محبوبترینها
نمایش جنگ دینامیت شو در تهران [از بیوگرافی میلاد صالح پور تا خرید بلیط]
9 روش جرم گیری ماشین لباسشویی سامسونگ برای از بین بردن بوی بد
ساندویچ پانل: بهترین گزینه برای ساخت و ساز سریع
خرید بیمه، استعلام و مقایسه انواع بیمه درمان ✅?
پروازهای مشهد به دبی چه زمانی ارزان میشوند؟
تجربه غذاهای فرانسوی در قلب پاریس بهترین رستورانها و کافهها
دلایل زنگ زدن فلزات و روش های جلوگیری از آن
خرید بلیط چارتر هواپیمایی ماهان _ ماهان گشت
سیگنال در ترید چیست؟ بررسی انواع سیگنال در ترید
بهترین هدیه تولد برای متولدین زمستان: هدیههای کاربردی برای روزهای سرد
در خرید پارچه برزنتی به چه نکاتی باید توجه کنیم؟
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1827235212
امام سجاد (ع) طلایه دار جنبش بیداری اسلامی
واضح آرشیو وب فارسی:بیتوته:
علی بن الحسین (ع) معروف به امام سجاد و زین العابدین، چهارمین امام شیعیان میباشد دریغا كه نزد بعضی از مورخان این تصور خطا، شایع است كه پیشوایان شیعه امامیه از فرزندان امام حسین علیه السلام مردمی مظلوم و ستمكش بوده اند که پس از كشتاری كه در كربلا روی داد، از سیاست كناره گرفتند و به ارشاد و عبادت و انقطاع از دنیا پرداختند و بر این گفته خود، به تاریخ زندگانی امام سجاد علیه السلام استناد می كنند و جدایی ظاهری او را از رهبری در كار سیاست، حجت نظر خود میدانند. بدیهی است كه سبب این تصورات خطا كه دامنگیر مورخان شده است این است كه آنان پنداشته اند عدم اقدام پیشوایان به قیام مسلحانه بر ضد وضع حكومت روز، و تفویض جنبه رهبری سیاسی به دیگری، به معنای خودداری آنان از رهبری بوده است.
یک عمر تجربه تلخ
باید توجه داشت که امام سجاد علیه السلام، در بدترین زمان از زمانهایی كه بر دوران رهبری اهل بیت علیهم السلام گذشت می زیست. چه، او با آغاز اوج انحرافی معاصر بود كه پس از وفات رسول اكرم صلی الله علیه وآله روی داد و از زمان امام سجاد علیه السلام كم كم شكلی آشكار به خود گرفت. امام چهارم با همه محنتها و بلاها كه در روزگار جدّ بزرگوارش امیرالمومنین علی علیه السلام روی داده بود همزمان بود. او سه سال پیش از شهادت امام علی علیه السلام متولد گردید. وقتی به جهان دیده گشود، جدش امیرمومنان علیه السلام در خط جهاد جنگ جمل غرق گرفتاری بود و زان پس، با امام حسن علیه السلام در محنت و گرفتاری های فراوان او می زیست و پس از آن نیز در فاجعه عظیم کربلا و قیام خونین پدر بزرگوارش امام حسین علیه السلام حضور داشت. او همه این رنج ها را طی كرد تا خود به طور مستقل رویاروی گرفتاری ها قرار گرفت.
امام تنها
امام سجاد علیه السلام به این امر ایمان داشت كه تا وقتی از طرف پایگاه های مردمی و آگاه پشتیبانی نشود، تنها در دست گرفتن قدرت برای تحقق بخشیدن به عمل دگرگون سازی اجتماع اسلامی كافی نیست. پایگاه های مردمی نیز باید به هدفهای این قدرت آگاه باشند و به نظریه های او در حكومت ایمان داشته باشند، و در راه حمایت از آن حركت كنند و مواضع آن را برای توده مردم تفسیر نمایند و در برابر تندبادها با استواری و قدرت بایستند.
