تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 30 آبان 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):به خدايى كه جانم در اختيار اوست، وارد بهشت نمى شويد مگر مؤمن شويد و مؤمن نمى شو...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

سایبان ماشین

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

خرید یخچال خارجی

موسسه خیریه

واردات از چین

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

طراحی سایت تهران سایت

irspeedy

درج اگهی ویژه

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

زانوبند زاپیامکس

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

خرید بلیط هواپیما

بلیط اتوبوس پایانه

قیمت سرور dl380 g10

تعمیرات پکیج کرج

لیست قیمت گوشی شیائومی

خرید فالوور

بهترین وکیل کرج

بهترین وکیل تهران

خرید اکانت تریدینگ ویو

خرید از چین

خرید از چین

تجهیزات کافی شاپ

نگهداری از سالمند شبانه روزی در منزل

بی متال زیمنس

ساختمان پزشکان

ویزای چک

محصولات فوراور

خرید سرور اچ پی ماهان شبکه

دوربین سیمکارتی چرخشی

همکاری آی نو و گزینه دو

کاشت ابرو طبیعی و‌ سریع

الک آزمایشگاهی

الک آزمایشگاهی

خرید سرور مجازی

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

لوله و اتصالات آذین

قرص گلوریا

نمایندگی دوو در کرج

خرید نهال سیب

وکیل ایرانی در استانبول

وکیل ایرانی در استانبول

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1831427600




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

داعش حاصل جاهلیت و نیست انگاری معاصر است


واضح آرشیو وب فارسی:مهر: سلیمان حشمت در همایش «فلسفه و عرفان اسلامی در عالم معاصر»:
داعش حاصل جاهلیت و نیست انگاری معاصر است

رضا سلیمان حشمت


شناسهٔ خبر: 3672058 - دوشنبه ۱۰ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۲:۰۶
دین و اندیشه > همایش ها و میزگردها

