محبوبترینها
چگونه با ثبت آگهی رایگان در سایت های نیازمندیها، کسب و کارتان را به دیگران معرفی کنید؟
بهترین لوله برای لوله کشی آب ساختمان
دانلود آهنگ های برتر ایرانی و خارجی 2024
ماندگاری بیشتر محصولات باغ شما با این روش ساده!
بارشهای سیلآسا در راه است! آیا خانه شما آماده است؟
بارشهای سیلآسا در راه است! آیا خانه شما آماده است؟
قیمت انواع دستگاه تصفیه آب خانگی در ایران
نمایش جنگ دینامیت شو در تهران [از بیوگرافی میلاد صالح پور تا خرید بلیط]
9 روش جرم گیری ماشین لباسشویی سامسونگ برای از بین بردن بوی بد
ساندویچ پانل: بهترین گزینه برای ساخت و ساز سریع
خرید بیمه، استعلام و مقایسه انواع بیمه درمان ✅?
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1845545315
هدف ظهور رفع مشکلات خرد و کلان جامعه نیست
واضح آرشیو وب فارسی:مهر: پرهیز از انواع انتظارهای عامیانه/ گفتاری از علیرضا پناهیان
هدف ظهور رفع مشکلات خرد و کلان جامعه نیست
شناسهٔ خبر: 3665441 - دوشنبه ۳ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۴:۵۹
دین و اندیشه > آیین ها و تشکل های مذهبی
اساساً هدف کلیدی ظهور و حضور حضرت رفع مشکلات خرد و کلان جامعه نیست. رفع این مشکلات، تنها مقدمهای برای نائل آمدن به اهداف بالاتر انسانی و معنوی است. به گزارش خبرگزاری مهر، «انتظار عامیانه» عنوان اولین فصل کتاب «انتظار عامیانه، انتظار عالمانه، انتظار عارفانه» است که حجت الاسلام و المسلمین صدیقی از آن با عبارت «جامعترین کتابی که تاکنون در موضوع انتظار دیدهام» یاد کرد و حسن عباسی آن را یک عقبۀ تفکر استراتژیک برای موضوع انتظار و تلاشی حکمی، فلسفی و کلامی در موضوع انتظار دانست. حجت الاسلام و المسلمین پناهیان در فصل اول این کتاب به معرفی و بررسی انواع انتظار عامیانه و آثار سوء آن پرداخته است و سپس فواید و برکاتی که با کنار گذاشتن نگاه عامیانه پدیدار میشود را برشمرده است. با توجه به تأکید چند سال قبل رهبر معظم انقلاب بر «اهمیت کار عالمانه و پرهیز از کار عامیانه در موضوع انتظار»، برای اولین بار و در آستانۀ میلاد مهدی موعود(عج) هر روز بخشی از فصل اول این کتاب را با عنوان «پرهیز از انواع انتظارهای عامیانه» منتشر میشود: نوع چهارم نگاه عامیانه: «نعمت، بیدلیل فراوان میشود» نگاه عوامانۀ دیگری که به مفاهیم مهدویت وجود دارد مربوط به این حقیقت است که پس از ظهور، نعمت فراوان خواهد شد، برکات نازل میشوند، مریضها شفا پیدا میکنند، بیخانهها خانهدار میشوند، امنیت کامل برقرار میشود و خلاصه همۀ امور سامان مییابند. همۀ این گزارهها درست و مطابق با روایات مربوط به دوران ظهور است، (۱) اما اگر نگاه ما به همین آثار، یک نگاه عامیانه باشد، کار به تلقیهای نادرستی خواهد کشید. اینکه ما به عظمت منزلت امام زمان(عج) نزد