تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 13 تیر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):رسول اكرم صلى الله عليه و آله گروهى را كه كشت و كار نمى كردند، ديدند و فرمودند: شم...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1803959493




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

یک استاد دانشگاه: بسیاری از حوادث دوره ظهور واقعی و غیرنمادی است


واضح آرشیو وب فارسی:ایسنا: جمعه ۳۱ اردیبهشت ۱۳۹۵ - ۱۲:۱۷




55-264.jpg

یک عضو هیئت علمی موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) با تبیین نظریات مختلف درباره تحلیل گزاره‌های دینی تاکید کرد: بسیاری از حوادث دوره ظهور واقعی و غیرنمادی است. به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، منطقه قم، حجت‌الاسلام والمسلمین سیدعلی اکبر حسینی قلعه، در کمیسیون موسسه امام خمینی(ره) همایش دکترین مهدویت در سخنانی گفت: در تحلیل گزاره‌های دینی دو نظر وجود دارد دیدگاهی که قایل است گزاره‌های دینی غیرشناختاری هستند و دیدگاه دیگر آن را شناختاری می‌دانند؛ نظریه اول کسانی هستند که گزاره‌های دینی را ابراز احساسات می‌دانند یعنی وقتی درعهد عتیق مطلبی درباره آخرالزمان آمد قصد تحریک و تهییج مردم برای هدفی را دارد. وی افزود: عده‌ای معتقدند گزاره‌های دینی در ورای ظاهری خود معنای دیگری دارند و به علت آن معنا این نماد تقدس و اهمیت می‌یابد مثلا وقتی گفته می‌شود که نماز ستون دین است و مسیح شبان گوسفندان بنی اسرائیل است نمی‌گوید مسیح لباس شبانی بر تن دارد می‌گوید کار مسیح جمع کردن افراد منحرف از راه دین سالم عیسوی است و این شبانی نماد می‌شود و برخی همین عنوان را امروز هم به خود می‌دهند؛ یا نماز ستون دین است نمادی از این است که قوام دین به نماز است. حسینی قلعه تصریح کرد: نظریه سوم نظریه آئینی شعایری است؛ یعنی دین در زمینه‌ای قرار گرفته است که باید زمینه را مطالعه کنیم تا معنای واقعی آن را به دست بیاوریم و نظریه دیگر نظریه اسطوره‌ای است، یعنی زبان دین چون چندان با یافته‌های بشری تطابق ندارد باید زبان دین را اسطوره‌ای تفسیر کنیم و برای فهم آن باید زبان اسطوره را از آن بیرون بکشیم تا اصل مطلب را بفهمیم. وی افزود: مثلا رستاخیز حالت اسطوره دارد که باید از آن اسطوره زدایی شود یعنی وقتی این کار صورت گرفت نتیجه آن این است که انسان از گناه که مرگ است نجات می‌یابد تا رستاخیز قابل توجیه باشد و گرنه انسان بعد از مردن می‌پوسد. وی اظهار کرد: در زمینه حوادث ظهور براساس این تحلیل، ماجرای سفیانی نمی‌تواند غیرشناختاری باشد زیرا اشاره به فضای خاص، درگیری خاص و ... دارد و کاملا جنبه خبری است و نمی‌توان آن را آئینی و اسطوره‌ای و ... دانست و در برخی روایات تاکید امام معصوم(ع) هم در پای آن می‌ آید. حسینی بیان کرد: اینکه سپاه سفیانی در خاک فرو می‌رود این مطلب آنقدر واضح در روایات توضیح داده شده و درباره این سرزمین مطالبی هست که موردی و خاص است همچنین قیام یمانی و صیحه آسمانی و قتل نفس زکیه آنقدر نشانه‌ها برای آن واضح هستند که نمی‌توان از معنای شناختاری آن گذشت. وی ادامه داد: گرچه مباحث فلسفه دین ناظر به الهیات مسیحی است ولی گستره مباحث فلسفه دین نمی‌تواند در حیطه یک دین خاصی بگنجد و با عموم ادیان سر و کار دارد لذا ما بخواهیم و نخواهیم در فضای فکری ما چنین تحلیل‌هایی درباره مسایل عصر ظهور وجود دارد و نمی‌توان گفت از فضای فکری الهیات مسیحی برخاسته است. انتهای پیام








این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ایسنا]
[مشاهده در: www.isna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 137]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


دین و اندیشه
پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن