واضح آرشیو وب فارسی:خبر آنلاین: شخص باید روزه بگیرد یا شخصیت انسان؟/ چرا انسان جانشین خداست؟/ پاسخ علامه جعفری و امام موسی صدر فرهنگ > دین و اندیشه - فرصت روز دوم ماه مهمانی خدا در ویژه نامه خبرآنلاین: با دو گفتار منتخب از علامه جعفری و امام موسی صدر
لطفا منتظر بمانید...
درس های ماه رمضان مرحوم علامه محمد تقی جعفری
شخص انسان باید روزه بگیرد یا شخصیت انسان؟ علامه محمد تقی جعفری در سخنانی که در ماه رمضان سال 1376 نقل شده درباره روزه و فلسفه آن می گوید: «روزه داری فقط نخوردن و نیاشامیدن نیست. خدا فرموده است روزه برای من و پاداشش مستقیم از طرف من است. اینجا فقط شخصیت انسان است و خدا. نمی خورم و نمی آشامم فقط برای تو، نه اینکه به طور مثال اراده ام قوی بشود و ... عظمت این عبادت در این است که خویشتن داری می کنی، می توانی اما نمی خوری و به طور خالص برای خدا انجام می دهی. ... در حدیث آمده است که برای روزه دار 2 نشاط هست، یکی در زمان افطار و دیگری در روز قیامت و آغاز ابدیت. و این نشاط از اشتیاق به انجام تکلیف است.» سخنان کامل استاد جعفری را در فایل صوتی ابتدای مطلب بشنوید. تفسیرهای ماه رمضان امام موسی صدر
انسان به چه دلیل جانشین خدا روی زمین می شود؟ وَإِذْ قَالَ رَبُّكَ لِلْمَلاَئِكَةِ إِنِّي جَاعِلٌ فِي الأَرْضِ خَلِيفَةً قَالُواْ أَتَجْعَلُ فِيهَا مَن يُفْسِدُ فِيهَا وَيَسْفِكُ الدِّمَاء وَنَحْنُ نُسَبِّحُ بِحَمْدِكَ وَنُقَدِّسُ لَكَ قَالَ إِنِّي أَعْلَمُ مَا لاَ تَعْلَمُونَ ﴿بقره، 30) و چون پروردگارت به فرشتگان گفت من در زمين جانشينى می آفرینم، [فرشتگان] گفتند آيا كسى را مىآفرینى كه در آنجا فساد کند و خون ها بريزد و حال آنكه ما با ستايش تو [تو را] تسبیح مىگوییم و به تقديست مىپردازيم؟ فرمود من چيزى مىدانم كه شما نمىدانيد. داستان آفرینش انسان این آیه و آیه های پس از آن داستان آفرینش انسان در زمین است. آیه ها بر این تاکید دارند که خداوند سبحان، خواسته است بر زمین جانشینی قرار دهد. «زمین» کلمه ای است در برابر «آسمان» که منظور از آن تنها «کره خاکی» نیست، بلکه مفهوم این کلمه زمین، ستارگان، آفاق، مکان های مختلف مادی و ابعاد مادی انسان را در برمی گیرد. بنابراین، خداوند خواسته است که در عالم ماده، جانشینی قرار دهد. جانشین چه کسی است؟ هر کس که محرم اسرار است، الزاما جانشین نیست. آنگاه که خداوند می خواهد در زمین جانشینی قرار دهد، آن جانشین باید مسئول و آگاه باشد و مسئولانه و آگاهانه رفتار کند. پس، آن کس که به این کار می پردازد، ابزار یا چیزی شبیه به آن نخواهد بود. آن گونه که از آیات قرآن و فرهنگ دینی درمی یابیم، فرشتگان به اسباب اجرای اراده الهی شیبه ترین اند. اما آنان با اینکه خدا را نافرمانی نمی کنند، جانشینان خدا در زمین نیستند. جانشین کسی است که مسئولیت می پذیرد و با آگاهی رفتار می کند. این بدان معناست که انسان توانایی انجام دادن خیر یا شر را دارد و می تواند خیر و شر را با مسئولیت خود برگزیند. بنابراین معنی «خلیفه الله» بودن انسان این است که او میان خیر و شر مخیر است و مجبور نیست. اما خدا هر دو راه را به او نشان داده و سپس مسئولیت را بر عهده گذاشته است. چون فرشتگان شنیدند خداوند جانشینی مخیر و آگاه به خیر و شر بر زمین برگزیده که توانایی انجام دادن هر دو را دارد، به طور طبیعی دریافتند که این انسان می تواند شر را انتخاب و در زمین فساد کند و خون ها بریزد، همان گونه که می تواند خیر را برگزیند. پس به خدای سبحان گفتند: « أَتَجْعَلُ فِيهَا مَن يُفْسِدُ فِيهَا وَيَسْفِكُ الدِّمَاء وَنَحْنُ نُسَبِّحُ بِحَمْدِكَ وَنُقَدِّسُ لَكَ»، اما خداوند در خواست فرشتگان را نمی پذیرد چرا که او انسان مسئولی می خواهد که در همان حال که به وظیفه خویش عمل می کند و کارهایش را انجام می دهد، در گیر کشمکشی درونی نیز باشد که او را به کمال و پیروزی بر عناصر شر رهنمون سازد. اگر چه انسان های خیرخواه کم باشند اما چنین انسان مسئولی به تنهایی با همه انسان هایی که توانایی رفتار مسئولانه را ندارند، برابری می کند. خدا جانشینی مخیر میان خیر و شر در زمین برگزید و اسما را به او آموخت، منظور از اسما همان اسباب و وسایلی است که انسان را به نتیجه کارها می رسانند. شکی نیست که خداوند به انسان توانایی چیرگی بر موجودات را داده است و سبب آن هم قابلیت انسان برای آموختن است. پس علم، مایه چیرگی انسان بر همه موجودات است. وقتی انسان چیزی را نمی داند، از آن می ترسد و از تصرف در آن درمی ماند و مانند بنده ای ذلیل در برابر آن می ایستد، همان حالتی که در برابر پدیده های طبیعی دارد. اما هنگامی که آن را شناخت، بر آن چیره می شود و آن را به تسخیر درمی آورد. خداوند به انسان این توانایی را داده که هر چیزی را بفهمد و در نتیجه بتواند آن را مسخر کند. اگر بگوییم ابزار چیره شدن انسان بر همه موجودات هستی، علم اوست و خداوند کلید آموختن را در انسان نهاده است، پس انسان می تواند هر چیزی را بیاموزد و همه چیز را در اختیار خود درآورد. به این سبب ایت که ملائکه به انسان سجود می کنند. اگر انسان بتواند همه موجودات را مسخر کند، توانسته فرشتگان را هم به سجده وادارد، سجده ای که نهایت خضوع و فروتنی است. بنابراین می توان دریافت که حیات انسان در زمین عبارت است از آفرینش موجودی که می تواند خیر و شر را انتخاب و درک کند و بتواند در جهانی زندگی کند که خیر و شر در آن وجود دارد. این احساس وجود خیر و شر در جهان مایه کنال انسان است. آدمی می تواند درگیر خیر و شر شود و با مسئولیت خویش، خیر را برگزیند. خداوند قابلیت آموختن را به انسان داده تا بدان وسیله بر همه موجودات غلبه کند. بنابراین امتیاز انسان در اراده و علم اوست، اراده ای که همان اختیار است و علمی که او را سلطان همه موجودات قرار می دهد. این همان مسیر حیاتی انسان است، بدین معنا که انسانی که توانایی آموختن چیزی را ندارد، در برابر هر چیزی ناتوان است. اما چون بیاموزد، به تسخیرشان درمی آورد و بر آنها غالب می شود. این یعنی آدمی می تواند از هیچ آغاز کند و تا بی نهایت پیش رود. گستره فعالیت آدمی همه کائنات است، نه فقط کره خاکی. اما راه غلبه انسان بر همه کائنات، علم و آموختن است. اگر بیاموزد، چیره می شود. چیزی در هستی نیست که مانع پیشرفت انسان شود و در هستی چیزی والاتر از آموختن نیست، پس آدمی می تواند به هر چیزی معرفت پیدا کند و هر چیزی را بشناسد. قران کریم در این ایات مسیر حرکت انسان را ترسیم و تاکید می کند که می توانی بر همه موجودات غالب شوی و مسئولیت خود را در برابر همه آنها بشناسی. و این همان معنای «خلیفه اللهی» است که در آغاز قرآن کریم به انسان عرضه می شود. این مفهوم، مفهومی نزدیک به ذهن و اصول علمی و همساز با دیگر آیه های قرآن است. /6262 دانلود
کلید واژه ها: امام موسی صدر - ماه رمضان - علامه محمدتقی جعفری -
