محبوبترینها
نمایش جنگ دینامیت شو در تهران [از بیوگرافی میلاد صالح پور تا خرید بلیط]
9 روش جرم گیری ماشین لباسشویی سامسونگ برای از بین بردن بوی بد
ساندویچ پانل: بهترین گزینه برای ساخت و ساز سریع
خرید بیمه، استعلام و مقایسه انواع بیمه درمان ✅?
پروازهای مشهد به دبی چه زمانی ارزان میشوند؟
تجربه غذاهای فرانسوی در قلب پاریس بهترین رستورانها و کافهها
دلایل زنگ زدن فلزات و روش های جلوگیری از آن
خرید بلیط چارتر هواپیمایی ماهان _ ماهان گشت
سیگنال در ترید چیست؟ بررسی انواع سیگنال در ترید
بهترین هدیه تولد برای متولدین زمستان: هدیههای کاربردی برای روزهای سرد
در خرید پارچه برزنتی به چه نکاتی باید توجه کنیم؟
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1827210847
تمدنسازي اسلامي، رسالت انقلاب؟!
واضح آرشیو وب فارسی:جوان آنلاین: تمدنسازي اسلامي، رسالت انقلاب؟!
مناظره «امكان يا امتناع تمدن اسلامي» با حضور احمد رهدار، رئيس مؤسسه فتوح انديشه و عباس محسني، مسئول سابق نشر آثار شهيد آويني در مؤسسه روايت فتح در خبرگزاري مهر برگزار شد.
مناظره «امكان يا امتناع تمدن اسلامي» با حضور احمد رهدار، رئيس مؤسسه فتوح انديشه و عباس محسني، مسئول سابق نشر آثار شهيد آويني در مؤسسه روايت فتح در خبرگزاري مهر برگزار شد.
چندي پيش حجتالاسلام عباس محسني در گفتوگو با اين خبرگزاري نكاتي پيرامون تمدنسازي اسلامي با اين عنوان كه «تعالي انساني با تمدنسازي رخ نميدهد» بيان كرده بود؛ در اين مطلب كه محل بحث زيادي شده بود مسئله نگاه اسلام به تمدنسازي مورد چالش واقع شده بود. پيرو اين صحبت، خبرگزاري مهر در مناظرهاي بين وي و حجتالاسلام رهدار به واكاوي بيشتر اين مسئله پرداخته است. متن زير چكيده و خلاصهاي از مباحث مطرح شده در اين گفت و گو است.
رهدار: تمدن صورت تام و تمام وضع تحقق اسلام است
در ابتداي اين مناظره حجتالاسلام رهدار با بيان تعاريف مختلف از واژه تمدن گفت: اگر تمام آنچه كه اسلام خواسته است در يك ظرف امكان تحقق پيدا كند، من اسم آن ظرف را تمدن ميگذارم. لذا من تمدن اسلامي را كلانترين و جامعترين صورت تام و تمام تحقق اسلام ميدانم.
محسني: پيامبران تمدنسازي نكردهاند
در ادامه اين مناظره حجتالاسلام محسني با بيان تعريف تاريخ ظاهري و تاريخ باطني بشر بر زمين گفت: آن موانعي را كه ما در عنوان كلي طاغوتهاي آشكار و پنهان در عصر انبيا و ائمه دستهبندي ميكنيم، ميتوانيم مفهوم و آثار تمدن را به كارهايي كه اينها كردند نسبت دهيم نه كارها و آموزههايي كه انبيا داشتهاند.
اين كارشناس ديني ابراز داشت: انبيا سرسلسلهدار ايجاد تمدنها در زندگي و حيات بشر نبودهاند و از پيامبران كسي را در اين امر سراغ نداريم كه تمدني را بنا نهاده باشد و از آن طرف هر چه به اسم آثار تمدني يا مفاهيم تمدني وجود دارد، اينها عمدتاً در مقابله با راه انبيا و ائمه و به وسيله طاغوتها پديد آمدهاند.
محسني: تمدن با توصيف كنوني در مقابل مفاهيم ديني است
حجتالاسلام محسني با بيان اينكه شهيد آويني تمدن را در مقابل انقلاب قرار ميدهد گفت: ذات انسان را در نسبت با قرب الهي ميتوان معنا كرد. انسان خواهان مقام اتصال صفات خداست كه همان مقام قرب الهي است. تجربههاي تمدن سعي در نگه داشتن بشر از اين مقام و موقعيت دارند و فكر ميكنم اين تقابل فرهنگ و تمدن است. بنابراين اگر با اين خصوصيت تمدن را در نظر بگيريم كه طالب استقرار است و دعوت به استقرار ميكند آن وقت به عنوان مفهومي در مقابل مفاهيم ديني قرار خواهد گرفت.
رهدار: تقسيم وجه ظاهري و باطني تاريخ و دوگانههايي از اين دست از الهيات مسيحي وارد شده است
حجتالاسلام رهدار در خصوص حيات ظاهري و حيات باطني بشر گفت: اعتقاد دارم اين تيپ دوگانهها از طريق الهيات مسيحي وارد الهيات اسلامي شده است. در نگاه ديني نه زمين هووي آسمان است و نه دنيا هووي آخرت يعني اين دوگانهها براي تبيين كيفيتر عالم رهزن ميشود.
وي ادامه داد: مباني روايي ما در مورد نسبت قلمرو حكومت جهاني حضرت مهدي(عج) با دوره قبل خود چه ميگويد؟ روايات اينطور نشان ميدهد كه مدت زمان انسان نخستين تا عصر ظهور نسبت به دوره ظهور مثل يك ثانيهاي نسبت به يك قرن است. برداشت ما از حكومت جهاني حضرت مهدي چيست؟ از اين حكومت اينگونه برداشت ميكنيم كه قرنها طول ميكشد تا حضرت مستقر ميشود؟ اما ظاهراً در روايات دوره ۱۹ سال براي سيطره حكومت حضرت مورد نظر است.
اين استاد دانشگاه افزود: پس در مدت كوتاهي حكومت ايشان سيطره پيدا ميكند و وارث كل انبيا ميشود در حالي كه حكومت حضرت چندين قرن ادامه مييابد، در اين صورت در مورد آن استقرار چه ميگوييم؟ اگر بنا باشد تمدن را تفسير به استقرار كنيم و از آن تقرير به اخلاد فيالارض كنيم راجع به آن استقرار در دوره ظهور چه توضيحي خواهيم داد؟
رهدار ادامه داد: دنيا بخشي از قلمرو مديريت خدايي است و استقرار در دنيا همان حظ و بهره را دارد كه استقرار در آخرت دارد.
محسني: استقرار حقيقي زماني رخ ميدهد كه انسان به حقيقت واصل شود
حجتالاسلام محسني در واكنش به مفهومي كه رهدار در خصوص استقرار در دوره ظهور بيان كرد، گفت: الان جنگي كه در طول اين تاريخ بشر روي زمين وجود دارد، مواجهه حق و باطل است. باطل سعي دارد كه اين حقيقت را از دسترس بشر دور كند و انبيا سعي دارند كه بشر را به اين حقيقت متصل كنند. ماجرا سر اين است كه وقتي بشر به اين حقيقت واصل شد، آن استقرار حقيقي به دست ميآيد و اين غير از استقراري است كه در مفهوم تمدن است. اين اشتراك لفظي استقرار، نبايد ما را به اشتباه بيندازد.
رهدار: دين من اگر دنياي من را آباد نكند آخرت من را هم نميتواند آباد كند
حجت الاسلام رهدار با بيان نقل قولي از دكتر شريعتي گفت: شريعتي تعبيري دارد كه خيلي به دل من نشسته است. ميگويد دين من اگر دنياي من را آباد نكند آخرت من را هم نميتواند آباد كند. ميگويد دين من اگر عرضه نداشته باشد دنياي من را آباد كند آخرت من را هم آباد نميكند. لكن البته دقت شود عناصر و مؤلفههاي آباداني دنيا همان چيزهايي كه در تفكر مادي اسم آن را آباداني ميگذارند، نيست.
رهدار اضافه كرد: جايي كه كل جبهه باطل تمام ميشود آنجاست كه اصلاً دنيا تمام ميشود. در آخر آيتالكرسي داريم كه «اللَّهُ وَلِيُّ الَّذينَ آمَنوا يُخرِجُهُم مِنَ الظُّلُماتِ إِلَى النّورِ وَالَّذينَ كَفَروا أَولِياؤُهُمُ الطّاغوتُ يُخرِجونَهُم مِنَ النّورِ إِلَى الظُّلُماتِ» اين نشان ميدهد كه در تاريخ هم جبهه حق مشوب(آميخته) باطل است و هم جبهه باطل مشوب به حق است. آن وقت مبارزه حق و باطل، ارادههاي محوري حق و باطل براي اين است كه جبهه حق را در نور و جبهه باطل را در آن ظلمت خالص كند.
