تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 7 دی 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):به راستى كه دانش، مايه حيات دل‏ها، روشن كننده ديدگان كور و نيروبخش بدن‏هاى ناتوان ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

سایبان ماشین

دزدگیر منزل

اجاره سند در شیراز

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

خرید یخچال خارجی

موسسه خیریه

واردات از چین

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

طراحی سایت تهران سایت

irspeedy

درج اگهی ویژه

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

خرید بلیط هواپیما

بلیط اتوبوس پایانه

تعمیرات پکیج کرج

لیست قیمت گوشی شیائومی

خرید فالوور

پوستر آنلاین

بهترین وکیل کرج

بهترین وکیل تهران

خرید از چین

خرید از چین

تجهیزات کافی شاپ

کاشت ابرو طبیعی و‌ سریع

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

لوله و اتصالات آذین

قرص گلوریا

نمایندگی دوو در کرج

رفع تاری و تشخیص پلاک

پرگابالین

دوره آموزش باریستا

مهاجرت به آلمان

بهترین قالیشویی تهران

بورس کارتریج پرینتر در تهران

تشریفات روناک

نوار اخطار زرد رنگ

ثبت شرکت فوری

تابلو برق

خودارزیابی چیست

فروشگاه مخازن پلی اتیلن

قیمت و خرید تخت برقی پزشکی

کلینیک زخم تهران

خرید بیت کوین

خرید شب یلدا

پرچم تشریفات با کیفیت بالا و قیمت ارزان

کاشت ابرو طبیعی

پرواز از نگاه دکتر ماکان آریا پارسا

پارتیشن شیشه ای

اقامت یونان

خرید غذای گربه

رزرو هتل خارجی

تولید کننده تخت زیبایی

مشاوره تخصصی تولید محتوا

سی پی کالاف

دوره باریستا فنی حرفه ای

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1845266287




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

نگاه پارادایمی در فلسفۀ علوم اجتماعی


واضح آرشیو وب فارسی:مهر: یادداشت؛
نگاه پارادایمی در فلسفۀ علوم اجتماعی

فلسفه علوم اجتماعی


شناسهٔ خبر: 3672045 - دوشنبه ۱۰ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۱:۲۶
دین و اندیشه > اندیشمندان