خداوند متعال و اینکه ایشان به اذن خدا میتوانند مشکلات زندگی بشر را بهسهولت حل کنند، اعتقاد داشته باشیم، یقیناً اعتقاد ارزشمندی است؛ و بخشی از معرفت و اعتقاد ما به امام معصوم(ع) را تشکیل میدهد، اما همین اعتقاد نیز میتواند دچار نگاه عامیانه شود. انتظار فرج، صرفاً برای حل مشکلات شخصی، انتظاری سطحی است/ رفع مشکلات، مقدمهای برای اهداف بالاتر انسانی و معنوی اگر انتظار ما برای ظهور و تشریففرمایی حضرت، صرفاً به این دلیل باشد که مشکلات شخصی ما حل شود، معلوم است که چنین انتظاری بسیار سطحی و عامیانه خواهد بود. اگرچه حضرت حتی در دوران غیبت نیز گرفتاریهای مؤمنان را برطرف میکنند و آنها را مورد عنایت و تفقد قرار میدهند، (۲) اما درخواست فرج تنها برای رفع چنین مشکلاتی، سطحی انگاشتن قیام منجی است. بله، اگر بدانیم رفع مشکلات معیشتی ما در گرو رفع مشکلات کلانی است که عالم گرفتار آن است و بنا است منجی عالم این گرفتاریها را بهصورت ریشهای برطرف فرمایند، به نگاه عمیقتری رسیدهایم. اما اساساً هدف کلیدی ظهور و حضور حضرت رفع مشکلات خرد و کلان جامعه نیست. رفع این مشکلات، تنها مقدمهای برای نائل آمدن به اهداف بالاتر انسانی و معنوی است. نگاه صحیح به برطرف شدن مشکلات و وفور نعمت کسانی که میخواهند غیر عامیانه به این موضوع نگاه کنند، باید بدانند که هم برطرف شدن سختیهای زندگی مقدماتی دارد، که اهمّ آنها برچیده شدن بساط کفر است (که همیشه بهصورت مستقیم یا غیر مستقیم موجب ظلم میگردد)، و هم برطرف شدن مشکلات، خود مقدمهای برای رسیدن به اهداف مهمتری است؛ مانند فراغت و فرصت یافتن بندگان خدا برای عبودیت پروردگار و کسب کمالات معنوی.
اساساً بعد از ظهور، همۀ مشکلات برطرف نمیشوند ضمن آنکه باید بدانیم اساساً پس از ظهور، تمامی مشکلات برطرف نخواهند شد و برخی از مشکلات و حتی مظلومیتهای حضرت باقی میماند. حضرت امام(ره) در اینباره اشارۀ روشنی دارند: «و ما نباید توقع داشته باشیم که صبح کنیم در حالى که همه چیز سرجاى خودش باشد. در زمان حضرت صاحب ـ سلام اللَّه علیه ـ هم که ایشان با تمام قدرت مىخواهند عدل را اجرا نمایند، با این ترتیب نمىشود که هیچ کس حتى خلاف پنهانى هم نکند. و بالاخره همانها هم که مخالف هستند حضرت صاحب را شهید مىکنند. و در روایات، قریب به این معنا دارد که بعضى فقهاى عصر با ایشان مخالفت مىکنند.»(۳) هرچند دوران طلایی و زیبای ظهور با وضعیتی که امروزه انسانها تجربه میکنند، بسیار متفاوت است، امّا این تصور هم که در آن زمان «دنیا جای خود را با بهشت عوض خواهد کرد»، یک تصور عامیانه است. تا دنیا باقی است، سختیها و مشکلات دنیا هم وجود خواهند داشت. خالق انسان میفرماید: «ما انسان را در رنج و زحمت آفریدیم؛ لَقَدْ خَلَقْنَا الْإِنْسانَ فی کَبَدٍ» (۴) و امیر مؤمنان(ع) میفرماید: «دنیا