امام سجاد علیه السلام این مقدورات را نداشت و این واقعیت را در تحلیلی جالب و دقیق برای ما بیان می كند و می فرماید:
«پروردگارا، در پیشامدهای ناگوار روزگار به ناتوانی خویش نگریستم و درماندگی خود را از جهت یاری طلبیدن از مردم در برابر كسانی كه قصد جنگ با من داشتند دیدم و به تنهایی خود در برابر بسیاری كسانی كه با من دشمنی داشتند، نظر كردم».
بنابراین مشاهده می كنیم كه امام سجاد علیه السلام موضع خود را با آگاهی از دشمنان خویش تعیین كرده است و در این موقعیت اسفناک، از دو راه عملی، با امت و پیروان خود روبرو می گردد.
مدرسه بزرگ اسلامی
یكی از این دو راه عملی پیشوای چهارم، تهیه برنامه فكری و آگاهی عقیدتی و روانی امت بود. امام علی بن حسین علیهماالسلام در حقیقت دومین موسس مدرسه بزرگ اسلامی بود. خانه و مسجد، مدرسه او بود و طلاب در آن جا و در پیرامون وی جمع می شدند و بعدها شاگردانش، سازندگان تمدن اسلامی شدند و مردان تفكر و قانونگذاری و ادب اسلامی گردیدند . امام سجاد علیه السلام در دورانی پر اهمیت برای افزودن بر دانشمندان و راویان احادیث خود در علوم و فنون گوناگون قیام نمود. صحیفه سجادیه كه انجیل آل محمد علیهمالسلام است از آثار اوست. این اثر از ثروت های فكری است كه با وضع قواعد اخلاقی و اصول فضایل و علوم توحید و غیر آن، از سایر آثار متمایز است.
مشهورترين القاب امام سجاد (ع) زين العابدين و سجّاد است انقلاب عظیم روانی
دومین راه، برانگیختن وجدان انقلابی افراد مسلمان و متمركز ساختن و برانگیختن احساسشان به گناه و ضروری بودن جبران آن گناه بود. قیام پدر بزرگوار آن امام و پایان فاجعهآمیز آن در كربلا، توجه مردم را به گناهكاری شان جلب كرد و كینه و نفرت آنان را به بنی امیه برانگیخت. این مطلب را پس از قیام امام حسین علیه السلام و شهادت او آشكارا در ملت اسلام مشاهده می كنیم و می بینیم كه بسیاری از مسلمانان از آن واقعه احساس گناه كردند و ملت در جهت تكفیر امویان به حركت درآمد و كینه و نفرتش به بنی امیه روزافزون گردید.
این احساس گناه، عاملی بود پیوسته شعله ور، كه مردم را برای شورش و انتقام خواهی، دایم به جلو می راند. امام علی بن الحسین علیهماالسلام كوشید، این احساس گناه را شعله ور سازد و بر مهیب آن بیفزاید. ایشان توانست هر وقت فرصتی به دست می آمد، مردم را به انقلاب بر ضد امویان برانگیزد و پیوسته این كار را از سر می گرفت، و آن شعله، نه فرو می نشست نه خاموش میشد.
در این راستا امام سجاد علیه السلام اعلامیه های عمومی صادر می فرمود و هر مسلمانی را كه علیه زمامداران منحرف به شورش دست می زد، می ستود و از او به گرمی استقبال می كرد و او را سپاس میگفت. چنانکه وقتی محمد بن حنفیه با فرستاده مختار ثقفی نزد امام آمد تا در باب قیام مختار با او ایشان مشاوره كند، امام با سخنی كلی كه فقط به مختار اختصاص نداشت، تقاضای محمد حنفیه را پذیرفت. سخنان او شامل همه مسلمانان و به گونه ای بود كه مردم را وامیداشت رویاروی ستم بنی امیه و زمامداران منحرف آن بایستند.
منشور مبارزاتی
آن جوّ ناآرام و لبریز از شورش و اضطراب، بنی امیه را واداشت تا جنبشهای امام سجاد علیه السلام و كارهای او را زیر مراقبت شدید قرار دهند و هر حركتی كه از او سر می زد به شورشی نو تفسیر میشد كه ناچار حكومت منحرف بنی امیه هدف آن بود. از گذرگاه آن محیط ناآرام و مضطرب، امام بایستی راه و روشی نو می یافت تا با آن محیط و شرایط بسیار دشوار، بتوان روبرو شد.