رضا سلیمان حشمت، استاد دانشگاه علامه طباطبایی گفت: عالمی که در آن هستیم عالمی است که به یک هرج و مرج و تشتت رسیده است. جاهلیت اولی و نیست انگاری معاصر با هم مخلوط شده و حاصل آن داعش شده است. به گزارش خبرگزاری مهر، همایش «فلسفه و عرفان اسلامی در عالم معاصر» روز گذشته در سالن شهید مطهری دانشکده الهیات و معارف اسلامی دانشگاه علامه طباطبائی برگزار شد. در نوبت عصر این همایش که مدیریت آن به عهده رضا سلیمان حشمت بود. افرادی چون قاسم پورحسن، ایلشات نصیروف، علی اصغر مصلح،  رضا سلیمان حشمت، سیدجواد میری و تاتینا کورنیوا سخنرانی کردند. رضا سلیمان حشمت، دانشیار فلسفه دانشگاه علامه طباطبایی بحث خود را با موضوع «علم الاسماء تاریخی» ارائه داد. وی گفت: سید احمد فردید واژه علم الاسماء را از آثار هایدگر جعل کرده است. از نظر قیصری تاریخ عبارت است از صورت های نوعیه ادوار تاریخی که هر کدام مظهر اسمی از اسماء الهی است. این مطلب با آنچه هایدگر به عنوان حوالت به آن قائل است، قابل مقایسه است. وی ادامه داد: حقیقت برای هایدگر عبارت است از کلمه یونانی ناپوشیدگی و نامستوری وجود. در روایتی داریم که کمیل از امیرالمومنین(ع) سوال کرد که حقیقت چیست؟ حضرت فرمود حقیقت عبارت است از کشف یا برداشتن حجاب از انوار جلالی حضرت حق. این کشف از طریق استدلال و برهان نیست که بخواهیم به آن دست پیدا کنیم. این استاد دانشگاه افزود: این امر اساس مشترکی است اما به این معنی نیست که هایدگر مسئله را الهی ببیند. بلکه اعتقاد او این است که وجود می تواند به صورتی ظهور کند که یکی از مصادیق آن عبارت است از سوبژکتیویته که ذات تجدد است. وی ادامه داد: وجود در اینجا به عنوان موجود ظاهر شده که آن موجود عبارت است از آگاهی بشری. در این تعبیر وجود پوشانده می شود و خود را پس می کشد. سلیمان حشمت گفت: یکی از آثار تجلی صورت جلالی حق، نیهیلیسم است. البته اینکه این سوژه تمام توانایی خود را پیدا کند، در تکنولوژی اتفاق می افتد. به طوری که راه های دیگر انکشاف وجود به سوی انسان بسته می شود. این سوبژکتیویسم یا اصالت دادن به سوژه است. حال اتفاقی که می افتد این است که این سوژه فردی یا جمعی هر چه ابژه می بیند، می خواهد در آن تصرف کند. وی ادامه داد: چون سوژه ها متفاوت اند و ما با اقوام مختلفی مواجه هستیم، هر کدام می خواهد سوژه باشد و دیگری را ابژه کند. کار به جایی می رسد که به تعبیری دیگری تبدیل به دوزخ می شود. اینجاست که مشکل دیگری اساسی می شود. این استاد دانشگاه افزود: حال آیا باید بگوییم این مشکل ما نیست؟ یا اصلا در گذشته این مشکل وجود نداشته است؟ اینکه انسان سوژه است و علم و اراده دارد و می خواهد چیزهای دیگر را ابژه کند، اصلاً چیز جدیدی نیست. آنچه که جدید است این است که به سوژه اصالت داده شده است و انسان عین سوژه تلقی شده است. وی ادامه داد: به زبان منطقی این مغالعه جز و کل است. هر تعریفی که از انسان ارائه کنیم از جمله تعریف اسلامی که مظهر تمامی اسماء است، باز مسئله دیگری مطرح می شود و ما کسانی داریم که پیرو ادیان و اقوام و زبان های دیگر هستند. اگر دینی نگاه کنیم، چه مسیحی و چه مسلمان و چه ادیان دیگر، در همه اینها، عالم جلوه جمال او و آفریده اوست. بنابراین انسان آن بیگانگی که در سوبژکتیویسم با عالم طبیعت دارد قطعاَ نخواهد داشت. این استاد دانشگاه گفت: ما همه فرزندان آدم و حوا هستیم با این نظر ما با همه عالم صلح و آشتی داریم. آنچه در قرآن و در لسان حکما و عرفا آمده است چنانکه استاد اسمیرنف گفتند اختصاص به ایران ندارد و آن وجهه صلح و آشتی و دوستی و محبت در آن است. وی ادامه داد: البته چیزهایی وجود دارد که به اعتقاد ما از خود اسلام نیست بلکه به جا مانده از صورت تاریخی قبل از آن است و آن جاهلیت به زبان قرآن است. این جاهلیت دوباره به منزله ماده ای است که می خواهد صورت اسلامی را ماده خود قرار دهد. یعنی جای صورت و ماده عوض شود. این مسئله ای است که در صدر اسلام هم اتفاق افتاده و در حادثه کربلا نیز شاهد آن هستیم. سلیمان حشمت ادامه داد: تعبیری که امیرالمومنین(ع) از بنی امیه دارد این است که آنها پوستین وارونه هستند. این به صورت تشبیهی همان است که ما می گوییم جابجا کردن صورت و ماده. عین همین مسئله در تاریخ در آرای ابن تیمیه و ظاهریون تداوم پیدا کرده است. وی ادامه داد: اگر از نظر فلسفه و عرفان اسلامی به قضیه نگاه کنیم، این امر دوباره به جاهلیت رجعت دارد. نکته اینجاست که عالمی که در آن هستیم عالمی است که به یک هرج و مرج و تشتت رسیده است. این همان چیزی است که در لسان فیلسوفان بزرگ غرب هم آمده است. جاهلیت اولی و نیست انگاری معاصر با هم مخلوط شده و حاصل آن داعش شده است. وی در پایان اظهار داشت: بنابراین اینگونه نیست که اینها حتی پیروان صدیق ابن تیمیه و داعش باشند. اینها احکامی بیان می کنند که در نزد هیچ فرقه ای از مسلمانان سابقه نداشته است. چنین چیزی کاملا نیست انگارانه است. مفاهیم فلسفی در آرای ناصرخسرو در ادامه این همایش تاتینا کورنیوا، پژوهشگر انستیتو فلسفه آکادمی علوم روسیه، درباره مفاهیم فلسفی در آراء ناصر خسرو به ایراد سخنرانی پرداخت. وی گفت: مذهب اسماعیلیه دومین فرقه بزرگ شیعی به شمار می روند. امروزه پیروان این آیین در بسیاری از کشورها زندگی می کنند با این حال سرزمین فارس برای سده ها وطن آنها بوده است. رسائل ناصرخسرو به عنوان یکی از بزرگترین فیلسوفان اسماعیلیه هنوز هم مورد مطالعه و محل بحث و بررسی است. وی ادامه داد: ناصر خسرو یک فیلسوف، شاعر و جهانگرد بود که در گسترش شعر و زبان فارسی و نیز بسط مضامین ناب فلسفی سهم عمده ای داشت. او فعالانه در شکل گیری زبان و اصطلاحات فلسفی در زبان فارسی شرکت داشت و شایسته ذکر است که جمله رسائل فلسفی باقیمانده از ناصرخسرو به زبان فارسی است و این با توجه به جایگاه زبان عربی به عنوان زبان علم و فلسفه در آن زمان عجیب می نمود. او در ارتباط با مسئله نسبت میان خداوند و عالم خلقت، ابتکاراتی داشت. در آموزه های خود در بسط مفاهیم «کلمة الله»، «عقل کل» و «نفس کل» کوشید و هر یک از این عناصر را وابسته به دیگری دانست که در معیت با یکدیگر علت اولی را شکل می دهند. تاتینا کورنیوا گفت: مطابق با آموزه های ناصرخسرو انسان حلقه واسطی است میان دو عالم مادی و روحانی. نفس کل، معرفت عقل کل را در ماده نقش کرده و بدینسان انسان ابزاری است از برای نفس تا که بتواند به کمال و تفصیل عقل کلی نائل گردد. هدف زندگی انسانی گردآوری معرفت است. آنگونه که پس از مرگ، روح انسان بتواند به مبداء خود –نفس کلی- باز گردد. وی در پایان اظهار داشت: مفهوم امامت جایگاه مهمی در آموزه های ناصرخسرو دارد. هر نفسی را این امکان نیست تا به مبداء واقعی خود رجعت نماید بلکه تنها آن نفس که پذیرای راستین مذهب اسماعیلی است این امکان را می یابد، معرفتی که تنها نزد امام اسماعیلیه موجود است. از این روی بسط و تنقیح مفهوم نفس کلی و در نتیجه کل عالم خلقت مستقیماً از سوی نحله اسماعیلیه طرح می گردد.









این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: مهر]
[مشاهده در: www.mehrnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 27]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


دین و اندیشه
پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن