واضح آرشیو وب فارسی:ایسنا: چهارشنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۳۹۵ - ۱۰:۵۶
نویسنده تفسیر امام رضا(ع) گفت: یکی از مهمترین رسالتهای حوزه شناسایی فقرای اعتقادی و کمک به آنان است. به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، منطقه قم، آیتالله محمدجواد طبسی در جلسه تفسیر در حرم حضرت معصومه(س) به تفسیر آیه «مالِکِ یَومِ الدّینِ» پرداخت و گفت: علامه طبرسی در این باره آورده است که خداوند به وسیله آیه اول سوره حمد، ملک دنیا و به واسطه این آیه ملک آخرت را برای خود اثبات کرد. وی با بیان اینکه روز قیامت روز جزا نامیده شده است، ادامه داد: چون در این روز هر کسی به سزا و پاداش اعمال خود میرسد البته اقوال مختلفی ذکر شده از جمله اینکه از امام صادق(ع) مروی است که روز جزا روزی است که به دین جزا میدهند یعنی انسان دیندار، پاداشی نخواهد داشت. وی اظهار کرد: مجمع البیان آورده است که این آیه بر معاد دلالت دارد و علامه طباطبایی نیز در تفسیر شریف خود نوشته این آیه مایه تشویق و ترغیب و ترهیب است و امکان ندارد کسی چنین معنایی را تصور کند و در خود ترسی از عقاب نداشته باشد. این استاد حوزه علمیه با اشاره به دو قرائت مختلف کلمه مالِکِ گفت: برخی گفتهاند که این دو قرائت به معنای آن است که خدا هم مُلک دارد و هم مِلک. وی به تفسیر «ایاک نعبد» پرداخت و تصریح کرد: این آیه به معنای طلب توفیق و معونت و کمک برای عبادت کردن خدا و در تمامی امور است؛ شیخ طوسی آورده است که بدون «ایاک» دوم در این آیه هم عبارت صحیح است اما تکرار آن برای تاکید است. طبسی بیان کرد: برخی مفسران گفتهاند هدف آیه تعلیم و آموزش ماست که در هر لحظه به یاد خدا باشیم و در روایتی درباره امام سجاد(ع) نقل شده که آنقدر این آیه را تکرار میکرد که مشرف بر موت میشدند. این استاد حوزه در تفسیر اهدِنَا در آیه «اهدِنَا الصِّرَاطَ المُستَقِیمَ» به اقوال مختلف پرداخت و ادامه داد: با قرائت اهدِنَا از خدا میخواهیم که ما را بر دین حق ثابت بدار زیرا خلق هدایت شدهاند و این ثبات قدم و ماندگاری در راه مهم است که هر روز در نماز آن را از خدا میخواهیم. وی افزود: کار حوزه علمیه این است که فقرای اعتقادی را شناسایی کند و با کمک کردن بتواند آنان را در صراط وارد کرده و ثابت قدم کند. وی تاکید کرد: مبلغان حوزه همچنین آستان مقدس حضرت معصومه(س) باید با ایجاد گروهی در این مسیر قدم بردارد و با تبلیغ چهره به چهره به رفع مشکلات اعتقادی برخی افراد بپردازد که از دید ما همه ایتام آل محمد(ص) هستند. طبسی گفت: برخی در تفسیر «اهدِنَا» آوردهاند که ما را بر دین حق دلالت و راهنمایی فرما و برخی طریق ثواب و جنت را بر آن اطلاق کردهاند. این مفسر قرآن در تبیین واژه «صراط» اظهار کرد: کتاب الله، اسلام، دین الله و پیامبر و ائمه(ع) و جانشینان آنان مصادیق صراط برشمرده شدهاند و طبرسی نیز گفته که میتوان میان همه موارد جمع کرد. وی ادامه داد: آیتالله مکارم مقصود از صراط را طریق خداشناسی و دین و پایبندی به دستورات خدا عنوان کرده است و در روایتی از امام صادق(ع) مروی است که مراد از صراط«امام علی(ع) » هستند. طبسی گفت: در روایت داریم که صراط از مو باریکتر و از شمشیر برندهتر است و مردم نیز در عبور از آن درجاتی دارند و برخی تند و برخی کند و برخی بسیار کند از آن عبور میکنند و برخی به جهنم میافتند و برخی به بهشت میروند و این حرفها را نباید سخنان عوامانه تلقی کرد. انتهای پیام
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: ایسنا]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 114]