بنابراین امام دید كه باید سخنان و آراء خود را در جامه خشونت انقلابی نپوشد. اگر چه در واقع مفاهیم آن گفتارها شدیدتر از خشونت و شورش بود. او تعابیر آن را در جامه اشارات و تحریك مستقیم بیاراست. او مشاهده كرد كه نظریات اسلام و راه ها و روش های آن، حرمت خود را از دست داده و متروك گردیده است، پس سخنانش در صورت شكایت و دعا شكل گرفت و در آن، هر چه از شورش و تحریك به قیام كه می خواست گنجانید. دعاهای او دارای نوعی معانی است كه رویدادهای عصر او را تفسیر می كند و از مفاهیم تبلیغ و پی ریزی بنای امت لبریز است.
سیاست به روز
بنابراین با نگرشی به اوضاع دوران امامت حضرت سجاد علیه السلام كه سرتاسر مقارن با آشوبها و بحرانهای گوناگون اجتماعی بود و با توجه به وجود زمامداران ستمگر و جنایتكار و مراقبتهای شدید آنان از امام، و نیز با توجه به نبودن یاران با ایمان و مجاهد و فداكار، به این نتیجه می رسیم كه آن گرامی جز مبارزه منفی و پرورش شاگردانی ممتاز و نشر آثار علمی و اخلاقی چاره دیگری نداشت ولی با این حال می بینیم که آن امام همام، اگرچه از قیام مسلحانهی مستقیم بر ضد حاكمان منحرف كناره جویی فرمود و آن را با رهبری مدبرانه غیرمستقیم، به كلیه مسلمین انقلابی واگذاشت تا با فداكاری خود وجدان و اراده اسلامی را از خطر سقوط و نابودی حفظ كنند اما چنانکه گفته شد، آن حضرت در جنبه سیاسی، از رهبری خودداری نفرمود و تنها به عبادت روی نیاورد.
در واقع این مطلب، اختلاف شكل عمل سیاسی است كه شرایط اجتماعی كه هر امام در طی آن زیست می كند، آن را محدود می سازد. به عبارت دیگر، وضع اجتماعی كه هر امام در آن زیست می كرد، شكل كار سیاسی او را محدود می ساخت و امام سجاد علیه السلام نیز همچون اجداد طاهرین خود، وجودش، بقایش و اسارتش عامل بقای اسلام گردید.
منبع:tebyan.net
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: بیتوته]
[مشاهده در: www.beytoote.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 140]
صفحات پیشنهادی
بیانیه سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی بهمناسبت سالگرد ارتحال امام(ره)
پنجشنبه ۱۳ خرداد ۱۳۹۵ - ۰۹ ۱۶ سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی در بیانیهای بیستوهفتمین سالگرد ارتحال بنیانگذار کبیر جمهوری اسلامی ایران حضرت امام خمینی ره را گرامی داشت به گزارش ایسنا در این بیانیه آمده است بأسمه تعالی بیستوهفتمین سالگرد ارتحال مصلح بزرگ پیر فرزانه بنیانگبسیج سازمان تبلیغات اسلامی سالگرد ارتحال امام(ره)را گرامی داشت
پنجشنبه ۱۳ خرداد ۱۳۹۵ - ۰۹ ۵۳ مرکز مقاومت بسیج سازمان تبلیغات اسلامی بهمناسبت سالگرد ارتحال حضرت امام خمینی ره و قیام پانزدهم خرداد بیانیهای منتشر کرد به گزارش ایسنا در این بیانیه آمده است بسم الله الرحمن الرحیم مِنَ الْمُؤْمِنِینَ رِجَالٌ صَدَقُوا مَا عَاهَدُوا اللَّهَ عَامام راحل دارای شخصیتی چندبعدی با ویژگی های خاص بود