محسني: بحث از تمدن بيشتر مربوط به كارآمدي است
حجتالاسلام محسني در بخش ديگري از سخنان خود گفت: من فكر ميكنم دوستاني كه حرف از تمدن نوين ميزنند بيشتر فرمايش آنها مربوط به كارآمدي است. ميگويند دين قابليت اين را دارد كه تمدن برقرار كند چطور باطل و الحاد تمدن اينچنيني بنا كرده است؟ قطعاً دين ميتواند تمدن بنا كند، اين را در مورد توانايي ميگويند. من در اين جهت با تنزل از آن معناي تمدن كه گفتم دعوت به استقرار ميكند و با تغيير و تحول در معناي تمدن كه ديگر اين استقرار آن استقرار دعوت به چسبيدن به زمين و «الثاقلتم الي الارض» نيست، قبول ميكنم كه دين حتماً چنين كارآيي را دارد كه تمدن به وجود بياورد.
محسني ادامه داد: اما ماجرا اين است كه با توجه به مفهومي كه از اين تمدن الان داريم و گرفتاري كه با اين تمدن داريم آيا دين مثل اين تمدن، تمدن ميسازد؟ وقتي كه اهداف فرق ميكند وقتي كه غايات تفاوت ميكند، وقتي كه شما انساني را كه تعريف ميكنيد، غاياتي كه از انسان سراغ داريد، محقق ميشود، واقعاً آن چيزي كه در خارج از مناسبات انساني، از معماري و شهرسازي، از تأسيسات تمدني مثل سينما، اينترنت، آموزش عالي و... اكنون وجود دارد، در اين تمدن نوين آيا اينها به اين صورت وجود خواهد داشت؟ يعني ماجراي ما دغدغه اداره كردن همين چيزهايي كه وجود دارد منتهي با يك غايت ديگري است؟
رهدار: تمدن اسلامي بساطت اوليه مسجد پيامبر و كعبه را به هم ميزند
رهدار معتقد است: مدينه النبي مضغه تمدن اسلامي است. قرار نيست ما در آن بساطت بمانيم. ساختار وجودي انسان بايد خود را با ساختار تكوين بيروني هماهنگ كند. كمال يعني هماهنگي درون و بيرون. اين تفاوت ما در نسبت با تبعيت با رويكرد غرب است. لذا غرب ميگويد كمال من در جعل قانون در طبيعت رقم ميخورد. ميگويد تاكنون عالم را تفسير ميكرديم از اين به بعد بايد تغيير بدهيم. قطعاً در تمدن اسلامي بساطت تبديل به پيچيدگي ميشود و اين پيچيدگي هم سرمايه حركت به بالاست.
*مشروح مناظره فوق در روزهاي آتي درچند قسمت بر خروجي خبرگزاري مهر منتشر ميشود كه ميتوانيد آن را دريافت و مطالعه نماييد.