بهترین و کارآمدترین راه برای درهم شکستن غرور و تکبر در انسان آزمایش و امتحان اوست آزمایش انسان به وسیله خداوند برای این نیست که خدا بداند بندهاش چگونه است بلکه آیتالله سید محمود مجد مدیر حوزه علمیه باقرالعلوم ع و استاد اخلاق در کتاب چرا در خصوص آزمایش و امتحان انسا
چرا از بین همه عبادات خداوند تنها روزه را برای خود می داند پاسخ آیت الله سیدحسن خمینی فرهنگ > دین و اندیشه - چرا از بین همه عبادات خداوند تنها روزه را به صفت برای من مزیّن ساخته است آیت الله سید حسن آقا خمینی در نوشتاری به شرح این پرسش پرداخته است که گزیده ا
چهارشنبه ۵ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۰ ۵۵ نماینده آیتالله سیستانی در ایران با تاکید بر اینکه نخبگان ایرانی در جوامع مختلف علمی حضور پرشوری دارند گفت ایران اسلامی میتواند بسترهای تربیت شخصیتهای برجسته بینالمللی را فراهم کند به گزارش ایسنا منطقه قم حجتالاسلام والمسلمین سیدجواد شهرست
به همت پژوهشکده فناوری سازی در علوم انسانی و اجتماعی کارگاه پژوهشی کاربردی سازی علوم انسانی برگزار می شود شناسهٔ خبر 3670969 - یکشنبه ۹ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۲ ۴۵ دین و اندیشه > اندیشکده ها کارگاه پژوهشی کاربردی سازی علوم انسانی به همت پژوهشکده فناوری سازی در علوم انسانی و اجتماعی پ
محسن اسماعیلی محال است که به کرامت یک انسان اهانت شود و او جذب دین شود فرهنگ > دین و اندیشه - دکتر محسن اسماعیلی در نشست اندیشه و عمل بر این موضوع تاکید کرد که مبلغ دین معلم دین نیست و محال است که به کرامت یک انسان اهانت شود و او جذب دین شود به گزارش خبرآنلاین به
در گفتگو با مهر عنوان شد طرح های پژوهشی کاربردی سازی علوم انسانی جهت دهی می شود شناسهٔ خبر 3665864 - چهارشنبه ۵ خرداد ۱۳۹۵ - ۰۹ ۵۵ دین و اندیشه > اندیشکده ها حیاتی مسئول راه اندازی پژوهشکده فناوری سازی در علوم انسانی و اجتماعی گفت یکی از اهداف اصلی این پژوهشکده جهت دهی ط
یکم شهریور ماه سال جاری سومین کنفرانس ملی علوم انسانی اسلامی برگزار می شود شناسهٔ خبر 3669722 - شنبه ۸ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۰ ۲۹ دین و اندیشه > همایش ها و میزگردها سومین کنفرانس ملی علوم انسانی اسلامی به منظور ارایه فعالیت های تحقیقاتی و آخرین دستاوردهای علمی وتبادل نظر در مورخ او
در پژوهشگاه فرهنگ هنر و ارتباطات نشست تخصصی مبانی انسانشناسی نظریه ارتباطی صدرایی برگزار میشود شناسهٔ خبر 3672437 - دوشنبه ۱۰ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۵ ۵۹ دین و اندیشه > اندیشکده ها نشست تخصصی مبانی انسان شناسی نظریه ارتباطی صدرایی با حضور مهدی ناجی ۱۱ خرداد در پژوهشگاه فرهن
گزارش نشستهای تأملات بنیادی درباره اسلام و پیشرفت بدون علوم انسانی اسلامی پیشرفت و تمدن اسلامی معنا ندارد شناسهٔ خبر 3666964 - سهشنبه ۴ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۶ ۰۸ دین و اندیشه > همایش ها و میزگردها رضا غلامی رئیس مرکز پژوهشهای علوم انسانی اسلامی صدرا گفت بدون علوم انسانی اسلامی
فردا در دانشگاه تهران برگزار میشود نشست آزادی و کرامت انسانی در گفتمان سیاسی امام خمینی شناسهٔ خبر 3672420 - دوشنبه ۱۰ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۵ ۵۵ دین و اندیشه > اندیشکده ها نشست علمی امام خمینی ره در گفتمان سیاسی آزادی و کرامت انسانی سه شنبه ۱۱خرداد در دانشگاه تهران برگزار می