جمعه ۱۴ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۶ ۴۲ دبیرکل مجمع جهانی اهل بیت ع با بیان اینکه امام راحل دارای شخصیتی چندبعدی با ویژگیهای بسیار خاص بود گفت هنوز هم بسیاری از ابعاد وجودی ایشان برای بسیاری روشن نشده است به گزارش خبرنگار ایسنا منطقه خوزستان آیتالله محمدحسن اختری در مراسم سالگرد ارتحانقش امام راحل دربیداری اسلامی ازنگاه اندیشمندان مسلمان - پایگاه خبری تحلیلی شهیدنیوز
شهیدخبر شهیدنیوز به مناسبت بیست و هفتمین سالروز ارتحال ملکوتی امام خمینی ره در تهران کنفرانسی با عنوان بیداری اسلامی در اندیشه امام خمینی ره برگزار شد امام خمینی قدس سره با ایجاد انقلاب اسلامی و مطرح کردن مفهوم دیگری از اسلام در بیداری جهان اسلام نقش بسزایی داشت او با3 نتیجه حرکت امام خمینی/ بیداری اسلامی تا پیروزی نهایی ادامه دارد
ولایتی در گفتگو با مهر 3 نتیجه حرکت امام خمینی بیداری اسلامی تا پیروزی نهایی ادامه دارد شناسهٔ خبر 3676058 - شنبه ۱۵ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۱ ۲۰ سیاست > سیاست خارجی مشاور بین الملل رهبرانقلاب با تاکید بر اینکه فراز و فرودهای بیداری اسلامی تا پیروزی نهایی ادامه داردگفت بعضی از آنهافراخوان مقاله بیستوهفتمین همایش «بانکداری اسلامی»
به همت مؤسسه عالی آموزش بانکداری ایران فراخوان مقاله بیستوهفتمین همایش بانکداری اسلامی شناسهٔ خبر 3665869 - دوشنبه ۳ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۶ ۴۷ دین و اندیشه > همایش ها و میزگردها مؤسسه عالی آموزش بانکداری ایران جهت بیستوهفتمین همایش بانکداری اسلامی با عنوان تعامل نظام بانکدارنقش امام راحل دربیداری اسلامی ازنگاه اندیشمندان مسلمان - پایگاه اطلاع رسانی جبهه جهانی مستضعفین
به مناسبت بیست و هفتمین سالروز ارتحال ملکوتی امام خمینی ره در تهران کنفرانسی با عنوان بیداری اسلامی در اندیشه امام خمینی ره برگزار شد به گزارش جبهه جهانی مستضعفین به نقل از پایگاه شبکه خبری العالم امام خمینی قدس سره با ایجاد انقلاب اسلامی و مطرح کردن مفهوم دیگری از اسلاانقلاب اسلامی محصول سفرهای چهارگانه عرفانی امام(ره) است
در گفتگو با مهر عنوان شد انقلاب اسلامی محصول سفرهای چهارگانه عرفانی امام ره است شناسهٔ خبر 3672375 - شنبه ۱۵ خرداد ۱۳۹۵ - ۰۸ ۴۴ دین و اندیشه > اندیشمندان انقلاب اسلامی محصول سفرهای چهارگانه عرفانی امام ره بوده است و استمرار آن نیز به یک رویکرد عرفانی همانند آن نیازمند استنگاه ما به جشنواره امام رضا(ع) عقیدتی است نه اداری
علی مرادخانی در کارگروه هنری جشنواره بین المللی امام رضا ع نگاه ما به جشنواره امام رضا ع عقیدتی است نه اداری شناسهٔ خبر 3670902 - یکشنبه ۹ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۱ ۲۹ دین و اندیشه > آیین ها و تشکل های مذهبی علی مرادخانی گفت ما باید عموم مردم بخصوص جوانان و نوجوانان کشور را به مشاهمایش بیداری اسلامی در اندیشه امام خمینی (ه)
به گزارش سرویس چندرسانه ای شبکه اطلاع رسانی راه دانا همایش بیداری اسلامی در اندیشه امام خمینی ره عصر پنج شنبه با حضور علی اکبر ولایتی مشاور مقام معظم رهبری در امور بین الملل آیت الله سید محمود هاشمی شاهرودی نایب رئیس مجلس خبرگان رهبری سردار سرتیپ پاسدار حسین سلامی جانشین-
دین و اندیشه
پربازدیدترینها