منبع : روزنامه جوان
تاریخ انتشار: ۲۸ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۲۱:۱۳
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: جوان آنلاین]
[مشاهده در: www.javanonline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 161]
صفحات پیشنهادی
شناسایی فقرای اعتقادی و کمک به آنان از مهمترین رسالتهای حوزه است
چهارشنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۳۹۵ - ۱۰ ۵۶ نویسنده تفسیر امام رضا ع گفت یکی از مهمترین رسالتهای حوزه شناسایی فقرای اعتقادی و کمک به آنان است به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران ایسنا منطقه قم آیتالله محمدجواد طبسی در جلسه تفسیر در حرم حضرت معصومه س به تفسیر آیه مالِکِ یَوتوسعه فعالیت های قرآنی به برکت انقلاب اسلامی و خون شهدا است
رئیس مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف و امور خیریه مطرح کرد توسعه فعالیت های قرآنی به برکت انقلاب اسلامی و خون شهدا است شناسهٔ خبر 3617225 - پنجشنبه ۱۶ اردیبهشت ۱۳۹۵ - ۱۱ ۲۰ دین و اندیشه > قرآن و متون دینی حجت الاسلام حسینی رئیس مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف و امور خیریه گفت توسانقلاب قریب الوقوع/ دیدگاه رهبر انقلاب درباره علوم انسانی اسلامی
یادداشتی از مهدی جمشیدی انقلاب قریب الوقوع دیدگاه رهبر انقلاب درباره علوم انسانی اسلامی شناسهٔ خبر 3620371 - دوشنبه ۲۰ اردیبهشت ۱۳۹۵ - ۱۱ ۰۷ دین و اندیشه > اندیشمندان به گزارش خبرنگار مهر یادداشت پیش رو به قلم مهدی جمشیدی به بررسی آرای رهبر معظم انقلاب درباره انگاره علوم اجنبش روشنفكران مبارز، نياز امروز انقلاب
جنبش روشنفكران مبارز نياز امروز انقلاب ماهنامه علوم انساني عصر انديشه چند روزي است كه به دكههاي روزنامهفروشي آمده است ماهنامه علوم انساني عصر انديشه چند روزي است كه به دكههاي روزنامهفروشي آمده است اين ماهنامه كه حدود دو سال است به سردبيري پيام فضلينژاد انتشار مييابرهبری انقلابی گری را بر اساس اندیشه حضرت امام(ره) تعریف می کنند
مقدم فر رهبری انقلابی گری را بر اساس اندیشه حضرت امام ره تعریف می کنند شناسهٔ خبر 3620511 - دوشنبه ۲۰ اردیبهشت ۱۳۹۵ - ۱۳ ۴۶ دین و اندیشه > همایش ها و میزگردها یک کارشناس مسائل سیاسی گفت رهبر معظم انقلاب شاخص های انقلابی گری را مبتنی بر مکتب حضرت امام ره و ایشان را شاخص ان«انقلاب اسلامی» يا «اسلام انقلابی»؟!
یادداشتی از مهدی جمشیدی انقلاب اسلامی يا اسلام انقلابی شناسهٔ خبر 3655409 - چهارشنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۳۹۵ - ۱۰ ۱۳ دین و اندیشه > اندیشمندان مطهری تصریح می كرد كه انقلاب برای اسلام مطلوب است نه انقلاب برای انقلاب استدلال های شهید مطهری ناظر به نفی انقلابی گری ماركسیستیبهترین دفاع از انقلاب اسلامی، داشتن روحیه انقلابی است
گروه سیاسی فرمانده قرارگاه مرکزی امام حسین ع سپاه پاسداران انقلاب اسلامی با بیان اینکه بقای انقلاب اسلامی در انقلابی بودن ماست گفت بهترین دفاع از انقلاب اسلامی این است که این روحیه انقلابی را داشته باشیم به گزارش خبرگزاری بین المللی قرآن ایکنا از فارس غلامحسین غیب پرور فرمانقلاب اسلامی به فعالیتهای قرآنی مردم جان داد
سهشنبه ۲۸ اردیبهشت ۱۳۹۵ - ۱۶ ۱۶ رئیس سازمان دارالقرآن الکریم با اشاره به اینکه فعایتهای قرآنی مردم ایران با استقرار جمهوری اسلامی جانی دوباره گرفت گفت تلاش میکنیم تا با حمایت و هدایت این فعالیتها تمام خانههای کشورمان را تبدیل به خانه قرآن کنیم به گزارش گروه دریافت خبرتوضیحاتی درباره جلسه درس خارج فقه رهبر انقلاب
توضیحاتی درباره جلسه درس خارج فقه رهبر انقلاب مدیر روابط عمومی دفتر مقام معظم رهبری درباره گزارشی مخدوش و غیر رسمی از جلسه درس خارج فقه رهبر انقلاب گفت انتشار مطالبی از این دست که خارج از روال رسمی و معمول بوده و عموماً نیز به برداشت های ناقص افراد از مباحث برمی گردد فاقد اعتبارحمایت انقلاب از جنبشهای آزادی بخش محدود به کشورهای اسلامی نیست
استاد دانشگاه خوارزمی تصریح کرد حمایت انقلاب از جنبشهای آزادی بخش محدود به کشورهای اسلامی نیست شناسهٔ خبر 3659261 - یکشنبه ۲۶ اردیبهشت ۱۳۹۵ - ۱۷ ۰۳ دین و اندیشه > همایش ها و میزگردها غلامرضا کریمی در برنامه گفتوگوی سیاسی رادیو گفتوگو گفت حمایت انقلاب اسلامی از جنبش ها-
دین و اندیشه
پربازدیدترینها