واضح آرشیو وب فارسی:مهر: همایش روز ملی بزرگداشت ملاصدرا/ ۱
آیت الله سیدمحمد خامنه ای: جهان بدون فلسفه دنیای کور و ظلمانی است
شناسهٔ خبر: 3664125 - شنبه ۱ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۱:۴۶
دین و اندیشه > همایش ها و میزگردها
آیت الله سید محمد خامنه ای، رئیس بنیاد صدرا گفت: جهان عاری از فلسفه یک دنیای کور و ظلمانی است کسی که علم دارد راه خود را می بیند و کسی که کور باشد زندگی او ظلمت است. به گزارش خبرنگار مهر، بیستمین همایش روز ملی بزرگداشت حکیم ملاصدرا به همت بنیاد حکمت اسلامی صدرا با حضور آیتالله سیدمحمد خامنهای رییس این بنیاد، رضا داوری اردکانی رییس فرهنگستان علوم و دیگر اساتید فلسفه از جمله کریم مجتهدی، غلامحسین ابراهیمی دینانی، سید مصطفی محقق داماد و غلامرضا اعوانی از ساعتی پیش (شنبه یکم خرداد) در مجتمع فرهنگی آدینه آغاز شد. آیت الله سیدمحمد خامنه ای در ابتدای این نشست ضمن تبریک ایام نیمه شعبان و ولادت حضرت صاحب الزمان (عج) گفت: موضوع این همایش فلسفه و جهان عاری از فلسفه است و پیام نیمه شعبان نیز توجه بشر به فلسفه تاریخ است. باید بدانیم بشر از روز اول برای خیر و شر آفریده شده است بنابراین عاقبت این جهان باید با سعادت، رفاه و راحتی و لذت معنوی بشر همراه باشد. دو جریان عمومی در این عالم وجود داشت و هنوز هم وجود دارد. بنا بر این بوده است که بشر خوشبخت شود اما چرا نشده است؟ وی افزود: آنجا که بشر به سرمایه پر بهای عقل پرداخته و از نفس لوامه استفاده کرده حتی از جهت مادی هم خوشبخت بوده است. ولی هر وقت این سرمایه را کنار گذاشته و به تمایلات حیوانی روی آورده و نفس اماره را رهبر خود قرار داده به ذلالت افتاده است. سراسر زندگی بشر پر از سعی و کوشش است اما قران می فرماید همه سعی ها به نتیجه نمی رسد آن تلاشی به جایی می رسد که بر مبنای عقل و فطرت سالم و به تعبیری قلب سلیم باشد. اگر بنا باشد انسان راه را گم کند و خط را از دست بدهد نتیجه آن ذلالت است. رئیس بنیاد صدرا ادامه داد: خداوند در قرآن با لحن خاصی می فرماید زیانکارترین مردم و کسانی که به بدترین صورت سرمایه خود را از دست می دهند کسانی هستند که سعی آنها در مسیر نبوده است. تصور می کردند که راه همین است و بهترین کار را می کنند. تاریخ آلوده به اشتباهات بشر است. ما برای اینکه فلسفه و جهان عاری از فلسفه را از هم جدا کنیم و بشناسیم باید به تعریف درست از فلسفه برگردیم. فلسفه یا حکمت به معنای صحیح عبارت است از دریافت واقعی و حقیقی از جهان. در این جهان، جهان ماده محض نیست بلکه هر آنچه که یک فرهنگ درست را می سازد را شامل می شود. اگر مبنای شناخت شما غلط باشد فرهنگ غلط خواهد بود. در درون انسان این فرهنگ است که انسان را راه می برد. فلسفه کمک می کند درک و فرهنگ ما از این عالم حقیقی باشد. وقتی درک ما حقیقی بود راه هم مشخص خواهد بود و این به کمک عقل اتفاق می افتد. عقل نیرویی است که خداوند قرار داده تا انسان بتواند خوب بشناسد، این را از تعبیر فلاسفه عقل نظری می گویند. انسان با عقل نظری جهان را در درون خود جای می دهد. عقل نظری، عقل عملی را بیدار می کند و عقل عملی برابر آنچه یافته است شروع به زندگی کردن می کند. رئیس بنیاد ایران شناسی اضافه کرد: نوامیس عالم را کشف می کند و هر انسان در جایگاه واقعی خود قرار می گیرد. در نتیجه جهانی آرام و با لذت مادی و معنوی و سعادت پدید خواهد شد. ما اگر نتوانیم از سرمایه خرد، بهره ببریم خسران کرده ایم. اگر انسان سرمایه وجودی را از بین ببرد فنای مطلق خواهد بود. از تعریف هایی که ملاصدرا در مورد فلسفه کرده است این است که حکمت صیرورت انسان است به صورت یک عالم عقلی. از این تعریف می توان نتیجه گرفت که آیا حکمت موجب سعادت است یا نیست؟ ملاصدرا حکمت و فلسفه را خداگونه شدن تعریف می کند. بنابراین تعریف فلسفه این است که سعی کنیم صفات کمالیه که در خدا بی حد و مطلق است را به هر مقدار که بتوانیم کسب کنیم که نتیجه آن سعادت است.از صیرورت انسان می تواند راه شناس شود و راه را پیدا کند. عقلانیت نیز هوای نفس را کنترل می کند. یکی از خصوصیات حکمت این است که ثمره آن خیر است. خدا خود خیر مطلق است. خیر کثیر و حکمت هم اندازه است و هر دو نتیجه هم هستند. انسان ها هر کس در حد خود اگر عقل را فراموش نکند یک فیلسوف است. آیتالله سیدمحمد خامنهای گفت: جهان عاری از فلسفه خصوصیاتی دارد که یکی از نتایج آن این است که انسان و هر جامعه ای را به توحش می کشد و انسان مدنی به انسان وحشی تبدیل می شود. دوم اینکه وقتی حکمت که ملازم با خیر است، نباشد عکس آن یعنی شر ظاهر می شود. یک مجموعه در جهان پیدا می شود که محور شرارت است. انسان و جهان عاری از فلسفه یک دنیای کور و ظلمانی است. کسی که علم دارد راه خود را می بیند و کسی که کور باشد زندگی او ظلمت است.اما سرانجام خیر مطلق غالب می شود که این در ادیان دیگر هم تصریح شده است و این با ظهور امام زمان (عج) اتفاق خواهد افتاد. طبیعی است که جهان عاری از فلسفه و خیر باشد سود در زندگی وجود ندارد و زندگی با تلخی همراه خواهد بود شاید سوال شود که شر هم برای خود فلسفه ای دارد، باید گفت اینها فلسفه نیست و یک سری گفتمان باطل است. وی در پایان تصریح کرد: ملاصدرا می گوید برهان یعنی چیزی که عقل حکم می کند، الهی است اما سفسطه شیطانی است چون استنتاج آن غلط است. دنیای عاری از فلسفه را الان در جهان شاهد هستیم که صهیونیست ها سعی می کنند بر بشر حکومت کنند و برای این کار مردم را از عقلانیت دور می کنند و به هوا پرستی وا می دارند.اگر کسی مقابل آنها قد علم کند شیاطینی را می سازد و آنها را با نام های مختلف در دنیا پراکنده می کند که منبع شرند و عالم را به آتش می کشند. دین اسلام از همان ابتدا پایه عقلانیت را بنا نهاد تا انسان بتواند با شرافت و امنیت زندگی کند.
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: مهر]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 103]