یکی از نگاه‌های جدی و رایج در تحلیل رویکردهای مختلف در حوزۀ علوم انسانی، رویکرد پارادایمی است. به گزارش خبرگزاری مهر، یادداشت پیش رو به قلم دکتر راست خدیو به تبیین «نگاه پارادایمی در فلسفۀ علوم اجتماعی» می‌پردازد. یکی از نگاه‌های جدی و رایج در تحلیل رویکردهای مختلف در حوزۀ علوم انسانی، رویکرد پارادایمی است. با بیانی ساده می‌توان پارادایم را این‌گونه تعریف کرد: «مجموعه گزاره‌های منسجم ناظر به یک علم که در میان جامعۀ علمی به توافق رسیده‌اند». ساختار پارادایم، یک ساختار هماهنگ و منسجم است. معرفت‌شناسی، هستی‌شناسی و طبیعت‌شناسی نهفته در پسِ گزاره‌های علمی در محدودۀ یک پارادایم خاص، ضرورتاً نسبت به یکدیگر هماهنگ هستند. البته باید توجه داشت پارادایم[1]، واژه‌ای است که دلالت بر تمام اجزای یک نظام علمی دارد. وقتی گفته می‌شود پارادایم پوزیتیویستی، پارادایم انتقادی و یا پارادایم تفسیری، مراد همۀ آن مجموعه است؛ در یک پارادایم، نه تنها مبانی فلسفی علم، بلکه امور دیگری نظیرِ نظریۀ علمی، مدل‌ها و روش علمی نیز حضور دارد. البته باید توجه داشت که جایگاه مبانی فلسفی در یک پارادایم خاص، بسیار بااهمیت است. دانشمند یا نظریه‌پرداز حوزۀ علوم اجتماعی، باید ابتدا مشخص کند که با چه پیش‌فرض‌های نظریِ خاصی، پدیده‌های مورد مطالعۀ خود را بررسی می‌کند. رویکرد پارادایمی، مطالعۀ پدیده‌های اجتماعی بدون پیش‌فرض‌ و چارچوب ذهنی خاص را به کلی نفی می‌کند. هر محقق و اندیشمند، باید ابتدا مشخص کند که متعلق به چه پارادایمی است و سپس وارد بازی علم شود. همچنین پارادایم، صرفاً شامل گزاره‌های علمی نیست؛ مثلاً وقتی گفته می‌شود «اقتصاد مارکسیستی»، «اقتصاد لیبرال» و... ،منظور فقط نظریه‌های تجربی و علمیِ اقتصاددانان مارکسیست یا لیبرال نیست؛ بلکه این تعبیر شاملِ مبانی فلسفی اقتصاد مارکسیستی یا لیبرال نیز می‌شود؛ بنابراین، نمی‌توان سخن از کار تجربی صرف، کاملاً عینی و فارغ از پیش‌فرض‌ها به میان آورد؛ هر مشاهده‌ای، تحت‌تأثیر پیش‌فرض‌ها و مفروضات خاصی صورت می‌پذیرد. البته ممکن است یک دانشمند، نسبت به پیش‌فرض‌هایش آگاهی نداشته باشد. به این ترتیب، در نگاه پارادایمی، علم دینی به معنای علمی است که پژوهش‌های تجربی در آن، تابع نوع نگاه خاصی به جهان و معرفت و سایر امور بنیادی است. با نگاه پاردایمی می‌توان از علم دینی سخن گفت. علم فمینیستی در مقابل علم غیرفمینیستی هم بر اساس همین نگاه پارادایمی است. در غرب، بسیاری از جامعه‌شناسی فمینیستی دفاع می‌کنند. حتی در دهۀ هفتاد، جریان فمینیستی در جامعه‌شناسی اوج می‌گیرد. فمینیسم دارای سه موج بزرگ است که از قرن نوزدهم شروع می­شود و تا اواخر قرن بیستم ادامه دارد؛ موج رادیکال فمینیسم، قرائتی معرفت‌شناختی از فمینیسم ارائه می‌کند. طبق این دیدگاه، اساساً معرفت زنانه و مردانه متفاوت هستند؛ یک زن به گونه‌ای به انسان، جامعه و هستی نگاه می‌کند که تفاوت بنیادی با دیدگاه مردانه در باب این امور دارد. به تَبَع این نگاه، از نظر جامعه‌شناسان فمینیست، جامعه‌شناسی - که با کارهای اوگوست کنت شروع می­شود و با فعالیت‌های مارکس، دورکیم، ماکس وبر و دیگران، در مسیرهای متفاوتی توسعه می‌یابد - اساساً مردانه است.  اگر به پدیده‌های اجتماعی و اقتصادی از دیدگاهی زنانه نگریسته می‌شد، علوم اقتصاد و جامعه‌شناسی، شکل دیگری می‌یافتند. از دیدگاه این نظریه‌پردازان، حتی زبان‌شناسی و وضع‌های لغوی نیز، تحت‌تأثیر نگاهی مردانه شکل گرفته است؛ مثلاً در بسیاری از زبان‌ها، مانند فرانسوی، انگلیسی و عربی، برای اشاره به سوم شخص مؤنث و مذکر، از دو ضمیر متفاوت استفاده می‌شود؛[2] اما برای اشاره به نوع انسان، در این گونه زبان‌ها از ضمیر مذکر استفاده می‌شود و این امر تحت‌تأثیر نگاه مردانه است. نحوۀ مواجهۀ محقق با واقعیت‌های بیرونی و چگونگی مدل‌سازی او، کاملاً تحت‌تأثیر مبانی فلسفی و پارادایمی اوست؛ مثلاً یک پوزیتیویست ممکن است ادعا کند که «واقعیت‌های بیرونی صرفاً با حواس درک می­شوند». این مبنای فلسفی، در نحوۀ مواجهۀ او با پدیده‌های واقعی و همچنین نوع مدل‌سازی او کاملاً تأثیرگذار است. هر دستگاه فکری که دارای فلسفه‌ای نباشد، طبیعتاً نمی‌تواند فلسفۀ خود را در ساحت مبانی پارادایمی تنزل بدهد و پس از آن، نظریات علمی تولید کند. از آن‌جا که ما دارای تاریخ فلسفه‌ای غنی و پربار هستیم، این امکان برای ما وجود دارد که مبانی پارادایمی مخصوص به خودمان را داشته باشیم، اما تا کنون این مبانی فلسفی را وارد ساحت پارادایم علمی خود نکرده‌ایم. [1]. Paradigm.
[2]. در انگلیسی برای اشاره به سوم شخص مذکر از ضمیر «he» و برای اشاره به سوم شخص مؤنث از ضمیر«she» استفاده می‌شود. در زبان فرانسه، برای اشاره به سوم شخص مذکر، از ضمیر«il» و برای  اشاره به سوم شخص مؤنث از ضمیر«elle» استفاده می‌شود. در عربی نیز، به ترتیب از ضمایر «هو» و «هی» استفاده می‌شود.















این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: مهر]
[مشاهده در: www.mehrnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 135]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


دین و اندیشه
پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن