشیمان میشود که چرا آزمند و حریص شده است. لذا مال را بر میگرداند، ولی خزینه دار نمیپذیرد و میگوید: ما آنچه را که بخشیدیم پس نمیگیریم.» امام باقر علیه السلام:«[امام مهدی (عج)]در سال دو بار به مردم مال ببخشد و در ماه دوبار امور معيشت بدانان دهد... تا نيازمندى به زكات باقى نماند و صاحبان زكات، زكاتشان را نزد محتاجان آورند، و ايشان نپذيرند. پس آنان زكات خويش در كيسههايى نهند و در اطراف خانهها بگردند (براى دستيابى به محتاجى) ، و مردم بيرون آيند و گويند: ما را نيازى به پول شما نيست. . . پس دست به بخشش گشايد، چنانكه تا آنروز كسى آن چنان بخشش اموال نكرده باشد.» ابن ماجه در کتاب «سنن» خود، فصل «ابواب الفتن»، باب خروج المهدیعلیه السلام از قول علی بن ابی طالبعلیهما السلام آورده است که رسول خداصلی الله علیه وآله وسلم فرمود:«مهدی از ما اهل بیت است، و خداوند یک شبه او را آماده قیام میکند.» امیر المؤمنین علیه السّلام از پیامبر اکرم صلّی اللَّه علیه و آله و سلّم روایت کرده که فرمودند:« مهدی از ما اهل بیت است و خداوند کار او را یک شبه اصلاح کند. و در روایت دیگر آمده است که خداوند او را یک شبه اصلاح کند.» ابو عیسی محمّد بن عیسی بن سوره ترمذی، در کتاب «الجامع الصحیح» معروف به «سنن ترمذی» از عبداللّه بن عمر از پیامبر اکرمصلی الله علیه وآله وسلم نقل میکند که فرمود:«دنیا به آخر نمیرسد، تا این که مردی از اهل بیت من عرب را مالک شود او همنام من است.» ابو داوود سیستانی در کتاب «سنن» خود - که یکی از کتب «صحاح ششگانه» است - از ابی الطفیل از علیعلیه السلام نقل میکند که رسول خداصلی الله علیه وآله وسلم فرمود:«اگر از عمر دنیا جز یک روز باقی نماند، خداوند مردی از اهل بیت مرا بر انگیزد تا زمین را پر از عدل و داد کند بعد از آنکه پر از ظلم و ستم شده باشد.»و در منابع شیعی از وجود مبارک رسول خداصلی الله علیه وآله روایت شده است که حضرت فرمودند: «اگر از عمر دنیا فقط یک روز باقی بماند، خداوند تبارک و تعالی همان روز را آن قدر طولانی می کند، تا این که مردی از فرزندان من قیام کرده و زمین را همچنان که پر از ظلم و تبعیض شده، مملو از عدل و قسط می کند.» ابن ماجه در«سنن» خود آورده است که رسول خداصلی الله علیه وآله وسلم فرمود:«ما اهل بیتی هستیم که خداوند به جای این دنیا، آخرت را برای ما برگزیده است. همانا اهل بیتم پس از من دچار آوارگی، سختی و گرفتاری خواهند گردید، تا اینکه گروهی از مشرق برخیزند که با خود پرچمهای سیاه دارند، آنها حقّ (و یا خیر) رامی طلبند که به آنها داده نمیشود، پس میجنگند و پیروز میشوند و هرچه بخواهند به آنها داده میشود ولی آنها نمیپذیرند - و زیر بار نمیروند - تا این که حکومت را به دست مردی از اهل بیتم بسپارند که جهان را پر از عدل و داد خواهد کرد پس از آن که پر از ظلم و ستم شده باشد. پس هرکه آن زمان را دریابد به سوی آنان بشتابد، هرچند چهار دست و پا بر روی برف و یا یخ به سوی آنان برود». در منابع شیعه،اين حديث را سيد بن طاووس در كتاب ملاحم و فتن ص ٣٠ و ١١٧ و مجلسى در بحار ج ۵١ ص ٨٣ از اربعين حافظ ابو نعيم،روايت بيست و هفتم، مربوط به آمدن حضرت مهدى(ع)از ناحيۀ مشرق و مشابه اين را در بحار ج ۵٢ ص ٢۴٣ از امام باقر(ع)روايت كرده است كه فرمود:««گوئيا مىبينم گروهى از مشرق زمين خروج مىنمايند و طالب حقاند امّا آنها را اجابت نمىكنند،مجددّا برخواستههاشان تأكيد دارند،امّا مخالفان نمىپذيرند وقتى چنين وضعى را مشاهده مىكنند شمشيرها را بدوش كشيده در مقابل دشمن مىايستند اينجاست كه پاسخ مثبت مىگيرند امّا اينبار،خودشان نمىپذيرند تا اينكه همگى قيام مىكنند..و درفش هدايت را جز به دست تواناى صاحب شما(حضرت مهدى(ع))به كسى ديگر نمىسپرند،كشتههاى آنان شهيد محسوب مىشوند. امّا اگر من آن زمان را درك مىكردم، خويشتن را براى يارى صاحب اين أمر نگه مىداشتم.»
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: مهر]
[مشاهده در: www.mehrnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 115]
صفحات پیشنهادی
وجوه مشترک منجی و موعودآخرالزمان در آیات و روایات باادیان دیگر
جمعه های انتظار وجوه مشترک منجی و موعودآخرالزمان در آیات و روایات باادیان دیگر شناسهٔ خبر 3669136 - جمعه ۷ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۰ ۵۶ دین و اندیشه > آیین ها و تشکل های مذهبی ویژگی اعتقاد شیعیان درباره موعود این است که این حقیقت را در مذهب تشیع از شکل یک آرزو از شکل یک امر ذهنی محضتمدن اسلامی بدون تقریب مذاهب و تعامل دولت های اسلامی ممکن نمی شود
خسروپناه در بیروت تمدن اسلامی بدون تقریب مذاهب و تعامل دولت های اسلامی ممکن نمی شود شناسهٔ خبر 3677697 - دوشنبه ۱۷ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۱ ۲۶ دین و اندیشه > اندیشمندان رئیس موسسه حکمت و فلسفه ایران در همایش ایران و جهان عرب در مواجهه با چالشهای منطقه ای گفت رسیدن به تمدن اسلامیدر شب ولادت امیرالمؤمنین(ع)؛ جشن مشترک دانشجویان شیعه و سنی دانشگاه مذاهب اسلامی برگزار میشود
در شب ولادت امیرالمؤمنین ع جشن مشترک دانشجویان شیعه و سنی دانشگاه مذاهب اسلامی برگزار میشود همزمان با شب ولادت مولیالموحدین حضرت علی بن ابیطالب ع مراسم جشن مشترک دانشجویان شیعه و سنی دانشگاه مذاهب اسلامی در تهران با تجلیل از خانواده شهید مدافع حرم افغانستانی برگزار میشود بامام سجاد (ع) طلایه دار جنبش بیداری اسلامی
علی بن الحسین ع معروف به امام سجاد و زین العابدین چهارمین امام شیعیان میباشد دریغا كه نزد بعضی از مورخان این تصور خطا شایع است كه پیشوایان شیعه امامیه از فرزندان امام حسین علیه السلام مردمی مظلوم و ستمكش بوده اند که پس از كشتاری كه در كربلا روی داد از سیاست كناره گرفراخوان مقاله فصلنامه «علوم مالی اسلامی»
فراخوان مقاله فصلنامه علوم مالی اسلامی شناسهٔ خبر 3679876 - سهشنبه ۱۸ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۳ ۴۲ دین و اندیشه > سایر انجمن مالی اسلامی ایران برای نخستین شماره فصلنامه علوم مالی اسلامی فراخوان مقاله داد به گزارش خبرگزاری مهر انجمن مالی اسلامی ایران در نظر دارد نخستین شماره از فذخيره الهي نظام اسلامي
ذخيره الهي نظام اسلامي جايگاه ولايت در نظام اسلامي يك مقام ظاهري و نمادين نيست اين جايگاه برگرفته از عمق باورهاي اسلامي است و از اين رو نقشي زنده و پويا در تمام جنبههاي حكومت اسلامي دارد نویسنده عليرضا داودي امام خميني اينجانب كه از سالها قبل از انقسوریه محور دفاع از فلسطین، هویت و عزت اسلامی است
آیت الله اراکی در دیدار جمعی از علمای اهلتسنن سوریه سوریه محور دفاع از فلسطین هویت و عزت اسلامی است شناسهٔ خبر 3669130 - جمعه ۷ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۰ ۴۷ دین و اندیشه > آیین ها و تشکل های مذهبی دبیر کل مجمع جهانی تقریب با بیان اینکه مصلحت جهان اسلام در وحدت است اظهار داشت جمهوردوره تربیت مدرس آموزش مبانی اندیشه اسلامی
موسسه امام خمینی ره برگزار می کند دوره تربیت مدرس آموزش مبانی اندیشه اسلامی شناسهٔ خبر 3674568 - چهارشنبه ۱۲ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۴ ۳۸ دین و اندیشه > اندیشکده ها مدیریت آموزش های آزاد موسسه امام خمینی ره به منظور پاسخگویی به نیاز علاقه مندان برای تکمیل کادر اساتید طرح ولایت دانشاستقلال نظام اسلامی مولود حوزههای علمیه است
پنجشنبه ۱۳ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۳ ۴۳ رئیس دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم گفت امام راحل راهی پرعظمت و دشوار و پرمسئولیت را آغاز کردند که همان استقرار کامل دین در ارکان جامعه است به گزارش ایسنا منطقه قم حجتالاسلام والمسلمین احمد واعظی در همایش بزرگ مبلغان در مسجد اعظم گفت این مسیرجریان رادیکال دینی نتیجه گریز از فلسفه اسلامی است
قاسم پورحسن در همایش فلسفه و عرفان اسلامی در عالم معاصر جریان رادیکال دینی نتیجه گریز از فلسفه اسلامی است شناسهٔ خبر 3671878 - دوشنبه ۱۰ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۰ ۰۵ دین و اندیشه > همایش ها و میزگردها قاسم پور حسن عضو هیئت علمی دانشگاه علامه طباطبایی گفت جریان های رادیکال دینی در د-
دین و اندیشه
پربازدیدترینها