خانۀ سختیها و محنتهاست؛ الدُّنْیَا دَارُ الْمِحَنِ» (۵) ضرورت تحلیل گزارههای مربوط به ظهور تمام این نگرشهای عوامانه میتوانند حرفهای درستی در بر داشته باشند، امّا وقتی نگاه عمیقی به این حرفها نداشته باشیم، ممکن است در ذیل هر کدام از آنها تصورات و برداشتهای نادرستی شکل بگیرد. نباید با اشارههایی که درباره ظهور و حکومت حضرت وجود دارد، بدون تحلیل برخورد کرد. بلکه باید با بهرهگیری از عموم معارف دینی به تفسیر آنها پرداخت. ویژگیهای مطرح شده دربارۀ ظهور، تنها بخشهایی از آن کوهستان باعظمتی است که از زیر آب دریا بیرون آمده و به صورت جزیرهای خودنمایی کرده است. ما نباید فقط به همین گوشۀ بیرون آمده از دریا نگاه کنیم، بلکه باید غواصی کرده و به کمک معارف دینی، با تمام مختصات آن کوهستانی که قرار است تماماً از زیر آب بیرون بیاید، آشنا شویم. --------------------------- (۱) رسول الله(ص) : «پس در آنهنگام مهدی من زمین را از عدل و داد پر میکند و از آسمان بارانی میبارد که زمین گیاهان خود را میرویاند و امت من در ولایت او چندان نعمت و رفاه خواهند داشت که قبل از آن هیچگاه مانند آن نبوده باشد؛ فَیَمْلَأَ الْأَرْضَ قِسْطاً وَ عَدْلًا وَ تُمْطِرُ السَّمَاءُ مَطَراً تُخْرِجُ الْأَرْضُ نَبَاتَهَا وَ تُنْعِمُ أُمَّتِی فِی وِلَایَتِهِ نِعْمَةً لَمْ تُنْعِمْ بِمِثْلِهَا قَطُّ» ملاحم سید ابن طاووس، ص ۱۳۹. و در روایت دیگر آمده است: «امت من در زمان او(مهدی) چنان زندگی خواهند داشت که قبل از آن، هیچگاه مانند آن زندگی نکرده باشند؛ وَ تَعِیشُ أُمَّتِی فِی زَمَانِهِ عَیْشاً لَمْ تَعِشْهُ قَبْلَ ذَلِکَ فِی زَمَانٍ قَطُّ» ملاحم سید ابن طاووس، ص ۱۶۵. همچنین بنابر روایات، فقر در جامعۀ مهدوی ریشهکن میشود تا جایی که دارندۀ زکات، نیازمندی پیدا نمیکند که زکات او را قبول کند(امام صادق(ع) : وَ یَطْلُبُ الرَّجُلُ مِنْکُمْ مَنْ یَصِلُهُ بِمَالِهِ وَ یَأْخُذُ مِنْهُ زَکَاتَهُ فَلَا یَجِدُ أَحَداً یَقْبَلُ مِنْهُ ذَلِکَ. اسْتَغْنَى النَّاسُ بِمَا رَزَقَهُمُ اللَّهُ مِنْ فَضْلِه؛ ارشاد مفید، ج ۲، ص ۳۸۱. برای دیدن روایات مربوطه نگاه کنید به: نجم الدین طبسی، نشانههایی از دولت موعود، بوستان کتاب، ۱۳۸۵، ص ۲۵۲، ذیل عنوان: «ریشهکن شدن فقر از جامعه») در خصوص امنیت کامل و گسترده در آن زمان نیز روایات بسیار زیبایی در این زمینه وجود دارد که تعدادی از آنها در فصل سوم کتاب «نشانههایی از دولت موعود» که به آن اشاره شد، با عنوان «امنیت» آمده است. روایات دیگری که به تفصیل و زیبایی، نعمتهای فراوان دوران حضرت را ذکر کرده و کیفیت آنها را برشمردهاند در کتابهای مربوطه آمده است. از آن جمله میتوانید نگاه کنید به بخش سوم کتاب نشانههایی از دولت موعود نوشتۀ آیت الله نجم الدین طبسی، که احادیث مربوط به: «شکوفایی دانش و صنعت، رشد معنویت و اخلاق، امنیت، شکوفایی اقتصادی و رفاه اجتماعی، بهداشت و درمان» را جمعآوری، طبقهبندی و توضیح داده است. (نجم الدین طبسی، نشانههایی از دولت موعود، بوستان کتاب، ۱۳۸۵) همچنین نگاه کنید به فصل بیست و یکم کتاب ارزندۀ «امام مهدی(ع) از تولد تا بعد از ظهور» نوشتۀ سید محمد کاظم قزوینی موسوی(ره)، ترجمۀ لطیف راشدی، انتشارات مسجد مقدس جمکران. (۲) در کتاب احتجاج طبرسی، در ضمن توقیعی که از امام زمان(عج) به شیخ مفید(ره) فرستاده شده است آمده است: «... فَإِنَّا نُحِیطُ عِلْماً بِأَنْبَائِکُمْ وَ لَا یَعْزُبُ عَنَّا شَیْءٌ مِنْ أَخْبَارِکُمْ- وَ مَعْرِفَتُنَا بِالذُّلِّ الَّذِی أَصَابَکُمْ مُذْ جَنَحَ کَثِیرٌ مِنْکُمْ إِلَی مَا کَانَ السَّلَفُ الصَّالِحُ عَنْهُ شَاسِعاً وَ نَبَذُوا الْعَهْدَ الْمَأْخُوذَ وَراءَ ظُهُورِهِمْ کَأَنَّهُمْ لا یَعْلَمُونَ إِنَّا غَیْرُ مُهْمِلِینَ لِمُرَاعَاتِکُمْ وَ لَا نَاسِینَ لِذِکْرِکُمْ وَ لَوْ لَا ذَلِکَ لَنَزَلَ بِکُمُ اللَّأْوَاءُ وَ اصْطَلَمَکُمُ الْأَعْدَاءُ؛ در عین حال از اخبار و اوضاع شما کاملاً آگاهیم و چیزی از آن بر ما پوشیده نمیماند. ما از لغزشهائی که از برخی شیعیان سر میزند از وقتی که بسیاری از آنان میل به بعضی از کارهای ناشایستهای نمودهاند که نیکان گذشته از آنان احتراز مینمودند و پیمانی که از آنان برای توجّه به خداوند و دوری از زشتیها گرفته شده و آن را پشت سر انداختهاند اطّلاع داریم، گویا آنان نمیدانند که ما در رعایت حال شما کوتاهی نمیکنیم و یاد شما را از خاطر نبردهایم، و اگر جز این بود از هر سو گرفتاری به شما رو میآورد و دشمنانتان، شما را از میان میبردند.» احتجاج طبرسی، ج۲، ص ۴۹۷ (۳) صحیفه امام، ج ۱۹، ص ۳۰۳. (۴) سوره بلد، آیه ۴. در آیۀ دیگری نیز خداوند متعال حرکت انسان به سوی خودش را توأم با سختی و رنج میداند و میفرماید: «اى انسان! تو با تلاش و رنج بسوى پروردگارت مىروى و او را ملاقات خواهى کرد؛ یا أَیُّهَا الْإِنْسانُ إِنَّکَ کادِحٌ إِلى رَبِّکَ کَدْحاً فَمُلاقیهِ» سوره انشقاق، آیه ۶. در تفسیر نمونه ذیل این آیه آمده است: «‹کدح› (بر وزن مدح) به معنى تلاش و کوششى است که با رنج و تعب همراه باشد، و در جسم و جان اثر بگذارد ... این آیه اشاره به یک اصل اساسى در حیات همه انسانها است، که همواره زندگى آمیخته با زحمت و رنج و تعب است» مکارم شیرازی، تفسیر نمونه، ج ۲۶، ص ۳۰۰. (۵) غررالحکم، حدیث ۲۲۳۹. همچنین امیرالمؤمنین در توصیف دنیا فرمودند: «سرایی است پوشیده از بلا و گرفتاری؛ دَارٌ بِالْبَلَاءِ مَحْفُوفَه» نهجالبلاغه، خطبه ۲۶۶. و فرمودند: «دنیا آکنده از مصیبتها و پیشآمدهای ناگوار است؛ الدُّنْیَا مَلِیئَةٌ بِالْمَصَائِبِ طَارِقَةٌ بِالْفَجَائِعِ وَ النَّوَائِب» غررالحکم، حدیث ۲۲۴۱.
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: مهر]
[مشاهده در: www.mehrnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 169]
صفحات پیشنهادی
با استفاده از قرآن برای مشکلات جامعه چارهاندیشی شود
پنجشنبه ۳۰ اردیبهشت ۱۳۹۵ - ۱۰ ۴۶ رئیس ستاد اقامه نماز کشور با بیان اینکه باید در حوزههای علمیه هرچه بیشتر به قرآن توجه شود گفت باید با استفاده از قرآن کریم برای مشکلات روز جامعه چاره اندیشی کنیم به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران ایسنا منطقه قم حجتالاسلام والمسلمینآمریکا تاکنون به تعهدات خود عمل نکرده/ برای تحقق اقتصاد مقاومت باید در برابر مشکلات ایستادگی کرد/ ظهور امام زم
حجت الاسلام هاشمی امام جمعه شهر گز تاکید کرد برای دستیابی به رونق اقصادی و تحقق سیاست های اقتصاد مقاومتی چاره ای جز ایستادگی در برابر مشکلات تحریم ها و قدرتهای بزرگ نداریم به گزارش پایگاه خبری شاهین نا امام جمعه شهر گز در خطبه های نماز جمعه این هفته ضمن توصیه خود و نمازگزارانبهترین راهکار برای رفع مشکلات جامعه بهادادن به آموزش وپرورش است
نماينده نومنتخب مردم هرمزگان درمجلس شوراي اسلامي بهترین راهکار برای رفع مشکلات جامعه بهادادن به آموزش وپرورش است بندرعباس- ایرنا - نماینده نومنتخب مردم بندرعباس قشم ابوموسی و بندر خمیردر مجلس شورای اسلامی گفت با افزایش دستگاه های نظارتی به تنهایی نمیتوان مشکلات را برطرفبرگزاری دومین همایش دانشآموختگان جامعه الزهراء(س)
یکشنبه ۲۶ اردیبهشت ۱۳۹۵ - ۱۸ ۲۷ مدیرکل تبلیغ و ارتباطات جامعه الزهراء س با بیان اینکه هفت هزار مبلغه در داخل و خارج کشور با ساماندهی جامعه الزهراء س فعالیت دارند از برگزاری دومین همایش دانشآموختگان جامعه الزهراء س به مدت سه روز در قم خبر داد به گزارش خبرنگار خبرگزاری داکمک به رفع مشکلات رفتاری نوجوانان با استفاده از امگا 3
امگا 3 تاثیر بسزایی بر رفع رفتارهای منفی فرزندانتان میگذارد این ماده معدنی در رفع میزان پرخاشگری آن ها تاثیرگذار است پیشنهاد ما به والدین آنها مصرف مواد غذایی سرشار از امگا 3می باشد مطالعات محققان نشان می دهد مصرف امگا 3 بهترین گزینه برای کاهش پرخاشگری کودکان و نوجوانان در کمترینکارمزد بانک در مسیر رفع مشکلات مردم باشد
آیت الله سبحانی کارمزد بانک در مسیر رفع مشکلات مردم باشد حضرت آیتالله العظمی سبحانی در دیدار با رییس جمهوری اسلامی ایران ضمن بیان اینکه همواره برای موفقیت دولت دعا میکنم بر ضرورت انطباق هرچه بیشتر نظام بانکی کشور بر مبنای احکام شرعی تاکید کرد خبرگزاری ایسنا حضرت آیتاللهچه زمان مژدۀ ظهور بدهیم؟!
فایل صوتی چه زمان مژدۀ ظهور بدهیم شناسهٔ خبر 3664886 - یکشنبه ۲ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۴ ۳۹ دین و اندیشه > سایر دریافت 1 MB اگر دیدید ابنیۀ شرک و نفاق شوکت معتدین دارد روز به روز تضعیف میشود بدانید دیگر آقایمان نزدیک است بیاید که ضربۀ نهایی را بزند نابودشان کند به گزارش خبرگزاردلیل غیبت امام زمان و هدف از ظهور چیست؟
نیمه شعبان- سالروز ولادت امام زمان ع دلیل غیبت امام زمان و هدف از ظهور چیست قرار است ظهور رخ بدهد تا انسانها در سایه عدل الهی که در دوران پس از ظهور اتفاق می افتد به نهایت مقام انسانی خویش که تسبیح پروردگار است دست یابند گروه آئین و اندیشه فرهنگ نیوز آخرین وصی پیامبر خدا صکارمزد بانکها باید واقعی و در مسیر رفع مشکلات مردم باشد
آیتالله سبحانی در دیدار با رییس جمهور گفت کارمزد بانکها باید واقعی و در مسیر کمک به بخش تولید و رفع مشکلات مردم باشد و متخصصان برای حل این موضوع تلاش کنند به گزارش جام جم آنلاین به نقل از پایگاه اطلاعرسانی ریاست جمهوری آیتالله سبحانی از مراجع عظام تقلید در دیدارلزوم افزایش 40 درصدی بودجه آموزش و پرورش برای رفع مشکلات - خبرداغ
معاون توسعه مدیریت و پشتیبانی وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه در سال ۹۵ بودجه آموزش و پرورش ۳۰ هزار میلیارد تومان است گفت برای رسیدن به یک آموزش و پرورش مطلوب نیاز است که این بودجه ۴۰ درصد افزایش یابد به گزارش خبرداغ به نقل از ایسنا سید محمد بطحایی در همایش هم اندیشی مناطق-
دین و اندیشه
پربازدیدترینها